500kHz, wie gaat er mee experimenteren?

fred101

Golden Member

Lijkt me best leuk, ik had al plannen voor 136 maar daar was niets te doen. 500 is toch wat praktischer.

Dan moet ik wel een vergunning aanvragen, een vertical zien neer te zetten (ben er gisteren achter gekomen dat er iets fout zit in de connector bij mijn vertical) en een zender bouwen. Dat laatste is zo gebeurd de rest ? Hoe gaat aanvragen dat bij de veron ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 23 januari 2010 22:48:59 schreef Rd12tf:
Gelijk doen! Per 1 februari kan je niet meer inschrijven.
Veron leden kunnen mailen aan PA0SHY, VRZA leden aan 500khz at vrza.nl

Je krijgt nog wat documenten met de voorwaarden en een document dat je getekend terug moet sturen. That's all.

Hugo Welther

Moderator

Even geknipt en geplakt vanaf PI4RAZ.

De voorwaarden zijn dat de verenigingen een experimentele vergunning aanvragen en een registratie bijhouden van amateurstations met een Full registratie die proeven doen op 500 kHz. Hier volgen de belangrijkste voorwaarden

Maximaal toegestaan vermogen 5 watt EIRP
Maximaal toegestane bandbreedte 100 Hz
Frequentie moet liggen tussen 501 en 504 kHz
Secundair gebruiksrecht vanaf 1 januari 2010 en maximaal 1 jaar
5W EIRP lijkt niet veel, maar EIRP wordt berekend ten opzichte van een isotrope straler (een puntbron) en die bestaan alleen ver in het SHF gebied. Maar niet op 600m golflengte... 5W EIRP is 8,2W in een full size dipool. En die wil ik nog wel eens zien: ik kan geen 2x 150m draad kwijt in mijn stadstuintje. Hoe slechter je antenne, hoe meer vermogen je mag maken. Zaak is wel dat je weet hóé slecht je antenne is, om niet boven de 5W EIRP te komen. Gebruik van een antenne-simulatieprogramma is dan ook bijna een noodzaak.

De maximale bandbreedte van 100Hz beperkt de te gebruiken modi nogal: dat is dus CW, WSPR of PSK31 (of natuurlijk elke andere mode die minder dan 100Hz bandbreedte gebruikt).

Verder dient de vereniging bij te houden met wat voor installatie wordt gewerkt, vanuit welk QTH en op welke tijdstippen. Het agentschap verwacht ook van de verenigingen aan het eind van de periode een rapportage. Resultaten van de studie zullen worden ingebracht bij NVC.

Deelname aan dit experiment dien je te melden bij de voorzitter van het Traffic Bureau PA0SHY. Gegevens dienen te worden aangeleverd via e-mail bij voorkeur in platte tekst of word document. Alleen aanvragen van VERON leden zullen worden gehonoreerd.

Gegevens ten behoeve van de aanvrager, in te vullen door de individuele radiozendamateur:

Opstelplaats(en): het adres van de radiozendamateur waar het station is gesitueerd
Antenne configuratie: hoogte, stralingspatroon en polarisatie
Toegepaste techniek: type apparatuur, mode
Identificatie (call) naam, adres en woon- of vestigingsplaats,telefoonnummer en e-mail adres aanvrager.
Doelstelling van dit experiment is een bijdrage te leveren aan de discussies tijdens de World Radio Conferentie 2012.

Ik heb begrepen dat de aanvraag voor 01-02-2010 moet zijn ingediend.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
JoWi

Special Member

Op 24 januari 2010 17:30:37 schreef Rd12tf:
Je krijgt nog wat documenten met de voorwaarden en een document dat je getekend terug moet sturen. That's all.

Document wat je getekend terug moet sturen? Heb ik bij de VERON niks van gemerkt. Wel heb ik al in de mail een voorlopig antwoord gegeven op de gestelde vragen. Want tijdens het knutselen kan ik natuurlijk nog continue van gedachten veranderen.

Ignorance is bliss
fred101

Golden Member

Aanvraag is bij deze ingediend. Dat wordt bouwen dus. Ik wil gewoon voor CW gaan, handgesleuteld. Ik weet alleen nog niet wat ik ga bouwen. Ik denk dat ik een VXO maak en dat dan via een buis versterk. Dan de dipool als T antenne. Hier de impedantie van meten en dan een filter/aanpassing gelijk van de anode impedantie naar de antenne impedantie. Een dipool schijnt niet te werken op deze frequentie (die hangt voor 500KHz bijna op de grond maar proberen kan geen kwaad.

Anders kun je niet om een vertical met aanpassing aan de antennevoet heen. Als je de coax ook nog gebruikt bij misaanpassing (dus tuner in shack) dan hou je niks over.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bij de VRZA is de procedure dus anders.
Het gaat dan om aanvullende voorwaarden, dat je braaf een log instuurt en wijzigingen netjes doorgeeft.
/E
Mooi Fred!
Misschien een grote, horizontale loop rond je erf?

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zondag 24 januari 2010 18:09:36 (19%)

fred101

Golden Member

Bevestiging met vergunning copy enz is ook net binnen. Snelle jongens bij de Veron

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 24 januari 2010 00:27:28 schreef fred101:
Een SAC 100 is wel handig, kan je een mooie antenne aanpassing op maken,

http://www.southernavionics.com/sa-series.html

Iets andere sac100 ;-) Ooit een keer bij de BACO tegen aangelopen :+
Ik heb hier dus 1 zender module van. Helaas geen antenne tuner.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
fred101

Golden Member

Dit is mijn eerste hersenspinseltje. http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/500khzzender.png

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

5W EIRP is 8,2W in een full size dipool.

Ik zie dat een isotroop nog steeds gain heeft ten opzichte van de dipool.. hi.
Ik heb de aanvraag ook vandaag opgestuurd.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Henry S.

Moderator

Op 24 januari 2010 09:48:56 schreef Rd12tf:
Kan goed werken, download Spectran, Argo en WSPR en je kan "meeluisteren".
Storing uit de buurt kan een probleem zijn, maar bovenstaande programma's kunnen met een paar Herz bandbreedte wel onderscheid maken tussen signaal en ruis.

Ik ontvang wat bakens en data tussen de ruis door, software zal de rest moeten doen. Helaas staat er geen PC in de buurt, komt nog.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Wat wspr ontvangen -via webradio!-

Timestamp Call MHz SNR Drift Grid Pwr Reporter RGrid km az
2010-01-24 06:02 M0BMU 0.503970 -27 0 IO91vr 2 PA9SWL JO22lm 363 74
2010-01-24 06:02 PA3FNY 0.503946 -27 0 JO22nc 0.5 PA9SWL JO22lm 48 346

pa9swl is mijn fake swl call voor wspr..

Henry S.

Moderator

Meld je aan als SWL of NL dan hoef je niet te faken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hugo Welther

Moderator

Op 25 januari 2010 00:04:36 schreef Ron-nl:

pa9swl is mijn fake swl call voor wspr..

Je valt toch zo door de mand. Even het callboek op de site van het AT raadplegen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 25 januari 2010 00:04:36 schreef Ron-nl:
[...]
pa9swl is mijn fake swl call voor wspr..

Niet doen! Is niet netjes, zeker niet voor een toekomstige PA9SWL ...
Zo vervuil je ook de WSPR database.
Vul dan je plaatsnaam in. Of nog beter Twente/SDR, want daar staat immers de ontvanger.

@Jovak,
Mooi spul is dat.

@Fred,
Mooi! Maar ik zie liever een EL84 vóór die eindpit.

fred101

Golden Member

@Fred,
Mooi! Maar ik zie liever een EL84 vóór die eindpit.

Die buis is de enige die ik goed werkend in simetrix heb. Ik zat aan een 807 te denken (zal je niet verbazen ;-) ). Ik heb die generateur de bruit nog staan. 2 keer een 807, voeding, meters, relais, kastje enz. Doet nu 250mA bij iets van 1000V. (oscilleren op 50 Hz gemoduleerd met een blokgolf). Draad en componenten er uit en opnieuw bedraden. CW zendertje met zandtriodes erin en de 807's als eindtrap. Mooie CW zender in surplus stijl. ( eens kijken of mijn T1154 niet toevallig 500KHz doet, mooi excuus om daar eens aan te beginnen)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
joopv

Golden Member

Op 24 januari 2010 05:19:33 schreef Henry S.:Met een longwire van 20m, pre-selector en een Sangean ATS909 (met USB) moet goede ontvangst wel mogelijk zijn, of niet?

Je kunt die ontvangst allicht vergelijken met de websdr van PA3FWM op:
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

Afwijkend http (geen ftp) poortnummer, kan inderdaad geblokkeerd zijn op bedrijfsnetwerken.

echtepino

Golden Member

Je kunt die ontvangst allicht vegelijken met de websdr van PA3FWM op
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/.

Joop waar zit de fout in die link? Niet de punt aan het einde...
Edit: volgens Google is de URL wel goed behalve de . aan het einde.

[Bericht gewijzigd door echtepino op maandag 25 januari 2010 14:02:09 (16%)

Word lid van de Benelux DX Club

http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

Jawel, die punt hoort er niet bij. Het is wel een FTP link en die kan geblokt zijn. Hier bij mijn werkgever althans wel; ik mag niet FTP-en.

Carel.

code:


Timestamp	Call	MHz	SNR	Drift	Grid	Pwr	Reporter	RGrid	km	az
2009-12-06 07:06  G8JNJ  0.503935  -11 	 0 	 IO90 	 10 	 PA4HJH 	 JO22 	 471 	 60 
2009-12-06 07:06  DH5RAE  0.503986  -14  0 	 JN68pv  5 	 PA4HJH 	 JO22 	 709 	 307 
2009-11-23 22:42  G7NKS  0.503877  -22 	 -1 	 IO92ub  0.05 	 PA4HJH 	 JO22 	 360 	 81 
2009-11-23 21:12  G4JNT  0.503852  -17 	 0 	 IO90iv  0.2 	 PA4HJH 	 JO22 	 465 	 65 


Dit zijn een paar van mijn logjes op 500kHz met een actieve RX antenne. Heb ook een aanvraag gedaan bij de Veron voor TX. Nu nog even stoeien met de antenne opstelling.

RX: JRC NRD-535/Perseus/Winradio/MVT-7100 TX: President Lincoln/FT-60R/FT-897D Ant: AVKG-1000/V2000/Wireantenna

Ik heb zelf geen mogelijkheden om antennes te plaatsen,
Maar een vriend van mij drong er nogal op aan om mee te doen.
Ik heb namens hem een aanvraag ingediend (ben zelf geen verenigingslid meer).
Eens kijken wat de mogelijkheden zijn, op de opgegeven locatie is nu al een fullsize deltaloop voor 137kHz aanwezig (sommige lui zijn echt veel gekker dan ik ooit zal zijn).
Ontvangen is uiteraard wel mogelijk, daarvoor wil ik een raamantenne die ik aan het bouwen was voor 137kHz aanpassen voor 500kHz.
RX wordt uiteraard SDR spul, en ik denk dat ik ook TX op basis van SDR ga opzetten.
Het idee is om met een of andere phaseshift keying mode zoals PSK te werken.
Denk dat ik wel eerst eens op 80M of zo moet proberen of ik zoiets werkend krijg, want die gebruikelijke clumsy methode waarbij we de geluidskaard aan de SSB ingang van ons tokkeldoosje hangen gaat het echt niet worden.

CW heb ik iig geen zin in, dat hebben schepen al vele jaren lang gedaan, dus daar valt weinig eer aan te behalen

http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
Henry S.

Moderator

Op 25 januari 2010 13:46:01 schreef joopv:
Je kunt die ontvangst allicht vergelijken met de websdr van PA3FWM op:
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

Die heb ik idd gebruikt als vergelijking, voor het geval kortegolfsignalen doorbraken. Ik hoor gelukkig hetzelfde dankzi deze preselector, alleen veel meer noise.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Update van de transverter werkzaamheden. De shottky ringmixer met opdruk VARI-L CM-1 bleek niet goed te voldoen, daarom maar vervangen door een zelgemaakte ringmixer.

Deze is gemaakt van twee keer "L2", verkrijgbaar bij Voti, en twee smd Si dubbeldioden met een lage capaciteit (1pF).

Als je de dioden "rug aan rug" zet, krijg je vanzelf de gewenste ringmixer configuratie. De dubbeldioden zijn op een klein, vierkant stukje printplaat gemonteerd dat diagonaalsgewijze is ingesneden met een breekmes. Zie foto.

De twee trafo's zijn dus L2 varkensnuitjes, met 5 wdg. trifilair 0,2mm CuLak.
Deze mixer geeft een veel hoger (1,8V max.) uitgangssignaal dan de VARI-L mixer(0.15V max).

http://www.uploadarchief.net/files/download/pict00175.jpg

Frederick E. Terman

Honourable Member

De toelating was vanmorgen vroeg trouwens al binnen. Snelle jongens, die verenigingsbonzen.

Ik zat zelfs al stiekem aan een portable antenne te denken. Idee van tentstokken die je in elkaar steekt tot zo'n 10m, op een stevige isolator. Van de bovenkant vier of zes ofzo tophat draden, die verder met isolatoren en touw als tuidraden dienen ook.

Ik weet wel dat het adres voorlopig vast moet zijn, maar zo kan de tuin eventueel weer opgeruimd worden. En wie weet wat er later mag.. ik zie zo'n ding wel aan het strand of in een lekkere drassige wei.

De voeding gewoon via een verlengspoel, die weer aan een aftaktransformator zit; verder coax. Per halve of hele kHz even nastemmen.

Fred gaat zijn dipool tot T-antenne omtoveren. Wat voor andere ideeën leven er nog?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

12m Fiberglas hengel met draad, topcapaciteit van dun montagedraad. Over de tegencapaciteit (aka "aarde") maak ik mij meer zorgen.
/E Tuner met auto-trafo en variometer.
Of een afgestemde horizontale loop rond de achtertuin gespannen.