Thermostaat

Hallo,

Ik ben een klein kasje aan het automatiseren.
Ik heb de potplant voeler al gemaakt en die werkt heel goed in combinatie met mijn zelfmaak waterpompje.
Nu wil ik een thermostaat maken.
Ik zat te denken om iets te maken wat lijkt op oude thermostaten met zo'n balletje kwik.

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.
Alvast bedankt!

Groet,
Olaf

Maak het met wat je hebt.
DE OLDE

Overleden

Je bedoelt met een thermostaat met een balletje kwik een T87 van Honeywell ??? Zo'n ronde ??

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 1 oktober 2011 19:38:42 (60%)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Thermostaten met een kwikbuis mogen niet meer verkocht worden.
Als je een mechanisch werkende thermostaat wil maken, dan kan je ook een thermostaatkop nemen die normaal op cv-radiatoren worden geschroefd. Maar in plaats van het ventiel laat je hem een microschakelaar bedienen.

Ik bedoel eigenlijk meer een thermostaat die je met huis tuin en keuken dingen kunt maken.
Ik weet niet of dit mogelijk is.
In ieder geval bedankt!

Maak het met wat je hebt.

Op een elektronica forum komen natuurlijk vooral elektronische oplossingen: Temperatuur meet je met een thermosensor. Voorbeelden: ntc, ptc (pt100, pt1000), lm35, digitale sensoren, .... Bij de laatste heb je eigenlijk een microcontroller nodig om ze uit te lezen. Simpelste is een ntc of ptc samen met een opamp oid.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein