ledverlichting die met je mee loopt

als prototype denk ik dat het wel genoeg zou zijn om 15leds aan iedere kant te doen.
maar de ene led rechts en degene daartegenover links gaan tegelijk aan. dus daar is 1lichtsluis voor nodig

dus 15 lichtsluizen en 30leds

Het stilstaan is best lullig inderdaad :).
Ik zelf zou een micrcontroller inzetten ik ben niet zo geschoold in logica. microcontroller zou het best goedkoop kunnen houden denk ik.

Ik was even vergeten dat de andere kant niets ziet, maar volgens mij is een irled en irdiode zo goedkoop te krijgen. Per segment (1 a 2 meter) 3 irleds en 3 ir sensors, 1 microcontroller, wat transistors.

Je zou het uit kunnen zoeken, maar misschien dat je 10 euro kwijt bent of minder voor elke 2 meter gang die je hebt.

Dan kan je in totaal 10 meter gang hebben.

Persoonlijk zou ik 3 leds per segment doen, puur als bewijs dat het werkt.

En overwegingen in je eindrapport zijn dan dat je een segment kleiner kan maken en daardoor de nauwkeurigheid hoger, maar ook hogere kosten.

Persoonlijk vind ik trouwens dat je er best van uit mag gaan dat de prijzen voor componenten in china veel goedkoper zijn. zie bijvoorbeeld http://www.samenkopen.net/action_product/652627/401984
50 irleds voor 2,5 euro dat zijn er 100 voor 8 euro incl verzendkosten. En je zou er 90 nodig hebben voor 15 meter.

In ieder geval moet je het echt uitvoeren of bewijzen dat het mogelijk is??? Bewijzen dat het systeem werkt is namelijk veel goedkoper dan een klaar product hebben kan je eenvoudigere transistoren gebruiken, je voeding kan kleiner blijven, dat kan bijvoorbeeld al op 6 meter. :)

[Bericht gewijzigd door Joeri de Man op donderdag 26 november 2009 17:08:38 (28%)

LED there be light

hoe we het precies gaan doen weten we nog niet, maar het is de bedoeling dat we het project in een zaal presenteren, dus echt implementeren in een gang gaat toch niet.

waarschijnlijk wordt het gewoon opgebouwd op een paar meter. maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat het in het echt ook kan werken(daar kijkt de leraar natuurlijk ook naar).

naar de andere kant hoef ik toch niet te kijken? er staat een irled aan bijv. de linkerkant en een fototransistor aan de rechterkant en die zorgen voor een led links en een led rechts.

de kosten lijken me ook niet zo hoog worden dan. het zijn alleen maar analoge componenten en een pic oid. tnx voor link van de leds.
maar toch blijft het probleem van het stilstaan:P de leraar kwam hier namelijk zelf mee toen we met het idee kwamen, dus waarsch. verwacht hij wel dat we het oplossen:P

Je moet mijn idee voorstellen als losse strips die los van elkaar werken, maar wel op elkaar aan te sluiten zijn. Maar de kant waar een ir led zit, die krijgt geen signaal binnen.

En dat stilstaan, ik vond jou eigen idee van een teller een prima oplossing.

[Bericht gewijzigd door Joeri de Man op donderdag 26 november 2009 17:41:33 (18%)

LED there be light

idee voor stilstaan.

miss kun je het zo maken als je door de lichtsluis loopt dat hij aan gaat en als je door de volgende loopt dat hij weer uitgaat en de volgende aangaat. alleen bij deuren moet je dan ook een lichtsluis maken anders gaat hij niet uit.

Het probleem van stilstaan is dat als iemand anders voorbij loopt, hij jou licht meeneemt :P.

Het alleen stilstaan zonder andere die rondlopen is geen probleem.

LED there be light

ja dan zou je om de ong. 70cm een lichtsluis moeten doen (of natuurlijk wat anders) en als die is onderbroken dan gaat hij aan en blijft hij aan.
en dan wel op een hoogte van ong. 130 tot 150 zodat je altijd wel een te pakken heb tenminste als je met je rug naar een van de muren staat.
anders zou ik et ook niet weten.

Frederick E. Terman

Honourable Member

En wat als jij stilstaat, iemand anders loopt naar je toe, staat dan stil en JIJ loopt weer door?
Dàn moeten de lichtjes wèl weer bewegen, hoewel de situatie er precies hetzelfde uitziet voor het systeem.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

dus IR detectors, dan mag je stilstaan, voorbijlopen lampen branden waar er iemand loopt

PIR detecteerd toch beweging...

Dus mijn vraag nog eens, 'wat als je blijft stilstaan?'

Serieus dat probleem was toch al verholpen? Het systeem kan tellen hoeveel personen er tussen 2 lichtsluisen in zit. tada probleem opgelost.

LED there be light

Misschien een totaal ander idee:

Van bovenaf infrarode leds plaatsen om de zoveel meter, ligt er aan wat voor een resolutie je wilt. Daartussen in ontvangers voor het ir licht. Deze zo instellen dat als er niemand in de gang is er geen ir licht binnenkomt op de ontvangers. ( ligt er misschien aan wat voor een soort vloerbedekking je hebt ).
Als er dan iets over de vloer gaat, dan heb je meer weerkaatsing en krijg je waarschijnlijk wel iets te zien op de ontvangers. En dan aan de hand van welke ontvanger iets ontvangt de daarbij behorende ledjes laten oplichten. Dus niet vanaf de zijkant, of met vloer tegels. Maar van bovenaf, waar ook het licht vandaan komt.

Is maar een ruw idee...

als je stilstaat heb je geen licht nodig...
of je laat de eerste detector aan tot de volgende aangaat en de vorige reset enz...alleen de laatste wordt dan moeilijk

[Bericht gewijzigd door kombucha op vrijdag 27 november 2009 13:56:37 (58%)

Ik denk dat de oplossing voor het probleem van meerder personen is om een soort teller te gebruiken die telt hoeveel mensen ervoorbij de lichtsluis komen en die telkens 1omlaag doet als je bij de volgende lichtsluis komt

als je dan voorbij een lichtsluis loopt staat die op 1
als je dan voorbij de volgende loopt staat die op 1 en de vorige op 0

als je dan tussen 2lichtsluizen instaat, staat de vorige op 1 en de volgende op 0
als er dan iemand voorbij loopt staat de vorige eerst op 2 en als die persoon voorbij de volgende lichtsluis loopt staat die op 1 en de vorige 1lager dus op 1.

het systeem 'weet' dan in feite hoeveel personen ervoor de sensor staan.

maar weet er toevallig iemand hoe dit te maken is?
ik heb nl nog nooit met een pulsenteller ofzo gewerkt

Buzzer ga er gewoon vanuit dat het kan, begin eens met het begin. Teken uit hoe zo'n segment er uit ziet, zet de sensoren neer. En kijk of dat werkt. Daar ben je niet zoveel geld/tijd aan kwijt.

LED there be light