Digitale ohm-meter

Hallo,

Ik zit met een vraagje,

Is het mogelijk om een digitale ohm-meter te maken dmv 7 7-segment displays.
Heeft er hier iemand toevallig een schematje voor?

Zodat als ik de weerstand tegen de twee polen houdt dat ik dan rechtstreeks de waarde kan aflezen zonder van instelwaarde moet wissellen zoals bij een multimeter.

Indien er hier iemand suggesties heeft...

Dank bij voorbaat.

Frank

Pain is temporary, glory is forever...
Arco

Special Member

Een beetje multimeter heeft wel een autorange stand...
En een 7 digits meter zelf maken is wel heel gedurfd. Voor zulke precisie kun je er toch beter een kopen...
(Het wordt in ieder geval een complex geheel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik heb net een multimetertje gekocht, inderdaad dus zonder die autorange, (spijtig genoeg) en het is me niet altijd duidelijk wat hij aangeeft, daarmee de vraag maar als dit dus zo complex is om te maken, dan mss beter niet, ben zolang nog niet bezig met electrische toestanden.

Maar het leek me wel een leuk iets om bij je te hebben als je met schakelingen bezig bent.

Pain is temporary, glory is forever...
Arco

Special Member

Een 7 digit multimeter is toch wel een high-end model. (Nieuw zit je dan al gauw boven de 1000 euro)
Als het wat bescheidener mag (4.5 of 5.5 digits) dan kun je op MP hele leuke betaalbare autoranging meters vinden.
Deze heb ik bijvoorbeeld:

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm2527-1.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 7 augustus 2011 01:38:25 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dat fotoke zie ik niet arco, jawel ma héél klein. (edit: nu wel sorry)

En wat of waar is MP?

Zie gelijk dat van jou is al heel duidelijk leesbaar.

Ik heb maar een simpel multimeterke om te beginnen, en een soldeerboutje van niks. Das het volgende wat ik me aanschaf.
Wist niet dat de interesse toch zo groot was, daarmee de vrij goedkope aanschaffen in het begin.

[Bericht gewijzigd door Frank_zx op zondag 7 augustus 2011 02:22:18 (54%)

Pain is temporary, glory is forever...

Een weerstand-meter met 7 cijfers moet normaal ook de laatste cijfers nauwkeurig aangeven. Dat maakt het erg ingewikkeld.

Maar als je genoeg hebt aan een nauwkeurigheid van 3 cijfers, dan kun je wel iets bouwen met een MicroProcessor.

Dan krijg je metingen zoals:

12 (12 Ohm)
123 (123 Ohm)
1120 (1K12)
11200 (11K2)
123000 (123K)
1230000 (1M23)

Dat zou ook al de moeite zijn, alleen is de vraag, wat heb ik nodig en hoe aansluiten?

Zoals jij het voorstelt zou perfect zijn, alleen kan ik niet programmeren. Of het zou een bestaande IC moeten zijn.

Pain is temporary, glory is forever...
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

7 digit kun je vergeten, een 3 of 4 digit ook. Jou goedkope metertje zou toch gewoon weerstand moeten kunnen meten. Zolang je daar niet mee om kan gaan wordt en uitgebreidere meter niks. Vanaf 5 digits zijn het vaak bv al 4 draads versies.

Maar stel je krijgt het voor elkaar er een te maken. Dan zul je een heel precieze stroom of spanningsbron moeten maken. En een heel precieze voltmeter. Want die twee samen maken een ohm meter.
En stel dat dat lukt, dan moet je die bron en die meter calibreren. Daarvoor heb je weer een betere meter nodig dan de gene je bouwt.
Dit is een 7,5 digit meter, maar daar zou ik niet aan beginnen, veel te complex in bediening.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/06/SI7061.jpg

Bij artikelen hier op ht forum staat een stuk over multimeters. De soorten, wat ze kosten en waar je op moet letten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs