Reparatie voeding DPS-4005PFC: welke NTC?

Ik heb hier een kapotte DPS-4005PFC van Conrad. Best wel een onding, maar toch het repareren waard. Ze zijn ook verkrijgbaar als McVoice / ELV SNNT4005pc. Het schema vind je hier.

Onder andere mist (ja, alleen de pootjes waren er nog?!) R115, een NTC voor de inschakelpiek. Zie pagina 1 van bovenstaande PDF.

Welke waarde kan deze hebben? Het staat er helaas niet bij. Iemand met zo'n voeding die het even na kan meten?

En zo niet, dan is de losse pols methode natuurlijk ook wel bruikbaar in dit verband. Is een inrush-NTC van 15 ohm normaal gesproken inzetbaar? Die heb ik toevallig nog liggen namelijk, om precies te zijn een MF71 15D-10 (waar ik overigens geen datasheet van kan vinden).

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

De NTC moet volgens een forum op 2,5A werken, erg Chinees ding van Shantou Hongzhi. :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

http://nl.wikipedia.org/wiki/Waardetabel_NTC

Heb je daar wat aan ? Er zit een 6,3A zekering in, 2,5A lijkt me dan wat weinig. Maar een NTC wordt toch gebruikt om het oplaad geweld van dikke elco's te "verzachten" ? Hier zit hij in het netfilter en er zit zelfs secundair geen grotere elco dan 100uF. Maar verder gaat er tijdens gebruik gezien die zekering aardig wat doorheen. Een 15 ohm moet dan toch aardig heet worden lijkt me.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Een NTC bedoeld voor 2.5A gaat dat niet leuk vinden.

Hier nog een site voor MF71: http://www.jin-ou.com/english/products/ntc.htm

Deze tabel geeft een idee over waarden en formaten: http://www.hongzhi.net/he12.asp

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het forum met de 'geschatte' 2.5A had ik ook gevonden.
De andere site geeft aan dat, gezien de diameter van het ding (11.3mm) je op 3.5W uit zou komen, maar ik heb geen idee hoe laag die weerstand 'in bedrijf' wordt.

Gezien de waarden in de tabellen zou 2-2.5A wel een goede schatting zijn denk ik.

@fred: Die 6.3A is wel fast, dus die zal wat overrated zijn. De netfilter zelf is zo'n kant-en-klaar blok en lijkt Z1 te zijn, dus niet het uitgetekende stuk met oa R115.
Verderop zit nog 2x 330uF (misschien die 2x 470uF uit het schema op blz 3/4).

Wat betreft de werkelijke stroom: Het ding is 40V/5A en als je voor die (schakelende) voeding nou eens een rendement van 60% neemt (moet kunnen lijkt me), dan kom je NOG steeds onder de 1,5A uit.

Jammer dat niemand zo'n apparaat heeft om het even na te kijken.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Ik heb een voltcraft 40V/5 A voeding. Maar het is een vlp1405 pro, dat is niet toevallig de zelfde ? Dan wil ik best voor je kijken.

Gezien het feit dat hij verdampt is en dat blijkbaar vaker gebeurd zou ik een wat zwaardere nemen. Het ergste wat kan gebeuren met zomaar wat proberen is dat hij weer stuk gaat. Ik zou nders je ntc er in zetten. Stroom door, spanning over en temperatuur van de ntc meten. Dan kan je daarmee de waarde bepalen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nee, is helaas net even anders. Die van mij is volledig digitaal geregeld (met RS232 etc). Maar de stromen zijn wellicht wel vergelijkbaar, en die van mij IS ook een voltcraft. Is die van jou ook schakelend?

De oorzaak van het defect is een HV-impuls op de aangesloten schakeling. Het is dus niet een design-issue rond die NTC. De defecten zijn ook niet beperkt tot die ene NTC; ik heb al printsporen en vermogensweerstand vervangen die zo op het oog stuk waren. Straks dus meten met een nieuwe NTC, want zonder heb je de hele rest van de voeding spanningsloos natuurlijk. Waarschijnlijk ben ik nog lang niet klaar. :(

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Ik heb even gekeken maar zover ik uit het boekje haal die is niet schakelend.
Ik zou er eerst gewoon een ander in zetten of een 2 ohm weerstand ofzo. Dan kan je de rest testen en repareren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Inderdaad, ik sta op 't punt de spanning erop te zetten met die van 15 ohm. Als die eruit rookt zien we wel weer verder.

Het is er ongeveer zo eentje:
http://www.expertprofi.ag.vu/4005_0.jpg

edit: inmiddels is F1 er gelijk uitgevlogen, inclusief de automaat in m'n groepenkast. V6 ligt in sluiting, V9 ligt in sluiting, V10 ligt in sluiting.. en verder was ik nog niet gekomen.
edit2: V26 ook in sluiting, en zo werken we steeds verder door...

*zucht*

weet iemand een mooie vervanger voor V26 (HER1605C), is niet zo'n bijzonder ding verder toch? MOSPEC S10C40C heb ik nog in het laatje haalt de spanning bij lange na niet...

En V9/V10 (2SC2625 in schema, 2SC3988H in werkelijkheid), de vervangers liefst in zelfde formfactor en verkrijgbaar bij Farnell, als ik mag kiezen :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Nog tips voor V26 (HER1605C)? Vooral de TO-220 formfactor bij die specs zit een beetje in de weg. Moet V26 op die plek werkelijk zoveel spanning kunnen verdragen?

Als vervanger voor V9/V10 (2SC2625 in schema, 2SC3988H in werkelijkheid) heb ik in m'n voorraad nog de BU508A liggen. Eigenlijk een ding voor hor. deflectie, maar hij komt redelijk dicht in de buurt met z'n specs. Ik kan alleen niks maken van het logo (fabrikant), en daar zitten nu juist de verschillen in Ic (5 tot 8A), waar de oorspronkelijke 10A was. Beetje vreemde opdruk, misschien wel omgenummerd nep-spul zelfs. Snelheid is op het randje, net iets slechter dan de oorspronkelijke componenten, maar het scheelt weinig. Ik zou zelf zeggen: valt te proberen.

Of anders moet ik bestellen en heb ik de BUL810 op het oog. Die lijkt me sowieso geschikt, of heeft iemand bezwaar?

If you want to succeed, double your failure rate.

Wat bedoel je met kritisch? Zie schema. Op welke vlakken zou die BUL810 in een kritische schakeling volgens jou nog problemen kunnen geven? Ik vind hem in alle opzichten namelijk beter dan die dingen uit het schema/van de PCB. En hij is ook niet zo exorbitant afwijkend dat ik problemen met schakelgedrag ofzo verwacht.

Hoe denk jij over die BU508A uit m'n laatje? Ik moet die dingen toch een keer kwijt :) en CRT's repareren is tegenwoordig steeds zeldzamer.

De voorgestelde rectifiers had ik niet als alternatief gevonden vanwege IF (16A) en IFSM (200A) die de door jou genoemde vervangers niet halen. De laatste komt met 15A genoeg in de buurt qua IF, maar voor IFSM is 150A nog wel een stukje minder dan 200A. Op m'n gevoel zou ik het er best op wagen, maar ik heb helaas te weinig kennis van de materie om te beoordelen hoeveel er werkelijk nodig zou zijn in dat schema.

edit: Met goed licht zie ik dat het werkelijke component op de PCB een FCF16A40 is, dan is IFSM dus meer dan zat. Moet ik alleen even goeie isolatie voorzien voor dat IXYS-ding, want laatstgenoemde is niet geisoleerd.

[Bericht gewijzigd door Jochem op zondag 21 augustus 2011 22:32:54 (15%)

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

Voor beide onderdelen geldt: Als ze te heet worden dan zijn ze ongeschikt, met kritisch bedoel ik idd het schakelgedrag van de voeding en hoe het onderdeel daar op reageert. Vermogenselektronica is wat dat betreft een bitch.

Wat de dubbeldiode betreft kan je ook nog eens kijken naar types voor max 600V ipv 400V. De IFSM van die HER is blijkbaar uitzonderlijk hoog.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

En IFSM blijkt kennelijk zo hoog niet nodig, zie m'n edit.

Ik zie dat die dingen van ST ook 16A zijn, ik zag in de gauwigheid 8A, maar dat is per diode. Dan neem ik lekker die STTH16R04CFP, die heeft ook een geisoleerd huisje.

Op 21 augustus 2011 22:31:39 schreef Henry S.:
Voor beide onderdelen geldt: Als ze te heet worden dan zijn ze ongeschikt

.. en als er rook uit komt zijn ze kapot :)

edit4: soms blijkt een edit niet handig

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

Dan zou ik de ivm de behuizing de STTH16R04CFP nemen.

Edit: Je bent me voor, en idd geldt de 16A voor de som van twee diodes.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 21 augustus 2011 22:42:01 (12%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Goed, laatstgenoemde had ik dus tegen beter weten in even IN de PCB doorgepiept (hij zat erg onhandig op een gedeeld koelblok en ik kon niet bij z'n schroef).

Uiteraard zat er over de buitenste pennen een trafowikkeling (piieeeep) en over elke buitenste en de middelste een condensator en een 2.2 ohm weerstand (piept ook net lang genoeg om je pennen er alweer af te halen). Dit tezamen met dat 1 van die 2.2 ohm weerstanden al volledig doorgebrand was, maakte het voor mij logisch dat V26 stuk was.

Na het uitsolderen (toch even nameten) bleek hij prima. Kon dat hele koelblok weer gemonteerd en V26 en de overige componenten op het blok weer vastgesoldeerd worden.

Toch een mooie halve brug in TO-220 voor de grijpvoorraad. :)

Nu hoor ik iets knetteren (ratelen, tikken, vonken?) als ik 'm aanzet, maar ik kan niet vinden wat het is en ik ben bang dat er iets in m'n oog ontploft als ik te dicht bij kom om het te lokaliseren :(

De +12V geeft +14.3V, geen idee of dat normaal is, de negatieve kant wijkt dezelfde hoeveelheid af (-14.3V)

edit:
Als ik de regelprint eraan hang, dan klinkt er een flink, ehh, gesis zou ik het willen noemen. Het wordt meer of minder met het bijregelen van de uitgangsspanning. Sist belast en onbelast.

Alles is schijnbaar normaal te regelen en uitgangsspanningen zien er gewoon goed uit.

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Zou het kunnen dat er iets te laag oscilleert , dus in het hoorbare bereik ? Dat je nu de veranderende dutycycle hoort. Als hij normaal bv op 30 KHz switched maar nu op 15.

Van de week aan een pulsgenerator gewerkt die je in een bepaald bereik ook hoorde ( tenminte ik hoorde hem piepen, Tidak, de eigenaar van het beestje keek me wat wazig aan :-)

Mijn ervaring met sissen is beperkt tot elcos maar dat ruik je wel.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 25 augustus 2011 01:36:44 schreef Henry S.:
En niets wordt heet?

Het rookt iig niet, maar ik ben een beetje huiverig met handopleggingen in zo'n SMPS, dan moet je eerst goed kijken waar de scheiding loopt (en zelfs dan).

Op 25 augustus 2011 06:43:32 schreef fred101:
Zou het kunnen dat er iets te laag oscilleert , dus in het hoorbare bereik ?

Dan zou je het toch meer piepend verwachten?

ik hoorde hem piepen, Tidak keek me wat wazig aan :-)

:)

Mijn ervaring met sissen is beperkt tot elcos maar dat ruik je wel.

Je ruikt niks. Het is ook niet echt een ontsnappende-lucht-geluid, maar meer ... tja.. sneeuw op TV lijkt het nog wel een beetje op (voor de tijd dat de auto-mute erin kwam), maar dan een minder divers frequentiespectrum.

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

Oscilleert op een te lage frequentie, en die varieert ook nog eens sterk (het gekrijs wat je hoort). Wat doet de voeding onder belasting?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bij een belasting van ca. 1A gaat het nog steeds prima. Groter niet geprobeerd. Bij variatie van de belasting varieert ook de mate van 'ruis'.

Zou ik nog wat makkelijks kunnen meten op een scope ofzo? Hoe snel schakelt zoiets normaalgesproken?

[Bericht gewijzigd door Jochem op vrijdag 26 augustus 2011 19:59:07 (27%)

If you want to succeed, double your failure rate.