PM5167 schaalverdeling

Hallo allemaal,

Ik heb een Philips PM 5167 functie generator. Alle elco's zijn vervangen, alle schakelaars weer goed werkend en ook alle schaalcapaciteiten vervangen.

De generator functioneert nu volledig volgens boekje met uitzondering van de schaalverdeling. In plaats van 0.1-1-2~10 loopt de schaal maar van 0.1 tot 6. De schaal is uitgerekt, maar wel voor alle frequentie bereiken identiek. op de schaal is 0.1 is dus hetzelfde maar wanneer de wijzer op 10(KHz) staat komt er dus maar 6(KHz) uit.

Het moet dus ergens na de frequentie keuze-schakelaar zitten omdat alle bereiken hetzelfde probleem hebben. Ik vermoed dat er ergens een referentie weg gelopen is of een stroomspiegel ontregeld. Heeft iemand zo mogelijk een idee van waar het probleem kan zitten? (met tv's zijn er altijd mensen die dat zo weten, dus mogelijk nu ook).
Of is er misschien iemand die iets duidelijker kan aangeven waar ik moet gaan zoeken..

Alvast dank!

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

er weleens problemen met de instelpotjes voor de afstelling van de meter . kijk daar eens naar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Ik heb geen manual of schema van het apparaat. Maar er van uitgaande dat hij met vaste C's en R's een basisfrequentie opwekt waar omheen hij door een potmeter wordt versteld. Zit er niet ergens een trimpotje parallel aan de hoofd verstelling om het bereik te veranderen ?

Je schaal is niet uitgerekt, het frequentie verstelbereik is te klein ;-) Het verstelbare element heeft een te kleine delta-waarde.

Soms best lastig. Ik heb een HP die ik nog akelig kloppend heb gekregen maar dat betekende dat ik per bereik met condensators moest spelen. Bij jou is het per bereik de zelfde afwijking dus moet het indedaad na de bandkeuze schakelaar zitten.

Hij begint wel goed ? En naarmate de schaal zijn eind bereikt wordt de deviatie groter ? Of begint hij al te hoog ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

als daar van die onnozele carbon trimmers in zitten kan het voldoende zijn om die ene ietsiepietse te verdraaien en terug te zetten.

de sleper durft nogal eens corroderen bij die oude bruine open trimmers...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik heb een GM2317, en als ik mij niet vergis wordt daar de uitgangsfrequentie bepaald door het verschil tussen twee oscillators die steeds verder van elkaar afwijken.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

dank allemaal.
Voor zover ik weet zitten er geen trimmers in. Alles is opgebouwd met vaste weerstanden, en alles wat 'variabel' was bij de productie is op verhoogde pinnen gesoldeerd met vaste weerstanden. Er zit alleen een instelcondensatortje op het 10MHz bereik, 1 in de sineshaper en 1 in de poweramp. In de sineshaper zit wel de enige instelpot zie ik, die zal ik zo eens aan de tand voelen, t is zo'n gele multiturn.

Iedere schaal kan naar '0' worden gedraaid. Onder de 1 loopt het bereik opeens rap terug naar '0.1' (schaal is ook te interpreteren als .01). De volledige schaal wijkt dus af maar aan de onderkant merk je daar niks van.

edit: De instelmogelijkheden die erin zaten gaven geen verbetering. Wat me wel opvalt is dat de 1K potmeter voor de frequentie 800ohm meet, maar dan niet los gesoldeerd. Al zie ik niet direct een reden daarvoor in het schema, of de verbonden zenerdiode moet al een lek hebben wat een meetfout veroorzaakt.

voor de duidelijkheid hier nog een paar meetresultaten:
instelling op - gemeten freq.

code:


20khz - 10.75khz
40    - 25.03
60    - 41
80    - 62.4
100   - 83.3

en ik zie dat de startpost niet geheel klopte, het is dus max 8.

Opeens begin in die freq potmeter te verdenken. Ik zal hem morgen eens lossolderen.

[Bericht gewijzigd door MAH op donderdag 30 juni 2011 19:05:24 (15%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ik ben weer verder gegaan met dit probleem en kom erachter dat de potmeter wel heel byzonder gedrag vertoont.

Op de 2 hoofdaansluitingen(waartussen de 1x weerstand zit) meet ik het volgende:
- potmeter geheel linksom: 1k
- potmeter naar rechts draaiend: waarde terug lopend
- potmeter geheel rechtsom: 800 ohm.

Het is een spectrol precision potentiometer, mod. 533 1k +/-5% LIN+/- 0.25%
geproduceerd door SII (?) elettronica, milano, italy.

Ik weet niet wat voor soort byzondere potmeter dergelijk gedrag hoort te vertonen maar het lijkt mij alles behalve standaard en zal ook eens in de onderdelenbak zoeken naar een vervangend type..

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
maartenbakker

Golden Member

Zolang hij niet geheel rechtsom staat, klopt de waarde dan wel? Of komt hij nooit lager dan 800 ohm? Zo ja dan zou dat inderdaad je fout kunnen zijn. Zo nee, dan heb je per ongeluk een tweede probleem gevonden ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de waarden zijn zoals in de vorige post vermeld. Circa 1 slag voor het einde stopt de waarde met aflopen. Ik zal straks proberen een gewoon 1k weerstandje ertussen te solderen en kijken wat hij dan doet.

Ik kwam zocht zonet namelijk even en kwam erachter dat ik helemaal geen 1k vermogenspotmeters heb, en zeker niet in 3 slags uitvoering (en deze ook niet voor de grabbel zijn bij db,baco of van dijken).

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
maartenbakker

Golden Member

Dus hij blijft 800 ohm? Dan is het een duidelijke zaak, en met een weerstandje van 1k ben je er dan niet. Probeer eens 470 ohm, als de schaal dan beter klopt, weet je hoe laat het is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

nee, tussen de pinnen waar de vaste weerstand zit (1k) wordt de waarde veranderd van 1k wanneer de loper aan de ene kant staat tot 800ohm wanneer de loper aan de andere kant staat. De loper zelf functioneert wel gewoon, maar de weerstand kan dus nooit hoger worden dan 800ohm.

Ik heb er nu een 1k weerstandje tussen gesoldeerd. Nu geeft hij op de hoogste stand keurig 10.4MHz aan. Het lijkt dus toch in de potmeter te zitten.
Nu nog zoeken waar een 1k lin 3slags 2watt potmeter is te krijgen voor een niet al te gekke prijs.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
fred101

Golden Member

Maak hem eens open. Soms wil reinigen helpen. Ik had dat met een powerpot. Daar zaten door wat kool/vuil of andere zooi een paar wikkelingen kortgesloten. Na ultrasoon reinigen werkte hij weer perfect.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Die 2W is nergens voor nodig, dat vermogen hebben die multiturns nou eenmaal.

1k in 10-turn is ook geen enkel probleem, maar 3-turn kon wel eens spannend worden.

is het zo'n blauwe bourns ? met een 3mm asje? overigens werkt een 10 of 100k model met een weerstand over de pot heen ook om er 1k van te maken , wel een metaalfilmweerstand pakken voor de nauwkeurigheid.

overigens heb ik deze gewonden potjes al vaker gemaakt , door c390 erin te spuiten door er een gaatje achterin te maken met een 2mm boortje en een los boorkopje .

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 8 juli 2011 23:11:59 (29%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Schimanski

Golden Member

Op 8 juli 2011 23:05:32 schreef testman:
... overigens werkt een 10 of 100k model met een weerstand over de pot heen ook om er 1k van te maken...

Dat is niet waar. Je potmeter is dan niet lineair meer, je krijgt een parabolische curve. Hoe verder de waarde van de potmeter en de parallelweerstand uit elkaar liggen, hoe hoger de parabool. Soldeer maar eens 100K potm. en 1K par. in elkaar en pak je multimeter ter controle. Aan het begin is het mooi 0Ω, aan het einde netjes 1KΩ maar in het midden 24KΩ

Alleen als potm. en weerstand gelijke waarde hebben is het nog enigzins bruikbaar. b.v. 100K pot en 100K par om zo 50K pot. te maken.

@MAH, Mooi dat je die PM5176 weer op de rit hebt. Was denk ik een hele klus. Nu alleen nog een potmeter. De laatste loodjes...

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

dan pak je een 10k pot om het in de buurt te houden , dan maar iets minder linear :) die 3t potmeters heb ik nog wel wat liggen , afhankelijk van de benodigde asmaat en aslengte ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Schimanski

Golden Member

dan pak je een 10k pot om het in de buurt te houden , dan maar iets minder linear :)

Lijkt me nog steeds niet handig op een meetinstrument. Dan klopt het midden van de schaal dus niet.

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm5167-%20001.jpg

@MAH, ik heb nog even gezocht in de junk box maar geen 3 slag potm. :'-(

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Je hebt toch wel gezien dat bij die bewuste potmeter de loperaansluiting achterop zit. Het is dus niet de middelste van de drie! Ik ben daar ook ooit ingestonken....

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.