Vraag omtrent kabel TV

Hallo,

Ik ben op het moment bezig de kwaliteit van de kabel in mijn moeder haar huis te optimaliseren. Ze heeft een analoog kabelabonnement bij UPC. Het beeld van haar televisie beneden is naar behoren, ze wilt echter op de bovenverdiepingen ook degelijk beeld. De spullen in het schema hieronder zijn al aangeschaft aan daar ben ik mee aan de slag gegaan:

http://img264.imageshack.us/img264/5369/31915167.jpg

Op het moment heeft
TV #1 goed beeld en geluid.
TV #2 heeft enkele goede zenders, enkele slechte zenders.
TV #3 heeft enkel zenders met slecht beeld en geluid (bijna 100% ruis).

Ik had in eerste instantie moeite met het bevestigen van de F-connectoren. Ik kreeg de kabel (in dit geval dus KOKA 799) wel in de F-connector maar deze bood niet genoeg grip op de kabel, waardoor deze enkele malen losschoot. Ik heb ze uiteindelijk wel bevestigd, compleet naar het voorbeeld van http://manuals.dbf4all.com/images/fconnector/F_connector.pdf.

Mijn grootste vraag: Klopt er wellicht iets niet in mijn schema? of is het waarschijnlijker dat sommige componenten onjuist zijn aangesloten?

Ik hoop dat ik op dit forum aan het juiste adres ben.

Bij voorbaat dank

Mooie duidelijke vraagstelling!

Op 31 oktober 2009 14:52:30 schreef yanssen:
TV #2 heeft enkele goede zenders, enkele slechte zenders.
TV #3 heeft enkel zenders met slecht beeld en geluid (bijna 100% ruis).

Dit kan niet vermits er in principe geen verschil is tussen de aansluitingen.
Je moet in ieder geval de verbindingen nazien.

De (3weg) splitter boven is misschien het probleem. Je verliest daarin nl. 7dB, dat komt ongeveer overeen met 70m kabel.
Beter zou zijn om hier ook een Tratec versterker te plaatsen.

Aan de andere kant vermoed ik problemen met de connectoren.
Als je het signaal beneden als referentie neemt, dan heb boven ongeveer +4-1-7-1 = 4dB minder signaal dan wat je van UPC binnenkrijgt.
Dat verschil is nauwelijks zichtbaar, hoogstens lichte korrel.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
DE OLDE

Overleden

Het is aan te bevelen uitgangen die niet gebruikt worden af te sluiten met een weerstand. Verder denk ik dat de splitter roet in het eten gooit. Verbind de coax van de ingang van de splitter eens door met de coax naar de bovenste verdieping (gewoon even ader aan ader en mantel aan mantel met een kroonsteentje) en bekijk dan of je goed beeld hebt. Heb je dan weer 100% ruis bekijk dan eens of je geen draadje van de mantel om de ader hebt zitten (bij de steker). (echt goed kijken !!!!!) Je bent dan echt niet de eerste. (Aanvulling Perinax was even sneller inhoudelijk zitten we wel op gelijke gedachten)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

100% ruis lijkt me onwaarschijnlijk bij kortsluiting.
Dan heb je altijd nog wel wát aan signaal.
Lijkt mij eerder dat je ergens wat flink los hebt zitten. Misschien in combinatie met die sluiting.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
DE OLDE

Overleden

Sorrie TS had het ook over bijna 100%ruis, maar ook als iets los zit en de onderbreking niet al te groot is straalt er wel iets door. :)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Blue Sky

Cableguy

Die versterker doet maar 4 dB versterking per uitgang, dat is te weinig om die 3 weg splitter te compenseren. Daardoor hou je te weinig signaal over. Ik zou die splitter er tussen uithalen en extra coax van de versterker naar boven aan leggen. Er zitten 4 uitgangen op en je gebruikt er maar 2. Je kan ook kiezen voor een Hirschman versterker, die doen maximaal 20 dB versterking en kun je ook nog inregelen. Dan moet je wel met splitters of een multitap werken want die Hirschman heeft maar 1 uitgang.

Gebruik je ook wandcontactdozen op de kabel uiteinden of druk je ze zo in de tv?

Als je 100% ruis hebt heb je geen signaal op die kabel. Op Uhf straalt er altijd wel iets door :-)

Waar rook is, is stroom

Ik heb weer wat vrije tijd, en zal aankomende dagen proberen een en ander te regelen.

Wat ik begrijp is dat in principe geplaatst schema zou moeten werken (wellicht lichte korrel vanwege het dB verlies), maar dat waarschijnlijk de connecties goed los zitten. Is er wellicht een alternatief voor de F-connectoren? Wellicht m.b.v een plug (die je ook in de tv steekt)?

Ik weet dat F-connectoren veel gebruikte connectie is, dus ze zullen in principe wel goed zijn, ik zal ze daarom voor nu nog maar een kans geven en de door jullie genoemde stappen uitproberen.

Op 31 oktober 2009 15:50:29 schreef Pertinax:
De (3weg) splitter boven is misschien het probleem. Je verliest daarin nl. 7dB, dat komt ongeveer overeen met 70m kabel.
Beter zou zijn om hier ook een Tratec versterker te plaatsen.

Er is mij eens verteld dat een versterker na een versterker plaatsen niet aan te raden valt, en dat de versterker die geplaatst wordt altijd aan het begin geplaatst wordt (anders zou de versterker eventueel verlies aan dB óók versterken). In hoeverre is dit verhaal juist?

Op 2 november 2009 17:25:37 schreef Blue Sky:
Gebruik je ook wandcontactdozen op de kabel uiteinden of druk je ze zo in de tv?

Wandconctactdozen? Bedoel je daarmee plugs zoals hieronder, dan ja (ik gebruik diezelfde plugs):
http://www.allekabels.nl/product_images/RH-KOSWI3.JPG

Op 31 oktober 2009 15:53:30 schreef DE OLDE:
Het is aan te bevelen uitgangen die niet gebruikt worden af te sluiten met een weerstand.

Wat is het precieze effect van zo'n weerstand?

Nog bedankt voor het meedenken, ik houd jullie op de hoogte.

Groeten

Op 5 november 2009 00:48:38 schreef yanssen:

Wandconctactdozen? Bedoel je daarmee plugs zoals hieronder, dan ja (ik gebruik diezelfde plugs):
[afbeelding]

Nee, zoiets:
http://www.kleinspul.nl/products_pictures/m_wcd_rtv_doorvoer_standaard.jpg

Blue Sky

Cableguy

Op 5 november 2009 00:48:38 schreef yanssen:

Er is mij eens verteld dat een versterker na een versterker plaatsen niet aan te raden valt, en dat de versterker die geplaatst wordt altijd aan het begin geplaatst wordt (anders zou de versterker eventueel verlies aan dB óók versterken). In hoeverre is dit verhaal juist?

Dat is helemaal juist! Alleen zeg het je het een beetje anders, eventueel verlies van signaal zorgt voor ruis en als je een 2e versterker plaatst wordt ook de ruis "versterkt"

Waar rook is, is stroom

Op 5 november 2009 01:16:16 schreef knapestaart:
Nee, zoiets:
[afbeelding]

Bij de benaming wandcontactdoos leek mij dat ook logischer dan zo'n plug, echter zo'n wandcontactdoos plaats je toch niet tussen het uiteinden van de kabel en de tv? Ik heb het bericht van Blue Sky waarschijnlijk helemaal verkeerd opgevat ;-):

Op 2 november 2009 17:25:37 schreef Blue Sky:
Gebruik je ook wandcontactdozen op de kabel uiteinden of druk je ze zo in de tv?

Dus waar plaats ik zo'n wandcontactdoos dan precies in mijn situatie (zie schema), en wat is het voordeel ervan? Is het aan te raden?

Op 5 november 2009 06:59:03 schreef Blue Sky:
Dat is helemaal juist! Alleen zeg het je het een beetje anders, eventueel verlies van signaal zorgt voor ruis en als je een 2e versterker plaatst wordt ook de ruis "versterkt"

Dat is m.i. niet helemaal juist...

Veel apparatuur heeft een grens van signaalsterktes waarbinnen de boel goed werkt. Dus probeer je bij de ingang van het huis de signalen te versterken boven wat de versterker aankan, dan wordt de kwaliteit niet beter.
Heb je een hele lange kabel, dan is het dus beter om iedere zoveel meter een versterker te plaatsen dan een hele grote versterker aan het begin. Dat doen ze ook met kabels onder de oceaan...

Dus als het signaal zo sterk was geweest dat de versterker beneden buiten z'n bereik zou komen, dan zie je beneden ook slecht signaal. Dat is hier dus niet het geval.

TVs moeten met een groote variatie van signaalsterktes kunnen werken. In de ouderwetse situatie met door-de-ether-uitzendingen had je van je antenne een veel sterker signaal als je in Nieuwegein onder de zendmast woonde dan wanneer je in Groningen woonde.

Door met TVs te gaan sjouwen zou ik willen uitvissen waar het probleem zit. Dus als eerste de tv van de 2e naar de eerste om te kijken of de tv op de eerste gewoon met "weinig signaal" veel beter omgaat dan die op de derde. (nieuwer is niet altijd beter: over-de-ether is al een tijdje uit de mode, dus nieuwe TVs zijn afsteld op signalen van de kabel!)

Als het aan de TV op de tweede ligt dat ie minder beeld geeft dan die op de 1e, dan heb je gewoon slecht signaal op de 1e en tweede. Waarschijnlijk ergens het probleem dus tussen bg en 1e.

Wat doet de TV op de 1e zonder de splitter? Wat doet de TV op de 2e zonder splitter?

Het is trouwens veel beter om een extra kabel van de versterker direct naar de 2e te trekken. Maar dat zal wel niet kunnen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 november 2009 13:28:57 schreef rew:
Heb je een hele lange kabel, dan is het dus beter om iedere zoveel meter een versterker te plaatsen dan een hele grote versterker aan het begin. Dat doen ze ook met kabels onder de oceaan...

Dat is een fout argument. Daar zetten ze de versterkers óók zo ver mogelijk uit elkaar om er zo weinig mogelijk nodig te hebben!

't Is alleen dat het daar om duizenden kilometers gaat, in plaats van duizenden millimeters, zoals hier. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 31 oktober 2009 15:53:30 schreef DE OLDE:
Het is aan te bevelen uitgangen die niet gebruikt worden af te sluiten met een weerstand.

Op 5 november 2009 12:34:54 schreef yanssen:
[...]
Bij de benaming wandcontactdoos leek mij dat ook logischer dan zo'n plug, echter zo'n wandcontactdoos plaats je toch niet tussen het uiteinden van de kabel en de tv? Ik heb het bericht van Blue Sky waarschijnlijk helemaal verkeerd opgevat ;-):
[...]

Dus waar plaats ik zo'n wandcontactdoos dan precies in mijn situatie (zie schema), en wat is het voordeel ervan? Is het aan te raden?

Blue sky bedoelt: heb je je coaxkabel naar een wcd op de muur en dan met een losse kabel naar de tv, of heb je direct je kabel met een plug in je tv.

Wat al genoemd is, waarom maak je geen tweede kabel direct van je versterker naar boven ? Gaat bij mij prima met 20 meter bouwmarktkabel ( maar wel de dure van een euro per meter ;) )
Verder lijkt me wat los te zitten bij die F connectoren....

Ik ben er klaar mee voor
Blue Sky

Cableguy

Op 5 november 2009 13:28:57 schreef rew:
[...]
Dat is m.i. niet helemaal juist...

Veel apparatuur heeft een grens van signaalsterktes waarbinnen de boel goed werkt. Dus probeer je bij de ingang van het huis de signalen te versterken boven wat de versterker aankan, dan wordt de kwaliteit niet beter.
Heb je een hele lange kabel, dan is het dus beter om iedere zoveel meter een versterker te plaatsen dan een hele grote versterker aan het begin. Dat doen ze ook met kabels onder de oceaan...

Bij een huis installatie is 2 versterkers zinloos tenzij je in een kasteel woont met kamers die 250 meter uitelkaar liggen. Met andere woorden: je hebt aan een 20 dB Hirschman versterker ruim voldoende om een komplete woning van cai te voorzien.

Waar rook is, is stroom

Op 5 november 2009 16:43:32 schreef Blue Sky:
Bij een huis installatie is 2 versterkers zinloos tenzij je in een kasteel woont met kamers die 250 meter uitelkaar liggen. Met andere woorden: je hebt aan een 20 dB Hirschman versterker ruim voldoende om een komplete woning van cai te voorzien.

Vermits je niet heel veel TV's (en dus veel verdelers (en dus veel verzwakking)) hebt. :)

Wat het grote probleem is met versterking en verzwakking over een lengte kabel, is dat de verzwakking niet over de hele band gelijk verloopt.
BV bij Coax 12 heb je bij 100M ca 10dB verlies op 175,25Mhz en 24dB op 862,25Mhz.
Dat moet dus geeffend worden vóór je opnieuw versterkt.

Omdat in een woning je niet snel tegen zulke lengtes aanloopt en je de meeste verzwakking krijgt uit het aantal verdelers, is dat niet relevant hierzo. ;)

Overigens... Als je al sterk signaal nogmaals versterkt, kom je door intermodulatie in een vervormingsgebied, wat je nooit meer goed krijgt.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Helemaal mee eens: In een normaal woonhuis zal je zelden meer dan 1 versterker nodig hebben.

Overigens... Fantomaz heeft gelijk mbt het versterken van een al-sterk signaal. Als dat zo is, kan het zijn, dat je bijvoorbeeld betere resultaten boekt als je de versterker naar boven verhuist. Gewoon een splitter naar de TV beneden (kan best als het signaal al sterk is) en dan versterken voordat het naar de TVs boven gaat. (dus ofwel de versterker beneden na de splitter, ofwel boven na nog een keer 10m kabel).

Maar goed, ik kan dit soort dingen niet meten. Jij vast ook niet. Het is dus zaak om door een aantal experimenten door het verplaatsen van TVs en de versterker te proberen te achterhalen hoe je de boel het beste kunt configureren....

Oh. Nog een goed experiment. Stop de TV boven gewoon zonder splitters als enige op de kabel. Heb je dan mooi beeld?

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 6 november 2009 11:38:55 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoewel de theorie van éérst verzwakken tot een bepaalde waarde en dan met een standaard waarde versterker in de CAI netten heel gebruikelijk is, heb ik niet de indruk dat het zo ook in huisnetwerken werkt.
Daar is de kwaliteit van de kabels vaak te slecht waardoor je toch teveel ruis of vervorming hebt opgepakt vóór je deze troep versterkt.

Ik mis de essentie even van dit deel van het topic, maar ik zou er voor kiezen wellicht een aftakelement te plaatsen ná de versterker, zodat je een afgezwakt signaal hebt om naar je eerste TV te leiden.
Het overgrote deel van het signaal gaat verder naar een andere TV.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Blue Sky

Cableguy

Op 7 november 2009 00:13:27 schreef Fantomaz:
Hoewel de theorie van éérst verzwakken tot een bepaalde waarde en dan met een standaard waarde versterker in de CAI netten heel gebruikelijk is, heb ik niet de indruk dat het zo ook in huisnetwerken werkt.

Het cai principe berust op de maximale lengte die kabels mogen hebben. Binnen die marge moet je berekenen waar versterkers komen te staan. Dat was vooral met trunken heel essentieel maar gelukkig wordt die rommel bijna niet meer gebruikt. Nu is het wijkcentrum, groep- en eindversterkers en eventueel een toa (tap op afstand) Het ingangs niveau van groep en eindversterkers is vrij rekbaar mits je niet onder een bepaalde waarde komt.

Een huis installatie is eigenlijk hetzelfde principe als een cai netwerk mits je de juiste spullen gebruikt. Je moet er alleen voor zorgen dat je op elke wcd zo een 60 tot 65 dBuV overhoud.

Op 7 november 2009 00:13:27 schreef Fantomaz:

Ik mis de essentie even van dit deel van het topic, maar ik zou er voor kiezen wellicht een aftakelement te plaatsen ná de versterker, zodat je een afgezwakt signaal hebt om naar je eerste TV te leiden.
Het overgrote deel van het signaal gaat verder naar een andere TV.

Dat lijkt me niet nodig gezien die tratec maar 4 dB versterkt. Daar heeft een TV geen moeite mee...

Waar rook is, is stroom

Op 7 november 2009 10:11:19 schreef Blue Sky:
Dat lijkt me niet nodig gezien die tratec maar 4 dB versterkt. Daar heeft een TV geen moeite mee...

'

Dat was naar aanleiding va dit:

Op 6 november 2009 11:34:54 schreef rew:
Gewoon een splitter naar de TV beneden (kan best als het signaal al sterk is) en dan versterken voordat het naar de TVs boven gaat.

Een beetje grijs gebied altijd...
CAI technisch zou je zeggen, verzwakken tot een minimale waarde zodat hij met de standaard versterking weer op standaard nivo komt.

Huisinstallatie technisch zou je kunnen stellen dat het signaal zo puur mogelijk de versterker in gaat zodat de -doorgaans mindere kwaliteit- huisinstallatie vóór de versterker geen belemmerende invloed kan hebben op het te versterken signaal.
Het inkomende signaal zal nooit zo sterk zijn dat het boven de specificaties van de versterker uitkomt.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
DE OLDE

Overleden

Als je signaal zwak is, is de stoor/signaal verhouding ook vaak veel slechter. Ga je dit versterken dan blijft die verhouding gelijk. Normaal gesproken altijd aan het begin van het traject versterken , dan heeft verder op het traject op te lopen "viezigheid" minder invloed.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Op 7 november 2009 11:53:31 schreef DE OLDE:
Als je signaal zwak is, is de stoor/signaal verhouding ook vaak veel slechter. Ga je dit versterken dan blijft die verhouding gelijk. Normaal gesproken altijd aan het begin van het traject versterken , dan heeft verder op het traject op te lopen "viezigheid" minder invloed.

...Bij huisinstallaties.
CAI netwerken buiten zijn nagenoeg schoon.
Daar rekt men het tot het maximale.
De eerstvolgende versterker staat dusdanig ver weg geplaatst dat het signaal nog voldoende gedempt kan worden, om na een standaard versterking weer precies op een vastgestelde waarde uit te komen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)