Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 4

Dit topic is gesloten

ikea kasten zijn prima ervoor , ik heb de kleine kastjes voor kantoorspullen en de beukenhouten malm serie , die heb ik alleen gemod met een 9mm mdfplaat bovenop de hardboard bodemplaat en ze werken nog prima na 5 jaar , met de goedkope geleiders nogwel en er zit in sommige een 20kg in. heb er ook de tvkast van maar die is slecht van laden en is toch maar 10cm breder meer niet .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Even een sfeerplaatje

http://www.uploadarchief.net/files/download/shacknov09_3.jpg

Ik heb een paar weken geleden wat ruimte gecreëerd. Ik heb nu mijn raam weer vrij (dat zie je nu niet ;-) en wat extra planken voor een deel van mijn multimeters en ondertussen staat daar ook een rij databoeken :-)

Qua apperatuur is er weinig veranderd met de laatste foto: http://www.circuitsonline.net/forum/view/74255/7

Er is een HP hoogspanningsvoeding bij gekomen (80-1700V bij een whopping 1mA), een noise-analyser en een oude amerikaanse leger VTVM.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
B.V

co@xj3.nl

Wat een berg speelgoed.
Zou ik ook wel willen hebben :p.
DROOM DROOM DROOM

Wat doe er allemaal mee?

[Bericht gewijzigd door B.V op dinsdag 29 december 2009 19:30:02 (29%)

fred101

Golden Member

Gebruiken voor bizare rf experimenten, restauratie van ehhh nog meer meetspul en zelfbouw dus eigenlijk leuk mee spelen ;-) en vooral leren er mee te spelen

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred, je bent goed getrouwd!

PS je kan je hok aan Philips of zo uithuren voor 5000 Euro/dag.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Je hebt inderdaad een behoorlijke collectie aan apparatuur zeg... Van oud tot nieuw.

Wel een leuk om een "herken de meter" spelletje te spelen :D

Diep nadenken is een kwestie van de goede baan uitkiezen
fred101

Golden Member

Ga je gang, denk niet dat dat makkelijk is van zo'n foto ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Schimanski

Golden Member

Ik heb de boel eens opgeruimd. De ladenkastjes met onderdelen staan nu elders op zolder (onderdelen zijn leuk, maar het moet geen ruimte innemen waar speelgoed kan staan ;))

Op de plek van de laden nu een metalen rek voor de leger-, en andere radio's. Onderin mijn nieuwe aanwinst. Hallicrafters twins. HT-46 TX en SX-146 RX.

http://www.uploadarchief.net/files/download/sjimmy-shack.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

@Mans

Heb je die SA alweer helemaal werkend? Hij staat er alweer netjes bij.

@Fred
Ik bel je snel. Ik ben een aantal weken uit de running geweest.

@Schimanski: Ooh, kraaknette orde - dat is mooi.

Wat is trouwens dat wit bakbeest tussen de scopen in?

Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away

Hehe, geweldig. In ons gezin gaat het zo dat mijn vrouw mijn dingen "stuff" noemt als ze in een goede bui is, en "junk" in alle andere gevallen.

Suffering from wiseass oneliner blackout
fred101

Golden Member

Gokje: een meetontvanger met tracking generator ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Schimanski

Golden Member

Op 29 december 2009 23:07:50 schreef fred101:
Gokje: een meetontvanger met tracking generator ?

Bijna goed. Is een Rohde & Schwarz SMDU communicatie meetplaats. Analoge oscillators met stabilisator volgens Huff-Puff principe. Geeft schoon en stabiel signaal, prima bruikbaar voor mijn doel (afregelen ontvangers en mobilofoon's)

dit zit er o.a. in

  • - Generator 140 khz - 1 Ghz
  • - geijkte verzwakker -140 / +13 dBm
  • - zwaaimeting (FM)
  • - modulatie index (AM)
  • - AM/FM modulatie
  • - LF-Voltmeter
  • - Toongenerator
  • - Vermogensmeting tot 60Watt @ 1Ghz
  • - 26dB verzwakker max. 60Watt
  • - Freq. meter.

@Woeli: Ja dat ging vrij vlot. Nog een klein mechanisch probleem met de verzwakker (de as slipt soms door), maar verder werkt het ding weer uit de kunst.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

@Schimanski:De inrichting van jouw werkplek is heel netjes en overzichtelijk, zo deed ik het ook graag toen ik nog werkte.
Ik heb een hekel aan een rommelige en onoverzichtelijke werkplek.
Nu, thuis en met pensioen, ga ik een werkplek in mijn woonkamer inrichten en dat moet (weliswaar kleiner dan bij jou) netjes en ergonomisch gezien goed werkbaar zijn.
Groot compliment hoor!
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
fred101

Golden Member

Ik wou dat ik het zo netjes kon maken en vooral houden.
Ik heb ook een soort testset maar daarvan heeft iets in de voeding een succesvolle zelfmoord poging gedaan en geen manual/schema te vinden. Maar dat is niet zo'n mooie als die R&S. Ik heb wel een HP meetontvanger (selectieve voltmeter) en daar kan een TG op maar die zijn nog al zeldzaam ben ik bang. (ook niet echt nuttig in mijn geval, een VNA is handiger) Jammer dat meet-accesoires zo zeldzaam (of erg duur) zijn. Dingen als een DUT houders, S-parameter testsets, EH probes, Meetvarco's/potmeters, splitters, directional bridges (heb al 2 couplers maar heen bridge) line-stretchers enz. Vaak in van die vreselijk mooie houten kistjes.
Maar ook het oude spul. Er waren hele mooie complexe impedantie meetbruggen, slottedlines, duthouders met hele mechanische freesbankachtige verstelopties, waanzinnig mooi mechanisch gemaakt, je vraagt je af waar het is gebleven. Een amerikaanse HP verzamelaar had een slotted line voor me, gratis zelfs, nieuw in kist. Helaas wat ver weg en daardoor erg kostbaar in transport. Die kist was anderhalve meter lang :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
B.V

co@xj3.nl

Mijn werkplaats/rommelhokje
http://www.uploadarchief.net/files/download/bild0164.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/bild0164.jpg
Zal ook eens moeten opruimen alhoewel ik ergere gevallen ben tegengekomen:p

[Bericht gewijzigd door B.V op woensdag 30 december 2009 12:08:18 (19%)

rbeckers

Overleden

@Schimanski
Ziet er goed (beter) uit.

@Fred
Oefenen helpt (ivm opruimen) ;)

leime

Golden Member

Mijn kastjes ook maar eens posten na wat sorteren:

Kastjes

de rechtse (zwart/grijze kast komt van de gamma, koste 29euries en is véél minder van kwaliteit dan die van raaco. De laadjes zijn ook niet optimaal, er kwamen zelf LEDS onder de schotjes door!!) nu maar vast gelijmd met "hot glue"

Laadjes
Links raaco, midden Gamma en rechts een laadje uit men oud kastje

En men oude kastje waar momenteel nog niks in zit:

Klik

OOIT nog een tussenschotjes bestellen voor de raaco kasten, en ze dan een label geven ipv met stift...

free_electron

Silicon Member

Op 28 december 2009 20:26:13 schreef DiverAlpha:
Nou eindelijk ben ik klaar met m'n eigen werkplek creëren. Ben net verhuisd en in de hobbykamer lekker mijn eigen bureau met elektronica erboven gemaakt zoals ik dacht dat handig zou zijn. Voorlopig bevalt het allemaal prima.

ziet mijn lodderig oog daar een LeCrap LeCroy Wavesurfer ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik had 'm ook gespot. Gezien de weinige overige apparatuur een flinke investering geweest? Was het dat waard?

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik moet eerlijk bekennen dat het me alleen een bon schrijven heeft gekost. Ik heb hem in bruikleen van mijn werk. Ik kan hem thuis erg goed gebruiken om wat signaaltjes te bekijken en op het werk is het nu vakantie dus word hij toch niet gebruikt. Ik moest van mijn chef alleen een bruikleenbon maken waar alles op stond wat ik mee wilde nemen, dan zou hij het tekenen en kon ik alles meenemen :D

Diep nadenken is een kwestie van de goede baan uitkiezen
fred101

Golden Member

DiverAlpha: Vond het ook al opvallend, links staat al mijn meetapparatuur want ik ben meestal aan het meten schreef je. En daar staat alleen dat apparaat en een multimeter. Staat de rest nog ingepakt en waar meet je dan meestal aan ?

Oja, mijn bout staat ook links en ik ben rechtshandig (maar ik kan met links bijna het zelfde als rechts). Ik vind dat makkelijker (hij heeft ook links gestaan) Ik ben ook veel met meten bezig dus bij mij staat de meeste meetapparatuur ook rechts ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 31 december 2009 09:51:11 schreef fred101:
Ik ben ook veel met meten bezig dus bij mij staat de meeste meetapparatuur ook rechts ;-)

Als ik vanaf jouw zitplaats naar links kijk, kan ik alleen maar dromen van wat die donkere vlek rechts ("de meeste meetapparatuur") nog herbergt.

http://www.uploadarchief.net/files/download/shacknov09_3.jpg

Zelfs de digiscope lijkt nog net links van je te staan :D

If you want to succeed, double your failure rate.

Nou eigenlijk heb ik niet heel veel meer apparatuur, ook niet in de dozen ;) Ik heb nogal de slechte eigenschap dat ik af en toe nog wel een foutje maak tijdens het solderen... Dan ben ik een stuk langer bezig om uit te zoeken waar de fout zit. Zo heb ik nu een nixieklok in elkaar gesoldeerd meet ik heb ergens een kortsluiting maar ik kan niet echt vinden waar...

Diep nadenken is een kwestie van de goede baan uitkiezen

Op 30 december 2009 18:28:29 schreef flush:
...de rechtse (zwart/grijze kast komt van de gamma, koste 29euries en is véél minder van kwaliteit dan die van raaco. De laadjes zijn ook niet optimaal, er kwamen zelf LEDS onder de schotjes door!!) nu maar vast gelijmd met "hot glue"...

Voor Raaco kastjes moet volgens mij bij de Praxis zijn; daar heb ik ze ook gekocht. Soms staat het Raaco logo bovenop en soms niet, maar wel identiek. Tussenschotjes gaan bij de originele Raaco kastjes ook wel eens omhoog dus die heb ik ook allemaal met een beetje hot glue vastgelijmd
Van tijd tot tijd hebben ze ze weer in de aanbieding (van 29 voor 25 euro of zoiets).

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!

Dit topic is gesloten