Live beelden verzenden vanaf 36km hoogte

Lucky Luke

Golden Member

Op 15 september 2011 18:19:56 schreef tzaman:
[...]

Echt!? Dan heb je vast Wouter Weggelaar ontmoet, hij hielp vanaf EWI ook met tracken van deze vlucht. Hij heeft misschien zelfs nog wel meer image packets binnen gekregen dan ik vanaf 14e verdieping vd Aerospace faculteit. Hij suggereerde om na te denken over de mogelijkheid om de CanSats uit de ballon te laten vallen.

Ja, met de pilot en daarna nog een keer met de competitie van 2007-2008. De naam Wouter Weggelaar zegt me niks maar dat sluit nog niet uit dat ik hem ontmoet heb. Het werd toen georganiseerd door Eddie van Breukelen.

De lancering van de competitie van 2007-2008 zou in de voorrondes per ballon zijn (Ik denk ballon aan een kabel, want CanSat's komen meestal niet hoger dan 800m - 1200m). Dat is toen niet doorgegaan wegens de brand bij bouwkunde (asbest op het lanceerterrein). De finale was "gewoon" per raket, (voor de finalisten), of per hoogwerker voor de rest. (De ballonnen lagen ergens ontoegankelijk vanwege die asbest, IIRC.) Die man van die hoogwerker keek wel even vreemd op, toen bleek dat 'ie ingehuurd was om op militair terrein wat CanSats naar beneden te kunnen gooien.

Maar als d'r 's een keer CanSat's naar 36Km hoogte gaan met een ballon doe ik graag weer mee :) Zo'n raketlancering is ontzettend gaaf, maar hoogte telt ook. (Moet ik wel even een goede missie bedenken, GPS, thermo, accelerometer, luchtdruk en vochtigheid is allemaal al gedaan... Luchtdichtheid? kosmische straling? lichtintensiteit? Ozon?)

Voor die kabels: Zonder connectors vastsolderen levert vreselijke ondebugbare spaghetti op die op het verkeerde moment losbreekt. Maar met de kabels zo kort mogelijk houden en van die pinheaderconnectors win je denk ik ook een hoop gewicht.

Op 16 september 2011 12:53:20 schreef tzaman:
@rew ja ik heb van vorige vluchten inderdaad een: Canon A720IS, Canon A560, Canon EOS 350D over (allemaal paar tientjes marktplaats toen).

Ik heb ook een A720IS (En ook wel met CHDK gespeeld). Je kunt met CHDK ook zelf scriptjes schrijven, waarmee in principe alle camerahardware aan te sturen is. Bied dus heel veel mogelijkheden, en het je kunt het gewoon draaien vanaf de SD kaart, dus niks permanents. Als je zo'n script (zijn ook kant en klaar te vinden) elke xx tijd een foto laat maken heb je je highres foto's. Voor het draadloos doorsturen kun je dan de A/V out van de camera gebruiken, die gaat normaal met 2 tulpjes naar de TV. Past gewoon een 3,5mm stereojackplug in. Of via USB naar je linuxbordje.

Wat losse wilde ideeën:

Een ballon op zo'n 20-30 Km hoogte die niet knapt, zichzelf van energie voorziet met zonnepanelen, en als een soort semipermanent high altitude weerstation fungeert.

Raket lanceren vanaf een ballon op 36Km hoogte. Zou de 100Km te halen zijn?
(Is eerder gedaan, maar weet niet tot welke hoogte)

Een ballon die zichzelf weer naar beneden kan duwen door lucht omhoog te blazen met propellors. Soort quadcopter op z'n kop. Kun je de hoogte regelen. Helemaal gaaf als je op die manier in NL kan opstijgen, tijdens de vlucht de boel van energie kan voorzien met zonnecellen, en elders op de wereld kan landen door de opgeslagen energie te gebruiken om de propellers aan te drijven.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 17 september 2011 18:57:04 schreef Lucky Luke:

Ik heb ook een A720IS (En ook wel met CHDK gespeeld). Je kunt met CHDK ook zelf scriptjes schrijven, waarmee in principe alle camerahardware aan te sturen is.
Een ballon op zo'n 20-30 Km hoogte die niet knapt, zichzelf van energie voorziet met zonnepanelen, en als een soort semipermanent high altitude weerstation fungeert.

Raket lanceren vanaf een ballon op 36Km hoogte. Zou de 100Km te halen zijn?
(Is eerder gedaan, maar weet niet tot welke hoogte)

Een ballon die zichzelf weer naar beneden kan duwen door lucht omhoog te blazen met propellors. Soort quadcopter op z'n kop. Kun je de hoogte regelen. Helemaal gaaf als je op die manier in NL kan opstijgen, tijdens de vlucht de boel van energie kan voorzien met zonnecellen, en elders op de wereld kan landen door de opgeslagen energie te gebruiken om de propellers aan te drijven.

CHDK is geweldig inderdaad, heb ik op mijn eerste vlucht ook gebruikt. Kan je ook instellen bij hoeveel spanning hij moet afsluiten, en dan kan hij opeens 3 uur filmen op 2 AA'tjes (serieus!).

Een raket lanceringen heeft iemand uit de USA al eens gedaan, met succes, maar een beetje ongeleid. Je bent dan de atmosfeer ontsnapt, maar qua zwaartekracht ben je niet veel verder.

Een ballon knapt uiteindelijk. Waarom? Weten we niet echt. Ik heb genoeg floaters gezien die gewoon 20 uur (vorig weekend in australie) bleven floaten, maar na zonsopgang knalde. Het zou met UV straling te maken kunnen hebben. Een permanente ballonbasis is dus uitgesloten, maar ballonnen van plastic kunnen hier beter tegen.
Verder heb je geen propellors nodig, maar gewoon een compressortje die de ballon zwaarder maakt, en lichter kan maken. Dit is door een engelsman vorig jaar gedaan, en die kwam in rotterdam terecht.
Maarja, veel praktisch nut is er niet voor te bedenken. Nasa hefet wel een gigantische ballon gelanceerd in de jaren 60, maar daar is ook weinig uitgekomen. Leuk is wel een glidertje oplaten vanaf 32km, en die gecontroleerd naar beneden laten zweven - hoewel dat geloof ik niet mag.