Hoe mijn Cai-signaal te versterken??

Beste mensen,Ik wil een extra TV aansluiten. Dat moet natuurlijk vrij simpel zijn. Ik ben er echter een die niet over twee nachten is gaat. Graag jullie advies over het volgende:

Relevante theorie
1. De externe en interne CAI-installatie moeten gescheiden worden dmv een galvanische scheiding; dit punt wordt ook wel het Signaal Overname Punt genoemd

2. Het ingangsniveau van het signaal in Db is meestal 62 a 63 DB, voor de TV is tussen de 62 en max 80 dB vereist

3. Demping wordt veroorzaakt door
a. splitters; ong 5 dB
b. aftakelelement; demping verschilt per uitgang en per uitvoering
c. multitap; demping verschilt per uitgang en per uitvoering
d. kabel; ong. 2 dB per 10 m
e. connector; ong 1 dB
f. einddoos; ong 1 dB

4. Bij meer dan 2 TVs is versterking nodig gelijk aan de veroorzaakte demping (zie 3); versterking dient zo plaats te vinden dat op elke TV voldoende signaalsterkte aankomt (zie 2.)

5. Signaalverdeling kan via
a. splitters (gelijke demping op elke uitgang, maar niet direct laten opvolgen door einddozen)
b. multitaps (ongelijke demping op elke uitgang, kunnen wel direct op einddozen
c. niet gebruikte uitgangen afsluiten met een afsluitweerstand

Huidige situatie
De Groene kabel van ZIGGO komt in de Meterkast binnen en is daar aangesloten op een Tratec CTU-04 kastje (filter/splitter?).
Vanuit daar gaat
1) er een kabel naar het Modem voor de Router/PC's,
2) en een kabel naar een Splitter die 2 TV’s (WoonKamer1 ong. 10 m, SLaaPKamer1 ong 24m) succesvol bedient. Beide TVs hebben een CAI-digitale ontvanger/digitale TV.

Gewenste situatie
Op zolder staat een derde LCD TV op 12 m. die van signaal voorzien moet worden

Benodigde aanpassingen
De berekening van de totale demping is leidend voor de benodigde aanpassingen

Ctu-04 Doos Kabel Connect Totaal MT Totaal+MT
Tv1
12 m 5 db 1 db 2 db 2 db 10 db 14,5db 24,4 db
Tv2
24 m
5 db 1 db 4 db 2 db 12 db 12,5db 24,5 dB
Tv3
12 m 5 db 1 db 2 db 2 db 10 db 13,5db 23,5 db

De conclusie lijkt te zijn dat een versterking van 30 db vereist is, met een Multitap van 4 waarvan er 1 afgesloten moet worden met een afsluitweerstand. Evt dient de versterking iets gedempd te worden.

Graag jullie reacties!!

JE had hier beter een nieuw topic voor kunnen starten.
Je hebt nu een 2 jaren oud topic gekicked.

[EDIT]
Hmm ik geloof dat Henry daar anders over denkt
Het was oorspronkelijk je eigen topic :)

Daarnaast heb ik al wel je verhaal wat doorgelezen en ik zie liever een schematisch overzicht waarin ik overzichtelijk de verdelers, en kabellengtes kan zien.

Daarnaast lijkt mij -zonder je hele uitleg doorgelopen te hebben- dat 30dB versterking voor je genoemde aantal TV's rijkelijk overdreven is.

Nogmaals, een schemaatje en ik reken het uit voor je. :)

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op zondag 30 augustus 2009 14:13:25 (11%)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Hoi Fantomaz,

Een plaatje uploaden lukt me niet; Vandaar maar even een Word-docje gestuurd naar je emailadres .

Voor de lezers hier:
1. tv1 heeft 10 m
2. tv2 heeft 24 m
3. tv3 heeft 12 m

Ik vind een 30 db versterker ook een merkwaardige uitkomst voor 3 TV's. Komt door die Multitap (afc1641)(12,5..15,5) die veel demping heeft!

Verder vind ik de binnenkomst direct op de CTU-04 merkwaardig; geen SOP dus. Huis van 1989 met SOP in de kamer. Bij aanleg Kabel Internet aftap in de meterkast gemaakt zonder een SOP aan te leggen.
Misschien ook maar meteen wel eentje aanleggen in overleg met Ziggo?!!?

Tot slot wil ik de versterker op alle uitgangen retourgeschikt hebben omdat ik op 2 TV een digitale ontvanger heb aangesloten

Tja, dan kom je volgens mij op zoiets uit rekening houdend met de demping op de langste afstand (24m)

demping ctu-04 5
demping 20m kabel 4
demping connextoren 2
demping einddoos 1
demping totaal 12
demping multitap 12,5
demping totaal 24,5

Graag je commentaar en advies

Mvg Hans

Hoi DHZzkns

Ik heb je mail ontvangen maar ook nu roep ik weer dat ik een schema nodig heb.
Natuurlijk, als ik rustig alles nalees, kan ik het ook wel op papier zetten, maar dat doe ik niet omdat ik wel meer te doen heb.
Een beetje creativiteit van jouw kant, kan een vlotte reactie en een oplossing van mijn kant betekenen. ;)

Kijk, in jouw ogen is het klaar. Je ziet de situatie voor je.
Ik moet er een hele situatie omheen fantaseren en dit in mijn hoofd houden náást de lengtes en alle componenten die je noemt.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

@ fantomaz

Die verterker is een goed dingetje, maar ik zie in de specs op internet inderdaad geen retour kanaal wel dat hij 3 vertserker trappen heeft van 2,4 en 8 db.

link : http://www.digiproof.nl/WebRoot/InHome/pictures/manual/FRB_240N_techns…

Ik kan me vergissen maar ik denk zelf ook dat je geen retour nodig hebt voor DTV, maar ik vraag me even af (twijfel even hierover) hoe het gaat bij software update van de decoder hij ontvangt maar moet toch ook signalen wegsturen ???
Kan me vergissen hierin, maar de versterker heeft in ieder geval mijn voorkeur.

update, ik lees dat er over een return loss wordt gesproken dus zal wel retour ondersteunen.

Mvg Guylke

Fantomaz, ik weet niet precies wat jij met een schema bedoeld, maar ik heb het volgende voor je in elkaar geknutseld:

http://www.uploadarchief.net/files/download/cai%20huidigesituatie.doc
http://www.uploadarchief.net/files/download/cai%20gewenstesituatie.doc

Bedoelde je zoiets?? Mvgr Hans

Mod-edit: Doc's zijn geen afbeeldingen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 31 augustus 2009 18:18:41 (0%)

Zo is het nu als ik je goed begrijp....

http://www.uploadarchief.net/files/download/cai%20huis.jpg

En zo moet het ongeveer worden??

http://www.uploadarchief.net/files/download/cai%20huis2.jpg

Wat zijn dan de lengtes tussen het aop-> de ETU-> het modem / de versterker??

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op maandag 31 augustus 2009 20:57:58 (15%)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

@ Allen

Fantomaz mooi uitgewerkt zo zou ik het ook uitwerken in praktijk,
ik heb met Digiproof gebeld en deze advieseren een FRA-752 te gebruiken deze heeft namelijk een +2db retour pad

link : http://www.digiproof.nl/InHome.storefront/?ObjectPath=/Shops/InHome/Pr…

Op deze FRA-752 is de mogelijkheid om een modem aan te sluiten plus zoals hun datasheet al laat zien kun je diverse aansluitingen gebruiken voor verschillende kabel lengtes.

op hun eigen site kun je als particulier dit apparaat kopen voor +/- 65.00 excl paar euro's verzendkosten.

Ik hoop dat doe het zelfer, nu straks wel met kennis kan werken dankzij Fantomaz en een beetje met mijn hulp ;)

Mvg Guylke

P.s. aansluitingen die je niet gebruikt graag afschroeven met 75 Ohm weerstand

Fantomaz,

De TRAS1000 is er nu niet; waarschijnlijk is (door mij) de handleiding bij Installatie kabelmodem niet helemaal opgevolgd.

De kabelafstanden zijn nu:
- ETU direct op de groene kabel (ctu-04 van tratec)
- kabelmodem zit er direct op met meegeleverde kabel van ong 30 cm
- versterker komt ook in meterkast dus laten we zeggen ook 30 cm

Verder
- graag wil ik rekening houden met geschiktheid voor retoursignaal
- liefst een versterker met 1 uitgang ivm flexibiliteit naar toekomst

Tja en de grote vragen zijn dan inderdaad:
- welke multitap/splitter is nodig?
- en hoeveel moet er versterkt worden rekening houdend met demping?
- en moet er nog een TRAS1000 voor geplaatst worden of is een CTU-04 voldoende

Mvg HAns

Tja en de grote vragen zijn dan inderdaad:
- welke multitap/splitter is nodig?
- en hoeveel moet er versterkt worden rekening houdend met demping?
- en moet er nog een TRAS1000 voor geplaatst worden of is een CTU-04 voldoende

Bij gebruik van FRA-752 geen multitap en de kabellengtes staan bij de datasheet in bovenvermeld stuk van mij
Verder zou ik de aansluit doos naar tras1000 vervangen deze zijn namelijk goed voor retour (kabellaars leveren deze ook mee namelijk vanwege goede eigenschappen)

Mvg Guylke

Inderdaad is een tras1000 noodzakelijk wanneer je alles volgens de norm wilt aansluiten.
Als je een multitap wilt gebruiken na een versterker met 1 uitgang, zou ik kiezen voor een tap met maximaal 6 uitgangen.
Hoe meer uitgangen, deste meer demping er per uitgang op zit.
Bij een gelijke demping per tap, zou deze demping op ongeveer 9dB komen.

Maar multitaps zijn meestal zo ingericht dat ze per uitgang een eigen demping hebben die dus ergens rond die 9 uit komt.
Let op!
Er zijn Multitaps met 5 uitgangen en een doorlussing.
De doorlussing, voor bijvoorbeeld nóg een multitap, heeft een lage demping wat dus ten koste gaat van de andere normale uitgangen.
Die zijn dus zwaarder gedempt!

Laten we zeggen dat zo'n multitap uitgangsdempingen heeft tussen de 5 en de 12dB, dan kun je zelf berekenen welke aansluiting je op welke tap zet.

Even jouw voorbeelden:
10M heeft op de laagste frequenties ca 1dB demping en 2,2 op de hoogste frequenties.
12M 1,2 om 2,3
24M 2,5 om 5,5
De scheefte die je dus aan de andere kant van de kabels overhoudt is dus niet ernstig.
Er zijn multitaps die die scheefte reeds ingebouwd hebben. Deze Multitaps zijn echter van belang voor afstanden tussen de 20 en 100 meter en niet van toepassing op jouw situatie.

Een betere oplossing zou een versterker zijn die óók die scheefte op voorhand kan instellen. Als je die zg "Effening" kunt regelen op ca 2dB, zijn al je signalen mooi vlak.
En met dat ik dit typ denk ik: "Waar lullen we over?? 2dB scheefte!! Dat kun je al bijna niet meten, laat staan zien!"
Maw... Laat die geavanceerde versterker maar zitten... |:(

Terug naar je situatie...
Kabeldempingen tussen de (gemiddeld) 1,6 en 4dB.
Peanuts. Rond het af naar 2 en 5dB en negeer die dempingen van de connectoren maar hoor! Ik zal er zeker niet ver vanaf zitten.
Je past de kabel aan aan de demping van de betreffende tap.
Dus een 6dB verzwakkende tap met een kabel die 5dB gemiddeld dempt en een 9dB verzwakkende tap voor de kabel die maar 2dB gemiddeld dempt.
Je komt dus steeds niet hoger uit dan 12dB.
Rond het grof af naar boven en je kunt goed uit de voeten met een 15dB versterker, mits je je connectoren goed maakt, je de goede kwaliteit kabel gebruikt, én -niet onbelangrijk- je kabelaar ook voldoende signaal leverd.
Dat laatst zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar je kunt het niet meten!

Wat retour betreft:
Kabel heeft niet zoveel invloed op de retour, als je puur kijkt naar de demping per 100 meter bij die lage frequenties.
De demping van de tap daarintegen is wel relevant!
Deze kan gelijk zijn aan de demping van de distributieve frequenties (inkomende signalen), wat in je nadeel werkt bij een retour actieve verterker.
Stel een versterker versterkt 10dB in de retour. Je modem stuurt een signaal over de kabel terug naar de tap, die dit signaal bv 5dB dempt, wat karakteristiek is voor die tap.
De kabeldemping mag je negeren.
Het retoursignaal wordt dan 5dB verzwakt en 10dB versterkt. JE signaal gaat dan 5dB harder door dan dat het modem uitstuurt. Het komt ook 5dB harder binnen bij je provider, waar de apparatuur terugroept aan je modem dat hij wel wat zachter kan gaan zenden.
Modem zendt dan zwakker uit waarbij stoorbronnen meer invloed krijgen op het signaal tussen modem en tap.
Even stukje CAI techniek. ;)

De betere taps hebben voor elke uitgang een gelijke demping.
Die is -doordat hij gelijk is voor elke tap- bij een 6voudige multitap dus ook weer ca 9dB.
Omdat de versterker een retoursignaal 10dB versterkt waar de tap dat even ervoor 9dB heeft verzwakt, kom je redelijk uit en zal je modem misschien 1dBtje zwakker gaan uitzenden. Wat te verwaarlozen is met stukjes kabel en 2 connectoren.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Bedankt voor je verhandeling, waar ik de volgende nieuwe zaken uitgepikt heb:
- retoursignalen worden ook door de tap gedempd
- er zijn verschillende soorten multitaps, met verschill. dempingen
- een tras1000 is vereist

In mijn situatie spelen er twee zaken:

a. wat is de grootste demping op de langste 24 m kabel; ik herhaal dan mijn eerdere lijstje
demping ctu-04 5 db
demping kabel 4 db
demping einddoos 2 db
demping conn 0 1 db
totaal 12 db
los van de precieze rekensom zijn we het daar wel over eens

b. wat is de demping veroorzaakt door de multitap met 4 uitgangen (voor mij meer dan voldoende); de afc1642, de voor mij enige bekende 4 voudige MT, heeft een grote demping van 12,5 tm 15,5

Ik kom dan vervolgens tot de volgende vervolgvraag. Kan jij mij een Multitap adviseren:
- 4 voudig
- zonder doorlus
- met een zo gering mogelijk demping,
- maar met voldoende ontkoppeling

Een multitap heeft mijn voorkeur ivm flexibiliteit naar de toekomst en de mogelijkheid van geschiktheid van alle retoursignalen bij de keuze van een versterker

Daarna komt de vraag van de benodigde versterking aan de orde?

Mvgr Hans

Allereerst mijn complimenten voor je uitwerking.
Menig persoon die de geschreven info tot zich neemt, gaat vaak op oude voet verder en valt vaak in herhaling met zijn standpunten.
Je werkt het goed voor jezelf uit en repliceert hetgeen je net hebt geleerd. :)

Vandaag had ik ook bij een klant zo'n multitapje gezien zoals ik je eerder omschreef. Was van Hirchmann.
4 uitgangen en één doorlussing.
De uitgangen hadden respectievelijk 12,5 - 13,5 - 14,5 en 15,5 dB demping en de doorlussing had slechts 3,5 dB demping.
Dat is wat te zwaar voor je omdat je met die demping en je genoemde demping van de kabel en de connectoren etc toch al snel een versterker van 25dB moet hebben.
Die berekening van jou is echt overkill hoor!
De kabeldemping klopt aardig, maar 1dB voor een connector en 2 voor een contactdoos lijkt me wat veel.
een halve dB voor de contactdoos en hoogstens ook een halve voor de connector.

Als je nu een 4 verdeler gebruikt?
Die heeft ca 7,5 dB demping, maar dan kun je niet skipperen met kabellengtes. Toch praat je over minimale verschillen dus is een verdeler het overwegen waard boven een multitapje.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Hoi Fantomaz,

Bedankt voor de aanmoediging. Oke, ik ben waarschijnlijk inderdaad wat zwaar op de hand met mijn demping optelsom. Dat zou dan iets schelen, laten we zeggen 10 Db demping

Het gekke is dat ik het met je eens ben zonder er verstand van te hebben; 30 dB versterking om er een derde TV bij te plaatsen is van de gekke!

Het tweede punt is inderdaad de MT die jij vandaag gezien hebt. Hirschman stelt in zijn handleidingen dat einddozen niet rechtstreeks op verdelers aangesloten mogen worden maar alleen via aftakelelementen of multitaps, vanwege de betere ontkoppeling. Vandaar mijn dwangmatige voorkeur voor een multitap. Een splitter zoals ik al zei heb ik vanwege de folder van Hirschman wat problemen mee. Ik zie in jouw commentaren op het forum dat jij je aan die regel niet stoort...

Vandaag heb ik verder het volgende bedacht; in mijn huidige situatie zoals ik vandaag TV kijk heb ik ook reeds een behoorlijke demping
van laten we zeggen 11 db(ctu-04 5 db,splitter 2 db, kabel 2 db, einddoos 1 db, conn 1 db). Maar ik ben niet ontevreden over het beeld. Alhoewel zonder digitale TV ik er zeker ook niet blij van werd!! Je zou kunnen zeggen als een versterker (van 21 Db) maar de demping van MT opheft, dan ga ik er zeker niet op achteruit, zelfs een beetje (ong 6 a 7 db)op vooruit!

Wat vind je van deze gedachte?

Een andere weg zou zijn om proberen te meten wat het signaal is; ik heb iets over het uitlezen van het kabelmodem gelezen (geloof ook een tip van jou)?!

Tot zover erg bedankt Fantomaz. Ik ga wel deze week de knoop doorhakken!! Heeft lang genoeg geduurd!

Mvg Hans

Je kunt inderdaad redelijk je signaal sterkte aflezen met een kabelmodem.
Dat topic was van mij of ik heb er in geparticipeerd.
Het grote gevaar zit hem echter in het volgende:

Stel je hebt een 4-verdeler met daarachter een modem en 3 TV's.
De modem gebruik je zeg maar als sterktemeter.

Wat je even moet weten:
Stel dat een van de kabels naar de TV niet goed is en reflecties opleverd. Een groot deel van het signaal loopt probleemloos door de kabel naar de TV, maar een klein deel ketst af en komt terug.

Dat komt vervolgens iets vertraagd (signaal gaat als een razende over de kabel, net als bij de snelheid van het licht door de lucht, maar dan met een verkortingsfactor, ik zal je de details besparen) terug bij de splitter en vervolgens een fractie later achter het originele signaal aan.
De sterkte van dit signaal hangt af van de hoeveelheid terugkomend signaal, en de demping die het ondervindt wanneer hij via de ene uitgang (weer terug) naar binnen gaat en via de andere uitgang(en) er weer uit. Dat laatste is de ontkoppeling.

Voorbeeld. Een flinke versterker stuurt een 80dBuV signaal over een 4-verdeler en een 20 meter lange kabel naar een TV. Echter is de TV aansluiting niet goed en er ontstaat daardoor 6 dB reflexdemping.
74dBuV komt op de TV te staan en de rest van het signaal(en nu kan ik een beredeneringsfout maken. Tis even geleden... ik ga hier volgens mij de mist in. Het kan volgens mij geen 6dBuV zijn want zo kun je dat niet berekenen) ketst terug naar de verdeler.
De verdeler heeft tov de afzonderlijke uitgangen een 20dB ontkoppelingsdemping waardoor het signaal voldoende verzwakt wordt om geen hinder te zijn voor de andere signalen.

Ander voorbeeld, maar nu met een los liggende kabel. Het volledige signaal ketst af en komt terug. Naast de demping van de kabel, krijg je hier ook weer de ontkoppelingsdemping voor de kiezen die het geheel een stuk verzwakt.
Toch is het signaal nog sterk genoeg om zichtbaar te zijn in het beeld.
Een TV beeld is opgebouwd uit lijnen zoals je wellicht weet, en die lijnen worden zeer snel (50nS? Wederom even geleden!) geschreven.
STel je weer voor dat dit signaal vertraagt en verzwakt achter zijn oorspronkelijke grote broer aankomt en je hebt dubbel beeld.
Als de opbouw van een lijn gevolgt wordt door een signaal dat 2nS achter loopt, heb je op 2/50e van de beeldbreedte nog een (verzwakt) beeld.
Omdat dit afhangt van de signaalsterkte én de afstand die de aftand van het "schaduwbeeld" bepaald, én lengte juist weer ten koste gaat van de sterkte, zul je het in huis niet snel meemaken.

Ik heb het eens meegemaakt bij een lokale omroep.
De kabel tussen hun zender en het ontvangststation waar dezen samen kwamen was heel lang, maar was vanwege de dikte minder verzwakkend dan een "normale" huiskabel.
De zender stuurde een flink signaal dat na 230M kabel afketste op een rotte verdeler (tbv metingen) en een groot deel liep terug naar de zender.
Grote afstand dus veel vertraging. Maar door het type kabel minder demping. Een significant deel van dat signaal kwam terug bij de zender die het weer afketste terug de kabel op.
Waarschijnlijk zal het nog wel een keer teruggeketst (gereflecteerd) zijn onderweg, maar het feit was wel dat de lokale zender een vet dubbel beeld had op hun kabelkrant!
Dat was niet te lezen en men kreeg veel klachten waarna ik mocht opdraven.
Dit was een prachtig schoolvoorbeeld van reflectie in een kabel!

Goed... terug naar het meten van signalen met een modem. ;)
Als je dus een slechte kabel/TV achter een andere uitgang van de verdeler hebt, kan deze een deel van het signaal terugketsen, wat een optel/aftrek sommetje wordt op de punten waar dezen weer samen verder gaan.
Teken maar eens 2 gelijke sinussen (zelfde frequentie) over elkaar heen en verschuif ze iets tov elkaar. Als je de aplitudes steeds op zou tellen, krijg je een heel raar, maar toch regelmatig resultaat.
In de hele bandbreedte resulteerd dat in een golvend patroon.
En als je modem nu net zijn meetpunt heeft op zo'n dip of op een piek van zo'n patroon, krijg je dus afwijkende meetwaarden.
Respectievelijk een zwakker of een sterker signaal dan de werkelijkheid.

Dus als je zo wilt meten, sluit dan alle kabels aan en verwittig je ervan dat alles goed aangesloten is. Of draai afsluitweerstanden op alle taps, op de ene na waar je gaat meten.
Zo heb je minimale reflecties.

Daarbij moet je weten wat het verschil in signaalsterkte is tussen een PAL signaal en een Docsys signaal. Volgens mij is dat tegenwoordig maar 3dB.
Dus meet je een waarde met je modem, moet je daar 3dB bij optellen.
Natuurlijk meet je alleen die ene frequentie en zegt dat niets over andere frequenties verder weg.
Modem natuurlijk wel rechtstreeks op het te meten punt aansluiten en zorgen dat hij retour heeft. :)

Pfff ik heb me weer eens ziekgetyped.
Ik hoop dat je er tot zover iets aan hebt.
Anders is het leuk naslagwerk.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Hallo Fantomaz,

Op mijn huidige situatie heb ik het kabelmodem 'uitgelezen'; ctu-04, kabelmodem, splitter en 1 tvs van 12 en 24m, zonder enige aanpassingen of afsluitweerstanden.

Ik krijg dan het volgende te zien:

http://www.uploadarchief.net/files/download/kabelmodem%20signalinfo.jpg

Kan jij hier wat mee? Ik niet echt... Mvg Hans

Ps. het beeld van de lcd tv op de 24m kabel vertoont zeker lichte ruis

Het is me niet helemaal duidelijk waar je je modem hebt staan tov je bekabeling, maar 10dBmV signaalsterkte is zeer goed!
Zet je modem eens rechtstreeks op de CAI hoofdaansluiting en schrijf die Downstream power level eens op...
Zet dan de versterker (volgens mij geeft hij al een waarde aan wanneer je niet eens retour hebt) er eens tussen en doe het nog eens.
Daarna met je verdeler ertussen etc etc.

Je PAL signaal ligt iets hoger dan je Docsys downstream signaal.
(oorspronkelijk 10dB, maar tegenwoordig zie ik ook vaak een verschil van slechts 3dB. Ik zal het morgen eens vragen tijdens de vergadering wat de huidige norm is.)
10dBmV staat gelijk aan 70dBuV.
Dat is een behoorlijk sterk signaal!
Da's al in je voordeel.
Alleen jammer dat je alleen die frequentie kunt zien.
Maar als het CAInet goed ingeregeld is, zal het verschil niet zo groot zal zijn met de hogere frequenties.

[edit]
Heb je ook een afbeeldig van dat CTU-04 apparaat??

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

@ fantomaz

Ik denk dat de ctu-04 deze multitap is wat hij bedoeld
[afbeelding]

deze lijkt me met een FRA752 versterker niet nodig omdat deze versterker een retour heeft voor modem en DTV kastjes.

Mvg Guylke

Hallo heren,

Ik denk dat de ctu-04 deze multitap is wat hij bedoeld
[afbeelding]

Klopt dat is de ctu-04!

Het modem staat direct achter de CTU-04. Weet je nog; ik heb nog geen hoofdaansluiting; ik heb de F-connector verbinding in de meterkast uit elkaar gedraaid en dan op de CTU-04 gedraaid.

Ik ben wel van plan e.e.a. nu wel volgens de norm aan te leggen, dus met TRAS1000; dat geeft natuurlijk een beetje extra demping (1,5db?); maar dan hou ik van die 70dB zeg maar 68 over, voordat ie de CTU-04 ingaat.

Tja en de grote vragen zijn dan inderdaad:
- welke multitap/splitter is nodig?
- en hoeveel moet er versterkt worden rekening houdend met demping?
- en moet er nog een TRAS1000 voor geplaatst worden of is een CTU-04 voldoende

En de versterker heb ik natuurlijk ook nog niet.

Wordt dan de som zoiets???

Demping langste kabel
demping ctu-04 5 db
demping kabel 4 db
demping einddoos 2 db
demping conn 1 db
totaal 12 db

Kleinste Demping Multitap AFC1641 12,5dB

Totaal demping 24,5dB

Ingangssignaal CTU-04 is 68Db -/- totaal demping 24,5Db ; blijft over 43,5Db voor TV op langste 24m kabel

Benodigde versterking zeker / minimaal 20Db??

is het niet zo dat bij nieuwere huizen en de cai er een galvanische scheiding tussen moet ? ik heb die ook en als er die uit is werkt het prima , maar zogauw er een een aarde aan de caimantel komt is het overal in huis kruismodulatie , vooral op de midden uhf .
en een pc of lcd is daar al veroorzaker van .

terwijl de oudere cai inst dat niet hebben , en daar zit de scheider in de kast op straat .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die CTU-04 kun je niet gebruiken.
Even over dat apparaat/ding:
Het is een galvanisch gescheiden Network Termination Unit.
Wat wil zeggen dat hij oa hetzelfde doet als een AOP/TRAS1000.
Dus wat dat aangaat is hij wel in orde.

Alleen is het even de vraag of de datapoort voor inkomend signaal ook verzwakt is.
Kijk eens naar de verschillen in de onderstaande schema's
De eerste wordt tegenwoordig bij Ziggo gebruikt.
De datapoort is 10dB zwakker dan de TV poort die slechts ~1dB zwakker is dan de ingang.
Zo heb je (bijna) geen verzwakking van je TV signalen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/ntu%27s.jpg

Anyway, jij hebt er niets aan!
De RTV uitgang loopt van 80-1000Mhz. Daarbij heeft men dus de retour uitgefilterd.
Kijk maar weer eens naar het bovenstaande schema.
De Diplex maakt een splitsing tussen de 5-60 en de 60-1000 Mhz (of 80 in dit geval)
Het retoursignaal wordt dus niet gespitst waardoor daar geen verzwakking optreed.
Niet gesplitst dus ook geen retourmogelijkheid op je RTV uitgang.
Dus niet interactief.

Als je een AOP aanschaft als een TRAS 1000, heb je het galvanische gescheiden deel alvast te pakken!
Daarnaast zul je een aftakking moeten maken die voor zowel de retour als de inkomend signalen gunstig is.
Retour splitsen omdat zowel je modem als je toekomstige interactieve diensten evenveel retourdemping te geven resulteert dus in ca 3,5 tot 4dB demping.
Als je een versterker aanschaft met 1 uitgang die retour actief (dat heet eigenlijk passief omdat hij wel doorlaat maar niet versterkt) is, zul je daarna met een verdeler je TVsignalen kunnen verdelen. Maar ook hier weer krijg je een verzwakking van je retoursignaal. Sterker nog, wanneer je 4TV aansluitingen hebt, heeft je retour dus ook ca 7,5 dB demping.

Ik weet dat er ook retour actieve versterkers zijn, maar dat vind ik altijd wat link. Doe je iets verkeerd en je blaast een enorm stoorproduct ons netwerk op. Doe je het anders verkeerd en je apparatur valt steeds uit.

Er zijn tegenwoordig ook versterkers met één of twee passief of actieve uitgang(en).
De uitgang die je voor je modem gebruikt en een voor je interactieve TV.
Die zijn bedoeld voor jouw doelstelling.
Misschien dat ook alle uitgangen retouractief zijn, waarbij je, door de opbouw van die interne verdeling naar 4 uitgangen, minder kans hebt dat de gebruiker één apparaat op de enige uitgang zet waarbij een potentieel stoorproduct volledig en ongedempt het net opblaast.

Neem het even in je op. :) Tis weer veel info.;)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 4 september 2009 00:07:17 schreef testman:
is het niet zo dat bij nieuwere huizen en de cai er een galvanische scheiding tussen moet ? ik heb die ook en als er die uit is werkt het prima , maar zogauw er een een aarde aan de caimantel komt is het overal in huis kruismodulatie , vooral op de midden uhf .
en een pc of lcd is daar al veroorzaker van .

terwijl de oudere cai inst dat niet hebben , en daar zit de scheider in de kast op straat .

Testman, ik ga er geen doekjes meer om winden.
Je LULT UIT JE NEK
Dit kan inderdaad wat genuanceerder. Sorry. Het raakt mijn werk en hobby waar ik helemaal in op kan gaan
Daarmee creeer je verwarring en weet men niet meer wat te doen.

-Zucht-
Omdat ikhet toch niet laten kan...

Iedere woning behoort een galvanisch gescheiden contactdoos te hebben.
Die scheidt de massa van het CAInet van de massa in de woning.
Daarmee voorkom je dat de geslagen aarde vanhet CAI net, die vaak niet hetzelfde potentiaal heeft als de massa in de woning, voor brom gaat zorgen.
Dat is héél wat anders dan kruismodulatie!
In een EV of GV zit geen galvanische scheider tbv dat potentiaalverschil met de klant.
Soms eentje om delen van het CAI net potentiaal te scheiden, maar nooit tbv de klant aansluiting.

Zonder galvanische scheiding in de woning kan het zijn dat bv de modulator in een video via de massa van de audio naar de massa van de zware audioversterker naar de geaarde WCD een aardlus gaat geven.
Dat is één van de redenen.
Met diezelfde reden wordt ook de aarde van de uitgang van het AOP aan de randaarde van de woning gelegd.
Eigenlijk overbodig omdat hij via andere wegen in de woning al vaak aan de massa hangt, maar er wordt gesteld dat geleiders door buizen aan de massa van de netspanningsinstallatie moeten liggen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Oeps Fantomaz,

Dit gaat een gevaarlijke kant op. Gelukkig ligt het iets eenvoudiger dan jij voorstelt; op de 2 huidige TVs heb ik Digitale TV maar geen Interactieve TV. Op de nieuwe 3e TV komt niets.

Optie DIGITALE TV
Als mijn huidige CTU-04 op het RTV signaal geen retour heeft, zoals jij beweert, is retour blijkbaar voor DIGITALE TV NIET nodig!!??

Optie INTERACTIEVE TV
De situatie die jij schets voor Interactieve TV waarbij wel retour nodig is, is inderdaad vrij complex waarbij een niet retourgeschikte CTU-04 voor problemen zou gaan zorgen. Het lijkt me realistisch en dus verstandig me aan deze optie NIET over te geven!!

Dit gezegd hebbende, begrijp ik dat:

1. Ik de CTU-04 kan handhaven
* als ie het nu doet, dan doet ie het straks ook nog,
* geeft wel de benodigde galvanische scheiding

2. Dan heb ik geen TRAS1000B aanvullend nodig

3. Dan heb ik minimaal een versterking van 21 dB nodig heb,
uitgaande van de som
a. Ingangssignaal CTU-04 is 68Db -/-
b. Totaal demping 24,5Db;
c. Blijft over 43,5Db voor TV op langste 24m kabel
d. Geeft een signaalsterkte van 64,5 op de langste kabel van 24 m, wat voldoende moet zijn

Heren, wat vinden jullie hiervan?? Aanschaffen die handel
- GHV820A (21Db versterking, retourgeschikt actief/passief)
- multitap AFC1641, 4 voudig(12,5 ... 15,5 Db demping)
- geen TRAS1000B
- en overig aansluitmateriaal (einddozen en kabels liggen er al)

Graag jullie reactie en dank, Mvg Hans

@ fantomaz , ik weet waarom er zo'n ding tussen zit , en ook afhankelijk van de netaansluiting idd , maar alleen brom is niet het enigste wat je ervan krijgt , in het beeld krijg je ook bijwerkingen ervan , ik noem dat kruis modulatie , maar miss is dat niet de juiste benaming ervan dat kan best , maar je begrijpt wat ik bedoel .

het probleem was weg als ik de audiokabel naar de pc eruit haalde , want de massa van een pc hangt aan aarde . en ik had dit gedaan om te testen of die scheider enige demping gaf , maar dit was maar weinig < 1dbuv .

en de oudere aansluitingen in de cai wereld hebben een gewoon einddoosje erop wat niet gescheiden is . nu dacht ik wel dat er bij een internetabo erop je een cai / data scheider krijgt voor de modem , en een aop einddoosje wat dan wel gescheiden is .zo'n tras 1000 toch ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Op 4 september 2009 00:38:18 schreef Fantomaz:

Testman, ik ga er geen doekjes meer om winden.
Je LULT UIT JE NEK
Daarmee creeer je verwarring en weet men niet meer wat te doen.

Niet netjes, het verzoek dit voortaan achterwege te laten, maar wel de waarheid zie ik in meerdere topics...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.