ecc86 buizenversterker als voorversterker

Dit topic is gesloten

Ik wil graag een voorversterker maken met buizen om op die manier het "warme" buizengeluid te krijgen.

Nu heb ik een schema gevonden dat een stuk simpeler is dan het schema hier op de site, namelijk deze:
http://www.b-kainka.de/bast174.jpg
Hij komt hier vandaan: http://www.b-kainka.de/bastel17.htm

Deze versterker wil ik na de Bass/treble toonregeling van de site schakelen, en vanuit daar naar me eindversterker.

Nou vraag ik mij af of ik op deze manier een goed resultaat kan behalen of dat ik toch beter de buizenversterker van de site kan bouwen.

Hugo Welther

Moderator

Wat wil je eigenlijk bouwen, een buizen hoofdtelefoon versterker, of een buizen amp om een speaker aan te sturen.

Het schema wat bij Kainka vandaan komt is in weze niet zoveel verschillend als hetgeen ik hier op de site gezet heb. En is bedoeld voor een hoofdtelefoon. De uitgangs impedantie zal ergens tussen de 300 en 600 ohm zitten.

De uitgangstrap is een zgn "White cathode follower". Ik heb hier een ingangstrap voor om de uitgangstrap niet te veel te belasten met de ingangsmpedantie.
Tevens zit de schakeling met 6V anodespanning net onderin het lineaire gebied van de ECC86.

Als je een leuke buizenversteker zoekt heb ik nog wel wat schema's voor je.
Of dit, is een leuk project: http://www.worldaudiodesign.com/wadproducts/kel84.html
Je hebt dan voor relatief weinig €uries een goede buizenversterker.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Wat ik eigenlijk wil bouwen is een lijn-voorversterker om tussen mijn geluidsbron en eindversterker te plaatsen.
In de elektuur van juni 2000 staat wel een lijn-voorversterker met buizen, het probleem is dat die met 300 volt werkt, dat vind ik niet zo prettig.

Zou het uitmaken om een eindversterker ipv een koptelefoon aan te sluiten op de buizenversterker van de site?

PS. Als je toevallig een schema hebt met een buizen-mosfet hybride zou ik daar zeer blij mee zijn

[Bericht gewijzigd door bobo1on1 op maandag 10 mei 2004 19:40:17

Hugo Welther

Moderator

300V hoeft geen probleem te zijn in dit geval, je overleeft dat prima. Ik ben er ook nog en werk al 40jaar met buizen. Maar je moet het nooit onderschatten en je bewust zijn waarmee je bezig bent, het prikt lekker 300V.

Het probleem is dat mijn schema en dat van kainka een lage uitgangsimpedantie hebben terwijl een normale line-input van een versterker een 100k tot 150k ohm hebben. En dan max. 1V ingangsspanning.
De AC uitgansspanning is denk ik dermate hoog dat je, je eindversterker zwaar gaat oversturen.

Overigens heb van die schema's van kainka niet zo'n hoge pet op. Hij werkt inderdaat met lage spanningen, waar de ECC86 oorspronkelijk voor ontworpen is (anode spanning is max. 30V) namelijk als HF ingangstrap voor autoradio's.
In zijn voorbeeld loopt er slecht 500µA door de ECC86 en zit je niet meer in het lineaire gebied van de buis, met als gevolg zware vervorming.

Hij heeft voor ELektuur eens iets gemaakt met EL84's (een eindpenthode met een anodespanning van normaal 250V tot 310V) die die op 30V of nog minder liet draaien. Heb het nagebouwd, er kwam geluid uit maar was niet om aan te horen.

Schema voor een hybride heb nog wel ergens. Wel met FETS en symmetrische voeding!

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dat schema voor die hybride zou ik graag willen hebben, FETS zijn geen probleem en een symmetrische voeding al helemaal niet.

hugo, ik had dat schema ook gemaakt. idd vervorming. maar de vraag is bij mij: hoeveel mW levert ie ongeveer? heb hem al gesloopt maar ik ben toch benieuwd. hij doet het ook met gewone koptelefoontjes, maar het geluid is dan zachter.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hugo Welther

Moderator

Gesloopt heb ik het ook, en wel heel snel.
Het aantal mW's kan je, in dit geval, benaderen door de spanning over de buis x de stroom er door.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik heb de schema's van je ontvangen hugo, bedankt daarvoor.
Zal ik ze anders hier neerzetten? Dat is misschien leuk voor de andere leden.

Trouwens, volgens deze site kun je de ECC88 ook vervangen door een ECC189, kan dat ook in deze situatie? de ECC88 kan ik namelijk niet vinden en die wel.

[Bericht gewijzigd door bobo1on1 op dinsdag 11 mei 2004 20:19:13

Hugo Welther

Moderator

Die kan je ook gebruiken, is een latere verbeterde versie. Je kan ook de ECC188 of ECC288 gebruiken als je die te pakken kunt krijgen.

Op Marktplaats worden ECC88's regelmatig aangeboden. Volgens mij staan er nu een stel te koop.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik maak elk nieuwe jaar een project waar ik nog een lange tijd van kan genieten en nu dacht ik aan een AVR die (deels) op buizen werkt.. Het hoeft niet in de buurt te komen van die Denon in de woonkamer :P
Maar ik ben wel geintresseerd in die schema's, ik hoop een mooie amp te maken.. Ik dacht zelf aan iets als 2x 40 watt en dat is met buizen en een LP wel het mooiste over 16 Ohm speakers.

Hugo Welther

Moderator

Open een eigen topic. Je hebt er nu één die 6 jaar oud is uit de kelder van CO gehaald.
Deze krijgt een slotje.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dit topic is gesloten