Vervang transistor voor MJL 21193/21194

Ik ben net dit schema tegengekomen: http://sound.westhost.com/project3a.htm
Nu kijk ik voor die eindtorren en die kosten 8.5 euro per stuk!!
Zijn er geen equivalente torren voor dit type?

Mvg Bart

Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)

waar koop je die dan ? Daarnaast het zelfbouwen van versterkers kost nu eenmaal geld, wacht maar als je straks voor trafo's, koelprofiel, afvlakelco's en een behuizing gaat shoppen ...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Gevonden bij Okaphone.
Trafo's en dergelijke heb ik wel ergens (hou van recycling)
Enkel de eindtrap heb ik niet.

Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)

Het kan ook goedkoper. Bijvoorbeeld bij RS Components kosten deze types 3,20 euro per stuk. Ik heb geen ervaring met bestellen bij RS Components, en weet niet wat het minimum order bedrag is en hoe hoog de verzendkosten zijn.

Vergelijkbare types zijn de 2SC2922 (NPN) en 2SA1216 (PNP), of de 2SC3264 (NPN) en de 2SA1295 (PNP) van Sanken. Behuizing is wel anders. De laatste twee types zijn verkrijgbaar bij de Nederlandse firma Europe Audio.

Waarschijnlijk passen de 2sc5200 en 2sa1943 ook wel op deze plek, deze kosten bij okaphone ook een beetje minder, al is het niet veel.

Als je bij aswo of nedis kan bestellen, zijn ze een stuk goedkoper, al kan je hier niet als particulier bestellen, helaas.
Ik denk dat okaphone hier ook besteld, want ik heb ze weleens door een nedisboek zien heen bladeren ;), het onderdeel dat ik destijds nodig had zat niet in het nedisprogramma, de man achter de balie keek me toen verwonderd aan toen ik zei dat ie niet verder in dat boek hoefde te zoeken, ik had op het werk al uitgezocht dat nedis hem toch niet had :)

B.V.: ik zie aan je profiel dat okaphone nou niet direct bij jouw in de buurt zit, is er in belgie dan niet een onderdelenboer waar je deze transistoren kunt bestellen?

[Bericht gewijzigd door martijn A op maandag 31 mei 2010 00:46:49 (12%)

Met Nedis moet je oppassen, die leveren nogal eens "B-merken" , ik heb hier MJ15024 / MJ15025 van het merk "MOSPEC". Ook hun low esr elco's van het merk "NA" zijn berucht.

MOSPEC is geen fake trouwens: http://www.mospec.com.tw/

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker

Golden Member

Sterker nog, het zijn geen low-ESR elco's ;-)

MOSPEC zou in principe goed genoeg moeten zijn, toch?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mja, kijk een naar het datasheet op hun site, de eerste pagina is leeg en het woord mospec komt nergens voor, lijkt op knip en plak werk. Voor de P3A in stereo heb je maar 4 van die torren nodig, van 4 euro / stuk lig ik dan ook niet wakker. Tegenwoordig bestel ik weinig meer via de lokale elektroboer en bestel direct bij digikey / mouser.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Mijn electroboer heeft geen speciale torren.
Ik heb wel de 2SA1295 en de 2SC3264 gevonden voor samen 5 euro.
Ik zal deze eens bestellen.
Bedankt voor de reacties iedereen!

Mvg Bart

Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)

Gezien de prijs krijg je dan ook MOSPEC en geen Sanken.
Graag hoor ik wat je uiteindelijk geleverd krijgt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Je kunt ze wel van mij krijgen, ik heb ze liggen. Komen rechtstreeks van de chipbakker (Onsemi). Tegen verzendkosten (of afhalen).

maartenbakker

Golden Member

Die bovenste zijn natuurlijk top voor die prijs als het echte zijn, die onderste is een Koreaans type dat je veel in auto-boosters aantreft en qua specs ook niet slecht. Laat je niet verwarren door de typenummers, die heeft Dick verkeerd! Het zijn de KTD718 en de KTB688.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De a1943 en c5200 heb ik gewoon bij nedis besteld, waarschijnlijk heeft dick best dezelfde.
Heb zelf nog nooit problemen met de duurder torren van nedis gehad, wel met de allergoedkoopste.

Heb ze een paar week terug nog in een eindtrap geplaatst, kon hem helemaal totaan het klippen draaien, torren bleven goed, dummyload begon wel wat te stinken ;)

Heb vandaag de c5200 en a1943 eens bekeken, zou best eens een imitatie kunnen zijn, glimmende achterkant en een goed leesbaar typenummer (orig. toshiba's zijn vaak erg donker en slecht leesbaar)
Al heb ik de versterker nog niet repeat gehad, kan natuurlijk ook zijn dat ze gewoon goedkope torren gebruikt hebben met wel redelijke specificaties.

Ook aan de 2sa1216/2sc2922 en 2sa1295/2sc3264 die ik heb begin ik nu te twijfelen, zijn ze wel origineel??
Pff.. wel irritant dat je je onderdelen leveranciers niet meer kunt vertrouwen. :(

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb ondertussen al een paar MJL 21193 en MJL 21194 ontvangen van tor (waarvoor nogmaals dank) en ga de schakeling eens proberen maken.
Ik laat jullie iets weten of het werkt.

Weet iemand trouwens hoe de pinnen zitten want dat staat niet op de datasheet?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 4 juni 2010 19:41:33 (19%)

Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)

http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/340G-02.PDF
Daar staan 5 verschillende mogelijkheden op :s
Welke is de goeie ra ra:p

Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)
maartenbakker

Golden Member

Vreemd dat ze naar de datasheet van de behuizing doorverwijzen, maar soit. Van de 5 mogelijkheden vallen er al 4 af omdat ze geen collector, basis en emitter hebben. Rara welke blijft over? ;-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 31 mei 2010 00:01:28 schreef CornelisJ:
Ik heb geen ervaring met bestellen bij RS Components, en weet niet wat het minimum order bedrag is en hoe hoog de verzendkosten zijn.

http://www.circuitsonline.net/shops/view/46

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Njah wat dom van me. Ik had het eerlijk gezegd nog niet gezien dat er maar 1 mogelijkheid was.

Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)