fout in philips scoop .

myn philips scoop type 3110 heeft een rare fout ,by de scoop is de gloeidraad verbonden met de cathode ,hy had plotseling geen licht meer toen ik de gloeidraad losmaakte had hy beeld maar na 10 seconden was de focus grof en niet meer in te stellen ,ook de helderheid is niet te regelen,ik heb geen reperatie doc. van dit apparaat wie van u herkent deze fout,de crt heeft geen sluiting tussen de electrode s.

fred101

Golden Member

Hoe bedoel je dat de gloeidraad is verbonden met de kathode ? Dat er sluiting zit tussen gloei en kathode ? Gezien dat je beeld houdt zonder gloei zou dat kunnen. Tenzij de boel zo heet is dat er nog emmissie kan blijven plaatsvinden zonder gloei. De eerste buizen hadden geen aparte gloei en kathode. Daar werd de kathode direct verhit. Feit is wel dat je onder gloei weer beeld hebt. Check de gloeispanning eerst eens, zit er geen bijna kortsluiting in dat circuit of andre fout waardoor je emissie van kathode naar gloeidraad krijgt ?

Je schijnt dat te kunnen wegbranden en soms schijnt het te helpen de scoop met de beelbuis naar omlaag te zetten en er zachtjes op te kloppen. Maar ik heb dat nooit geprobeerd of aan de hand gehad. Daar zou ik eerst even op googlen voor je dat doet.

Als er iets in je HV en CRT circuit fout zit dan merk je dat meestal als eerste aan de focus en helderheid. Die zitten meestal via spanningsdelers aan de HV.

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 25 oktober 2011 13:54:15 (13%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

fred 101 bedankt voor je email ,de gloeidraad van de crt is verbonden met de kathode om overslag te voorkomen ,de gloeidraad van de crt wordt gevoed uit een aparte wikkeling van de voedingstrafo ,het gekke is dat de weerstand tussen de gloeidraad wikkeling en massa ongeveer 200 meg,ohm is ,de situatie is dus zodra de oorspronkelyke verbinding tussen gloidraad en kathode hersteld word is er geen beeld meer,de hspvan de crt zakt dan in elkaar.

beste forum leden ,met myn vraag over de philips scoop ben ik onduidelyk geweest ,ik bedoelde als ik de verbinding tussen de gloeidraad en kathode losmaakte had ik beeld met de aangegeven problemen

Arco

Special Member

Meet eens of er na het losnemen van de externe verbinding tussen gloeidraad en kathode er nog steeds kontakt is tussen gloeidraad en kathode.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers

Overleden

Meet ook na, losnemen verbindingen gloeidraad en trafo, wat de weerstand tussen de gloeidraadwikkeling en GND is.

hallo arco ,dat is erniet want dan heb ik beeld ,zodra de gloeidraad verbonden wordt met de hoge spanning van de kathode zakt deze spanning in elkaar (mischien overslag in de voedingstrafo)maar de weerstand van de gloeidraad wikkeling ten opzichte van de massa of de andere windingen heb ik met een megger gemeten en is ruim 220 m.ohm .ik denk richting voedingstransformator ,graag jou meningm.

besteerbeckers,de weerstand tussen gloidraad wikkeling trafo en gnd is ongeveer 200m ohm.vanavond ga ik een losse trafo 230/6,3 volt proberen.bedankt