ik wil dus metaal en hout lijmen, maar daar hebben we geen speciale lijm voor in huis en ik heb maar en drup nodig. Kan ik dan secondelijm o.i.d gebruiken?
Dit topic is gesloten
ik wil dus metaal en hout lijmen, maar daar hebben we geen speciale lijm voor in huis en ik heb maar en drup nodig. Kan ik dan secondelijm o.i.d gebruiken?
ik denk dat het niet lukt. ik heb ook al eens geprobeerd om met secondelijm een varco op hout te lijmen.
wat heeft dit eigenlijk met elektro te maken?
Op 8 juni 2004 22:05:15 schreef ledlover:wat heeft dit eigenlijk met elektro te maken?
Niets eigenlijk. Maar ik dacht dat hier wel genoeg mensen waren die zelf dingen maakten en die dit wel eens hadden gedaan.
Jij bijvoorbeeld.
Iemand dan tips?
Op 8 juni 2004 22:08:56 schreef MichielPH:
[...]
Maar ik dacht dat hier wel genoeg mensen waren die zelf dingen maakten en die dit wel eens hadden gedaan.
Als iedereen zelf gaat bepalen dat zijn eigen reden wel gerechtvaardigt is om de forumregels te overtreden dan zijn we natuurlijk nergens. Dus wat dat betreft is de toekomst van dit topic snel te bepalen.
Maar aangezien dit toch een topic kan worden wat nuttig is voor electronicafanaten blijft het gewoon open. Dit behoort bij de ontwikkeling van een electronicaproject. Zoals je zelf zegt kan iedereen er wel eens problemen mee ervaren als hij of zij bezig is met een project.
Ikzelf zou houtlijm nemen ofzo. Als jij toch zegt dat het maar een druppeltje hoeft te zijn.
Het ligt er maar net aan hoe groot het metalen voorwerp is, en hoe groot het raakvlak is.
voor grotere vlakken (plaat 200 OP 60 mm)
werkt contact lijm goed
Op 8 juni 2004 22:20:43 schreef klc:
voor grotere vlakken (plaat 200 op 600 mm)
werkt contact lijm goed
je kan een post van je eigen editten door op:
te klikken
Ik denk dat PU-lijm (constructielijm) wel goed gaat lukken.
Op 8 juni 2004 22:31:20 schreef Minimoog:
Ik denk dat PU-lijm (constructielijm) wel goed gaat lukken.
HOOO nee dit wil niet.
Contstructie lijm is een bruis lijm. Beetje PUR achtige werking. ALs je iets OP elkaar wilt lijmen gaat dit dus uitzetten. dan heeft de lijm geen werking en zit je werkstuk een paar mm van elkaar af.
Gebruik hiervoor gewoon montagekit. en zoals KLC al zegt voor grotere oppervlakten contactlijm zoals bison tix!
Op 8 juni 2004 22:54:19 schreef Gijs Koenjer:
[...]
HOOO nee dit wil niet.
Contstructie lijm is een bruis lijm. Beetje PUR achtige werking. ALs je iets OP elkaar wilt lijmen gaat dit dus uitzetten. dan heeft de lijm geen werking en zit je werkstuk een paar mm van elkaar af.
Wat dacht je van klemmen dan ?
dat spul is echt heel goed alles zit muurvast!!
Op 8 juni 2004 23:03:24 schreef Electroboy:
[...]Wat dacht je van klemmen dan ?
dat spul is echt heel goed alles zit muurvast!!
het lijmt ook zeer goed maar klemmen heeft niet zoveel zin.
Het is een bruislijm om dingen te in elkaar te lijmen niet op elkaar!
Bruisen doet het toch.
gebruik gewoon montagekit dat plakt overal aan, ik kan het weten
Voor een sterke verbinding een twee componenten lijm gebruiken. Deze zijn meestal op epoxy basis.
Het wordt erg sterk, ook bij kleine opervlakten en is na 10 minuten al redelijk belastbaar.
Zowiezo handig om in huis te hebben, het lijmt bijna alles en heeft ook een hoge dielektrische waarde.
Het is meestal verpakt in een dubbele injectie spuit.
Op 8 juni 2004 23:05:31 schreef Gijs Koenjer:
[...]het lijmt ook zeer goed maar klemmen heeft niet zoveel zin.
Het is een bruislijm om dingen te in elkaar te lijmen niet op elkaar!
Bruisen doet het toch.
Het is idd spleetvullend. Het lijmt anders wel erg sterk maar als dat uitzetten een probleem is wat dacht je van Uhu plus endfest 300 2K lijm dan? Is niet echt goedkoop maar lijmt monsterlijk goed.
Ik heb geen idee wat je precies waaraan wilt lijmen, en hoeveel kracht erop komt te staan.
Op zich kun je hout aan metaal lijmen met secondelijm (cyanoacrylaat), maar neem dat wel de 'gel' variant (pattex gel, zoiets). Niet geschikt om grote gewichten aan op te hangen, maar het zit wel in 10 seconden vast
Ik heb inderdaad ook weleens hout op metaal gelijmd met secondelijm (dickflüssig, gel dus). Gaat goed, maar gebruik meer dan één druppel (ook weer niet té veel), het lijkt na een tijd te verdampen terwijl het toch is uitgehard. Er komt ook vaak een witte waas om het verlijmingspunt.
Op 9 juni 2004 10:55:10 schreef Ben_:
Ik heb geen idee wat je precies waaraan wilt lijmen, en hoeveel kracht erop komt te staan.Op zich kun je hout aan metaal lijmen met secondelijm (cyanoacrylaat), maar neem dat wel de 'gel' variant (pattex gel, zoiets). Niet geschikt om grote gewichten aan op te hangen, maar het zit wel in 10 seconden vast
In de modelbouw heb je ook veel verschillende soorten CA lijm. En als je er ook nog activator (uit zo'n spuitbusje) bij gebruikt droogt het nog sneller en zit het nog vaster.
Das wel een nadeel van CA lijm, zeker als het zonder 'gel' componenten is: Er blijft verdomd weinig over van zo'n druppel lijm (zit vast veel oplosmiddel in), en het is niet zo geschikt voor het lijmen van poreuze of ruwe materialen.
Special Member
hmm, methode: gaatje boren in metaal en schroefje in hout werkt niet?
of methode, gaatje boren in hout en draad tappen in metaal en boutje indraaien werkt ook niet? zit nl wel veel steviger, zeker i.c.m. lijm (ka niet schuiven nl en de lijm heft de evt. roterende krachten op)
Lijmpistool werkt wel.
De meeste kunnen metaal lijmen en hout dat spreekt vanzelf....
nog eenje een ms-polymeer kit, maar wat is het doel wat ga je lijmen. dit bepaalt de ideale methode
metaal en hout trek je met een lijmpistool zo van elkaar af...bison tix of 2 componentenlijm werkt altijd.
Maar wat wil hij nou precies lijmen dan ??
als het klein is dan heb je niks aan een schroef of bout.
Dit topic is gesloten