pnp senor aansluiten?

#jeffrey#

Foetsie

weet iemand hoe ik een sensor pnp sensor aansluit rood= + blauw = - en zwart is signal min is 10 volt en max is 30 volt
Rood op de plus, blauw op je min, en zwart op je signaal, denk ik.
Verder ervoor zorgen dat je binnen de 10 tot 30 volt blijft.

Als je meer informatie wilt hebben, zul je eerst meer informatie moeten geven.
#jeffrey#

Foetsie

zo dom ben ik ook niet hoor ik ben 1ste jaars op het roc en doe elektro techniek maar ik begrijp je wel sommige weten dat niet.als ik blauw en zwart gebruik dan kan ik dat als een soort schakelaar gebruiken als ik er een spanning op zet op de plus en de min?
GJ_

Moderator

Huh, nou ben ik de draad helemaal kwijt. Normaal laat je de spanning continue op rood en blauw staan. (is het trouwens geen bruin/blauw/zwart?? Dat is standaard tegenwoordig)

Kun je wat minder beknopt uitleggen wat je wilt bereiken? En als het kan met punten en komma's, want het is erg lastig leesbaar.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 16 maart 2010 18:10:33 (28%)]

Wat ik bedoelde aan te geven is dat wat ik vertelde het enige is wat ik op kan maken uit je startpost, en dat wist je zelf ook al, want dat stond er letterlijk in.

Je hebt een PNP-sensor. Waarschijnlijk dus iets met een transistor, maar wat voor transistor? Wat voor sensor heb je? Licht, geluid, warmte, spanning? Heb je een serienummer? Waar wil je het op aansluiten?
Zonder tenminste een aantal van deze vragen te beantwoorden kunnen we je echt niet verder helpen.
GJ_

Moderator

PNP bij een sensor wil gewoon zeggen dat je er 24Vdc op zet en dat er bij schakelen +24V uit de uitgang komt.

Bij de erg ongebruikelijke NPN sensoren schakeld de uitgang naar de min door. Ongebruikelijk want in Europa komen ze vrijwel niet voor. Eigenlijk nergens behalve in Japan en de VS.
Rood is idd plus. Blauw is min en de zwarte draad komt ook weer een +24 uit. Je sluit je last dus tussen de 0V en Signaal uitgang aan :

Bijvoorbeeld een lamp :

Ipv de lamp kun je natuurlijk het draadje ook op een PLC ingang of relaisspoel aansluiten. Wel even opletten hoeveel mA de signaal uitgang kan leveren.

Verder weet ik dat veel sensoren van SICK een omschakelaar hebben tussen NPN en PNP en soms zelfs 2 uitgangen PNP en NPN waarbij je de state Q ook nog kan switchen tussen Q=H en Q=L.

Dominic
Those who can do, those who can't teach. The ones left become manager ...
#jeffrey#

Foetsie

op de sensor staat zelf:
SOE-RT/L
M18-PS-K-LED
31341

HET IS VAN FESTO

hier een schema

http://electronic1hobby.webs.com/apps/photos/album?albumid=8469385

de sensor zit aan een houdertje een daar staat:

FESTO
DIDACTIC

TN30330
SERIE 0191 BB
FESTO

aan de sensor zit 1 kabel en daar komen drie draden uit: rood, blauw en zwart daar zit ook een stikker aan:
rot +
blau -
8w signal
didactic
serie
festo

ik hoop dat jullie hier genoeg informatie aan hebben meer heb ik niet als jullie ook een schema voor mij hebben hoe ik deze sensor kan gebruiken en bedankt voor de hulp
Vertel eerst eens wat je wilt gaan schakelen?

Zie tekening van "dominic" hoe je de sensor kunt gebruiken.
#jeffrey#

Foetsie

weet ik nog niet ik wil eerst weten hoe ik iets kan schakelen
Dat staat presies zoals in je eigen gegeven schema/tekening: http://electronic1hobby.webs.com/apps/photos/photo?photoid=74117178 L = de last, dus je lamp of je buzzer, of je ..... MAAR let wel op het maximale stroom verbruik van je last, dat mag niet meer zijn dan de max. waarde van de sensor br= bruin sw=zwart bl=blauw
zo dom ben ik ook niet hoor ik ben 1ste jaars op het roc en doe elektro techniek maar ik begrijp je wel sommige weten dat niet.als ik blauw en zwart gebruik dan kan ik dat als een soort schakelaar gebruiken als ik er een spanning op zet op de plus en de min?
Ik heb helemaal geen electro techniek gedaan Dus dan ben ik dom?
"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
#jeffrey#

Foetsie

Op 16 maart 2010 20:41:41 schreef Fredjuhh:
Dat staat presies zoals in je eigen gegeven schema/tekening: L = de last, dus je lamp of je buzzer, of je ..... MAAR let wel op het maximale stroom verbruik van je last, dat mag niet meer zijn dan de max. waarde van de sensor

bedankt nu weet ik hoe ik de sensor kan gebruiken en ik zal hem binnen kort eens tesseten
#jeffrey#

Foetsie

ik heb hem getest en hij deed het op een 12 volt accu ik heb wel een reflector nodig want dan kan ik hem gebruiken voor beveiliging want als er iemand langs loopt dan schakelt hij uit.