werking trapsensor elektrische fiets

Ik vraag dat omdat ik wil snappen hoe het werkt.
De 27.5 km/u gaat mij hard genoeg.
Een instelbare ondersteuning lijkt me wel wat.
Voor mij hoeft de accu geen 90 km mee te gaan.

In principe zou je met een zelfde golfvorm als die de trapsensor levert dit voor elkaar moeten krijgen.
De vraag is waar je makkelijk kunt meten.
De besturing zit in de koplamp. De schroeven van de cover zitten muurvast, misschien zijn ze wel vastgelijmd. Ik ben bang om de boel te beschadigen.
(garantie weg...)
De sensor is vermoedelijk via de kettingkast te bereiken, maar de bedrading zal wel goed verpakt zijn.

De koplamp losmaken gaat weinig brengen, denk ik. Er zitten 6 FETs is, een 3-fase halve brug driver, een microcontroller van ST, en wat los grut voor voedingen en stroommeting.

De connector waarmee de sensor aan de besturing vast zit, lijkt me een handiger punt om te meten. De verbinding zit in de onderste framebuis, geloof ik.

Als je de spanningen weet, zou je kunnen proberen of het ding ook op een zaagtand of R/C curve (eventueel met offset) wil werken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Trapsensor gevonden. Hij zit in het frame bij de achteras.
Als je het kapje van de kettingkast af haalt kun je er bij.
Heeft 3 draden, +5, aarde en uitgang.
Draden zijn direct aan de print gesoldeerd. (Lijkt niet erg corrosiebestendig)
De uitgang staat bij nullast op ca 2.5 V.
Trap je hard op het pedaal, dan loopt de spanning op tot ca 3 V.

Plaatje: http://www.uploadarchief.net/files/download/trapsensor.jpg

Volgens IDbike zit de TMM4 sensor in de Innergy fietsen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 22 juli 2010 19:52:49 (8%)

Hmm, je zou de signaaldraad los kunnen halen en er even een vaste 3V op zetten. Misschien trapt de elektronica daar al in :)

Je zou het kunnen proberen, maar dat betwijfel ik. Lang geleden werkte dat zou, maar toen kwamen er al mensen op het idee om hun voet op de ketting te zetten, in plaats van te trappen, en op die manier een uitslag van de sensor te krijgen. Daarom moet er waarschijnlijk wel een zekere variatie in het signaal zitten.

Mogelijk detecteert de software alleen de minimale en maximale waarden, waardoor een blokgolf van ca. 2Hz met een amplitude van 0.25V en een offset van 2.75V (dus laag = 2.5V, hoog = 3V) al genoeg is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

DC zal wel niet werken, wordt vermoedelijk weg geregeld om geen last van offset te hebben.
Een blok of sinus aanbieden zal wel wat doen, echter als je dan remt of freewheelt gaat de motor niet uit.

Nog even met een scoop gemeten:
De sensor levert puur DC, spanning afhankelijk van de kracht uitgeoefend op de trapper. 2.60 V in rust, 3.5 V bij tamelijk zware druk op de trapper.
Er is geen vorm van datacommunicatie te bespeuren.

Het wordt nu tijd om een modificatie uit te proberen,
de spanning die de sensor afgeeft kun je versterken, zodat de controller denkt dat je hard moet trappen, en daardoor meer sturing geeft. Met een sinus spanning zou die vanzelf moeten rijden.
Lijkt en is allemaal erg simpel.

Maar ik las in de Innergy handleiding het volgende.

Err 3.1 Trapkrachtmeetfout
Er is een fout opgetreden in de module die geleverde
trapkracht en gevraagde ondersteuningsgraad moet
vertalen naar de mate van motorinschakeling. Als deze
foutmelding verschijnt, heeft het systeem zichzelf niet
kunnen herkalibreren. Ga langs bij uw dealer om deze
storing te laten verhelpen.

Is het knoeien niet zonder gevaar?
Wat zou de hercalibratie inhouden?
Offset wegregelen? Zou er een kans zijn dat de software zich zelf op slot zet en de fietsenmaker de boel moet resetten...

Vervolg Gazelle Innergy:
Kettingkast verwijderd.
Je fietst weg en zet de motor ondersteuning aan.
Trap je met je voet op de ketting dan hoef je niet meer te trappen.
De fiets rijdt dan 20 km/u.
Na 10 a 20 sec stopt de motor er mee. Je moet dan even de voet optillen van de ketting en dan weer de ketting naar beneden duwen.

Dus met alleen DC ipv de sensor spanning werkt het niet.
Dit klopt met de veronderstelling dat DC wordt weggeregeld.

Ik zou denken dat een 555je op 1Hz of zo met een pulsbreedte van 10% en een paar weerstandjes om die 2.6 en 3.5V te krijgen zou moeten werken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb nu een test schakeling gemaakt, zie

http://www.uploadarchief.net/files/download/deler.jpg

Ik heb de uitgang van sensor (gele draad) losgenomen, zie
http://www.uploadarchief.net/files/download/trapsensor.jpg

en daarna de schakeling tussen de sensor en controller (in de koplamp) opgenomen.

De schakelaar SW1 heeft twee standen:
normale ondersteuning en continu motor ondersteuning.

De +5 V voeding komt van de aansluitingen van de sensor.
De 5 V is 5.12 V.
Op de deler uitgang staat onbelast 3.49 V en belast 3.27 V.
Volgens IDbike geeft de sensor maximaal 4 V af, dus je kunt nog hoger gaan.

Daaruit kun je berekenen dat de ingangs-impedantie van het control circuit 22k is.

Als je de schakelaar op continu zet, moet je na 2 a 3 sec de schakelaar weer even op normaal zetten.

Met een oscillator kun je deze reset automatiseren.

Het gevaar van deze continue ondersteuning is dat de snelheid niet regelbaar is. (alleen door te remmen).
Een gas-potmeter kan natuurlijk wel, maar die moet je wegbouwen.
De gas-potmeter ga ik nog wel even proberen.

wordt vervolgd.

mvg
Ab

De krachtsensor is gepatenteerd. In het patent moet je dus wel meer info kunnen vinden
patent

Jan

Op 10 juni 2010 06:04:13 schreef abasus:
Op het accupakket (Li-ion) staat dat de volledige capaciteit pas bereikt wordt na 3 x volledig ontladen.

Je moet hem normaal gebruiken. Het is volgens mij prima om hem 3-5x voor de helft leeg te rijden. Als je een korte rit maakt, zeg < 10% van de acculading, zou ik hem (de eerste keren) niet opladen.

Als je de accuspanning kunt meten: onder de 3.7V/cel zou ik gaan laden.

Die melding in de handleiding is vooral bedoelt dat je niet direct met een fabrieks-nieuwe accu de duur-test gaat doen en dan in de krant zet: "Ze claimen 80km actieradius, maar hij haalt maar 50!" Na pak 'm beet 240km (als de actiradius 80km zou zijn) bereikt de accu z'n optimale werking (en dat kan je dan veel beter met 4 of 5 x laden doen dan met 3x!).

[ps] Ik denk niet dat "dc wordt weggeregeld". Ik denk dat ze een beveiliging hebben, om makkelijk neppen zoals jij doet te voorkomen. Dat zal wel ergens in regeltjes staan: het moet een trapondersteuning zijn en blijven. Anders val je onder andere regelgeving (brommer -> helm op!, verzekering!, registratie!, kenteken!)

Hij heeft dus een detectie: "Wordt er wel getrapt?". Met een DC spanning laat ie zich niet neppen.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 13 juli 2010 17:30:40 (20%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@REW

Op 12 juni 2010 10:09:46 schreef SparkyGSX:
Je zou het kunnen proberen, maar dat betwijfel ik. Lang geleden werkte dat zo, maar toen kwamen er al mensen op het idee om hun voet op de ketting te zetten, in plaats van te trappen, en op die manier een uitslag van de sensor te krijgen. Daarom moet er waarschijnlijk wel een zekere variatie in het signaal zitten.

Mogelijk detecteert de software alleen de minimale en maximale waarden, waardoor een blokgolf van ca. 2Hz met een amplitude van 0.25V en een offset van 2.75V (dus laag = 2.5V, hoog = 3V) al genoeg is.

Hij moet dus een wisselend signaal zien. Aangezien de TS zegt dat het wel werkt als je 2-3 seconden een DC signaal aanbied, en dan heel even terug schakelt naar de gewone sensor, lijkt het me genoeg om er met een lage frequentie (1Hz of zo) heel even een laag signaal te maken om die beveiliging te omzeilen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De werking van de krachtsensor is wel duidelijk.

Er komt DC uit, waarbij de spanning afhankelijk is van de kracht (uitgeoefend op de ketting via de trappers)

De DC ligt tussen de 1 en 4 Volt bij 5 Volt voeding, vlgs de maker IDBike
Bij mijn fiets 2.65 V in rust en >3.5 V bij zware belasting.

Er lopen geen protocollen overheen.

Je kunt de fiets gewoon neppen met een soortgelijke spanning.
Wel wil de controller variatie op deze spanning zien. (Is inderdaad logisch
want de trapbeweging moet waargenomen worden)

DC tijdens het trappen wordt niet weggeregeld,
want de gemiddelde spanning is altijd hoger dan bij nul bealsting.
Het moet wel zo zijn dat bij geen kracht op de trapper de motor niet loopt.
In mijn geval loopt de motor dus pas vanaf 2.65 V (=nulspanning).
De ketting is voorzien van een spanner (een soort glijgoot aan een veer)
Deze houdt de ketting op spanning, wanneer er niet getrapt wordt.
De nulspanning kan verlopen, ik vraag me af hoe daarvoor gecorrigeerd wordt.
Fabriekswege is het af te regelen.

Bij fietsen van andere merken heb ik al een calibratie mode gevonden.
Gazelle noemt hier niets over.
Als de fiets stilstaat (wordt gesensed) en je heb geen voet op de trapper
(kan niet gesensed worden) zou je kunnen corrigeren.

Nu een potmeter voor snelheids regeling aangebracht.
Zie:
http://www.uploadarchief.net/files/download/fietspotm.jpg

De spanningen naar de controller zijn
Uhigh 3.72 V
Ulow 2.74 V

Omdat de nulspanning van de sensor 2.65 V is, draait de motor al bij Ulow.
Toen ik de accu er een nachtje af had en vervolgens weer aan sloot,
draaide de motor niet bij Ulow.
Bovendien was de ondersteuning is normaal bedrijf slecht en kwam pas bij zwaar trappen op gang.
Blijkbaar wordt de nulspanning (is sensor-uitgangsspanning zonder kracht op de trappers, bij mij 2.65 V) gekalibreerd bij plaatsen van de accu.
Mijn schakelaar stond bij dit kalibreren in de verkeerde stand, waardoor een te hoge spanning als nulspanning werd gezien.
Nog geprobeerd met het verwijderen van de accu en naar 5 minuten weer aanbrengen, maar dat deed niets. Vermoedelijk moet je nog langer wachten tot een geheugen-C leegloopt.
Toen maar een knoppencombinatie geprobeerd:
Druk eco/boost en licht-aan gelijktijdig in (terwijl je stil staat, anders werkt het niet).
Alle elementen van het display lichten op.
Druk daarna een aantal malen op mode totdat het display weer normaal aangeeft.
Dit werkte prima en de fiets was weer gecalibreerd.
Je kunt het ook gebruiken door de Ulow (potmeter) te kalibreren.
De motor loopt dan pas als je de potmeter omdraait.

Door een beetje met de potmeter of schakelaar te spelen blijft de motor lopen.

Sinds enige tijd in het bezit van een gazelle innergy e bike
Als je de knopjes eco/boost en verlichting enige tijd tegelijk ingedrukt houd (Bij ingeschakelde display) lichten alle functies op het display op en verschijnt bij total.km stand het getal 45.4. Dit is vermoedelijk de basis instelling van de TMM4 sensor als je dan op de trapper duwt loop dit, naar gelang de kracht die er op wordt uigeoefend, op naar 46 en hoger.
zodoende controleer ik de werking van de sensor,wat het getal 45 voorsteld is mij niet bekend,er is gezegd dat dit de meest gunstige instelling is.Wie weet wat de basis instellingen zijn die Gazelle adviseerd en is er iets bekend over de door Gazelle gebruikte software of speciale gereedschap om de TMM4 sensor af te stellen

De TMM4 sensor heeft geen instellingen, hij geeft alleen maar spanning af. De spanning is afhankelijk van de uitgeoefende kracht
(door trapper/ketting).
De Gazelle-dealer kan de mate van motor- ondersteuning instellen.
De controller (achter in de koplamp) regelt dit.
Het programmeren van de controller
gaat met een connector box via de accu oplaad connector.

Je moet dus zo'n interface kastje hebben.

Je moet eerst inloggen op de Gazelle site.
De software (Gazelle Innergy Service Software) daarvoor is te downloaden. (http://gazelle-innergy-service-software.software.informer.com/)

Bij aanmelden wordt er aangegeven dat de connector box niet aangetroffen is.
Tevens moet je geregistreerd zijn als dealer, om in het Gazelle onderhouds-programma te kunnen komen. Je moet ook een password hebben.

Evarist

Golden Member

Op 10 juni 2010 06:04:13 schreef abasus:
Op het accupakket (Li-ion) staat dat de volledige capaciteit pas bereikt wordt na 3 x volledig ontladen.
Is dit een fabeltje?

Nee, de capaciteit neemt toe na een aantel ontladingen. Alle mij bekende fietsaccu's zijn beveiligd tegen diepontladen. Je kan ze dus niet kapot doen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Schema voor besturing innergy fiets geupload:

http://www.uploadarchief.net/files/download/innergy.jpg

Beschrijving staat er bij.

Hierbij nog de omschrijving bij het schema innergy.jpg

Omschrijving:
Besturing voor Gazelle Innergy E-bike.
3 mogelijkheden: Normaal,
Superboost: motor geeft tot maximale ondersteuning, moet bijgetrapt worden.
Automatisch: rijdt vanzelf, systeem wordt gefopt met de oscillator. Snelheid is te regelen met de potmeter. Instelpotmeter zo af regelen dat de maximale spanning ca 0.5 V ligt boven de spanning bij stand Normaal zonder druk op de trapper.

Het heeft geen zin om de spanning hoger te maken, want de motor gaat daardoor niet sneller draaien. Het hele regelbereik is niet meer dan ca 0.5 V.

Calibratie: snelheids potmeter op laagste stand.
Super boost mode. Druk bij stilstand gelijktijdig op licht en eco/boost.
Druk daarna een aantal malen op mode.

Hallo mijn vrouw heeft een sparta ion single speed ,dacht hier de achterband even van te vervangen ,dus de andere kant!!!! van de kettingkast waar op de achterbrug zeg maar de sensor zit ,de moer los gemaakt met een houten steel het frame iets onder spanning gezet om ruimte te creeren dat de as vrij kwam (de nieuwe band moest er tenslotte tussendoor)hierdoor de sensor denk ik iets beschadigd die aan de andere kant zat

Resultaat hoefde niet meer te trappen en de fiets wilde bij stilstand al weg rijden ,op de powerstand haalde ik zonder te trappen een 19 km/h (accu ging wel als en speer leeg ) maar blijkbaar is 250 w voldoende bij een 100% uitsturing voor deze snelheid

Nu heb ik zelf een union switch en die stopt exact bij 25.1km/h wat ik graag verhoogd had willen zien naar ook een 28 km/h ,maar helaas hemel en aarde bewogen bij halfords en de importeur zelf ( ook toen ik slim dacht te zijn dat de fiets in belgie of spanje alleen gebruikt ging worden daar in die landen nog geen snelheids beperking geld ) maar volgens union was dit programma afgeschermd en konden ze er zelf ook niet in

Ik denk als er ooit een slimme jongen komt met ombouw sets (snellere regelaars of andere fop methodes deze stinkend rijk kan worden )

Shiptronic

Overleden

hoeveel heb je er voor over dan ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik gok dat de Union helemaal uit inkoopdelen bestaat, dus het zal wel een of ander bokkie-wokkie geval zijn. Je zou kunnen proberen of je een dergelijke regelaar kunt vinden die geschikt is voor een fiets met een 26" wiel, dan zou je ongeveer 3km/h harder kunnen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Ik neem aan dat de wieldiameter door meneer bokkiewokkie gewoon ingesteld kan worden. Dus even daar achter komen...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."