Ik ben op dit moment mijn mp3-cd-speler aan het modden.
Al vanalles geprobeerd en opgezocht, maar ik blijf met een probleem zitten.
het is een heel verhaal, dus lees ff door.
Ik wil er een wit en een blauw ledje insteken. Geen probleem, ik zocht een punt met de multimeter waar ik stroom kon halen als hij aanstaat.
punt gevonden.
Ik heb dus Ledjes en weerstandjes gekocht voor 5V.
Blijkt dat punt constant 5V te geven, en niets wanneer ik op batterijen loop.
Ander punt zoeken dan maar. Geen ander punt met 5V gevonden dat enkel geeft als hij aanstaat. Dan maar een punt dat 3V geeft. Gevonden! Witte led aangesloten, blauwe ook. Geen licht. Ok, dan maar zonder weerstand. Bam! Blauwe weg, witte werkt gewoon.
Nouja, koop ik wel een nieuwe blauwe met een licht weerstandje. Dus dacht ik, kijkkijk, alles werkt.
Maar omdat dat ding daar batterijen stond te zuipen, sluit ik em aan op netstroom.
De witte led bleef nog een milliseconde branden, en toen niets meer.
Ik haal netstroom uit, en dat ding schiet weer aan.
Met de multimeter gemeten, en op het punt waar ik het had aangesloten, komt er maar 1.5V op netstroom, en 3V op batterijen. (waarom snap ik niet)
Dus dacht ik nu, wat als ik dit kon doen:
-Als hij 5V geeft uit het ene punt, en 1.5V uit het andere, laat dan de led branden op die 5V met die weerstand er tussen.
-Als hij 3V geeft uit het andere, laat de led daar dan op branden zonder weerstand.
Heeft er iemand een idee hoe ik dit het beste kan doen?
Want ik geraak niet wijs uit de logica van dat (overigens wel leuke) dinge.
Tinus-online
http://www.tinus-online.nl :: Corolla G6 :: EOS 5D
Ok, maar dannog heb ik een probleem:
de "accu" zijn 2 AA batterijen.
die LED brand continu als ik em direct op de voeding aansluit, en wat als ik dan op netstroom zit?
~MYST~
Een cent kan de grootste ster van het heelal verbergen, als je die cent maar dicht genoeg bij je ogen houdt.
Hehe, ben trouwe bezoeker van GoT en CO, kwam ik hetzelfde forum toch wel tegen, daacht al effe, wow, kzou beter effe men pc uitzette, krijg al deja-vu's maar nee hoor: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/896778
kvinnet wel koewl, je mp3cdspeler modden:D, als ik er een had, wassek er onmiddelijk aan begonnen(mischien men mp3speler eens open vijzen;))
en kdenk ook dat snuggel zijn idee zou moeten werken, dan wordt de stroom altijd van de accu gehaald i.p.v. van de adaptor.
Veel succes en laat ons iets weten he
~MYST~
edit: als je rechtstreeks op de accu aansluit, ga je dan niet de led altijd doen branden, ookal staat hij uit????
Ok twabi2, je was me voor, ik typ veel te traag;)
~MYST~, net wat ik zei in mn reply
en ik zit idd op beiden.
Had het eerst op GoT gepost, maar daar leek maar geen antwoord te komen, dus dacht ik dat hier wel mensen zouden zitten die het wel zouden weten.
[Bericht gewijzigd door Twabi2 op ]
~MYST~
Een cent kan de grootste ster van het heelal verbergen, als je die cent maar dicht genoeg bij je ogen houdt.
Kheb geen idee of dit zou kunnen werken, maar zou je geen flipflop kunnen schakelen met de powerknop van je mp3cdspeler en daar je ledje aan???
(khebbet op GoT ook gepost, maar kdenk dat hier meer kennis van electronica rondsurft, GoT'ers, plz don't kill me he)
~MYST~
Zou je hem niet bij het motortje kunnen aftakken? Dan doet hij het alleen als hij ook letterlijk draaid.
dat met die flipflop gaat niet, ik geraak niet aan die knop, die vast zit aan een lcd en zo tesamen naar beneden loopt.
Ik ga nu eens gaan meten hoe het zit met die motor.
Ohja, ik heb de (m)A gemeten, en het is hetzelfde effect als met de voltages, geen optie dus.
~MYST~
Op 4 april 2004 20:51:26 schreef Twabi2:
dat met die flipflop gaat niet, ik geraak niet aan die knop, die vast zit aan een lcd en zo tesamen naar beneden loopt.
Ik ga nu eens gaan meten hoe het zit met die motor.Ohja, ik heb de (m)A gemeten, en het is hetzelfde effect als met de voltages, geen optie dus.
Kan je niet op de plaats waar de lcd+knopje naar de print gaan, uitmeten welke draadjes van het schakelaartje zijn (ik veronderstel dat die bruine band, kweet nie hoe het noemt)en op de printplaat aftakken, kvrees dat als je op het motortje gaat aftakken dat die (een heeeeeeeel klein beetje) trager gaat draaien, en kweet niet hoe de mp3cdspeler daar op zou reageren.....
~MYST~
kheb geprobeerd om van de motor af te takken, maar dat gaat niet echt goed
ik denk dat de motor een signaal krijgt, en dan zijn stroom ergens anders haalt, tot hij opnieuw een signaal krijgt.
Is er geen manier om van die 5V af te tappen als er stroom staat op die 3V? En dan tegelijk een rechtstreekse verbinding met die 3V?
~MYST~
En stroom aftakken van het lasertje dat er in zit? en hope dat het lasertje niet zachter gaat branden:D:D
Veel succes
~MYST~
kan je niet je led in de collector van een schakeltransisor hangen, bijv de 3904 en vervolgens de basis van dat ding met een weerstand aan dat punt hangen waar jij die 3v of 1.5 volt krijgt? Deze zou dan namelijk bij zowel 1.5v als 3v in geleiding komen denk ik. Vervolgens hang je de anode van je led rechtstreeks aan de + van je batterijen en de emmittor van de transistor aan de - van je batterijen. Moet je wel de batterijen erin laten zitten ook al werk je verder op netspaning, dat is misschien eht enige minpuntje
klinkt goed
schakelt die 3904 altijd bij een signaal?
minimum = 1V
En (mag misschien dom klinken) schakelt hij altijd even hard?
Daarmee bedoel ik, laat hij evenveel door bij 1V als bij 3V?
~MYST~
hee twabi2, das wel discriminiatie he, op GoT meld je dat het werkt en hier niet:)en ik maar aan het nadenken hoe het nog mogelijks zou kunnen!
Hoe heb je het nu eigenlijk gedaan??
~MYST~
geen idee
een beetje zitte prutsen, plus en min verwissel, multimeten, prusten, poot verbranden, tjah, kweet het niet
het werkt nu, en das het voornaamste
morgen een nieuwe blauwe led en een stuk plexi, en dan is den dezen weer blij zie
~MYST~
Een geluk dat ik binnekort(lees: ooit) een ipod mini aanschaf en men mp3player die ik nu heb verkoop, of hij ging onmiddelijk open voor een ledje erin:D(LEDJES RUWLEN!!)
Iemand trouwens een idee hoeveel een ibead 100(128mb) nog waard is??(nieuwprijs €170)
~MYST~
werkt dus blijkbaar niet
en met die transistor, ik snap niet wat ik fout doe...
dit is wat ik gedaan heb (correct me if i'm wrong)
'k heb een punt waar altijd 5V uit komt, ook als hij uit staat, en een punt waar de ene keer 1V en de andere keer 3V uitkomt.
Dit laaste punt heb ik aangeslote op de middelste pin van de transistor.
de linkse pin, als je naar de platte kant kijkt, zit vast aan de 5V, en de rechtse aan de Led en de Led aan de -