Voeding van frequentieregelaar afschakelen (AC1 of AC3)?

Freq.drive verwacht een 1K potmeter. Ik heb een 10K met omvormer kunnen begaan.

Waarom kan de secundaire automaat van de 24V voeding vervallen? Is de voeding kortsluitvast?
Dit is meer om de kortsluitstroom te begrenzen die evt. optreedt.

Gr. benthouse
GJ_

Moderator

Die 10K potmeter zal waarschijnlijk (proberen?) ook wel werken. Meestal worden 2,5 of 5K potmeters gebruikt maar bij gebrek aan beter heb ik ook wel eens een 10K gebruikt.
Wel een sjieke omvormer, maar een heel stuk duurder dan een potmeter. Potmeter zelf kost minder dan 5 euro, een knop rond de 30 euro.

Die automaat na de voeding zal nooit uitvallen. Voor die in de gaten heeft dat er iets loos is is de voeding al uitgeschakeld.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 8 februari 2010 21:32:51 (18%)]

Heb bij mijn collega's overal gevraagd voor een 1K potmeter.
Deze Phoenix omvormer werd bij een magazijnopruiming weggegooid, toen zag ik mijn kans om deze mee te mogen nemen voor niets.

Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar een regeling zonder de omvormer.
Ben nu op zoek naar een Moeller R1K inbouw potmeter (IP66) (kostprijs netto rond de € 25,00).

https://search.hagemeyer.nl/pdf/productsheet.php?artikelnummer=7615240

Als ik die kan begaan dan plaats ik die erin i.p.v. de Phoenix omvormer.
Dus als iemand mij hieraan kan helpen voor weinig.... (of ruilen tegen die omvormer???)

Gr. benthouse

[Bericht gewijzigd door benthouse op 10 februari 2010 19:54:17 (17%)]

Op 8 februari 2010 21:31:36 schreef GJ_:

Die automaat na de voeding zal nooit uitvallen. Voor die in de gaten heeft dat er iets loos is is de voeding al uitgeschakeld.

Het is overgins wel een automaat van het type F (Fast).
Baat het niet schaadt het niet....

Gr. benthouse
GJ_

Moderator

Die Phoenix omvormer is op zich een uitstekend apparaatje. Als je drive ook echt op 4..20mA kan (dus gebrokendraaddetectie) kun je het altijd verantwoorden als extra veiligheid

Die automaat kan idd nooit kwaad. Phoenix heeft schakelende voedingen die bij een sluiting in het veld nog even een klap na geven voor het afschakelen automaten. En Murr heeft er losse modules voor.
Op 9 februari 2010 07:45:40 schreef GJ_:
Die Phoenix omvormer is op zich een uitstekend apparaatje. Als je drive ook echt op 4..20mA kan (dus gebrokendraaddetectie) kun je het altijd verantwoorden als extra veiligheid

GJ, Inderdaad, niet aan gedacht.
Misschien toch maar zo laten....

Bedankt voor de input.

benthouse
Tekening ziet er goed uit Cas (niks op aan te merken).
Heb je verder al nagedacht over de parameter instelling van de F.O.?
Dan bedoel ik met name op aanlooptijd, uitlooptijd, koppelbegrenzing, schakelfrequentie enz. Ik denk namelijk ook dat je deze regeling best wel wat elastisch (net zoals de bestaande motor)kan maken.
GJ_

Moderator

Acceleratie en deceleratie is al over nagedacht, ook ivm noodstop (zie topic, dus: wat "ziet er goed uit"?).
Koppelbegrenzing is weing zinvol.
Schakelfrequentie zal waarschijnlijk domweg net hoog genoeg gezet worden dat de motor onhoorbaar is (voor de ouders).
Heren,

even een anvullende vraag, ik heb een remweerstand weten te begaan, echter deze weerstand heeft niet de goede waarde. (45 Ohm / 300Watt i.p.v. de minimale 110 Ohm.)

Ik ben nu op zoek naar een goede remweerstand, echter ben inmiddels een stuk wijzer, de remweerstand dient ca. 1/3 van het nominale motorvermogen te zijn; dus in mijn geval ca. 1kW.

Nu overweeg ik naar een paar oud collega's te stappen die zelf verwarmingselementen maken. Zij maken elementen in elke gewenste vorm, vermogen en spanning.

Zou zo'n element als ik die conform de spec's van de Mitsubishi frequentie-omvormer ook kunnen werken?

m.a.w. een verwarmingselement geschikt voor max. 800Vdc, ca 1kW en 110 Ohm?

Kan een remweerstand ook een grotere waarde hebben dan 110 Ohm? In de spec's staat nl. dat er onder geen beding een remweerstand gemonteerd mag worden met een kleinere waarde dan de opgegeven 110 Ohm.

Is het raadzaam om het vermogen van de remweerstand groter te maken? De F.O. is geschikt voor 5,5kW, als ik nu hiet 1/3 van neem kom ik op ca. 2kW uit. Dit heeft als voordeel dat in een later stadium zo een zwaardere motor gemonteerd kan worden indien deze defect gaat en/of het niet trekt.

Is een remweerstand noodzakelijk bij gecontroleerd aftoeren (ook bij een noodstop) of een overbodige luxe?

Graag jullie reactie op bovenstaande vraagpunten,

Prettige paasdagen,

Benthouse
Kijk eens of de FO een funktie heeft voor een "snelle stop".

Deze funktie heb ik weleens gebruikt bij Danfoss.
Als je deze funktie gebruikt kun je gecontroleerd stoppen, de tijd van stoppen is in te stellen.
Hierdoor kon ik de remweerstand weglaten.
GJ_

Moderator

Als je rustig decelereerd en je hebt een last met een niet te grote massatraagheid word de energie gewoon in de tussenkring opgenomen.

Het verhaal dat een remweerstand 1/3 van het vermogen van de drive dient te zijn is volkomen uit de lucht gegrepen. Ik denk eerder dat dit een veilig minimum is. Als er minder vermogen nodig is kan de tussenkring het zelf wel opnemen, maar ik ken toepassingen waar gewoon een 100% van het vermogen met een 100%DC noodzaak is. En omdat je bij een noodstop toch versneld en gecontroleerd wil stoppen zou ik hem niet te klein nemen.
Als hij nl wel te klein is tript de drive voor de molen met noodstoppende kindertje nog in beweging, en gaat coasten. Daarna zou je kunnen stoppen door de rem erop te gooien en stopt het spul nog met een schok.

Een remweerstand en een verwarming lijkt mij vrijwel hetzelfde. Een als je daa goedkoper mee weg komt zou dat best eens een goed idee kunnen zijn. Veranderd de weerstand van zo'n element niet teveel als hij warm word?
De weerstand mag wel groter worden dan de aanbevolen maar niet overdreven.

@joof: als je een trage last wil stoppen ontkom je niet aan een weerstand. Bij veel drives is de instelling "snelle stop" juist de vrijgave voor de remchopper.
Bij bv de VLT2800 is het afaik een normale deceleratie, geinitieerd door een aparte ingang en dus met een eigen deceleratietijd. Maar ook hier mag de spanning in de tussenkring niet boven hetzelfde ingestelde maximum uitkomen of de drive tript.
Er wordt een remweerstand op maat gemaakt door mijn oud collega's. Dan heb ik er zelf in ieder geval van alles aan gedaan om e.e.a. zo veilig mogelijk te krijgen.

Bedankt voor de goede raad!

Benthouse
Ik zit net even te kijken naar je foto's maar die sleepringen zien er niet best uit. Je eerste heeft te weinig veerdruk, de tweede lijkt ok en de derde heeft een slechte borstel lijkt het als ik even op het patina af ga. Heb je die motor al laten reviseren ?

Ik zou in elk geval de ringen af laten draaien en goede borstels met voldoende veerdruk monteren. En ik mag aannemen dat er een kap zit over de ringen en deze niet zo open en bloot toegangkelijk zijn ?

Ook de steunlagers van de drijfas zijn op zo te zien.

Dominic
Those who can do, those who can't teach. The ones left become manager ...
Dominic,

Alles is af, daarom pakken we dit nu aan.

Alles zoals gefotografeerd was 'normaal' in bedrijf, dus vrij gevaarlijk / versleten.

Ik heb een SEW motorreductor van 3kW 400/660V, n1=1500rpm, n2=100rpm weten te regelen, dus de sleepringankermotor komt geheel te vervallen.

Daarnaast is er een mechanisch iemand bezig om de lagers etc. te vernieuwen.

Bedankt voor je bijdrage,

Benthouse
Het uiteindelijke resultaat:

http://www.uploadarchief.net/files/download/fotos%20kinderdr...imolen.pdf

E-Schema en componentenlijst:

http://www.uploadarchief.net/files/download/kinderdraaimolen.pdf

Handleiding:

http://www.uploadarchief.net/files/download/handleiding%20%2...imolen.pdf

Iedereen bedankt voor de hulp en de suggesties voor verbeteringen.

Volgende week komt het liftinstituut de molen keuren. Heb er alle vertrouwen in!.

Gr. Benthouse

[Bericht gewijzigd door benthouse op 24 mei 2010 13:32:25 (12%)]

Een dikke 10 voor uitwerking, alleen ik zie nergens de uitvoering van een versnelde gecontroleerde noodstop! Ik zie in het schema enkel de draaizinkeuze en de master shut off, en dat laatste kan toch helemaal niet de implementatie van een gecontroleerde noodstop zijn... Of zie ik iets over het hoofd?
De versnelde stop wordt gerealiseerd middels het schakelen naar een 2e parameterset in de frequentieregelaar.
Ik heb de settings vand e regelaar er niet bijgedaan, omdat je anders nog ca. 200 pagina's door moet worstelen.

Bij een noodstop zal 11K1 afvallen, waardoor de 2e parameterset geactiveerd wordt middels de ingang MRS welke is geprogrammeerd als'output shut off'.'

De reguliere stop gebeurt door het start signaal STF of STR weg te nemen door schakelen van 13K6.

Bedankt voor je input!

Gr. Benthouse
OK, my bad.
De naam van de ingang impliceert nl dat je enkel de inverter uitgang losgooit, waardoor de motor uitbolt. Misschien is het toch het vermelden waard (ergens op het schema?) dat die bewuste ingang een andere functie kreeg toegewezen? ...want als ik er al over struikel
GJ_

Moderator

Als het redelijkerwijs mogelijk is vermeld ik de gewijzigde parameters altijd in het schema. Voor 80% van de toepassingen zijn dit enkel de motorparameters, voor de overige 20% blijft het bij het merendeel bij maximaal een 15 parameters of zo.

Bij slechts een klein deel van de FO's is het meer en maak ik een aparte bijlage.
Ik heb een overzicht van de parameters, waarin in rood aangegeven de wijzigingen t.o.v. de fabrieksinstelling, bijgevoegd in het Technisch Constructie Dossier.

In dit TCD zitten ook alle relevante zaken zoals manuals en datasheets van de toegepaste componenten. Dit in aanvulling op de gegevens die ik in www.uploadarchief etc. heb neergezet.

Het waren gewoonweg teveel parameters om in de tekeningen te vermelden die aangepast zijn. Normaal gesproken zou ik de aangepaste zaken nl. ook in de tekeningen vermelden ter verduidelijking.

Gr. benthouse
GJ_

Moderator

Dat lijkt me in dit geval voldoende.

Normaal word overigens het TCD niet in zijn geheel aan de klant gegeven. De genoemde gegevens horen dus in die gevallen niet zomaar ergens in het TCD te zitten maar in manual of overige documentatie die naar de klant gaan.

Een klant mag niet om het TCD vragen, bevoegde instanties slechts in een beperkt aantal gevallen en dan alleen nog naar de relevante delen.
@GJ_

In dit geval is er geen klant. Alles wordt kostenloos beschikbaar gesteld aan het kermiscomité hier in het dorp.

Ik lever het TCD compleet erbij, zodat een volgende keuring mijn aanwezigheid niet noodzakelijk is. De eerste keer ben ik er wel gewoon bij.

Ik maak nog een aparte map met ingesealde tekeningen, componentenlijst en handleiding, zodat die voor gebruik bij de draaimolenbesturing kan blijven.
Het TCD kan dan met de voorzitter mee voor in de kast, of voor als er instanties naar vragen zoals keuringsinstituut, voedsel & waren autoriteit (controlerende instantie) en / of verzekering.

Gr. Benthouse
GJ_

Moderator

Op 25 mei 2010 21:18:29 schreef benthouse:
In dit geval is er geen klant. Alles wordt kostenloos beschikbaar gesteld aan het kermiscomité hier in het dorp.

Ik lever het TCD compleet erbij...

Dat vermoedde ik al. Vandaar dat ik begon met "in dit geval.."
Ziet er keurig uit.

Alleen ik zou een ander kleurcodering aangehouden hebben, die over het algemeen gebruikt wordt.
GJ_

Moderator

Er bestaat geen kleurcodering die over het algemeen gebruikt word. Er zijn enkele onderling zeer verschillende normen, en er zijn erg veel bedrijven die er een eigen norm op na houden.