Kirby stofzuiger

Op 10 juli 2011 13:17:59 schreef testman:
electrisch is het dezelfde kwaliteit als een miele of electrolux .

nilfisk is ook allang niet meer zo degelijk als vroeger , en miele ook niet meer , die hebben bij sommige types niet eens gechecked of de schakelaar wel terugkomt bij indrukken.

op kantoren hangt ook verlichting die enorm duur is , maar je betaalt voor het exclusieve design ( italiaans ), niet de elektrische degelijkheid of kwaliteit.

onlangs heb ik een zakloze electrolux van de kliko gered , deze was voor de bouw gebruikt en zat overal vol met steensel . heel het ding open gehaald en afgewassen met de tuinslang ( ex de elektra ) de motor had 2 compleet gare lagers door dat steensel maar nu loopt het ding prima , vooral de zuigschoepen goed schoonmaken is nodig want dat geeft het resonerende geluid en nekt de motor vrij snel .

Nothing sucks like an Electrolux. :P Zo goed zijn ze niet hoor. :P

Signature¿ ¡Que¿¿¡

De condensator ziet er bij mij onbeschadigd uit,
ook de geur die telkens terugkeert tijdens het draaien lijkt daar op het eerste zicht niet van te komen.
zag de condensator er bij jou ook normaal uit? of was die zichtbaar beschadigd?

heb eens de veldwikkeling eruit gehaald en hier en daar wel witte plekjes, misschien sporen van doorverbrandig?

Als ik mijn neus er eens opzet krijg ik wel het vermoeden.

Op 12 juli 2011 19:53:41 schreef teebo:
Wel, daar ben ik nog niet aan uit, ik moet nog enkele metingen opnieuw doen.

heb al eens op de koostofborstels gemeten en de as rondgedraaid en die waarden leek niet direct iets mis mee, zal de meting eerst eens grondig uitvoeren.

Heb je al eens goed naar de lagers gekeken, mijn vrouw was een tijdje geleden aan het stofzuigen, een .. lawaai kwam daar uit en ook een vreemd luchtje. Na de boel gesloopt te hebben, bleek een lager vast gelopen te zijn. Reserve Mielle onderdelen tussen de 150 en 300 euro.
Bij een metaalwaren zaak een nieuw lager gehaald, kosten €: 7,50.

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}

lagers is zeker niets mis mee, die zijn nog goed.

voor het uitmeten van de veldwikkeling weet ik niet goed welke waarden aan te nemen..
zou ik dat ergens vinden hoeveel Ohm ik moet meten?

of de lagers goed zijn kun je pas merken als de stator eruit is en je de lagers met de hand draait. vaak lijken ze nog goed maar dat komt omdat de stator met zuigschoepen een gewicht vormt wat veel makkelijker aangooit...

als je ze op een pen steekt en ze lopen uit dan is het ni9ks meer en als ze in je vingers zwaar en ongelijk lopen is het over met de lagers. ook een blauwe buitenring is slecht. een stofzuiger loopt een dikke 10.000 toeren waar een versleten lager wel merkbaar op is...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb de rotor er eens uitgehaald en er eens aan gedraaid, ook het lager in de behuizing voelde als nieuw aan..

nergens speling of onzuiverheden als ik er eens met de vingers aan draai.
uitlopen doen ze ook niet, dus dat duidt erop dat er nog vet aanwezig is?

De stofzuiger van m'n moeder is laatst ook de pijp uit gegaan, lager vastgelopen. :( Dus een nieuwe halen. :D

Signature¿ ¡Que¿¿¡
maartenbakker

Golden Member

Vervangende motoren zijn soms verbazingwekkend goedkoop. Een van mijn stofzuigers is een Philips, als je ermee schudde hoorde je de losse kogeltjes uit het lager in de waaierkast liggen. Dat was nog een echte Philipsmotor, ervoor in de plaats werd origineel af Philips geleverd een Sloveense motor die inclusief BTW nog geen 20 euro kostte.

Voor Kirby kan je dat vergeten gezien de prijs van een ontstoorcondensator, maar wie weet zijn er wel passende universele motoren in de handel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 17 juli 2011 22:58:14 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de motor zal nog niet zo'n probleem zijn , het gaat over het deel waar de zuigschoepen inzitten , dit sluit aan op een rubber en past dan juist in het apparaat .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb een donor kunnen vinden voor nog geen 20euro.

van deze zijn de lagers wel niet meer zo goed, zal ze best vervangen voor het geval dat hij ook kapot gaat.

nog bedankt voor alle reacties!