HP 8116A Service manual met schema

Hallo,

Heeft er iemand een service manual met schema van de HP8116A signaal generator?
Heb er eentje op Ebay gekocht met een display issue. Lijkt me 'fixable' door wat debugging ... maar een schema zou handig zijn :-)

Ghole

flash2b

Special Member

Is de CO zoek functie defect? (nee ik ben geen wannabe moderator)

http://www.circuitsonline.net/forum/search?query=HP8116A&mode=and&… ; Zie 2e Topic

Oeps indeed, de CO search is waardevoller dan Google :-)
OK, nevermind ... zal die info eerst eens bekijken.

En mocht je hem toch nog nodig hebben, na heel wat zoekwerk:

http://techpreservation.dyndns.org/beitman/abpr/newfiles/HP8116A%20Ser…

(heeft wel heel lang nodig om te laden...)

joel26

Vraag het na bij de schematheek in Wageningen. Grote kans dat die je verder kunnen helpen.

Joop

Potvolkoffie! Daar heb ik ook op zitten bieden op die 8116A. Was toch van die Fransman niet?

Ben nu wel benieuwd hoe het verder afloopt met dat toestel. Laat eens iets weten hier hoe het vlot.

@Joel26: Super! Dat is exact de service manual die ik nodig heb.

De anderen die ik via google gevonden had en ook de manual referenced in het andere topic zijn zo compleet niet.

Goed, eerst het toestel nog aankrijgen en dan eens kijken wat er mis is.

@Omicron ... jep, must be. Je hebt mijn bod toch niet nodeloos opgedreven he? :-) Mag ook al wel eens geluk hebben op Ebay, meestal verlies ik m'n bod op het einde.

Ghole

Proficiat met je aanwinst Ghole, een 8116 is een zeer degelijk beest, heb er ook eentje. Hopelijk krijg je hem aan de praat, dan heb je er een mooi stuk bij!

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

OK,

Eerste resultaten:
Toestel starte niet op omwillen van vastgelopen ventilator. De serieweerstand (R1) was ook verpulverd. Waarschijnlijk trok de ventilator de +5 en -5 plat en starte hierdoor de CPU niet meer op.
Ventilator verwijderd en even laten lopen -> toestel start op.
Voorlopig maar een externe ventilator op de PCB richten.

Volgend probleem: E31 ... hopelijk geen hybrid stuk. Straks wat verder bekijken.

Ghole

flash2b

Special Member

Deze had je al gevonden?

E31
The Timing IC U300 is unable to generate pulses of 5 ms and 25 ms.
Possible faults:
Width DAC A2: U13, U5, U17
Control mode selector Al: U152
VCO (Slope) IC Al: U201, Q220
Error feedback Al: U301, U302, Q302
Refer to Chapter 10.3 and Chapter 10.5.

Jawel, staat in de manual :-)
Straks eens nakijken.

Toestel geeft output signaal na skippen van E31 code (LCL). Zowel sine, tri, square lijkt te werken. Pulse niets te zien.

Vrees een beetje voor U300 zelf, 1 van de hybrids.
Ik zie namelijk dat er aan deze UC al 'gesleuteld' is, er zijn krassen te zien aan het koelprofiel.

Ghole

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Dat van die ventilator:
Ik dacht dat H.P. een schakeling had, dat als de ventilator niet loopt, er geen pulsjes uit de vent.motor komt er een thyristor in de voeding open gestuurd wordt,( over de voedings spanning) zodat de zekering er uit vliegt,primair .[beveiliging]
also, moter vastgelopen,voeding plat!

Krelis

free_electron

Silicon Member

krelis : ga verder slapen. je raaskalt

@ghole. verifieer de condensatoren in de pulsgeenrator.
er zit ergens een bankomschakeling als ik het mij goed herinner. daar gaat soms iets fout. er zit een losse mosfet in geloof ik . ik zou het schema moeten hebben.. maar dat ligt 5000 mijl van mij vandaan nu (ik ben op verlof en zit het merendeel van de dag onderwater te broebelen ... )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

free op vakantie , wou je baas weten of de nieuwe chips voor de green serie hdd's tegen zout water konden :P

dit is toch niet een gevalletje rotte elco's aan het worden of wel......

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Moest het een rotte hybride zijn, dan kan je daar weinig aan doen, tenzij een afgedankte 8116A kopen die te koop wordt gezet voor nog onderdelen uit te halen. Soms kom je ze wel op Ebay tegen.
Of een hele stapel, zoals deze site, die er 17 in 1 lot aanbieden. Nog nooit zoveel 8116's bijeen gezien.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

17 :o daar moet je toch 1 werkende van kunnen maken :-)

Voorlopig heb ik hem terug dicht.
Heb de back-up batterij die lekte er wel uitgehaald en pcb er rond gereinigd. De corrosie daar kan wel verklaren waarom hij soms wat trager uit reset komt (reset ckt zit daar ook).

Serienummer is 2124G00907 wat volgens mij een eerder model van PCB is dan in de service manual beschreven wordt. Rond de voeding heb ik al wat verschillen gezien maar ook het CPU board heeft bv meerdere eeproms ipv 1tje.

Free, ik zal het circuit rond de width generator eens bekijken. Heb je nog wat meer info?

Zal wel niet voor de komende dagen zijn, heb wat huis-klusjes te doen ... en daarna misschien een 2de baby in huis ;-)

Ghole

Een tweede baby? Proficiat al op voorhand! Je laat toch wat weten op CO ook hé?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Free_electron,
Dat van die ventilator, even de doc. er bij gehaald van HP8620C.
Hier in staat:
Failure occurring in the fan driver, speed control circuits, or the fan itself could have a disasterous effect on the 8620C. For this reason the fan failure warning has been added to the fan control circuitry. Its operation is as follows.

If the fan should fail to turn on for any reason when the 8620C is turned on, the following sequence occurs. With the fan not turning, no back EMF occurs and subsequently the voltage present at the base of Q1 is 0. This voltage turns q1 off and forward biases q19 base/emitter junction. A positive voltage is then applied to Q20 turning it ON. This provides a conduction path to ground for C1 discharge (C1 had been charged to +5.7 volts while Q19 was off). C1 will discharge to +2.5 volts and Q17 will then turn ON. Q17 turning ON puts +5 volts on the control of SCR Q18. The SCR conducts and blows the +5 volt regulated power supply fuse turning the front panel lights OFF, warning the operator of a fan failure.

Dus Uw opmerking vind ik niet zo gepast!!
Krelis