Aldi PMR

Ik ben in het bezit van een Aldi PMR portofoon.
Middels een 2,5 mm stereo jack kan hier een headset op worden aangesloten.
Volgens de handleiding wordt deze jack ook gebruikt om een eventuele accu te kunnen laden.
Wie kan mij helpen aan de aansluitingen.
Welke ervaringen zijn er met deze Aldi portofoons?

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je de audiouitgang kunt gebruiken als Laadpunt voor de accu's
Zelfs al zou de besproken uitgang een "stereo" uitgang zijn, waarbij 1 van de "beide" "uitgangen" als mono signaal uitgang gebruikt worden tov Massa, en de andere "uitgang" als Plus-aansluiting tbv het laden zou worden gebruikt, zou ik het nog spannend vinden.

Ik denk niet dat het goed komt.
Heb je ergens niet een stofdopje op die set over het hoofd gezien?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Onlangs heb ik 2 van deze setjes getest, maar terug gebracht omdat het niet voldoet voor het doel waarvoor ik het wenste te gebruiken.

Het bereik (in zichtveld) is volgens de specificaties maximaal 5 kilometer, maar een afstand van 600 meter kunnen we al niet eens bereiken met een fatsoenlijk resultaat.

Getest op diverse locaties, ziet er mooi en aardig robuust uit, maar het bereik is belabberd slecht.

In de gebruiksaanwijzing staat inderdaad dat het aansluitbusje van de headset ook dient als oplaad connector.
Ik heb mij hier over verbaasd omdat het een hele vreemde combinatie is.

Even voorzichtig proberen met een headsetje lijkt mij geen kwaad kunnen, maar om er een oplader op aan te sluiten is volgens mij vragen om problemen.
Er is geen 2e of ander aansluitpunt die wel als oplaad connector dient, vermoedelijk is het een drukfout, of het is bedoeld voor een ander model.

SWSje

A long answer is not short!

600 meter is toch ook niet ZO slecht voor een PMR setje? Meer dan 500 mW mag er niet uitkomen, beetje storing erbij en je komt niet verder dan dit.

Die plugcombinatie is wel maf trouwens. Ik kan me voorstellen dat het kan met een stereo-plug, maar het klinkt wel vrij link ivm verkeerde dingen inpluggen.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

In de handleidingen van de Aldi zitten soms wel fouten. Zo heb ik een Medion autoradio, en daar klopt de beschrijving van bepaalde knoppen ook niet. Ik zou oppassen met proberen. Je weet nooit.

Het is niet onwaarschijnlijk dat audio en laden via dezelfde connector gebeurd. Ik heb hier een set walkie talkies liggen die ook zo werken. Als optie kun je het laad en koptelefoonsetje bijkopen.

Op de eerste plaats bedankt voor de eerste reacties!

Ik heb het belgische bedrijf dat als servicepunt dient al gemaild, maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag over de aansluitingen.

Ik heb ondertussen een headset aangesloten: microfoon, oortelefoon en PTT schakelaar werken naar behoren.
Ik durf niet een gelijkspanning op een mogelijk verkeerde aansluiting te zetten.

Mijn eerste ervaring met deze PMR is dat het microfoonsignaal erg zacht is, dit resulteert natuurlijk wel in een kleine frequentiezwaai, dus waarschijnlijk ruim binnen de norm.

Ik hou mij aanbevolen voor meer informatie.

Evarist

Golden Member

Peulie. Het is perfect mogelijk over dezelfde plug te laden en de koptelfoon aan te sluiten, zelfs met een monoplug. De fabrikant moet er alleen maar voor zorgen een condensator tussen de versterker en de uitgang te plaatsen, en een diode naar de accu.
Als je die Belgische firma van Medion hebt gemaild, moet je veel geduld hebben, wellicht na 20 kwade mails krijg je een nietszeggend antwoord. Je kan beter je gaan informeren(na google natuurlijk) in de shop waar je hebt gekocht.Die mensen zullen je beter helpen en kunnen de juiste persoon bellen,bij die firma, die snel antwoordt.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Hallo allemaal,

Zelf heb ik niet superveel verstand van PMR's en al de technische bijkomstigheden, maar heb inmiddels wel gebruikers ervaring met dit setje (alleen toen gekocht bij één v/d bouwmarkten).

We hebben er 4 en we zijn u bezig om te proberen of ze tijdens kerkdiensten kunnen gebruiken (communicatie tussen geluidsmensen en muziekanten.. we hebben nl. een lange zaal).

Mijn conclusie: voor de prijs (toen 50eur.. Nu zijn ze 30 bij Praxis) is 't geen slechte koop.
Oplader moet inderdaad in dezelfde ingang als de speaker/koptelefoon. Na een paar keer opladen zijn de oplaadbare batterijen niet meer te gebruiken. Alkalines werken prima!

Mijn vraag: Waar kan ik een headset kopen voor deze dingen? Degenen die wij hebben werden verkocht onder de naam 'Xiron'. Heb ze ook onder dan naam 'Marquant' gezien.
Ik kan er natuurlijk ook naast zitten dat dit dezelfde PMR's zijn.
Heb laatst een Cobra MA-EBM headset gekocht (www.tissink.nl) maar als ik die er in plug, schakelt de speaker/oorplug zichzelf uit en werkt alleen de mic.

Dus nu kan ik alleen OF luisteren, OF spreken.. Met die Cobra MA-EBM dan.

ik ben al enige tijd op zoek naar een pmr van het merk rexon het blijkt dat dit type eenvoudig te modificeren is van 100 tot 500 mhz

Die Aldi PMR heeft nog een truukje, staat niet in handleiding.
In de Scan stand een andere PMR gevonden?
Druk dan 1 keer op het pijltje naar beneden om de ctcss sleutel te vinden.
Het onderste getal op het display gaat scannen en stopt op het juiste nummer.
Dit werkt alleen als je ook daadwerkelijk iets ontvangt op dat moment.

Nog even over het bereik, ik heb ook zo'n aldi zetje en die had 'k ooit meegenomen naar zwitserland. Tussen twee bergen in lag een meer en daar kon ik behoorlijk ver komen met dat setje (ik denk wel 4 à 5 km). Dan klopt het dus wel wat er altijd bij die setjes staat: "Max. 5 km bereik bij optimale omstandigheden."

Beetje oude topic, vinden jullie niet?

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

sluiten... errruuugg oud

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
KT88

Overleden

Och, de informatie van a.k.a. Dexter kan nog wel eens nuttig zijn.
Dit topic zakt vanzelf wel weer weg.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Oeps! Ik let nooit zo op de datum... (is ook niet erg duidelijk)

Henry S.

Moderator

En Conrad had ook dergelijke PMR's in de aanbieding.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 3 juli 2006 22:04:46 schreef Scrap:
Oeps! Ik let nooit zo op de datum... (is ook niet erg duidelijk)

Moet je een Kleurenmonitor nemen :-)
Dan zie je toch echt dikke Rode letters :-P

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Henry S.

Moderator

Die letters zag jij niet, dus Scrap ook niet ;)

AKA_Dexter is diegene die kleurenblind is...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 3 juli 2006 23:25:43 schreef Henry S.:
Die letters zag jij niet, dus Scrap ook niet ;)

AKA_Dexter is diegene die kleurenblind is...

Ah inderdaad :-)
Ik realiseer me nu alwel dat ik nu al dik 2 jaar een frequente bezoeker ben op dit forum. (en nog steeds geen Golden member... Moet ik toch eens wat aan doen. :-))

[edit]
Wel naadje...
Ik had lang geleden eens Email notificatie voor deze treath aangezet.
Lijkt best wel stom als je plotseling 5 emails krijgt dat er een reactie is gepost.

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op maandag 3 juli 2006 23:38:15

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 3 juli 2006 23:16:11 schreef Fantomaz:
[...]

Moet je een Kleurenmonitor nemen :-)
Dan zie je toch echt dikke Rode letters :-P

Waar zie jij dikke rode letters?

Op 4 juli 2006 09:56:53 schreef Scrap:
[...]

Waar zie jij dikke rode letters?

Niet.
Maar de eerste persoon die op een oude topic reageerd krijgt die wel te zien.
Daarna is de topic 'weer actueel', zijn er geen rode letters meer, en valt het niet op.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

topic is heel actueel, stonden laatst weer pmr's bij de aldi.

Take a parachute, and jump!
Henry S.

Moderator

Shit, hier niet, terwijl ik wel een setje kan gebruiken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Die dingen beginnen overal te koop te staan.

heb er onlangs een paar zien staan in de ELGB in brugge, voor dezelfde prijs. Ook kruidvat heeft ze al eens aangeboden en in menig electrohandel vind je ze.

When all else fails, there is always my big hammer...