Wat is dit voor meter ?

Zoals de titel zegt ben ik op zoek naar gegevens van deze meter .
Wat is dit voor meter en hoe werkt deze ?
Op het www is er niets over te vinden.
Merk is Leybold Heraeus

http://www.uploadarchief.net/files/download/sdc11703.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/sdc11704.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/sdc11705.jpg

[Bericht gewijzigd door 19roland70 op woensdag 7 september 2011 19:54:42 (25%)

is geloof ik iets met geluid, meer weet ik niet.

Er staat op "counter-timer". Misschien is dat het...

Ik zie rechts iets met hoogspanning. Zou het een teller voor radioactiviteit kunnen zijn? Daarvan kun je ook deeltjes tellen en timen.

[Bericht gewijzigd door flipflop op dinsdag 6 september 2011 22:00:43 (57%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

ik heb hier iets gevonden.

edit: hier nog wat informatie van wat een kleiner broertje lijkt te zijn.

483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
flash2b

Special Member

Meer info op: http://www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?id=71198

Huub=Ronald1970 ??

Is het een vonk overslag meter?

(noone was met net voor.....)

[Bericht gewijzigd door flash2b op dinsdag 6 september 2011 22:42:22 (12%)

Henry S.

Moderator

Is er geen betere/grotere foto?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

LEYBOLD is(was?) een bekende Duitse maker van didactische en physische apparatuur en vacuümtechniek.
Waar heb je het ding vandaan? Van een school/universiteit?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidak Ada ik heb deze meter van iemand gekregen die ook niet wist waar deze voor was / is.

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

En een maker van didactisch materiaal.

Ik vermoed dat dit geheel een geiger counter is

Tidak Ada

Golden Member

Sine, niet alleen didactisch materiaal, maar ook vacuüm techniek en procesbesturingssystemen, zie mijn links hierboven.
Ik heb hier een 19"-rack met een aantal modules voor vacuüm metingen met pirani- en andere vacuüm-gauges.

Maar een deeltjes teller zou oook kunnen. Ik denk echter eerder aan een scintillatieteller.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 7 september 2011 07:55:29 (17%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Nou, ik zeg geiger omdat die GM buisjes in de regel hoogspanning nodig hebben, Photomult buisjes ook, maar niet zo hoog.

Tidak Ada

Golden Member

PMT's hebben voor zover ik weet een véél hogere spanning nodig dan het gemiddelde GM buisje. Soms wel 10kV+, afhankelijk van het aantal dynodes.
Ik zal het eens nakijken, maar moet ni eerst wat andere zaken doen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
joopv

Golden Member

Een 330x150 pixels plaatje met maar enkele leesbare teksten zorgt voor speculaties, tijdverspilling en frustratie. Zinloos op deze manier.
19roland70 wil met een minimale inspanning van zijn eigen kant een maximaal resultaat uit het forum halen. Of zo komt het in ieder geval op mij over, want als ik ga googlen kom ik WEL allerlei relevante zaken tegen over deze fabrikant.

[Bericht gewijzigd door joopv op woensdag 7 september 2011 10:11:13 (46%)

Een counter/timer is een instrument waarmee je frequenties en periodetijden kunt meten.

Er staan nieuwe foto's op zie startpost
@joopv als dit tot frustraties en tijdverspilling leidt dan zou ik ook niks terug typen.
Voor deze opmerkingen zijn onze moderators.
Google heeft bij mij niks relevants opgeleverd ,wel het merk maar niet waarvoor deze meter dient .

Hugo Welther

Moderator

Is dit niet een standaard multifunctioneel educatief apparaat waar een onderwijsset bijhoort.

Ik kwam op een Yahoo forum een zelfde vraag van een TOA van het Trinitascollege uit Heerhugowaard tegen. Post was gedateerd in 2007, maar geen reactie.

Anders zou ik het rangschikken onder een scintillatie teller. De HSP PL connector suggereert een aansluiting voor een telbuis.

Zelf had ik deze van Philips
http://www.labstuff.nl/contents/media/p9240447.jpg
kwam ook uit een jaren 50 onderwijs set.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Tidak Ada

Golden Member

Inderdaad lijkt het me, nu ik een grotere foto zie, een aansluiting voor een GM buisje. Dat wordt nog onderstreept door de luidsprekeraansluiting boven op het zwarte paneel, evenals door de max spanning van 600 V (Een PMT heeft tussen 800 en 3000V nodig).

Bovendien bljkt wat ik eerst aanzag als een logo van Lebold, een logo van Luctor te zijn.

EDIT:
Luctor, in Baarn, schijnt niet meer te bestaan.

GM telbuisjes kun je regelmatig op eBay vinden.
/Edit

Moooooie teller Hugo met al die E1T buizen :9~

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 7 september 2011 23:33:50 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Hugo Welther of andere, wat werd met deze meter gedaan dan?
Kan ik er zelf nog iets mee doen of is deze op zijn plaats in een museum?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Met de grote foto's nu: zeker weten een geiger muller counter - exclusief het buisje zelf, dat je op de SO239 contactbus moet aansluiten. Het schemasymbooltje staat er naast: een draad onder spanning in een buis.

Een stralingsdetector dus voor deeltjesstraling.
Binnenkomende deeltjes ioniseren het gas, er treedt een lawineeffect op en de buis slaat door. De spanning tussen draad en buis wordt dus eventjes nul. De voeding is natuurlijk via een weerstand!

De 'nullen' (in dit geval; met ingebouwde buizen zag je ze ook wel in de pluskant) worden geteld (frequentie, als 't er veel zijn), of de periode ertussen wordt aangegeven (tijd, als 't er weinig zijn), en de klikjes worden hoorbaar gemaakt in een luidspreker die je op de groene bussen kunt aansluiten (al kan er natuurlijk ook nog een kleintje ingebouwd zitten).

(Over het tellen van die pulsen zijn nog hele boeken te vertellen, bijvoorbeeld hoe de ingangstrap héél snel moet kunnen tellen, maar de volgende niet - die mogen langzamer zijn dan je op grond van hun positie (cijfer) zou verwachten, omdat daar de onregelmatigheid er al een beetje uit is.
Nu lach je erom, maar zo snel tellen was toen een probleem.)

Ik vind thuis vast nog ergens mijn 'advances in nuclear physics' en 'new nuclear experiments' (brrr).

Het is best mogelijk dat je ergens nog een tellerbuisje vindt; ze zullen niet duur zijn, omdat ze nergens meer in kunnen. Jij zou dan een werkende stralingsmeter hebben, al zou je wel moeten leren wat de getallen betekenen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Je zou hem eventueel ook nog kunnen gebruiken als frekwentie teller en/of periodetijd/interval meter kunnen toepassen. alleen moet je geen hoge frekwenties willen meten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Als iemand laat weten dat iets voor frustraties zorgt, is dat een hint richting de veroorzaker. Wees blij dat hij van goede wil is en daarop wijst inplaats van jouw advies op te volgen ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Een GM-teller, zelf afhalen (excl. buis).

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik denk dat deze en plekje krijgt in de garage