LED-schakeling

Beste

Ik heb weinig kennis, maar zou het volgende willen maken. Hoe kan ik dit het beste doen en wat moet ik aankopen?

http://i55.tinypic.com/2qnbihc.jpg

De bovenste 3 ledjes zouden zo hard mogelijk moeten kunnen branden (fel licht). De onderste 3 zouden meer sfeerlicht moeten zijn. Het kan zijn dat ze alle 6 tegelijk moeten branden. De baterij moet zo klein mogelijk zijn.

Hoe kan ik dit het beste maken?

Alvast bedankt

Anoniem

Ten eerste zal je moeten weten hoeveel stroom (mA) je leds gebruiken. Er vanuit gaande dat je standaard leds gebruikt, gebruiken ze 20mA.

Je kan dan denk ik het beste 1 weerstand voor de groep van 3 leds gebruiken. De waarde van de weerstand kan je berekenen met de wet van Ohm (Er staan wat mooie PDFjes in een sticky ;)) zorg dan dat de weerstand van de sfeerverlichting groter is dan die van de normale groep leds, dan zullen deze in ieder geval minder fel branden.

Wat misschien leuk is om mee te expirimenteren: pak een potmeter, verbind de linkse poot met je voeding, de middelste met de plus van een groep leds en de onderste met de min van je voeding. Dan kan je de helderheid instellen. Zorg echter wel dat je in ieder geval een weerstand in die groep leds hebt (bijvoorbeeld aan de min van de groep) anders branden je leds alsnog door (vanuitgaande dat je een 12V voeding gebruikt en je leds op 2V werken)

Ok, bedankt.

Het plan is om als bron 4 baterijen van 3V in serie te schakelen (=>12V). En dan 2 parallelschakelingen van 3 leds in serie met in elke parallelschakeling een weerstand.

Is dit de beste oplossing?

Wat denk je _hier_ van, simpel en duidelijk, en nog veel meer.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

je moet eerst weten wat voor leds je wilt gebruiken. en dan kun je de rest bepalen.

483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.

ok, ik denk dat ik gewoon eens wat ga experimenteren...

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Is er een maximaal aantal volt dat je door je leds mag sturen?

Op 17 oktober 2011 22:31:15 schreef Topm:
Is er een maximaal aantal volt dat je door je leds mag sturen?

Spanning staat over de led, stroom gaat door de led. Meestal wordt een max. van 20mA aangehouden.

Henry S.

Moderator

Op 17 oktober 2011 22:31:15 schreef Topm:
Is er een maximaal aantal volt dat je door je leds mag sturen?

De LED nog eens lezen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.