Sluiting meten zoals het moet

Vaak heb ik IC's met een pinspacing van amper 0,25 mm die ik met enige handigheid zelf soldeer.
Onder een microscope check ik dan eerst of ik sluitingen tussen pootjes kan zien.

Daarna pak ik altijd mijn multimeter en ga dan middels een ohm meting (met audiosignaal) alle pootjes doormeten of ze geen contact maken met de buurman.

Goed deze multimeter heeft dan toevallig 2 volt over zijn meetpennen staan, maar het gros van de multimeters pakt gewoon de batterij spanning.

Dan blaas je mooi je ingangen van je ic op als je niet uit kijkt.
Hoe doen jullie dit eigenlijk?

Ik meet het nooit na. Goed fluxen en netjes werken dan kan er weinig meer fout gaan.

Op 8 oktober 2011 17:59:38 schreef LED-Maniak:
Ik meet het nooit na. Goed fluxen en netjes werken dan kan er weinig meer fout gaan.

Dat gaat een keer fout natuurlijk.

Arco

Special Member

Een goede Ohmmeter heeft max. 1mA als meetstroombron. Daar blaas je zelden iets mee op...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik meet niet meer na: 1 keer gedaan, vond ik teveel geklooi, en sindsdien gewoon spanning erop.

Verder klopt het wel een beetje wat Arco zegt ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Jullie zijn een stelletje barbaren, hunnen, uhlanen... :-)

Ik gebruik dit:

http://prosje.be/CO/Schemas/KontaktTester.SS.png

(Da's nog een schema uit m'n Amiga-periode)

Hoe het werkt?
Met open pinnen bedraagt de spanning over R2 2mV - dat is zondermeer een veilige spanning om te meten.
De stroom bedraagt maximaal 0.2mA - ook veilig, me dunkt.
Vermits de spanning op de inverterende ingang van de opamp hoger is dan die op de niet-inverterende ingang, is de uitgang laag.
Sluit je de meetpinnen kort, dan zou de spanning op beide opamp-ingangen gelijk zijn. Maar R4, R5 en P1 zijn er ook nog! De truuk bestaat er in, dat je P1 zodanig instelt, dat --bij kortgeloten meetpinnen-- de spanning op de niet-inverterende ingang iets hoger is dan op de inverterende ingang. Gevolg: de uitgang wordt hoog en de zoemer laat van zich horen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 8 oktober 2011 17:59:38 schreef LED-Maniak:
Ik meet het nooit na. Goed fluxen en netjes werken dan kan er weinig meer fout gaan.

Waarmee doe je dat?

maartenbakker

Golden Member

Ik ben ook meer van de visuele inspectie.

Voor lage weerstanden met idem lage meetspanningen gebruik ik mijn ESR-meter als het echt nodig is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 oktober 2011 22:29:09 schreef Corné 12:
[...]

Waarmee doe je dat?

Ik heb hier een (fatsoenlijke) tinzuiger van edsyn, litze kan ook, net wat je voorkeur is. Daarnaast een pen met flux van bijvoorbeeld edsyn/multicore.

IC(bijvoorbeeld een FT232RL die dergelijke pinafstand heeft) in de hoeken vastzetten. Fluxen, tin rustig aanbrengen(0.23/0.7mm), punt schoonmaken, bolletje tin dat over is zit nu aan 1 hoek, dit zuig je weg. Vervolgens nogmaals fluxen en een volledige rij zit netjes vast.

Met deze methode heb ik reeds enkele honderden IC's vast gezet en gaat prima. Alleen nog visuele inspectie nodig.

met de welgekende Goerz Unigor 6E. Meet Ohms bij slechts 1mV meetspanning.
Bezit ook nog een HP 4328A milliohmeter , doet het met 150µV in de meeste bereiken, maar aangezien het die met 1kHz AC doet mogen er geen capaciteiten in de weg staan.

groeten

Kris

8Van de week de gevolgen gezien van zo'n flux pen. Een hele rij poten weggevreten van een SMD IC. Kortom, je moet het wel goed schoonmaken.

Een goede multimeter produceert spanningen die veilig zijn voor de meeste halfgeleiders. Die ik hier bij de hand heb produceert bv. 5V open circuit en <.5V bij <=5Mohm weerstand, bij max. 1mA. Misschien die bouwmarkt dingen niet. Analoge multimeters wilden nog wel eens een grotere spanning gebruiken, maar buizen hadden daar dan ook weinig problemen mee.

Ik meet het ook niet na tenzij ik een probleem vermoed, maar ik ben ook niet terughoudend om met mijn multimeter aan een willekeurige IC te meten. Eventuele statische ladingen van mijn vingers zie ik als een groter risico dan die paar volt van een DMM. Hiervoor een speciale schakeling of miliohm meter gebruiken vind ik overkill, tenzij je het toevallig hebt staan.

Op de elektrotechniek beurs had ik een Metrahit Etech in mijn handen.
Ruim 470 euro.
Volgens mij een goed merk.

8 volt over zijn pennen :p
Nooit begrepen waarom zoveel.

Sine

Moderator

Dat ding is ook niet bedoeld voor elektronica.

@alson

helemaal geen overkill. Het voordeel van zulke lage meetspanning is dat je "onder de halfgeleiders door" meet, ze komen immers niet in geleiding. (zeer zeldzame uitzonderingen buiten beschouwing gelaten)

Er zijn uiteraard omstandigheden waar een hogere meetspanning gewenst is. Een multimeter kan niet in alles goed zijn.

groeten

Kris

Dat doen goede multimeters ook, in mijn voorbeeld zal hij onder de 5 Mohm geen halfgeleiders in geleiding brengen. Een multimeter is zeker niet overal goed in. Die techniek die jij voorstaat is bijvoorbeeld nuttig bij het meten van contactweerstand van een schakelaar, waar een eventuele stroom die loopt de oxide laag zal doorboren. Voor zeer lage vermogensweerstanden (in de orde van 10 mOhm) is een DMM bijvoorbeeld ook niet geschikt, dan is een paar ampère er doorheen sturen een stuk nauwkeuriger. Isolatieweerstand zou ik ook maar niet met een DMM meten. Maar de weerstanden tussen pinnen van bv. een opamp of micro kan prima.

Alson, 0,5v bij 5 MOhm? dat zal op het gevoeligste berijk zijn voor hoge weestanden, en nogal moeilijk om nog sluitingen van enkele Ohms te onderscheiden, je zit met minder dan één µV per ohm over ...
In ieder geval zal jouw meter steeds iets aanduiden,waardoor tijd verloren gaat bij het interpreteren, door het meten bij 1mV blijft de aanduiding oneindig, tenzij je iets laagohmigs tegenkomt.

Dat maakt het pretig werken.

Wat dacht je van autoranging? Hij gaat van het hoogste bereik (waar hij idd geen enkele ohms kan meten) naar een lager bereik. Zolang er op het hoogste bereik niet meer dan 500mV staat zal dit er bij de lagere bereiken ook niet komen. De moderne techniek staat voor niets.

Voor iemand die repetitieve metingen uitvoerd binnen een bepaald gekend gebied is autoranging puur tijdverlies.

Soldeersluitingen zoeken tussen 40 of meer pootjes valt onder bovenstaande, het is gewoon prettiger werken met een meter die een snel en duidelijke indicatie geeft, dan ene die daar constant van het ene naar het andere bereik staat te springen en tussen alle pootjes een of ander resultaat aanduidt. Ik zou sowieso de autoranging afzetten, modern of niet.