Siemens combimagnetron HB86E560, magntron gedeelte defect

Hulp gevraagd.

Mijn combimangetron is defect. Zodra ik de magnetron inschakel vliegt de 10A zekering in het apparaat eruit. Het ovengedeelte functioneert wel.

Op internet en dit forum gelezen dat er een aantal oorzaken kunnen zijn echter hoe onderzoek ik dit.

Ik ben bereid om de complete trafo unit (Siemens art. 482202) of de magnetronunit (Siemens art. 268142) te vervangen.

Welke stappen moet ik nemen om achter het defecte deel te komen.

Denk eerder dat de deurschakelaar sluiting maakt dit maakt namelijk deel uit van de beveiliging.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Bedankt voor deze tip Daandc. Er zitten 2 zekeringen in het apparaat, een glaszekering en de bewuste zekering van 10A. In eerdere posts lees ik soortgelijke symptomen en dat de oorzaak vaak in de voeding en of de magnetronbuis zit. Als het de deurschakeling kan zijn, hoe test ik dat dan?

Koppel de secundaire kant van de trafo los, met name de hoogspanning (dikke rode draad) start magnetron dan wel, zit er een sluiting in de buis, diode of condensator

Er kan ergens (aard)sluiting zijn en/of heeft de magnetron ( LET OP zeer hoge spanning ) het begeven.
Of de diodes en de condensator kan ook defekt zijn. Maar dodelijke hoogspanning aanwezig,
ook als het net uit is geggaan. Men is maar gewaarschuwd.
Maak de primaire (220V ingang) eens los, en kijk of de zekering(en) heel blijft, in de magnetronstand.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

vandaag getest:
De schakelaartjes van de deur geven geen kortsluiting. De aansluiting op de magnetron (dikke rode draden) losgemaakt en aangezet 90W. In de meterkast zowel de groep als de hoofdzekering eruit, in de magnetron zelf is de de 10A zekering nog goed en na het inschakelen van de groepen display en oven functie.

De primaire aansluiting van de hoogspanningsvoeding afgekoppeld Met de multimeter weerstand gemeten op de primaire aansluiting de weerstand gemeten naar aarde, die lijkt oké (is geen megger).

Mag ik concluderen dat er ergens een defect zit in het hoogspanningsgedeelte (diode, condensator)

jerome

Golden Member

Condensator is verdachte nr1. Zet er de ohm meter eens over. Multimeter moet na een korte dip naar oneindig gaan. Die condensors worden alsmaar kleiner voor dezelfde cap (+-1uf). Een dikke 20 jaar geleden waren dat echt stevige blikken potten met echte (pcb houdende)trafoolie.Ging zelden stuk.

In dit toestel zit niet de standaard condensator die je zou verwachten.
Zit een trafo-unit in met alles erop en er aan.
Dus geen losse condensator met diode en trafo maar een print.
Dit maakt het al iets lastiger , maar niet onmogelijk.
Ik denk dat het berust op een geschakelde hoogspanningsvoeding die rechtstreeks de buis voedt.
De powermosfet lijkt dan meer een kandidaat samen met de diodes.
Het koelprofiel kan al een gevaarlijke spanning voeren wees daarop bedacht.
http://images.europart.nl/parts/jpg3/6165/img0089.jpg
Is meteen de hoofdprijs van meer dan 200 euro.

Ik heb de trafo unit inmiddels bij Siemens besteld. Hopelijk is na monteren het defecte onderdeel vervangen.

Iemand interesse om de defecte voeding over te nemen? Voor een handige reparateur is het niet moeilijk om deze te fixen en weer te gebruiken.

Dus het toestel werkt weer na vervanging van de print?
Anders was het zo zinloos topic als we daar geen antwoord op krijgen.

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op vrijdag 6 januari 2012 16:56:58 (40%)

Na het vervangen van de trafo deed de magnetron het gelukkig weer. Tot op heden geen klachten meer.