Geschikte probe oscilloscoop

Goedemorgen CO,

Ik wil voor een Tektronix 465 deze probe kopen ( http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTM1ODg5NDgwMzc=… )

Nu is het het geval dat ik nul ervaring heb op dit gebied en ik er ook niet geheel zeker van ben dat dit ook gaat passen op de scope.
Zou iemand mij hier zekerheid over kunnen geven?

Bij voorbaat dank,
Peerke

[Bericht gewijzigd door Peerke128 op dinsdag 23 augustus 2011 12:20:43 (58%)

hallo

je moet voor conrad een directe link geven, de link in de browser werkt alleen voor jou!.
uit china kan je goedkope probes krijgen.
de kwaliteit is niet geweldig, maar om een keer mee te meten is het voldoende.
als je de scope dagelijks gebruikt kan je beter een setje goede (dure) probes halen.
http://www.dealextreme.com/p/100mhz-oscilloscope-probe-32422

Of deze:
http://www.dealextreme.com/p/250mhz-oscilloscope-probe-max-1200v-35610

Betere risetime en kwaliteit (ik heb ze beide liggen van DE). Deze is wel vast 1:100.

En vergeet Ebay niet:
http://www.ebay.nl/itm/170629058918?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trks…
Deze heb ik niet.. Ben wel benieuwd.

Dankjulliewel voor de snelle reactie!

Sorry van de kapotte link, ik dacht dat ik hem al goed had gemaakt.
Hmm de link heeft nog steeds weinig goesting, maar het betrof een Tektronix TPP0101 probe 100 MHZ 10:1

Mooie alternatieven, ik zal ze eens overwegen.

[Bericht gewijzigd door Peerke128 op dinsdag 23 augustus 2011 13:08:54 (78%)

Lucky Luke

Golden Member

Om die conradlink te maken: er staat een linkje "directe productlink" op de productpagina, als je die gebruikt lukt het wel.

Zo'n Dealextreme probe heb ik ook. Mechanische kwaliteit is wel o.k. (mijn oude probe viel zowat uit elkaar). Elektrisch moet je voor bij fred zijn denk ik...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Een degelijke probe kost wat. Aan die supergoedkope dealextreme dingen zou ik mijn geld niet verspillen. Koop dan liever een gebruikte probe van een degelijk merk. Tektronix of HP/Agilent. Het Duitse PMK lijkt ook een goede reputatie te hebben.

Voor het meeste dagdagelijkse werk is een 10:1 probe aangewezen. Een 1:1 probe heeft meestal een bandbreedte < 20MHz. Een 100:1 probe gebruik je normaal enkel voor het meten van hoge spanningen.

Waar je bij een 10:1 probe wel moet op letten is dat de compensatie range van je probe overeenkomt met de ingangscapaciteit van je scoop. Voor de TPP0101 zie je in de datasheet:

http://www2.tek.com/cmsreplive/psrep/17741/51W_25690_0_2011.02.22.11.5…

dat die een range heeft van 15 tot 25pF. Dus controleer of de ingangscapaciteit van je scoop daartussen zit. Staat normaal vooraan op de scoop ergens bij de ingangen.

Merk ook op dat de bandbreedte specificaties van TEK altijd zijn voor het ganse systeem, probe + scoop! De bandbreedte van de scoop alleen is altijd iets groter en de bandbreedte van de probes zijn ook altijd iets hoger zodat ze samen uitkomen op de 100MHz. Bij die goedkope no-name brol kan je er dikwijls naar raden wat het totaalplaatje zal zijn...

Volgens een lijst specificaties van de 465 (ik moet hem nog ontvangen) staat Input R and C 1 MΩ ± 2% paralleled by approx. 20 pF

dus ik ga er wel van uit dat het moet werken met die probe, en dan denk ik dat ik het advies op volg en toch maar iets meer uit geef voor iets dat zekerheid bied.

Dank jullie allen voor het advies!

Hugo Welther

Moderator

Voor de TEK465 heb je eigenlijk een originele TEK probe nodig om gebruik te kunnen maken van de volledige range van de ingangs verzwakker van de scoop.
De BNC plug aansluiting van de probe heeft een extra contactpunt.
http://www2.tek.com/cmsrep/psrep/img/13512/A000_0795-L.jpg
Het kleine pennetje in de ring van de BNC plug boven in de foto.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dat extra contact dient normaal gezien enkel om de verticale schaal van de scoop aan te passen aan de probe. Is dat op een 465 niet gewoon een lampje dat verspringt?

Je kan ook een probe gebruiken die zo'n contact niet heeft, alleen moet je dan wel zelf de verticale schaal vermenigvuldigen met de factor van de probe. Dus x10 voor een 10:1 probe: een 100mV/div instelling moet je dan bv. interpreteren als 1V/Div.

Dan denk ik dat ik toch eventjes op zoek ga naar een originele probe, aangezien me dat wel zo handig lijkt qua gebruiksvriendelijkheid.

Volgens mij kan het een flinke zoektocht worden maar nooit geschoten is altijd mis.

Ziet er op zich goed uit, alleen wel wat aan de prijzige kant, heb er zojuist eentje gevonden die met verzenden erbij slechts 75 euro kost.

rbeckers

Overleden

Voor een 465 voldoet bijna elke 10:1 100MHz probe.
Een Tek 465 is een oude, analoge, scoop.
Ik heb er ook een. ;)

ik heb ook de tek 465 icm de 100 mhz probe van conrad.

werkt prima naar behoeven (al ben ik nog niet bovenin de buurt van de 100 megahertzjes geweest... ;-(

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=123115

[Bericht gewijzigd door roel999 op dinsdag 23 augustus 2011 20:10:44 (16%)

Wat ik er mee plan te doen gaat toch ook wel eens daar bovenin de bandbreedte zitten, het is waar wat ze zeggen, HF is een virus. Wel jammer dat het budget niet groot genoeg was voor een 475A, dan had ik meer met HF/VHF kunnen experimenteren.

Ik zie het ergens wel als een mijlpaal, mijn eerste scoop. Heb wel paar kleine bugjes gemaakt die wel iets de ether in konden krijgen (overigens meer storing dan goeds), en nu is de tijd om eens te leren wat voor afzichtelijke stoorzendertjes ik heb gebouwd (en hoe het de volgende keer beter kan).

daar bovenin doet hij het ook.

maar IK heb daar geen ervaring mee. maar hij zou het gewoon moeten doen want het is een 100 mhz probe dus hij werkt ook met 100 mhz

fred101

Golden Member

100 MHz is het 3 dB punt, zelfs een blokgolf ziet er dan uit als een sinus. ( al veel eerder maar dat terzijde)
Dus aan een FM bug ga je alleen zien of hij werkt, niet wat hij aan rotzooi maakt.

Goedkope probes kunnen compleet abgger zijn maar ook best goed. Electrisch tenminste, mechanisch is het meestal niks. Van mijn Rigol probes heb ik er nog een. En goekope Tek probe idem. Een probe van 50 euro, merk ben ik even kwijt, iets duits, geeft onbetrouwbare resultaten en de behuizing van de tip donderde er spontaan af.

Ik eb een 465 gehad ( maar die heeft nu ander een goed onderdak gevonden)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

hij is van tek zelf dus ja...

(en volgens de scoop turtorial op co kun je een blokgolf alleen betrouwbaar weergeven tot de helft van de bandbreedte van de scoop

dus de scoop is 100 mhz dan kan een blokgolf tot maar 50 mhz.)
oeps je hebt gelijk verkeerd gelezen

tot nu toe houdt hij zich nog goed... (niet dat hem 3 jaar bezit ofzo :P

fred101

Golden Member

Roel, dan heb je het scoop tutorial niet goed gelezen, je hebt ongeveer 10x de bandbreedte nodig, en minimaal 5x. Maar ik heb het niet na gelezen en iets zegt me dat ik dat ook niet hoef ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

In plaats van duidelijker te worden uit dit topic ben ik meer gaan twijfelen (leermomentje).

Het gaat mij erom, dat ik een probe weet te vinden die laat meten tot vrijwel de hoogst mogelijke frequentie, gezien de frequenties die ik wil meten.

Ik neem aan dat de Fluke PM9010-091, die Henry postte hier toch wel toe in staat is? Als dit het geval is, past de verhouding met de verticale schaal van de scoop dan ook goed aan? zodat de voltages per divisie goed kloppen?

fred101

Golden Member

Zoveel probes zoveel meningen en in NL is alles wat goedkoop is heilig en goed >:-) volgens mij hebben wij de prijs-prestatie verhouding uitgevonden waarbij we roepen dat het om het tweede gaat maar alleen naar het eerste kijken.

Die Philips probe is goed, de verticale aanduiding bij je knop klopt alleen niet meer bij een 10:1 probe. Bij 1V/div zit je dn naar 10V/div te kijken. Dat is muv DSO's min of meer standaard bij de meeste scopen. Wat Tek doet is een ander lampje in de time/div knop aan laten gaan als hulpmiddel. Vooral handig bij omschakelbare probes, dan zie je gelijk dat je per ongeluk dat rottige ding weer hebt omgezet. Maar je kunt er geen MHz meer door meten en ook geen lagere of hogere spanning. Het is puur optisch, maar wel erg handig.

De bandbreedte wordt bepaald door de zwakste factor. Een 200 MHz probe laat op een 100 MHz scoop in theorie niets meer zien dan een 100 MHz. De scoop zijn BW zit daar. Het zwakste schakel verhaal. Als de probe goed gemaakt is tenminste. Want een 100 MHz probe bedoeld om een 100 MHz scoop optimaal te gebruiken heeft zelf een bandbreedte die hoger is. Dus er zit verschil tussen een 100 MHz probe en een probe voor een 100 MHz scoop. Bij 100 MHz geeft je scoop een 10 V signaal weer als 7 V. Als de probe zijn 3 dB punt op 100 MHz zit geeft de probe die 10 V door als 7 V aan de scoope die daar weer ongeveer 5 V van maakt. Wil je de scoop optimaal gebruiken moet de probe dus verder kunnen. Een echte Tek probe of zo'n Philips is bedoeld vo gebruik aan een 100 MHz scoop, de meeste el-cheapos geven een frequentie op maar het is de vraag of ze die halen en ook of dat het niet gewoon hun eigen BW is.

Hou in de gaten dat een probe die 500V aan kan, bij 100 MHz meestal geen 500 V meer aankan maar veel minder. Gebruik bij hoge frequenties een 10:1 en bij eindtrappen een 100:1 ( tenzei je zeker weet dat de probe bij die spanningen niet doorslaat) Bij voorkeur geen omschakelbare probes en een echt goede RF probe heeft twee compensatie trimmers. Een voor hoge en een voor lage frequenties.( wat niet wil zeggen dat er geen goede zijn met maar een trimmer, het maakt ze alleen wat minder universeel)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als je de 3db punten van je scope en de probe op hetzelfde legt dan verlies je op realistisch te meten frequenties (zeg < 70MHz) niet zo veel.

Anderzijds is een duurdere probe veel goedkoper dan een duurdere scope, dus kan je beslissen om het uiterste uit de scope te halen door met de probe een factor 2, 5 of 10 hoger te gaan zitten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Ik ben erg tevreden met deze probes: http://www.skye-electronics.com/shop/probes/skye-9011.html Stevig en goed afgewerkt, schieten ook niet los, prima geschikt voor m'n 20 en 60MHz scopes.

Op 24 augustus 2011 00:58:12 schreef Peerke128:
Het gaat mij erom, dat ik een probe weet te vinden die laat meten tot vrijwel de hoogst mogelijke frequentie, gezien de frequenties die ik wil meten.

Dat doe je niet met een scoop, denk aan een counter en spectrum analyser (of low-cost panoramaontvanger).

Je kan met een scoop alleen ziet dat iets werkt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rbeckers

Overleden

Op 24 augustus 2011 19:02:06 schreef Henry S.:
...Dat doe je niet met een scoop, denk aan een counter en spectrum analyser (of low-cost panoramaontvanger).

Je kan met een scoop alleen ziet dat iets werkt.

En vaak zonder probe en met 50Ω afsluitweerstand.

Op mijn zoektocht naar probes heb ik een originele P6109B gevonden, echter is de ingangscapaciteit 13 pF, terwijl op de scoop 20 pF staat. Gaat dit grote problemen leveren?