Jongensradio anno 2007 Deel 9

Dit topic is gesloten

Hé leuk, hoor je 't eens van een ander . 250MHz is trouwens gewoon √ (145 × 435), vandaar.
Ik vond nog deze.
En als je dat Serenade programma wat ingewikkeld vindt kun je ook Elsie gebruiken. Eigenlijk jammer dat RFSim99 niet lijkt ge-update te worden. Daar zou het een leuke uitbreiding in zijn.
(Z)weetvoetje

Golden Member

Ik ben nu bezig die rotte PLL uit mijn transceiver eindelijk eens te vervangen. Het wordt nu een dubbel-lus-PLL, Eén PLL die stappen van 200kHz maakt, die een referentie van 10kHz heeft. Met de speciale fase-comperator uit de oude PLL is dat harstikke stabiel.
Dat wordt dan gemixt met de andere VCO, die op de gewenste frequentie ligt, en vergeleken met een osc. van 800-1000kHz, die als het goed is zeer stabiel is. Hij is nu nog niet ingebouwd, maar wijkt (na opwarmen) bij een eerste test niet meer 10Hz af na een kwartiertje. (maar dat wordt belast en met fijnafstemming nog wat slechter).
Dan heb ik dus (als het goed is) straks van 0-30MHz de stabiliteit en handig heid van een 1MHz VFO. (niet meer per kHz een stappenschakelaar)
Nu maar hopen dat het allemaal goed wil gaan locken. Ik weet nog niet precies wat voor soort faselus ik moet gaan gebruiken hiervoor. Er zijn natuurlijk wat probrlemen vanwege de mixer te bedenken.
Ik zou wel graag gebruik maken van de hoge referentiefrequentie van ~900kHz. Maar dat is zo'n hoge frequentie dat de electronica al een beetje traag wordt. Ik kan wel weer zo'n cd4046 nemen, maar die hebben zo'n vervelende deadzone. Mijn oplossing met cd4027's die ik op 10kHz gebruik is hier al te traag. Of zou ik gewoon een XOR-fase-comperator kunnen gebruiken? Probleem met deze opzet is dat vanwege de mixer er maar een hele smalle lock-range is voor de PLL. Maar goed, daar zal ik in de toekomst nog wel de wrange vruchten van plukken.

edit: @henry: laatst meldde ik dat ik zo'n berg PNP HF-torren had, maar wist ik niet meer hoe en wat precies. Nu weet ik weer waarom ik dat zij, bij het opruimen kwam ik nog 100 bf679's tegen.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Ik ben er nog niet achter wat dat singely ended nu precies is. Ik heb een diplexer berekend mbv die pdf en toen in simetrix geprobeerd maar dat zat nog niet in de buurt. Ik zal wel ergens fout rekenen. Mijn diplexer (geen idee wat het type zou zijn) is in ieder geval ongevoelig voor onderlinge beinvloeding door misaanpassing op de zender poorten. Zonder dummyload op de ongebruikte poort blijft de Return loss op de andere poort nagenoeg gelijk.

Elsie werkt onder wine, lijkt me handig. Ik vind het jammer dat RFSim alleen S11 en S21 doet. Ik gebruik tegenwoordig vaker simetrix of Qucs.

Ik ben bij een scoop reparatie (tek465) een rare 3000uF/35V elco tegen gekomen.
- Hij geeft op de component tester (kan mijn esr meter even niet vinden) aan dat de capaciteit ongeveer 1 tot 5 uF moet zijn.
- Hij doorstaat de lektest. Bij 35V slechts 100uA
- Hij heeft een rest lading van 4,5V en die lading wil hij niet kwijt ???? Zelfs niet met direct kortsluiten.
- Sluit ik er echter de C-meter op aan dan zegt deze na een paar seconden "fuse" en moet ik hem resetten.

Hoe kan een elco nu een meetbare DC spanning hebben, dus lading hebben, maar deze niet af staat terwijl er wel een verbinding moet zijn omdat er een meetbare DC lekstroom is als ik er spanning op zet.

Het boek van Terman is echt een aanrader, zelfs ik kan de wiskundige uitleg volgen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op 23 februari 2010 23:31:56 (20%)]

Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
(Z)weetvoetje

Golden Member

fred, dat noemen ze een batterij...
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Yep, of een pepertum elco.

Vandaag de ESR meter weer gevonden. Ik dacht dat ik hem in een blauw doosje had gebouwd De elco heeft een heel hoge ESR maar voor ik ging testen had hij nog steeds 4,5V over de pootjes. Echt heel raar.
Het enige wat ik kon bedenken is dat er een hele hoogohmige overgang is dus heb ik de avo-8 er aan gehangen en inderdaad, er loopt 60 uA stroom
Hij is nu vervangen maar dat was niet genoeg dus ik heb voorlopig nog wat te zoeken. Zal er eens een topic over openen.
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Op 23 februari 2010 23:27:10 schreef fred101:
Ik ben er nog niet achter wat dat singely ended nu precies is. Ik heb een diplexer berekend mbv die pdf en toen in simetrix geprobeerd maar dat zat nog niet in de buurt. Ik zal wel ergens fout rekenen.
Singly-terminated betekent: het ontwerp is voor een 50 ohm belasting (dus uitgang wel terminated in Zk), maar een spanningsbron aan de ingang (dus ingang niet terminated).
Met een singly terminated HP en een dito LP, parallel aan de ingang en ieder 50 ohm belast, heb je op iedere frequentie 50 aan de ingang. Je bron ziet dus 50 ohm en is correct afgesloten.
Die pdf levert kloppende diplexers. Heb je wel om de factor 2π gedacht?
Hoe kan een elco nu een meetbare DC spanning hebben, dus lading hebben, maar deze niet af staat terwijl er wel een verbinding moet zijn omdat er een meetbare DC lekstroom is als ik er spanning op zet.
Het diëlectricum zelf kan ook langzaam lading weer loslaten. Dat was bij Leidsche Flessen al zo: je ontlaadde ze, en na een tijdje kreeg je toch weer een mep.
Hoe lang kun je er 60uA uit blijven trekken?
Henry S.

Moderator

Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
O.a naar aanleiding van opmerkingen van Fred en FET, heb ik mijn HF-VHF/UHF diplexer aangepast.
Nu 0,44dB demping bij 500MHz, 0,8dB bij 750MHz en 1,0dB bij 975MHz.
fred101

Golden Member

Dat is een aardige verbetering. Wat heb je nu aangepast ?
spoelen wat aangepast (induwen of uitrekken) en de VHF/UHF condensatoren vlak boven printplaat gemonteerd.
Dat laatste was goed voor 1dB.
pientertje

Golden Member

ik heb eindelijk mijn ad9833 werkend. Ik heb gewoon opnieuw opgebouwd op gaatjesprint. Bij de eerste is het analoge deel al stuk. Hij doet alleen nog maar blokgolven. Ik denk dat ik ergens kortsluiting heb gemaakt. Met een nieuwe deed hij het prima. Nu nog een mooie eindtrap zoeken, software voor een picje schrijven(liep nu op bijgeleverde pc software) en ik kan de lucht in op 7Mhz.
You lost the game!
Jammer van die eerste (wat kost zo'n ding nu zowat?), maar wel mooi dat je nu de zaak werkend hebt.

Vorige maand kwam iemand op de radioclub binnenwandelen met ook een DDS generatortje, te bedienen op het kastje zelf. Het ding werd gelijk ingepikt als meetzender om een paar vossejachtontvangers af te regelen. Handig, hoor. Zo'n ding komt altijd van pas lijkt me.
pientertje

Golden Member

Die komt altijd van pas. Ik moet er inderdaad nog een bedieningskastje voor maken, dan hoef ik de computer er niet bij te hebben. Ik heb besloten nog geen zender te maken, want wat heb ik daar aan zonder ontvanger. Ik ga een superhetje maken voor 40meter met de DDS als Lo. Zo'n dingetje kost ongeveer 8 eurotjes, is nog wel te overzien. Het enige is dat de elektroboer op de hoek ze niet heeft liggen. Ik heb de eerste(die nu dus stuk is) gekocht. Ik heb er nog twee van een CO lid gekregen die ze gesampled had.

Ik ga eerst uitzoeken hoe simetrix werkt, dan ga ik wat proberen de ontwerpen.

Ik heb ook nog een vraag over mixers. Ik weet hoe het zit met verschil en somfrequenties, maar hoe zit het precies met de amplitude van die dingen.

Stel, aan de ene ingang stop ik signaal A met een frequentie van 7Mhz en een amplitude van 2Vtt. Op de andere ingang doe ik een signaal B van 7,455Mhz. Hier komt een verschilfrequentie van 455Khz uit, maar wat is daar (in een ideale mixer) de amplitude van?

[Bericht gewijzigd door pientertje op 28 februari 2010 16:32:26 (14%)]

You lost the game!
Oho, daar trek je een blik wormen open.. eens die daaruit zijn krijg je ze er niet meer in. Ik bedoel natuurlijk mixerdiscussies.

In ieder geval klopt het volgende:
1) tenminste één van de ingangen wordt "proportioneel" (qua amplitude) omgezet naar de uitgangsfrequenties; dus als de spanning op die ingang twee keer zo hoog wordt, wordt - binnen de werkingsgrenzen uiteraard - de uitgangsspanning dat ook. Deze ingang is dus voor het signaal.
Voor de andere ingang kàn het ook gelden, maar dat hoeft niet. Daar komt de oscillator op, waarvan de amplitude toch niet hoort te variëren.

2) Afgezien van punt 1), is er wel een 'versterking' tussen uit- en ingangssignaal. Bij sommige mixers is dat echt versterking, dus positieve dB's. Maar er zijn er ook die alleen maar verliezen geven. Dat hoeven trouwens niet de slechte te zijn! Een passieve, verliesgevende mixer die niet ruist en geen andere rare signalen erbij fantaseert, is beter dan een versterkende mixer die wel ruist of anderszins de boel verslechtert.
Maar winst of verlies, meer dan een paar dB is het meestal niet.
pientertje

Golden Member

Oeps, ik wilde bij signaal B nog zeggen dat hij 1Vtt was.
Maar goed, wat is dan de amlitude van mengproduct C? 2Vtt, 1Vtt of 1,5Vtt.
You lost the game!
(Z)weetvoetje

Golden Member

Laten we het hier even over de normale dubbelgebalanceerde diodemixer hebben. Voor andere mixers gelden weer andere verhalen.

In principe is dit een dubbele schakelaar die (in oscillatorritme) het antennesignaal steeds omschakelt, van in fase, naar in tegenfase.

De dubbelgebalanceerde diodemixer heeft twee ingangen, 1 ingang voor de oscillator, 1 ingang voor het ingangssignaal.

Op de oscillatoringang moet een signaal staan dat groot genoeg is om de diodes open te sturen. Dat zijn twee diodes in serie, dus normaal gesproken zo'n 1.2V top top. Maar dan stuur je ze maar heel krap open, dus in de praktijk is 2Vtt in 50 Ohm een aardige waarde om de diodes goed mee open te sturen.

Doordat afwisselend twee verschillende paren diodes geleiden wordt afwisselend het ingangssignaal in fase of 180 graden gedraaid (tegenfase) op de uitgang gezet.
Dit heeft als gevolg dat het ingangssignaal (al het vermogen) verdeeld wordt over de som en de verschilfrequenties. Beide signalen bevatten dus half zoveel vermogen als het ingangssignaal, dus de spanning is ongeveer 1.5 maal kleiner. (in de praktijk is de demping nog ietsje groter vanwege de trafo's enzo)

Dit betekent ook meteen dat je de mixer dus op alle frequenties goed moet afsluiten om hem echt goed te laten werken. Als je bijvoorbeeld de somfrequentie wilt hebben, maar de verschilfrequentie op een verkeerde impedantie afsluit, dan heeft de ingang van de mixer ook de verkeerde impedantie. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat je ongewenste resonanties krijgt, waardoor verkeerde mengproducten flink worden opgeslingerd en daardoor toch nog redelijk sterk aan de uitgang komen.

Let wel op dat de ingangsspanning meestal niet al te groot moet zijn voor deze mixers. anders dan beinvloedt je het open/dichtgaan van de diodes teveel met het ingangssignaal.

In het door jou genoemde voorbeeld zou je dus 2V op de osc.-ingang zetten, en dan krijg je 1/1.5~0.7V uitgangsspanning uit op de gewenste frequentie (en nog eens 0.7V op de andere frequentiie)
Rd12tf

Golden Member

Zie verder, voor het zeer wispelturige gedrag van een mixer dit artikel, van Wez (W7ZOI) himself:
http://www.qrp.pops.net/sbl1.asp
Als je de dioden als ideale schakelaars beschouwt, zoals in de mixerbehandeling van (Z), dan mix je ook met alle oneven harmonischen van de oscillatorfrequentie.

De eerste som- en verschilfrequenties hebben dan ieder een amplitude van 2/pi maal de amplitude van het ingangssignaal.
Met een signaal op 1 en een oscillator op 10, zijn dat dus de mengproducten op 9 en 11.
De volgende, rond 3x de oscillatorfrequentie, dus op 29 en 31, zijn van een driemaal zo kleine amplitude, dus 2/(3pi) maal de ingangsspanning. Dan 2/(5pi) op 49 en 51, etcetera.

Het ingangsvermogen gaat dus, om een idee te hebben, voor 81% in de som- en verschilfrequenties zitten (ieder 40,5%). De resterende 19% zit in de hogere producten.

Maar mixers zijn niet ideaal, en dit is ook lang niet de enige soort mixer. Daarom was het eerste antwoord het nauwkeurigst: winst of verlies, meer dan een paar dB is het meestal niet.
Henry S.

Moderator

Op 28 februari 2010 16:30:06 schreef pientertje:
Die komt altijd van pas. Ik moet er inderdaad nog een bedieningskastje voor maken, dan hoef ik de computer er niet bij te hebben. Ik heb besloten nog geen zender te maken, want wat heb ik daar aan zonder ontvanger. Ik ga een superhetje maken voor 40meter met de DDS als Lo.

Je kan het ook als klok voor een SDR gebruiken, helaas gaat de frequentie wel door vieren dus zonder PLL-vermenigvuldiger kom je met een DDS niet zo hoog.
Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
pientertje

Golden Member

ik ben maar eens gaan spelen met simetrix, maar ik heb nog niet echt resultaat. Wat doe ik fout?

Het ziet er zo uit:

wat een werk om alles er zo op te passen

Als ik als simulatietijd 5sec instel krijg ik dit vreemde plaatje:

Let vooral op de schaalverdeling van de y as.
You lost the game!
Als je hem iets langer instelt (seconde of 10-20) zie je dat de normale sinus uiteindelijk wel ontstaat. Als je vraag was waarom dat niet meteen gebeurt... dat kan ik ook niet beantwoorden, maar ben wel benieuwd naar het antwoord!
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
pientertje

Golden Member

Dat heb ik ook gedaan. Kijk maar in het screenshot. Hij staat op 100 seconden. Dat rare golfje met minimale amplitude toont hij alleen als hij op 5 seconden staat.
You lost the game!
Oh. Wacht. Je moet real time noise aanzetten. Anders komt het ding niet op gang...

Ik vermoed dat dat golfje wordt veroorzaakt door een opladende c ofzo, maar dat moet je aan de rest vragen

Kijk maar... (klik)

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 1 maart 2010 21:50:13 (30%)]

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
pientertje

Golden Member

ah thanks, problem solved.
You lost the game!

Dit topic is gesloten