Bosch Koelkast draadjes doorverbinden

https://picasaweb.google.com/lh/sredir?uname=101764675226114214535&amp…

Zo! Als eerste maar even de fotosite neergezet. Net een heel verhaal getypt en toen werd de verbinding verbroken....grrrrr.

Probleem:
Bosch Koelkast (Cooler X-xxx, elektronic control) met 1,5 vriezerlade wil niet meer aanslaan. Eerst na uit en aan zetten nog wel, nu niet meer.
Ik wil draadjes doorverbinden maar weet niet welke, zie Picasa fofo's. Ik denk dat er met het doorverbinden de thermastaat gepasseerd wordt en dat hij dan continue blijft koelen, hetgeen ik met een tijdschakelaar zou kunnen oplossen. Het gaat om een paar maanden. Ik wil n.l. een nieuwe keuken.
De laatste foto heeft 2 bruine draadjes (lichte en een ietwat donkerder) en een dikkere zwarte. Linkerkant (als je er voor staat en is 1 na laatste foto) heeft 4 draadjes : Grijs, Paars, Blauw en Zwart. Wie heeft er advies voor mij?

met een tijdschakelaar kan wel , maar de voorbeelden op het forum van elk uur een 20 minuten draaien zijn voor koelkasten , een vriezer heeft andere looptijden.

van de print komt een draad van een triac af , deze stuurt de motor aan . als je deze doorverbind met de draad die zowel de print als de triac voedt , dan loopt de pomp continu.

zo te zien die grijs paars blauw zwarte draad.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kijk eens of de condensators op de electronische module nog goed zijn, er zit een serie condensator die als wisselspannings weerstand dient, MKP X2 0.470µF, deze zijn vaak slecht waardoor de module onvoldoende spanning krijgt om nog te functioneren.

maartenbakker

Golden Member

Ook niet zo vreemd als je bedenkt dat veel fabrikanten hun X2 condensatoren niet geschikt achten voor serievoeding (langzaam in capaciteit teruglopen en open gaan is een geaccepteerde faalmodus voor X2, fail-safe). Op zo'n plaats is het beter om een X2 die speciaal goedgekeurd is voor serievoeding te gebruiken of anders een (liefst 1000V) MKP of MKT.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja MaartenBakker, waarom doen die fabrikanten dat dan niet!!!

Ik zal even een zwagersmurf moeten vragen waar de condensator zit en hoe die door te meten is.

Ook zal ik uitzoeken waar de triac zit (eerst uitzoeken wat dat is) om vervolgens te kijken hoe ik die grijs, paars, blauw, zwarte draad kan doorverbinden. Het geheel zit n.l. per draad in een stekkertje.

Bedankt voor zover en ik zal er weer zijn als er wat te melden valt.

Mocht je ervoor kiezen om de triac te overbruggen, dan is dit wellicht een betere oplossing dan een tijdklok:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=615910
Ik kwam dit tegen op een ander forum waar men een vrieskist met dit ding had omgebouwd naar (superzuinige) koelkast.
Het mooie is dat je in- en uitschakeltemperatuur apart kunt instellen, heb je ook nog een goede hysterese.

Op 11 september 2011 13:06:40 schreef GreenMagic:
dan is dit wellicht een betere oplossing dan een tijdklok:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=615910
Ik kwam dit tegen op een ander forum waar men een vrieskist met dit ding had omgebouwd naar (superzuinige) koelkast.
Het mooie is dat je in- en uitschakeltemperatuur apart kunt instellen, heb je ook nog een goede hysterese.

Mooi ding ja alleen toen ik wilde bestellen viel de prijs me tegen maar voor bijna de helft vd prijs ook leverbaar bij

http://www.ebay.com/itm/Universal-Thermostat-UT-200-Komplettbausatz-/3…

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Hierbij meld ik me weer even.

Alle tips en trucs goed overwogen ......èn tot de conclusie gekomen om toch maar een monteur te bellen, zo'n kleintje uit de streekpost.
Nou daar zit dus gewoon een complete firma achter.

Maar goed mijn probleem is met 20 minuten voor 155.- euro opgelost.
Er zit nu een nieuwe printplaat in en zowaar.....hij doet het weer!!!

Haha..., die monteur zei dat ik goed op de hoogte was toen ik over triac, condensatoren en middelste bruine draadje begon......

Bedankt, mijn probleem is opgelost.