Offset spanning bij CA3240

Ik ben van plan een voeding te maken, die opamp gestuurd is, hier is een sterk ingekort schema hiervan:

http://img697.imageshack.us/img697/5565/tekening2.jpg

ik gebruik hiervoor een CA3240, een dubbele opamp (want er komt nog een opamp schakeling voor ook, waarvan ik de 2de wil gebruiken, maar niet relevant hiervoor). het probleem is nu, als ik 0V aanleg op IN, zou er 0V uit de voeding moet komen (in theorie), maar ik weet niet welke offset er op de uitgang van deze opamp zit, en de offset kan ook niet geregeld worden.

Weet iemand of deze opamp een voldoende lage standaard offset heeft, zodat er niet teveel spanning op de uitgang zou staan bij 0V in; of zou ik beter een andere opamp gebruiken?

alvast bedankt.

Ik ken die opamp niet, maar heb je gecontroleerd of uitgangsbereik 0V omvat? Dat komt niet zo vaak voor. Zo niet, dan heb je een negatieve voedingsspanning nodig.

Je kan ook vermijden dat je 0V nodig hebt door aan de uitgang een spanninsdeler op te nemen, bv 1/2, dan gaat de tor al bij 1.2V redelijk dicht.

Iets anders om te checken: je hebt flink wat versterking toegevoegd, en ik zie geen condensatoren. Is dit nog wel stabiel?

[Bericht gewijzigd door Wouter van Ooijen op dinsdag 26 januari 2010 16:10:40 (46%)

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

deze opamp is gewoon een dubbele CA3140, een standaard opamp.

Over die versterking: ik heb deze schakeling al eens gesimuleerd, en er kwamen wel redelijk veel oscillaties uit, maar ik denk dat dit met een elco van 10µF en kermamische condensator van 100nF wel op te lossen is, parallel over de uitgang.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 26 januari 2010 18:03:22 (47%)

> deze opamp is gewoon een dubbele CA3140, een standaard opamp.

dat is geen antwoord op de vraag

> maar ik denk dat dit met een elco van 10µF en kermamische condensator van 100nF wel op te lossen is

daar heb ik weinig verstand van, dus ik hoop maar dat je gelijk hebt.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Antwoord op je vraag:

Nee ik heb het bereik niet gecontroleerd, maar ik vermelde de CA3140 omdat je deze misschien wel zou kennen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik heb nog nooit een regelbare voeding gezien die tot nul kon (gestabiliseerd; dus ook bv. 10mV gestabiliseerd) en toch geen negatieve hulpspanning gebruikte.
Zonder negatief kun je nergens "heen" regelen.

Je kunt toch ook geen 10V stabiliseren uit een 10V voeding? Dan heb je aan de bovenkant geen regelruimte. Dit is hetzelfde probleem, maar dan aan de onderkant.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dus volgens jullie zit ik zonder negatieve spanning vast?
Ik kan deze natuurlijk voorzien, en dan door middel van een spanningsdeler (potmeter) de offset bijregelen.
Zou kunnen...

Zowat alle opamps hebben in geringe mate last van ingangs-offset verschijnselen. Wil je daar van af, neem dan de CA3140.

Wat je regelprincipe betreft: doe het niet zo! Met een dikke uitgangs-elco en hier-en-daar nog wat kleine C's kan je het geheel wel stabiel krijgen, maar echt goed wordt het nooit.
Je kan beter met een hulpvoeding werken, en de positieve uitgang van de voeding als GND gebruiken, zoals bv. de beruchte Elektuur-voeding uit 1982. Het sterk-vereenvoudigd principe ziet er zo uit:
http://prosje.be/CO/Schemas/ElektuurvoedingEenvoudig.png
Op die manier ga je de uitgangsspanningvariaties van de opamp niet extra-versterken, en kan je toch spanningen regelen die veel groter zijn dan de voedingsspanning van de opamp.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 26 januari 2010 16:36:45 schreef jelle_125:
Antwoord op je vraag: Nee ik heb het bereik niet gecontroleerd, maar ik vermelde de CA3140 omdat je deze misschien wel zou kennen.

Zelfs als ik 'm in dat detail zou kennen zou ik je nog naar de datasheet verwijzen. Beter zelf opgezocht en begrepen dan voorgekauwd.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 26 januari 2010 16:44:43 schreef pros:
Zowat alle opamps hebben in geringe mate last van ingangs-offset verschijnselen. Wil je daar van af, neem dan de CA3140.

Wat je regelprincipe betreft: doe het niet zo! Met een dikke uitgangs-elco en hier-en-daar nog wat kleine C's kan je het geheel wel stabiel krijgen, maar echt goed wordt het nooit.
Je kan beter met een hulpvoeding werken, en de positieve uitgang van de voeding als GND gebruiken, zoals bv. de beruchte Elektuur-voeding uit 1982. Het sterk-vereenvoudigd principe ziet er zo uit:
[afbeelding]
Op die manier ga je de uitgangsspanningvariaties van de opamp niet extra-versterken, en kan je toch spanningen regelen die veel groter zijn dan de voedingsspanning van de opamp.

Is dit nog mogelijk met een enkele transfo? of is een vermogentransfo en een stuurtransfo (met middenaftakking) beter?

Je hebt een vermogenstrafo nodig voor de ruwe voedingsspanning, en een kleine trafo met middenaftakking voor het regelgedeelte.

Hier een uitgewerkt schema dat min-of-meer volgens hetzelfde principe werkt.

[Bericht gewijzigd door pros op dinsdag 26 januari 2010 18:47:57 (44%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
free_electron

Silicon Member

hangt van de common mode range van je opamp af. ( heb ik paar dagen terug in een andere post eens een sermoen over gegeven . was ook iets met voedingen. iets met stroombronnen )

Die 3240 kan meten zelfs tot onder de 0 volt. ( zelfs als wordt hij niet met een negatieve spanning gevoedt.)

Dus ja dit gaat werken. Het waarom : zoek de post op en lees het verhaal over de bias generator binnenin opamps )

Als je de spanning op de collector van die bd241 onder 0.7 volt trekt is de uitgang inderdaad 0. Als je opamp in de basis van de BD241 genoeg stroom pompt is dat zo geklonken.

Het probleem gaat zijn dat je opamp waarschijnlijk de stroom niet gaat halen.. bd241 is al een flinke jongen.

http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/4192/bd241a.pdf
figuur 6 en 7.

je gaat daar stroom moeten in pompen ... tzal niet genoeg zijn met 100mA en dat kan die opamp van ze leven niet aan. je gaat daar nog een transistorke moeten tussenfrommelen.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Bedankt voor je antwoord! Maar ik ga deze schakeling eens maken, en zien of het werkt of niet.

Over je opmerking over de BD241 had ik nog niet aan gedacht. Ik zal er anders een darlington van maken, met een BC547, of anders eens kijken achter een kant-en-klare versie.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 27 januari 2010 12:27:40 (66%)

Henry S.

Moderator

Vergelijkbare schakeling: http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/2010.jpg

CA3140, 1 ingang aan een 5V referentie, de andere variabel, met dezelfde referentie, niet uitgaan van je uitgangsspanning.
De opamp stuurt een BD237 (of een ander uit die serie, zelfs BD135 is ok) aan die weer een handvol 2N3055's aanstuurt.

Klein C'tje aan de opamp, deze kan oscilleren.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Waarom niet gewoon de ouwe trouwe 748? Die heeft iig aansluitingen voor offsetcompensatie. Je moet die natuurlijk wel afregelen voordat je de regellus sluit.
Ik zie nu dat die 3140 ook aansluitingen heeft voor "Offset null". Jemoet echter de 14-pins DIP nemen, niet de 8-pins. wel even de datasheets lezen :(

Verder sluit ik me aan bij FET en de anderen m.b.t. tot het tot nul regelen van de uitgangsspanning.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 27 januari 2010 13:12:46 schreef Tidak Ada:
Waarom niet gewoon de ouwe trouwe 748?

De uitgang daarvan gaat niet tot 0V.

Ik zie nu dat die 3140 ook aansluitingen heeft voor "Offset null". Jemoet echter de 14-pins DIP nemen, niet de 8-pins. wel even de datasheets lezen :(

Idd even de datasheet lezen ;), de 8-pins versie heeft wel offset nul compensatie, gelukkig wel.

De eerder geposte schakeling regelt 0- 20V, 0 - 10A, maar je kan daar zelf je eigen specs aangeven. Echt tot 0V, met dank aan een 3140.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb de datasheet gelezen van zowel de CA3140 als de CA3240, maar heb ik niet zowiezo een negatieve spanning nodig voor offset null regeling? En als het mogelijk is het te bouwen met een 3240, zoveel te beter.

Ik zou namelijk (liefst) enkel werken met een positieve spanning tov massa.

Als de negatieve voedingspin met GND verbonden wordt, kan je ook de offset-regelpot met GND verbinden.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

Op 27 januari 2010 18:24:29 schreef Henry S.:
[...]
De uitgang daarvan gaat niet tot 0V.
[...]
Idd even de datasheet lezen ;), de 8-pins versie heeft wel offset nul compensatie, gelukkig wel.

De eerder geposte schakeling regelt 0- 20V, 0 - 10A, maar je kan daar zelf je eigen specs aangeven. Echt tot 0V, met dank aan een 3140.

Klopt wel, maar ik maak een typfoutje in de posting |:( Ik bedoelde dat de 8pins versie van de 3240 geen offset aansluitingen heeft,:o

Uitgang niet tot 0 volt?? Nooit last mee gehad alleen bij single supply voeding, maar dat doe ik nooit.
Oh nu zie ik dat TS single supply gebruikt. Moet ie ook maar een negatieve supply aan een opamp hangen :)

@jelle_125
Dat dacht ik wel, maar ik werk nooit met single supply. Pros heeft het antwoord al gegeven!
Ik vertrouw op het Powersupply Handbook van HP en die gebruiken altijd een negatieve spanning in hun voedingen, maar die regelen dan ook echt tot 0,00 V!
Ik maak ook altijd de current regeling met een OpAmp en dan heb je sowieso een aparte voeding nodig

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 27 januari 2010 20:53:00 schreef Tidak Ada:
Ik maak ook altijd de current regeling met een OpAmp en dan heb je sowieso een aparte voeding nodig

Is dan ook niet nodig, zie geposte schema.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Ik snap niet wat er zo gruwelijk is aan een extra hulp trafotje dat men de meest idiote toeren gaat uithalen het ding single supply te maken ?