Meetapparatuur voor startend bedrijfje

free_electron

Silicon Member

Moment.
Koop geen dingen die je niet nodig hebt !
Als je iets wilt starten en aan de slag wilt ga je EERST de basis apparatuur nodig hebben. De rest kan je dan per project gaan bijkopen en afschrijven op een bepaald project.
Je bent met meerderen...

En ga vooral niet 'krabben' ( rotzooi kopen waar je na 6 maand al over zucht 'had ik maar iets duurder gekocht'. er is niks meer stresserend dan vlak voor een deadline tegen je meetapparatuur te moeten vechten...

- Soldeerbout ( zorg maar voor 2 ... WSD80's of hun moderne tegenhanger WD1000). Zorg ook voor een Steinel of Aoyoue hete lucht blazer. vergeet andere toeters en bellen en ook dingen zoals die all in one rework stations, zeker als je met meerderen bent. je gaat liggen vechten voor het station te gebruiken. zorg voor 2 goede losse stations zodt er 2 mensen kunnen simultaan solderen. later kan je dan een derde station bijpakken wat de ontbrekende niceties bijbrengt.

- Vergrootglas / microscoop / mantis. mantis is duur maar wel de rolls royce. een goede stereo inspectiemicroscoop werkt ook. ik heb adressen waar je goedkoop an dergelijke dingen geraakt ( russische , gebouwd als ene tank maar werken heel goed, beter dan de leica's die we op het werk hebben ). en koop geen vergrootglas in de 'sarma' of 'aldi' voor 5 euro. Zorg voor een echte Luxo met een 3x of 4x en zijverlichting.

- Voedingen ( probeer E3610 op ebay te pakken te krijgen ) of koop een Agilent U8001A / U8002A. je gaat hoe dan ook 2 voedingen nodig hebben. vergeet voorlopig programmeerbare voedingen. Zorg ook voor ene paar GOEDE wall-warts. Phi-Hong maakt goeie. 3.3 volt 5 volt 12 volt , 2 of 3 ampere. de wallwarts gebruik je om vaste logica te voeden. de labovoedingen om gecontroleerd stroom te leveren tijdens experimenteerwerk waar het catastrofaal kan mis gaan ( vermogentrappen etc ).
De eerste powerup vna je logica doe je gecontroleerd. als het werkt -> wallwarts.

- Multimeters. Zorg voor een paar 'troubleshooter' handheld ( koop op dealextreme zo een tweetal fluke 16 of fluke 17's ) die zijn goedkoop en kunnen de meeste basic dingen. Zorg ook voor ene goeie bench multimeter genre 34401. belangrijk : 4 punt meting . een U3402A komt ook in aanmerking

- precisietangetjes (lindstrom model 80 / 81), schroevendraaiers (xcelite), pincetten (wiss)

en dan de laatste grote aan koop : de scoop.
Staar je niet blind op combimachienes. ( analoog digitaal ) . koop liever een 4 kanaal dan een 2 + 8 of 2+16. Ga voor snelle response en hoge samplerate. Deep memory.. daar heb ik mixed feeling over. meestal worden de machines traag....
een belangrijk element is de dead-time. veel deep memory machienes hebben een enorme dead time ( lecroys zijn gruwelijk daarvoor. zij moeten hun deadtime compenseren met extreeem diep geheugen , anders heb je nooit kans om een one-shot event te vangen ).

de deadtime is de tijd tussen 2 sweeps in auto-trigger mode.
veel scoops doen : sample - reken - toon - sample- reken -toon.
en dat 'reken-toon' gedeelte is meestal enorm traag. gedurende die tijd is de scoop blind. als daar dan net die ene glitch passeert waar je naar op zoek bent : gemist...

sommige merken noemen dat refresh-rate.
kijk eens naar de infiniivision 2000 of 3000 reeks. Als je meer budget hebt : de 7000 reeks.

Dat zijn scoops met manieren.

Al de andere apparatuur ... meh. schrijf dat af per project. Spectrum analyser ga je zelden gebruiken ( of je moet rf gaan doen)
Logic analyser... een 8 of 16 kanal sampler zoals een usbee is goed genoeg.

Afhankelijk van wat je ga doen kan je ook denken aan ene usb blaster ( fpga - terasic ) , een deftige programmer voor pic (pickit kloon bij sure-electronics)/ avr (kloon bij sure) / 8051 ( koop een 50$ devkit van silabs ).

Als je de ARM toer opgaat : Koop een devkit voor de STM32. de Segger probe of Keil probe zit er bij en je krijgt meteen een 32k compiler erbij...

En dan is er software ....
als je borden gaat maken : zorg voor deftig spul en een deftige computer.
ga als bedrijf ook niet liggen knoeien met 1 computer waar we alles mee doen. layout , code schrijven , muziek spelemn, server , surfbak etc.

scheidt dat.
maak ene paar labomachienes. koop wat rotsvaste goede moederborden zoals een DP55GW van intel , kwak er een i5-750 op en vooruit. die dingen rollen gelijk een trein. je kan daar mooi pcb / firmware / fpga / cpu op doen.

En zorg voor je eigen gemak voor scherm 'real-estate'. ga niet liggen klooien met een verkrampt 19 inch lcdtje...
zorg voor twee widescreen 22 of 24 inchers. ( 1920 x 1280 ). zekr op je CAD station. je moet dan niet telkens vesnterkes liggen slepen.
je kan datsheet, schema, pcb , en code naast elkaar open zetten.

de labomachines voorzie je van 1 grote monitor ( 22 of 24 inch 1920 x 1280 )

je werk-comfort is heel belangrijk. Vooral als je aan het debuggen bent is het heel belangrijk niet tlkens te moeten verzuchten of grommen omdat je werkopstelling tegenwringt. je hebt dan andere dingen aan je hoofd en de frustratie stapelt zich dan alleen maar op.

zorg voor geneog power pluggen op je werkbank en zorg voor DIEPE werkbanken. geen gammele keukentafel. Werkbanken kosten geld.
Als je krap xit : ga naar ikea ( ja, lacht niet ! ) en koop een paar GALANT tafels ( die zijn heeel diep ) en je kan die aan elkaar vijzen.
kzal eens een foto posten van mijn 'bureau'... daar heb je plaats.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik heb ook Galant, maar die zijn niet bijzonder diep. M'n Jerker is een stuk dieper (doch smal).

If you want to succeed, double your failure rate.
free_electron

Silicon Member

Op 16 juni 2011 17:08:03 schreef Jochem:
Ik heb ook Galant, maar die zijn niet bijzonder diep. M'n Jerker is een stuk dieper (doch smal).

jerker is nie tmeer te krijgen >:( ... al zijn er op het internet fora waar ze proberen ikea te overtuigen om hem terug te brengen.(ikeahackers.net)

de frederik is te ondiep , maar je kan hem 'modden'...

bureau:
http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/S89835926

goeie opslagkasten :
http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/70134044

http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/30137921

http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/40196241

deze is te modden door er een dieper blad op te leggen :
http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/60111123
gans die fredrik serie is handig.

Bij sure-electronics hebben zo ook mooie bakjes om smd componentne op te slaan. klikken in elkaar, spring loaded deksel en passen ideaal in de alex ladenblok.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 16 juni 2011 16:34:34 schreef wartos:
Alle mensen die hier hobby/2dehands spullen naar voor schuiven, begrijpen niet dat die instrumenten waar je naar op zoek bent, in de eerste plaats betrouwbaar moeten zijn, zonder ze zelf steeds in vraag te moeten stellen.
Als het je dus serieus is als bedrijf, moet je wel gaan voor nieuwe spullen met garanties en dergelijke.

En dan vervolgens een owon voorstellen. :D |:( Malloot.

Koop 2ehandsspullen op ebay of bij de goedkopere handelaren, wel weten waar/wat je koopt (dus garantie, functietests, etc.). Ik heb liever een tweedehands HP (in elke functiecategorie) dan een nieuw no-name vaag chinees merk wat 't zelfde zou moeten doen, met garantie tot de deur. Als ik dan nog een paar honderd euro extra zou moeten neertellen voor die HP doe ik dat ook graag.

edit: afhankelijk van je interesses komen d'r nog wat andere dingen bij. Voor audio zit je nog op een fatsoenlijke vervormingsmeter/analyzer plus een nette vervormingsvrije bron.

fred101

Golden Member

Een bedrijf met owon scope, dat is net zoiets als een garage met een sleutelset van de aldi.

Ik denk dat voor digitaal gedoe een digitale scoop soms handiger is dan analoog. Ik zou denk ik best zonder analoog kunnen als het digitle ding goed is, dus bv een echte prof agilent. Nu heb ik hier lab kwaliteit analofge Teks. Ooit het neusje van de zalm en een rigol. Handig ding zolang je niet echt hoeft te meten. Heb me te pletter gezocht naar een probleem met een digitale schakeling. Uiteindelijk zag ik het op een analoge. De Rigol zag het niet. Laatst een test gedaan samen met Rene. Een 6 MHz blok op een Rigol, goede digitale Tek en Agilent. Dan de meetfunctie aan. De tijdbasis op 10 uS. Dan stop, inzomen tot 50 nS. De 100 MHz Rigol met 8K geheugen maakte er een driehoek van. de frequentie en spanning klopte voor geen meter meer. Iets van 800 Hz als ik het goed onthouden heb. De 10 jaar oude Tek met maar 2K5 geheugen en 60 MHz maakte er ook driehoeken van. Precies gelijk aan de op papier veel betere Rigol. Maar de meetgegevens klopt nog vrij goed.
Bij rigol verlopen de waarden al als je de trace verschuift over e diplay of de tijdbasis vranderd. De agilent had nergens last van.

En het meest bizarre. Ik meet vanmiddag aan een ADC, hij werkte perfect, gisteren avond op de Rigol ook een perfecte slope. ik hang nu de rigol er weer aan, blijkt de slope van -5 naar 0 te gaan. Twee uur in mijn schakeling zitten zoeken wat er fout zou kunnen zijn. Het vreemde was namelijk dat de ADC het nog perfect deed. Ik zet hem uit, ga eten en zet de boel net weer aan. Nu loopt de trace weer van 0 naar +5.. Nu kost dat mij tijd die geen geld kost maar goed voor je vertrouwen in een scoop is het niet.

Ik hoop dat het leesbaar is, lig hier mobiel op bed te typen met vanwege het onweer 30 kilo trillende hond tegen me asn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 16 juni 2011 20:26:17 schreef fred101:
Een bedrijf met owon scope, dat is net zoiets als een garage met een sleutelset van de aldi. [....]

De Aldi?? De markt zul je bedoelen, of de €2,50 bak bij de Gammel of de (Un)handyman >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik besef ook wel wat de implicaties van een digitale scoop zijn. Maar het is maar waarvoor de scoop effectief gebruikt zal worden. Ik heb die rigol en goedkope teks op het werk al veel gebruikt, en eigenlijk nooit van iets last gehad. Ik werk ook niet op écht hoge frequenties. Ik gebruik die scoops om snel eens een LF signaaltje te visualiseren, dat soort spul. Maar ik ben ook overtuigd om liever ietsje meer uit te geven in het begin zodat er enkele maanden later geen problemen ontstaan...

Meubilair heb ik nog niet aan gedacht waar het te halen, maar de reflex was Ikea geweest. Ik ga daar eens goed naar kijken welke het wordt..

Sonar is meer dan Ping...

Fatsoenlijke ladenkasten, met van die uitrolbare lades. Buitelaar heeft daar wel wat aardigs voor.

Op 16 juni 2011 18:30:14 schreef alex278:
[...]

En dan vervolgens een owon voorstellen. :D |:( Malloot.

Sorry maar als je het goedkoop wilt houden ga je wel richting een chinees merk moeten gaan kijken. Ik hield rekening met de prijs die TS meegaf voor die set van Rigol. (4000 dollar ofzo)
Deftige scoops van een bekend merk beginnen gewoon bij een prijs van 10x (letterlijk) meer dan die owon.
De low-end scoops van de bekende merken zijn allemaal rebranded chinees spul, imho ben je stom bezig als je zoiets nu nog koopt. (dan bedoel ik scoops zoals een Tektronix tds20xx serie enzo)

Low-end -> chinees spul. Price range: tussen de 300 en 800 euro
Beter-end -> Bekende merken. Price range: vanaf 3000 euro

Als je iets beters wilt dan die chinese dingen, ga dan voor die nieuwe infiniivision reeks van Agilent.

Bovendien, niks mis met (de meeste van) die chinese scoops. Verwacht gewoon niet dezelfde prestaties als een scoop van 10k. Ik heb goede ervaringen met mijn eigen Rigol. En ik ben niet alleen, het hele internet staat er vol van. Die chinezen hebben ook al járen ervaring met scoops bouwen, al dan niet onder eigen naam.

maartenbakker

Golden Member

Op 16 juni 2011 20:56:25 schreef Tidak Ada:
[...] De Aldi?? De markt zul je bedoelen, of de €2,50 bak bij de Gammel of de (Un)handyman >:)

Inderdaad. Mijn doppenset van de Aldi heeft al meerdere auto's overleefd, dus geen kwaad woord daarover.

Op 16 juni 2011 17:26:59 schreef free_electron:
[...] jerker is nie tmeer te krijgen >:( ... al zijn er op het internet fora waar ze proberen ikea te overtuigen om hem terug te brengen.(ikeahackers.net)

Hmm... Als ik de mijne kwijt wil zal dat dus wel lukken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 16 juni 2011 23:19:23 schreef wartos:

Sorry maar als je het goedkoop wilt houden ga je wel richting een chinees merk moeten gaan kijken.

Of tweedehands. Nogmaals: de keuze tussen een wat ouder, gebruikt merkapparaat en een nieuwe chinese scoop is geen keuze. Je hebt een prettigere bediening, vergelijkbare specs, betere kwaliteit, in veel gevallen nog schema's en service manuals, en je kunt terugvallen op ruim voorradige reserveonderdelen.

De manuals van de chinese toestellen die ik in huis heb gehad waren allemaal *heel* summier (met een hele matige vertaling naar 't engels), en schema's zaten d'r al helemaal niet bij. Soms geeft dat niet, maar voor iets als een programmeerbare benchmultimeter is 't wel handig (de chinese scoop die ik hier had staan was veel minder feature-rijk en voorzien van veel meer 'he, dat staat niet in de manual'-issues dan de HP-scoops die ik hier ook heb staan/heb gehad).

Overigens kan ik me owon vooral herinneren van een horrorverhaal van een scoop waar de firmware nog maar half van was geimplementeerd. Geen idee of ze ondertussen hun leven hebben gebeterd.

Anyway, uiteindelijk levert zo'n ding je alleen maar ergernis op. En ik kan het niet rijmen met je verhaal dat je aan de ene kant 'garantie' moet hebben, en dat je dan vervolgens aan komt zetten met 3e garnituur chinese merken.

Ik heb mijn Owon nu al ruim een jaar (denk ik althans). Ik ben er zeer tevreden over, maar ja, ik ben dan ook maar een simpele hobbyist. Daarvoor had ik een USB scope van Conrad, ook een prima ding overigens. Laat je over USB scopes niets wijs maken, het enige nadeel is meestal de *** interface.
Het apparaat dat je koopt wordt bepaald door de eisen die je stelt en het geld dat je hebt. Als je een beginnend bedrijf bent en je koopt een goedkope 'Aldi' scope (zoals sommigen het hier zo lieflijk uitdrukken) zou het zomaar kunnen zijn dat je daar de eerste tijd prima mee uit kunt. Wil je beter, dan bied je um te koop aan...
Tuurlijk kun je een 'betere' 2e hands kopen voor hetzelfde geld...jij bepaalt.
Verder, je zult eerst maar eens je bedrijf moeten starten.
Alle adviezen die vele honderden euri kosten zijn voornamelijk gericht op de, al dan niet vermeende, kwaliteit. Ze houden maar beperkt rekening met het bedrijfskundige aspect = geld!
Dus...
...bepaal het bedrag dat je maximaal kunt investeren
...bepaal welke apparaten je in ieder geval nodig hebt
...bepaal de minimum eisen die je per apparaat stelt

Just find out what you like and let it kill you
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ook als je nieuw koopt zou ik gaan voor kwaliteit, als je eenvoudige garantie moet gebruiken is dat veel gedoe (RMA aanvragen, opsturen etc.) en ben je het ding een tijd kwijt.

Tweedehands zou ik voor werk alleen bekende apparatuur nemen. Als het een tijdje werkt is het goed, daarna vervang je voor nieuw dat je normaal afschijft. Je moet ergens beginnen :)

Wat je aan meetapparatuur nodig hebt is verder geheel afhankelijk van wat je gaat doen. Zou je audio ontwikkelen dan moet je b.v. vervorming kunnen meten, is het veel gedoe met netspanning dan is het nuttig daar aan te kunnen meten, etc.

Tidak Ada

Golden Member

Ik mis nog steeds in het rijtje die variac

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Inderdaad Tidak Ada.
En scheidingstransformatoren, voedingsspanningen, gelijkrichters.

Als je zaken wil ontwikkelen die op netspanning werken, heb je bovenop je labvoeding die +/-30VDC geeft, best ook wat hogere test spanningen nodig, zowel AC als DC.

Zeker als je zaken wil bouwen als power supplies en zwaardere motor sturingen die hoog vermogen kunnen geven.

Als je het houdt bij batterijgevoede gadgets, ethernet bordjes, kleine 6 en 12VDC motortjes, processor printjes, touch screen dingetjes, meet en converterprintjes, relaisprintjes die maar een paar milli ampères opnemen, dan heb je aan een labovoeding meer dan genoeg.

Ik ben bvb aan een project bezig waar ik rond de 400VDC nodig heb als voedingsspanning.

Iedereen zit gefocust op meetapparatuur en soldeerbouten.
Het is ook handig van de meeste voedingsspanningen te kunnen genereren.

Een simulatieprogramma is ook handig voor bvb filtertjes enz, maar de final tests doe je op een breadbord of experimenteerprint.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Als je iets in de cpld/fpga-hoek doet, dan is een 3.3V/5V/+/-15V-voeding ook wel prettig.

free_electron

Silicon Member

ela, ik heb voedingen ter sprake gebracht. ditto voor 3.3 5 12 volt wall-warts.

variac zie ik het nut niet van in. das een lompe hoop ijzer waar je nog steeds geen controle hebt ( ja je kan spanning regelen , en wat doe je met stroom ? )
kkop dan een voeding die hoge spanningen kan maken , er zijn er die ook AC doen. spanning EN stroomgecontroleerd.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 17 juni 2011 16:53:44 schreef free_electron:
kkop dan een voeding die hoge spanningen kan maken , er zijn er die ook AC doen. spanning EN stroomgecontroleerd.

Ze zijn er, in prijzen met 4 cijfers.

Op 17 juni 2011 16:53:44 schreef free_electron:
je kan spanning regelen , en wat doe je met stroom ?

Schakel gewoon een zware lamp van 200W in serie. De stroom is dan begrensd.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
free_electron

Silicon Member

dat is kwatsch van het hoogste kaliber.

je bent een SMPS aan het maken en wilt eerst eens proberen met 400 volt 10mA bijvoorbeeld. Wat ga je in serie zetten ?
trouwens het burden voltage bij al die 'lampen in serie' is veeel te hoog.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

Ik heb een paar keer een gloeilamp in serie met een schakelende voeding gehad (scheidingstrafo/gloeilamp/variac combi voor testwerk) Mijn (beperkte) ervaring is dat consumenten electronica niet wilde opstarten (was bij een TV, dvd player, videorecorder) Ik heb het ook bij een scoop gebruikt (tek7000) en daar wilde de switcher ook niet starten.

Maar een variac is wel een goedkoper alternatief om bv een regelbare HV voeding te maken. Ik heb een HV trafo met gelijkrichters ect achter een variac. Nu heb ik 0-1200VDC.

Verder zul je misschien moeten testen wat een apparaat doet met afwijkende netspanning.

Maar we vergeten dat de TS al opdrachten heeft en blijkbaar hobby matig al een tijd bezig is dus hij zal wel weten wat hij nodig heeft maar wilde weten of die Rigol combi iets was.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Die variac bedoelde ik net alleen om de opstartspanning lager te maken, maar uit veiligheid voor de gebruiker/werknemer. Ik had duidelijker moeten zijn en over een gescheiden variac moeten praten.

Overigens heeft die gloeilamp in serie nog een tweede functie, als je naar de PTC werking kijkt en -niet te vergeten- een controlefunctie: het licht. Zeker bij stofzuigers en kolekasten zo gek nog niet...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

kwatsch is overroepen, dat werkt gewoon in de praktijk.

Zo'n HV benchtop power supply in je lab hebben is handig, maar meestal geen must. Ik vind dat gewoon een veel te duur toestel voor hetgeen ik maar moet kunnen en wil doen.

Voor een goede scoop zou ik dan wel zo veel geld willen uitgeven. Da's tenminste het belangrijkste lab instrument.

Ik heb hier een Variac met daarachter een scheidingstransformator.
Gelijkrichten en afvlakken, en je hebt een perfecte voeding die nog meer kan leveren dan zo een voeding.

Doe een SMPS open, en je vind ook meestal een brug, met daarachter een elco van +/-400VDC.

Jij zal misschien maar een halve Vtt rimpel hebben op 400V, das misschien het enige verschil.

En hier zit het netjes in een ekeltrische kast gemonteerd, vast aan de muur, als onderdeel van mijn lab. Er komen 4 stopkontakten 24VAC, 120VAC, 200VAC en 0-240VAC. De scheidingstransformator kan daar nog eens 400VAC van maken naargelang je de wikkelingen schakelt, meer moet dat voor mij niet zijn.
En met die lompe hoop ijzer zoals je het noemt doe ik alles wat ik wil en moet kunnen probleemloos. De boel is ook allemaal afgezekerd.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
free_electron

Silicon Member

ok ,ze snappen het weer niet.

stel je gaat een circuitje bouwen wat 10 milliampere verbruikt uit de 220 volt. (das dus al 2.2 watt ! ) laat onz zeggen een direct netvoedingkje voor een domotica schakelaar.

je bent aan het experimenteren en wilt niet dat je om de haverklap alle electronica opbrandt. je hebt dus stroombegrenzing nodig ....

en daar sta je dan met je scheidingstransof , gloeilamp en variac.

geneen van die dingen is bruikbaar.
een gloeilamp van 2 watt in serie zetten dan heb je nog 100 volt over ...
variav begrenst geen stroom...

dat is waar ik op doel.
je hebt in dat geval een voeding nodig die current limited is.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM