Welke multimeter kopen ?

Goeiemiddag,

Ik ben net begonnen met elektronica en heb toch wel een multimeter nodig.
Ik wil niet te grof inzetten dus wil beginnen met een model van rond de € 50

Nu heb ik een keuze gemaakt uit de volgende modellen
Waar heb ik volgens jullie de beste koop aan qua prijs/kwaliteit en mogelijkheden ?

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=122310
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=124502
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=123294
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=123901

Sine

Moderator

Bij voltcrapcraft zou ik iig wegblijven ... de extech lijkt me de beste keuze uit jouw lijstje.

Je zou eens kunnen kijken naar : http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.28658

Wat is er zo slecht aan Voltcraft ?
Conrad heeft er een hoop en aan de recensies te lezen zijn er een hoop mensen blij mee

Een fluke is de betere keuze inderdaad. Daar was ik al achter alleen ik kan niet in het buitenland bestellen.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 27 augustus 2010 15:31:19 (0%)

Sine

Moderator

Conrad = voltcraft

No-name apparatuur waar conrad zelf een labeltje op plakt, soms goed ... vaak ook van mindere kwaliteit.

deze voltcrapjes hadden ze bij ons op school
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=123294
waar ze altijd een hoop mishandeling konden doorstaan.
Misschien dat dat als beginner toch ook wel handig is ivp een precieze meter.

Een rommelig bureau is het teken van een genie.

Je zou ook een nog goedkopere kunnen nemen, ik heb zelf een aantal aldi/kijkshop/velleman/topcraft multimeters van rond de 5 euro.

Best goed voor de prijs, maar niet teveel verwachten. Je zou later nog een betere kunnen kopen, als je deze gaat gebruiken dan kom je vanzelf tegen wat je te kort komt (of niet en dan is het ook goed).

Sine

Moderator

Als je "Echt" gaat hobbyen heb je toch meerdere meters nodig, en een meter heb je eigenlijk altijd nodig, dat is niet iets waar je op moet gaan beknibbelen.

Die voltvaft VC series zijn vichy meters ... en dat is nou niet echt toppiejoppie.

Je kunt natuurlijk ook altijd eens op marktplaats oid kijken, daar heb ik in het verleden een paar erg mooie bench meters gevonden voor een prijs onder die van een nieuwe handheld.
Het is maar net wat je nodig hebt of ermee wilt gaan doen.

Op 27 augustus 2010 15:43:21 schreef necessaryevil3000:
Je zou ook een nog goedkopere kunnen nemen, ik heb zelf een aantal aldi/kijkshop/velleman/topcraft multimeters van rond de 5 euro.

Best goed voor de prijs, maar niet teveel verwachten. Je zou later nog een betere kunnen kopen, als je deze gaat gebruiken dan kom je vanzelf tegen wat je te kort komt (of niet en dan is het ook goed).

Een hand? Hangt natuurlijk van het soort werk af, voor schakelingen die veel energie kunnen leveren (zoals lichtnet) zou ik ze maar niet gebruiken.

Op 27 augustus 2010 15:47:21 schreef Sine:
Die voltvaft VC series zijn vichy meters ... en dat is nou niet echt toppiejoppie.

Sommige duurdere van Voltcraft zijn volgens mij Uni-T, wat beter is, hoewel nog steeds niet geweldig (ik zou liever Extech kopen, maar waarschijnlijk zou ik voor dat geld iets van Marktplaats zou halen).

Henry S.

Moderator

De eerste meter zeker niet te duur nemen, wegens domme fouten, gewoon een meter van paar tientjes nemen. Nauwkeurigheid zit wel goed, zelfs bij meters van €5.

En als beginner wil je wel zeker weten of een meter 100% werkt, valt marktplaats eigenlijk af.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bedankt zover.
Ik zal er nog even over nadenken

Hallo
ik zou in het begin van een nieuwe hobby niet meteen duur spul kopen
ik heb een metex multimeter is het zelfde als voltcraft m-3850

[Bericht gewijzigd door jokker op vrijdag 27 augustus 2010 16:39:50 (30%)

De vc-820 was helaas uitverkocht en zou ik week 37 weer beschikbaar zijn.
Ik heb nu deze besteld.
klik

Ik weet het is geen Fluke maar het zal voorlopig genoeg zijn.

Nu maar hopen dat de bestelling snel binnenkomt zodat ik met mn eerste project kan gaan beginnen. Een lineare voeding met een 5,9 en 12 volts uitgang

bij de Hornbach waren ze laatst in de aanbieding voor €10 ik heb er zelf ook een meegenomen. fijn ding!

meten is weten. gissen is missen.

Ben gister wel naar Praxis en Gamma geweest voor een 10 euro metertje maar daar waren alle schappen leeg

Blij dat hij je bevalt.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ik ben ook begonnen met goedkope meters, maar goed ook. Ik heb er een aantal naar de eeuwige jachtvelden verwezen.

nu heb ik nog zo'n 10 euro geval, maar die vertrouw ik niet (is niet best meer). en een voltcraft (volgens mij ook een vc...) van 20-25 euro.

Op zich is die best degelijk, niet de nauwkeurigste, maar voor simpele elektronica prima.

Ik ben nu wel zoekende naar degelijkere meters (ik heb er ook altijd te weinig), maar gezien het feit dat ik bezig ben met een knutselhoek (eindelijk) vindt ik een tafelmultimeter ook wel handig

Tidak Ada

Golden Member

DIT lijkt mij ook een fijne, het goede van twee werelden! Vooral omdat je door het analoge deel een aantal zaken beter kan volgen dan met knipperende cijfertjes.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Grappig zo'n twee in een, handig bij afregelen. Maar je kan ook voor een tientje of twee er een avo8 bij kopen of een unigor ;-)

Ik denk dat je als beginner juist gebaat bent bij een betere meter, die is niet gelijk bij een fout naar de eeuwige multimeter velden. Mijn Voltcraft heb ik opgeblazen. Mijn philips multimeters, en de Fluke volgens mij ook, kunnen een behoorlijke overspanning aan in alle functies. De Voltcraft werd iets van 20% overbelast. Het resultaat was dat bijna alles intern is doorgefikt. Er zijn opamps geklapt die niet eens met die functie te maken hebben. Ook de hele voeding ligt eruit. Best link, dat de stroom door het hele ding kon lopen.

Nu zijn de meeste beginners met hooguit 24V bezig dus dat zal wel loslopen.

Ik heb laatst op het werk wat met zo'n bouwmarkt meter gemeten. Conclusie was daarmee dat de adapter van een lamp defect moest zijn. Er stond 39VAC op maar hij gaf ook 19VDC aan. Ik dacht dus dat er een diode uit zou liggen. Heb het ding mee naar huis genomen. En daar bleek het een strakke 19VDC met een rimpel die hooguit een paar mV was. Ik was een keer met mijn motor bij een motorzaak, mijn accu was steeds leeg. Ik had al gemeten of er stroomverbruik was bij contact uit maar het alarm trok niet genoeg om de accu in een paar uur leeg te trekken. De accu was net twee maanden oud. De monteur wilde toch even de lekstroom meten en gebruikte zo'n 5 euro ding. Hij sluit hem aan en er liep een klein stroompje. Wat doet de sukkel, die zet het contact aan. Dus gaan ook gelijk mijn twee 50W koplampen en de rest van de feestverlichting aan. Dat was wel spectaculair zo'n knal uit een multimeter. Ding was daarna dood want er zat geen enkele zekering in.
Ik zou eerder zoals sine aangaf een oude bench meter kopen. Die oude philips multimeters zijn ook erg goed, maar daar vragen ze nog bijna net zoveel voor als die nieuwe Voltcraft.

Maar ik denk dat de meter die de TS gekocht heeft een mooi begin is. Aardig wat functies en het is geen rotzooi.
Veel plezier ermee.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Ach Fred, Ik vind het gewoon een geinig ding en een AVO of Unigor sjouw je ook niet overal met je mee. Bovendien hebben die ook nog eens een lage Ri en nemen ze samen met je Benchmeter heel wat plek in op je werkbank. Ja, ik heb daar natuurlijk niet zoveel ruimte als jij :P >:)

Maar ik ga hem toch maar niet kopen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Aan Voltcraft kun je je als hobbyist geen buil vallen. Neem er wel een met alleen de basisfuncties, dan is dat in ieder geval van aardige kwaliteit. Zelfinductie- en capaciteitsmeting op dat soort meters wijkt zoveel af dat je het beter weg kunt laten.

Op mijn werk gebruik ik verschillende multimeters als indicatief instrument (naast een gecalibreerde Fluke 175) en die geven zulke verschillende waardes op L en C dat het gewoon nergens over gaat.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 28 augustus 2010 16:51:48 schreef fred101:
Wat doet de sukkel, die zet het contact aan. Dus gaan ook gelijk mijn twee 50W koplampen en de rest van de feestverlichting aan. Dat was wel spectaculair zo'n knal uit een multimeter. Ding was daarna dood want er zat geen enkele zekering in.

had nog leuker geweest als hij meteen de startmotor had aangesproken, dan had je pas vuurwerk gehad gok ik

Ik heb er 1 die hier op lijkt.... http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35822

2x duurder dan de "goedkope van de gamma". (ehh, die ligt hier toevallig naast m'n toetsenbord. "Voltcraft VC404 staat er op!). (ik heb hem voor zeven gulden bij m'n duur-maar-ik-heb-het-nu-nodig electronica winkel gekocht).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/