schrijvende voltmeter alternatief

elmowww

Golden Member

Dag Fred,

Ik heb zelf een Kipp&zonen éénkanaals schrijvende voltmeter (een BD40).

Ik had hem destijds nodig voor metingen over lange tijd aan temperatuursensoren. De pennen en rollen papier waren geen probleem om aan te komen. Ik weet niet meer precies waar, maar in 15min googlen had ik een adresje die mij vanalles hiervoor kon leveren.

Mocht je interesse hebben dan kijk ik even op de doos waar mijn papier in zit...

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Tidak Ada

Golden Member

Ben ik ook in geinteresseerd! Is het drukgevoelig papier (zoiets als ECG papaier)?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 8 september 2011 00:01:07 schreef fred101:
Arco, dat is idd conmpact maar een meter, ik wil in het nV bereik meten. Dus 2uV is de volle papier uitslag. (-1 tot +1 uV) maar ligt aan de toepassing, het zal meestal 3 of 10uV volle schaal zijn.

Maar je kunt die meter van Arco toch sturen met de schrijf-uitgang van je fluke 845AB? Die was toch 0-2V zei je?

Het is jammer dat je met uC's niet zo goed uit de voeten kan. Dat (of een Arduino) zou nog een leuke optie geven om alles te loggen, en dan achteraf even aan je plotter te hangen (die je immers toch hebt staan) om een mooie grafiek af te drukken.

If you want to succeed, double your failure rate.
elmowww

Golden Member

Ik heb vorig kjaar mijn papier en pennen bij Van Renesse Supplies: vrsupplies.com.

Géén online website maar ik heb destijds gebeld. 0174-287160

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat 3 of 10µV een utopie is. De meeste goede schrijvers gaan tot 1mV volle schaal van 8 of 10 in.

Ik heb je de specs van die HP71xxA gemaild om een indruk te krijgen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Tidak, de 845 geeft voor elke volle schaal 2 V output. Dus als hij als nul volt detector een deviatie van +1 uV ziet dan geeft dat 1 V spanning op de schrijver uitgang.
Ik kreeg het idee omdat iemand van de voltnut groep wat plots liet zien die hij zo met een 845 maakte. Dat waren deviaties van 0.1 ppm. Ik heb je al terug gemaild .

Tidak heeft een mooie philips schrijver gevonden. Dus dat zou een mooie optie zijn. Wat niet weg neemt dat het best leuk is zelf nog iets experimenteel te maken.

Een analoge meter, zwaar KV ding ofzo, puntje ombuigen en klein buisje eraan lijmen waar een 0,5 mm potloot stiftje inpast. Dan de meetspanning via een opamp omzetten naar een spanning waarbij in rust midschaal staat.
Dan een timer die het papier wat verder zet en de meter gewoon permanent laten meten. Dan trekt hij vanzelf een lijntje tijdens de verplaatsing naar de waarde op dat moment. Grappig en simpel idee.

Jochem, waarschijnlijk zou het me uiteindelijk wel lukken met en uC maar het voordeel van een printer is dat je in en oogwenk ziet wat hij doet en gewoon weken kan plotten zonder dat er en PC permanent aanstaat.
Maar het is wel leuk om het mischien toch ook eens te proberen. Dat ADC experiment was best leerzaam en mijn uC ngst is al kleiner geworden. Dankzij Rik werkt mijn toen gesneuvelde Arduino weer. Hij heeft nu ook de 24 bit ADC af welke als monitor voor de calibrators gaat dienen aangesloten op een arduino en ik heb een cpld geval met programmer en uitleg van hem dus daarmee kan ik dat idee van Free uitproberen. Ik heb hier wel stappenmotortjes liggen en ik kan draaien en frezen. Allen is de psychologishe drempel ( er zit nog steeds uC is moeilijk in mijn hoofd) om er aan te beginnn nog steeds hoog terwijl het eigenlijk niet veel werk is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

[OT]
fred, let even op de email met de titel "State of the art..." in je mailbox; dat is geen spam maar door mij doorgestuurd. Zie mijn stukje tekst bovenaan die mail. Graag even antwoord.
[/OT]

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Jochem, yes I do ;-) Ik heb je net terug gemaild, ook maar even naar je CO adres want dit leek een wat vreemd adres.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 8 september 2011 12:30:58 schreef fred101:
Ik heb hier wel stappenmotortjes liggen en ik kan draaien en frezen. Allen is de psychologishe drempel ( er zit nog steeds uC is moeilijk in mijn hoofd) om er aan te beginnn nog steeds hoog terwijl het eigenlijk niet veel werk is.

dat hoeft helemaal niet met een µC te gebeuren

je maakt een stappendriver en hangt daar een 555 aan die de stappen verzorgt, als je dit 555 gebeuren dan regelbaar maakt in frequentie en wat rekenwerk kan je zelf je tijd instellen per afstand
en dan een meter met opampje deraan en klaar ben je.

Kun je niet aan de stift meteen een loper van een lineaire schuifpotmeter knopen? Dan heb je een spanning als feedback (zoals bij modelbouwservo's). 2 volt over de potmeter, en dan een comparator die de uitgang van de fluke vergelijkt met de feedback. Afhankelijk van die uitgang dan de motor voor de stift linksom danwel rechtsom laten lopen.

Afhankelijk van de snelheid van het geheel kun je hysterese of PI(D) instellingen toevoegen om de nauwkeurigheid te verhogen.

Op wat voor tijdschaal wil je eigenlijk meten?

EDIT: Een oude HP printer zou ideaal zijn: Stappenmotor voor de papierdoorvoer, gelijkstroommotor voor de slede. Alleen de zebrastrip voor de positie vervangen door een schuifpot. Eventueel een meerslagen draaipot aan de motoras hangen.

[Bericht gewijzigd door HarmTido op donderdag 8 september 2011 13:18:16 (19%)

Op 8 september 2011 09:22:34 schreef Tidak Ada:
Fred,

Ik heb hier een schrijvende universeelmeter van Goerz, type Unigor, ligen... is eeen rol drukgevoelig papier,...Ik meen te herinneren dat "Gerard-Monique" de aanbieder was....

Tidak jij vergeet ook niets, het is zo, en ik heb ze nog op de plank, dus . . .
En anders heb ik ook nog voor een goede liefhebber een "BBC Goerz Servogor 120",
dat is een 2 kanaals-schrijver 10 mV tot 200 V ; 3 , 12 , 60 cm/min tot 3 , 12 , 60 cm/uur
250mm papier breedte. 220 Volt 50 Hz voeding.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Micro Portable Embedded Thermal Printer w TTL Interface

This is a micro thermal printer which can print simple strings passed to it via TTL serial, bitmap images and it even generates several different formats of barcodes. This thermal printer takes 2.25" (57mm) wide thermal paper with a max roll diameter of 1.5" (39mm). The thermal printer ships with default 19200bps baud rate.

Ebay Sure Electronics $43 incl shipping Item: 350490348372

http://www.sure-electronics.net/DC,IC%20chips/DC-OT11115_3_b.jpg

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
fred101

Golden Member

Ik dacht dat ik voor die schrijvers nog interfaces of pc's nodig had dus leek helemal zelfbouw makkelijker dan uitzoeken hoe een of ander protocol werkt en daar een interface voormaken, in die tijd bouw ik liever het te meten slachtoffer ;-) maar het blijkt dus eigenlijk precies te zijn wat ik nodig heb. Een schijvende voltmeter dus. Had ik kunnen weten want de uitgang voor zo'n schrijver geeft tenslotte een spanning af. Maar ik heb er nog nooit mee gewerkt of er een gezien en ken ze alleen van plaatjes en omdat ze op plotters lijken dacht ik aan RS232 of HP achtige interfaces.

Daarbij is voor mij de interval tijd van belang. Ik wil metingen over langere termijn doen dus 3 cm per uur is bv mooi en nog trager mag ook. Die kleintjes zijn schattig maar zijn die ook voor lange intervallen ?

Het mechanische verhaal vergeet ik dan maar maar het lijkt me wel leuk om het daarnaast toch met een uC te proberen. Dat is een mooi excuus daar eens wat nuttigs mee te doen. Die mooie plaatjes van pro's kreeg ik niet uit mijn keithley ( ik heb geen rs232 interface op de klaptop) maar dat zou met ADC en arduino misschien wel lukken.

Gezien het aantal reacties is het blijkbaar wel een onderwerp wat leeft terwijl het volgens mij bijna niet meer gebruikt wordt.

Gerard, ik heb je gemaild.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Heb jij geen meters met GPIB die met een kleine conversie je HPGL-plotter kunnen sturen?

If you want to succeed, double your failure rate.

Voor een paar euro heb je toch een RS232-USB converter. Bij mijn vorige baan ging dat prima samen met een Keithley 2700.

Tidak Ada

Golden Member

Waarom een analoog signaal eerst digitaliseren, om het daarna weer analoog uit te schrijven. Hoezo iets gecompliceerd maken....
De onnauwkweurigheid van de schrijver is zoveel groter dan wat het digitale deel doet.
Je kan zo'n analoge schrijver al voor een paar tientjes kopen. Dat spaart dagen prutsen en ergernis en het resultaat is nog beter ook!

Gebruik dan gelijk je geluidskaart of een andere DAC en doe het met de computer. Dan print je het daarna met je gewone printer uit.

Overigens blijft de ingangstrap het moeilijkste. Zou je misschien een chopperversterker voor moeten inzetten. 3µV is maar heel weinig !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 8 september 2011 14:45:33 schreef HarmTido:
Voor een paar euro heb je toch een RS232-USB converter.

Fred zegt toch juist dat z'n meter geen RS232 heeft?

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Ik heb volgens mij, de enige HP plotter ooit gemaakt zonder HPIB. Die plotter staat beneden aan de pc met rs232 en daar plot ik pcb's mee.

Het gaat niet om die keithley. Die kan op die manier wel via usb naar rs232 omzetter maar meer dan zo'n rijtje krijg ik niet.
Het gaat om de fluke 845 AB, een nulvoltmeter, zie foto verder terug. Daar hang ik bv een 1 V referentie aan en daarmee in serie een 332 of 731A calibrator op 1 V. Of bv een standaardcel en een calibratir. De meter wijst dan nul volt aan. Als de referentie dan bv 3 uV drift tov de calibrator en de 845 in ht 3 uV bereik staat heeft een drift van 3 uV een uitgangspanning op de meetuitgang van de Fluke van 2 V. Dus als die schrijver daar 1,8 V van maakt is de echte fout iets van 300 nV.
Dus ik hoef geen uV te kunnen meten. Ik hoef alleen maar 0-2V te meten. Die andere bereiken zijn wel mooi megenomen voor andere testenl

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Misschien lees ik er overheen, maar wat is het bezwaar om de keithley de 0-2v uitgang van de 845AB te laten loggen? Eventueel kun je in Excel o.i.d. een VBA programma maken wat iedere [interval] een meting laat doen (via RS232) en dat in een tabel/grafiek rammelt.

fred101

Golden Member

Een paar kleinigheden zoals het feit dat ik nagenoeg niet kan programmeren, in ieder geval niet grafisch. Mijn pc geen RS232 heeft en ik niet verder kwam dan dmv dat programmatje en een usb/serieel kabel dat tabelletje te produceren door steeds manueel een meet commando te geven. De pc staat links in het lab vast aan een vna en wordt eigenlijk nergens anders voor gebruikt, de calibrators helemaal rechts, de Keithley in het midden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Anders had ik hier nog wat foto's van de BBC Servogor 120
http://www.uploadarchief.net/files/download/abb-servogor-120-1.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/abb-servogor-120-2.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/abb-servogor-120-3.jpg
Misschien dat daar een is die zoiets zoekt.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
free_electron

Silicon Member

dringend tijd om te leren programmeren... tis kinderspel om ziets in elkaar te boksen.

je download visual basic 2008 of 2010( gratis bij microsoft )
je download ZEDgraph object van sourceforge.
maak een blanko project je aan , laad zedgraph en plats dat op je form neer. noem het 'plotter'

iets in de trant van :

code:


dim datapoints (100) as integer
dim withevents tijd as new system.timers.timer
dim serial as new system.io.ports.serialport

sub form_load(sender as object,e as integer) handles me.load
    tijd.interval = 1000 ' op 1 seconde zetten
    tijd.enabled = true
    serial.PortName = "COM1"
    serial.BaudRate = 9600
    serial.Parity = Ports.Parity.None
    serial.DataBits = 8
    serial.StopBits = Ports.StopBits.One
    serial.Open()
end sub

sub meet(sender as object, e as arguments) handles q.elapsed
   static x = 0
   datapoints(x) = val(serial.readline)  ' converteer ascii naar getal
   x += 1 ' x omhoog
   if x = 100 then x = 0 ' we rollen over
   plotter.creategraph (data() )
end sub
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik heb precies het tegenovergestelde van fred -- apparaten waar geen digitaal interface op zit laat ik staan (tenzij ze heel goed zijn, maar over het algemeen is het zo dat de betere apparaten automagisch komen met een GPIB of RS232-aansluiting (tegenwoordig USB)). De reden is heel simpel -- als je iets van dataprocessing wilt doen dan lukt dat alleen met gedigitaliseerde data. Scheve basislijn corrigeren? Simulaties doen? FFT om te kijken welke frequenties er in voorkomen? Dat soort ongein kan alleen met gedigitaliseerde data.

En ook, als je plaatjes/plotjes wilt maken voor op een website -- gaat veel beter met digitale data.

[Bericht gewijzigd door alex278 op donderdag 8 september 2011 19:44:32 (13%)

@f_e:

Op 8 september 2011 16:42:40 schreef fred101:
tabelletje te produceren door steeds manueel een meet commando te geven.

Leg fred meteen even uit hoe hij met die Keithley kan loggen dan. Het bijbehorende tabelletje kun je ook zonder programmeren wel in Excel maken nadien.

If you want to succeed, double your failure rate.