De werking van de krachtsensor is wel duidelijk.
Er komt DC uit, waarbij de spanning afhankelijk is van de kracht (uitgeoefend op de ketting via de trappers)
De DC ligt tussen de 1 en 4 Volt bij 5 Volt voeding, vlgs de maker IDBike
Bij mijn fiets 2.65 V in rust en >3.5 V bij zware belasting.
Er lopen geen protocollen overheen.
Je kunt de fiets gewoon neppen met een soortgelijke spanning.
Wel wil de controller variatie op deze spanning zien. (Is inderdaad logisch
want de trapbeweging moet waargenomen worden)
DC tijdens het trappen wordt niet weggeregeld,
want de gemiddelde spanning is altijd hoger dan bij nul bealsting.
Het moet wel zo zijn dat bij geen kracht op de trapper de motor niet loopt.
In mijn geval loopt de motor dus pas vanaf 2.65 V (=nulspanning).
De ketting is voorzien van een spanner (een soort glijgoot aan een veer)
Deze houdt de ketting op spanning, wanneer er niet getrapt wordt.
De nulspanning kan verlopen, ik vraag me af hoe daarvoor gecorrigeerd wordt.
Fabriekswege is het af te regelen.
Bij fietsen van andere merken heb ik al een calibratie mode gevonden.
Gazelle noemt hier niets over.
Als de fiets stilstaat (wordt gesensed) en je heb geen voet op de trapper
(kan niet gesensed worden) zou je kunnen corrigeren.