wienbrug oscillator

Ik heb van een nonkel een laagfrequent generator gekregen van de jaren 70 (werkt niet meer).
Een wienbrug oscillator is het hart van de schakeling. Deze is opgebouwd met transistoren (BC108). Nu heb ik al wat informatie gezocht. En begrijp ik het grotendeels (voorwaarden, principe,...). Maar de informatie is allemaal voor OPAMP's. Heeft er iemand een pdf of een site waar het goed uitgelegd staat met transistoren?
Er zit nog een speciaal iets bij, een lampje als AGC.

Karel

rbeckers

Overleden

Lampje was erg gebruikelijk in een Wienbrug oscillator.
Welk type en merk?

Kijk bijv. in de manuals van HP204 of LAG-26.

Het is een zelfbouw generator. Hij heeft jaren op zolder gestaan.
Van die LAG-26 heb ik het schema gevonden. Dat ga ik eens goed bekijken.
Bedankt

Zou het de NL 5132 regelbare RC Toongenerator van Philips (bouwpakket) kunnen zijn?
Hij kan van 20...200.000Hz in 4 stappen.
In deze zit ook een lampje.
fotootje http://i56.tinypic.com/29fz4a0.jpg

Misschien kun je de print beschrijven etc. of een foto.

PS. ik zoek ook nog het schema van dat ding( trafo is kaduuk)

Edit : Die LAG26 komt wel erg dicht in de buurt, alleen heeft ie ook square out en gaat tot 5Vrms ipv 1Volt

[Bericht gewijzigd door Arabel op maandag 19 september 2011 18:31:42 (14%)

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen

Ik denk dat het echt een eigen ontwerp is. Er staat niets op de printplaat van een nummer. Op de behuizing zie ik ook niets.

Enkele foto's:
http://img593.imageshack.us/img593/9452/img0263wo.jpg

http://img851.imageshack.us/img851/8099/img0264f.jpg

http://img829.imageshack.us/img829/6474/img0265epq.jpg

http://img84.imageshack.us/img84/3786/img0266fpe.jpg

http://img844.imageshack.us/img844/4828/img0267mv.jpg

Karel

rbeckers

Overleden

Ziet eruit als oude zelfbouw. ;)
Er zijn nogal wat opmerkingen te maken over de bouw...
Controleer ook het 230V gedeelte.

Het 230 gedeelte is in orde denk ik. Komt binnen via trekontlasting. Dan gaat deze naar de schakelaar en van de schakelaar naar de transfo. Ik ga er wel een kabel aanzetten met aarding + een zekering tussen steken. Wat zijn de andere opmerkingen? Aan de schakeling zelf ga ik niets wijzigen. Deze houd ik liefst origineel (buiten dan de onderdelen die kapot zijn).

rbeckers

Overleden

Draden naar schakelaar voeren 230V?
Dikkere isolatie + krimpkous bij schakelaar.
Montage van diverse condensatoren is mechanisch niet erg stabiel.

Het is trouwens best leuk om bijv. die trimmers etc. weer eens te zien.

Henry S.

Moderator

Schakelaars schoonmaken, elco's vervangen, en lampje controleren.

Zit er totaal geen leven in, of alleen in bepaalde standen?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik krijg DC op de uitgang. Anders niets. Als ik aan de spanningsschakelaar draai veranderd de DC spanning. De gain knop heeft geen effect op de uitgang. Alle transistoren zijn getest (2x BC108, 1x 2N1613) en werken nog. De weerstanden en condensatoren moet ik nog doormeten. Lampje is ook nog intact. Zouden die elco's al slecht zijn? De afvlak elco is nog in orde. Ik vind het wel iets hebben zo een oud zelfbouw toestel :)

rbeckers

Overleden

Het heeft zeker iets. ;)
Controleer eerst de frequentiebereikschakelaar en potmeter.
Daarna de spanningen op de transistoren.

Maar heeft er iemand een voorbeeld hoe de transistoren geschakeld kunnen zijn? Overigens is de voedingsspanning wel vrij hoog vind ik (30Vdc).

rbeckers

Overleden

Het is te doen om het schema te maken door de banen op de PCB te volgen. Het zijn maar drie torren waarvan er een, die met de koelster, de eindtrap vormt.

Zonder schema kun je nog steeds alle spanningen meten van de torren.

Potmeters en schakelaars doen het nog goed. Elco's op het eerste zicht ook. Ik zal eens voor de koppelcondensator meten.

spanningen op de transistoren zijn normaal (denk ik):
BC108 1:
B = 4.3V
C = 3.7V
E = 3.5V

BC108 2:
B = 2V
C = 4.4V
E = 1.4V

2N1613:
B = 3.9V
C = 25V
E = 3.2V

rbeckers

Overleden

De 3,7V op de C van BC108 1 is verdacht.

Henry S.

Moderator

Op 19 september 2011 20:55:53 schreef charel000:
Zouden die elco's al slecht zijn?

Die zijn niet van al te beste kwaliteit.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik denk dat ik het schema heb:

http://img716.imageshack.us/img716/5207/wienbrug.png

Voila.

De waardes kon ik niet altijd goed lezen, dus deze staan er niet bij.
R9 en R10 is een stereopot. Met C3 en C4 wordt het bereik gekozen. Die connector aan de uitgang gaat naar een draaischakelaar. Ik ben 2 ontkoppel C's vergeten opnemen in het schema.
De voeding komt van een 24V zener met serieweerstand.

Karel

rbeckers

Overleden

Ik mis minimaal een weerstand of verbinding bij de basis van T1.
T1 heeft zo geen gelijkstroominstelling.

Henry S.

Moderator

T2 = BC108 nr2? Dan klopt daar iets niet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 20 september 2011 18:10:46 schreef Henry S.:
T2 = BC108 nr2? Dan klopt daar iets niet.

Denk het niet aangezien de basis spanning van T2 gelijk is aan de collector spanning van T1. Dat zie dan weer terug in het lijstje van de TS als T1=BC108 2 en T2 =BC108 1

Ik ben even in de war. Ik weet niet meer of de spanningen die ik vermeld heb overeen komen met de transistornummering in het schema.
Als ik de spanningen zo zie, dan moet het omgekeerd zijn. T1 moet T2 worden en T2 moet T1 zijn (sorry voor de onduidelijkheid).

@rbeckers:

aan de basis van T1 staat geen weerstand. Stelt de transistor zichzelf niet in door het lampje?

Deze middag nog wat gemeten. De koppelcondensator C7 vervangen. Het probleem dat de generator niet werkte was dat de tegenkoppeling (R11) te ver open gedraaid was. Na het opnieuw instellen werkte de generator weer :). Probleem is wel dat die voor sommige frequenties overstuurt wordt en dan moet ik de tegenkoppeling weer bij regelen. Misschien is het dan beter dat ik de potentiometer naar buiten breng.

Ik vind het wel een leuk en simpel generatortje :)

Karel

Frederick E. Terman

Honourable Member

Eigenlijk moet de terugkoppeling voor alle frequenties goed kunnen zijn. Het dubbele RC netwerk in de basis van de tweede tor helpt daarmee, en het lampje zou de hele zaak moeten stabiliseren.

De basis van de eerste tor moet aan het knooppunt van C3, R7 en R10. De 'bovenkant' van C3 en R9 moet niet naar de basis, maar naar een 'massa' (voor het signaal althans; voor de instelling kan het zijn dat dit aan een constante positieve spanning ligt).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rbeckers

Overleden

Waar komt dan de benodigde basisstroom van T1 vandaan?
Je meet T1 basis 2V. Dat kan kloppen gezien dat de E van T1 1,4V is.

Nu je het zegt. Het terugkoppel netwerk is niet goed. Morgen nog eens bekijken. Ik heb dan waarschijnlijk wel ergens een fout gemaakt.

Henry S.

Moderator

Op 20 september 2011 19:49:45 schreef charel000:
aan de basis van T1 staat geen weerstand. Stelt de transistor zichzelf niet in door het lampje?

Op de basis heb je dan nog steeds 0V.

Deze middag nog wat gemeten. De koppelcondensator C7 vervangen.

Vervang ze stuk voor stuk, de elco's hebben sterke invloed op het resultaat.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.