cursus elektriciteit: materiaal aankopen: tangen en schroevendraaiers

merci mensen
zeer zinnige praat.

ik ga de juiste tools kiezen,
en inderdaad, bijkopen kan altijd
dus niet te gek doen in het begin
dankjewel

Bestel de 96-delige set van facom en je hebt alles wat je nodig hebt ;)
Kost je wel wat maar dan heb je tenminste kwaliteit ;)

Met wederzijds respect kom je heel ver

u bedoelt dat de rest dan geen kwaliteit is?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 19 september 2010 11:53:59 (74%)

GJ_

Moderator

Als ik goed begrijpend probeer te lezen meen ik te mogen verstaan dat je met Facom zeker bent van goede kwaliteit. Daarmee hoef je de rest niet uit te sluiten. Maar bijvoorbeeld de "super champ" tang eerder in dit topic is echt een baggerding. Alhoewel die gedurende een cursus best aardig is, maar zodra er professioneel werk afgeleverd moet gaan worden kan die tang in de vuilnisbak.

Overigens is Facom bij het geisoleerde speciale gereedschap ook maar een stickerplakker. Ze kopen wel goede spullen in.

mvdk

Golden Member

Ik heb het hele topic nog eens gelezen, geloof je gewoon maar dat waar je aan gaat werken altijd spanningsloos is ? Een spanningtester is het allerbelangrijkste, en dan niet zo'n multimetertje.

Een vuigbeer buigveer en misschien een trekveer ook een zaagje voor als je pvc/hostalit buisjes moet aanleggen.
Centimeter(geen duimstok), Stiften om in je bedrading's schema de aangelegde draden de kleuren.
Als je ook moet tekenen een mal met symbolen en vulpotlood is erg handig.

En als je iets koopt ZEKER met gereedschap koop dan een goed merk.

PE2BAS

hallo,

ik had nog een vraagje,

ik zou eventueel een geisoleerde bit houder kopen. het ziet er een beetje uit als een geisoleerde schroevendraaier maar op het einde kan je gewoon bits erin steken.

De bit zouden blijven zitten door magetisme. (het gereedschap is niet echt "brol" want het is gemaakt door wiha). ik vraag me gewoon af

1)of dat dat een oplossing kan zijn als je heel compact een hoop bits wil meenemen.

2)iemand dit principe gebruikt

3)de bits niet durven loskomen uit de houder, waardoor de bit bijvoorbeeld nog onder spanning kan staan

4)ik veronderstel dat je vaak langere bits nodig hebt om overal bij te komen

dankjewel

Ik heb een goede bitset die ik echt heel erg veel gebruik. Niet zozeer voor spanningvoerende zaken, daar gebruikt ik geisoleerde schroevendraaiers voor. Maar wel om zaken vast te schroeven bijvoorbeeld in de meterkast maar ook wel elektrapijp als het maar om een paar beugeltjes gaat. Zijn het er wat meer dan gebruik ik de accuboor natuurlijk maar daar kunnen ook dezelfde bits in.

GJ_

Moderator

Gewoon passende schroevendraaiers kopen, geen bithouders. Bitjes zijn leuk voor schroefmachientjes en verder niet.
Leer ook vooral het verschil tussen PH en PZ!! Hoeveel schroeven/schroevendraaiers ik hier niet op heb zien sneuvelen. In de elektro komt PZ meer voor dan PH, die beginnen zelfs zeldzaam te worden.

dankjewel

ik ga zeker alle schroevendraaiers kopen, geen probleem, maar heb een hoop super deftige bits liggen (wera, wel de korte versie) en zou die misschien wel graag inzetten.

ph gaat volgens mij verdwijnen, pz is gewoon een beter design; elektriciteit of niet.
ik ga mij toch een wiha bithouder kopen, gebruik ik hem niet voor VDE toepassingen dan kan ik het nog altijd voor andere doeleinden gebruiken.

ps: de rest van de schroevendraaiers zijn pb swisstools :-)

maartenbakker

Golden Member

PH en PZ mogen van mij allebei verdwijnen ten gunste van TORX, al geef ik toe dat PZ wel een stuk beter werkt dan PH.

Voor degenen die hier niks meer van snappen:

PH is Phillips (dubbel l!) ook wel gewone kruiskop of oude kruiskop genoemd. PZ is Pozidriv met tussen de tanden van het kruis nog smalle ruggetjes en in de schroeven bijbehorende rillen. Alle schroeven die je in de bouwmarkt koopt zijn tegenwoordig PZ, en veel schroeven in installatiemateriaal en apparatuur (maar in computers kom je vrijwel uitsluitend PH tegen en in consumentenelectronica ook nog regelmatig).

De volgende keer dat je op een kruiskop loopt te vloeken dat de schroevendraaier er uit schiet als je kracht moet zetten: controleer of je wel de juiste schroevendraaier gebruikt!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een bitjesschroevendraaier, geïsoleerd of niet, is altijd handig, maar voor de frequentst gebruikte schroevendraaiers neem je best toch een volledige schroevendaaier. Je wil niet elke keer bitjes moeten zitten veranderen als er een andere schroef aankomt.

Wat PZ betreft: de firma Borgh verkoopt erg goeie "kogelkop" PZ2-bitjes, die zakken dieper in de vijs, veel minder kans op doordraaien. Kost iets meer, en ze leveren wel enkel aan bedrijven (btw-nr). Catalogus is te downloaden op hun site. Hun bevestigingsmaterialen zijn niet goedkoop maar wel superkwaliteit. Ik heb de vergelijking gedaan in mijn eigen verbouwing, met bvb schroeven van 8x100 in houten draagbalken - die van Borgh gingen heel wat vlotter in het hout dan die van de gele doosjes (merk ontsnapt me even).

Op 11 september 2010 01:18:01 schreef Henry S.:
[...]
Hoeveel huizen worden er per jaar gebouwd en installaties worden gelast met steeklasdoppen? Hoeveel brandt er af? En hoeveel van die branden zijn tengevolge van een slechte las?

Steeklasdoppen zijn prima, als je ze goed gebruikt, maar dat geldt ook voor schroeflasdoppen evenzo goed.

Wat vooral bij steeklasdoppen gedaan moet worden, is dat de draad op voldoende lengte gestript moet worden,
en als ze er in gestoken is, moet men zonder te draaien als het ware recht terug vast trekken.

MVG Gerard. ;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

ik vraag me af waar die torxen moeten gebruikt worden, en is het nodig dat deze geisoleerd zijn ? en heb je buiten t10 t15 t20 t25 nog andere nodig ?

ik vraag me af of je zoveel geisoleerde schroeverdraaiers nodig hebt,
(een 4mm en 2.5mm plat en een pz2, tot daaraantoe, onlangs nog een paar draden beter vastgezet in een automaat onder stroom, maar meestal zet ik gewoon alles uit) wat denken jullie hiervan ?

dankjewel

GJ_

Moderator

Op 23 maart 2011 10:31:36 schreef fille:...onlangs nog een paar draden beter vastgezet in een automaat...

Hoe weet je dat het beter was? ;-)
De meeste schroeven worden veel te vast gedraaid! Ik heb een heel arsenaal aan momentschroevendraaiers. Nou gebruik ik die ook niet altijd en overal hoor, maar het geeft wel een beetje het gevoel hoe strak een schroef moet worden vastgezet.

Op 22 maart 2011 16:43:27 schreef maartenbakker: PH en PZ mogen van mij allebei verdwijnen ten gunste van TORX..

Er is toch niks mis met PZ, als je het juiste gereedschap gebruikt en als minkukels met het verkeerde gereedschap verbannen worden. Torx vind ik helemaal niks, als je dan toch iets wil is er niks mis met een gewoon binnenzeskant toch?

wel, ik kon de draad eruit halen zonder ENIGE moeite, dat was voor mij het teken dat er iets mis was. brandoorzaak nummer 1 dacht ik.
ik draai schroeven inderdaad niet te vast, vooral bij elektrisch materiaal,

PZ ben ik ook fan van, geef mij maar inbus als het geen pz mag zijn. torxen, durven nogal fragiel te zijn, voor die safeties. maar zoals GJ zegt, veel fors heb je niet nodig bij de installatie van elektriciteit. (overlakte schroeven van scharnieren uit oude deuren draaien daarentegen ....)

iemand die weet waar de torxen vooral van pas komen en welke maten ?
dankjewel

GJ_

Moderator

Ik gebruik een standaard set torxen (T9, T10, T15, T20, T25, T27, T30 en T40), plus nog een paar losse maatje lomp groot en wat minimaatjes, T5 en T6.

Begin gewoon met een setje zou ik zeggen. Als je daarna nog veelgebruikte blijkt te hebben, bijvoorbeeld T25, kun je daar later altijd nog een T sleutel kopen met bv een bolkop aan het lange eind.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 23 maart 2011 15:02:59 (40%)

maartenbakker

Golden Member

Als de kop al een beetje mishandeld is, heb je met PZ alsnog niet altijd grip. Bij TORX ligt de slijtgevoeligheid extreem veel lager, ook voor de schroevendraaier zelf.

In de bouw is een voordeel dat de schroeven beter aan je bitje blijven hangen.

Bovendien -opzich heel fout- kan je een TORX meestal ook met een platte schroevendraaier in- en uitdraaien als je om een of andere duistere reden het juiste gereedschap niet onder handbereik hebt.

TORX versus binnenzeskant is voor mij een no-brainer: die binnenzeskant draai je veel te makkelijk rond.

Philips heeft ergens begin jaren '90 ook besloten om voor alle consumentenelectronica over te gaan van PZ naar TORX, en als er nou 1 fabrikant is die alles tot in detail doorrekent en uitzoekt... Wellicht zijn er dus nog wel meer goede redenen die ik zelf nog niet eens zo zag.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Torx, PZ, PH zijn bedacht omdat deze met automaten gemakkelijker zijn. Bovendien is er in torx ook nog een anti-tamperversie die de verschillende fabrikanten erg aanspreekt. Een binnenzeskant die rond gaat is wel vreselijk mishandeld, een torx gaat dan ook rond, zeker als iemand er met een gewone schroevendraaier in heeft zitten roeren. ;-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 23 maart 2011 16:37:27 (18%)

Torx heb je nogal eens nodig bij wit- of bruingoed. Ook gebruiken meer en meer schrijnwerkers torx dus als je ergens eens een mdf paneeltje moet losschroeven heb je best een torx bij de hand. Torx20 wordt meest gebruikt in witgoed, maar voor een paar euro heb je een set met alle torxen. Daarvoor kan je echt niet sukkelen.
Torxen zijn soms licht conisch dus draaien mensen zowel de schoeven als hun bitjes wel eens kapot door een verkeerde maat te gebruiken. Hou daar rekening mee.

dankjewel

blijkbaar mogen we geen examen doen wanneer we geen VDE gereedschap hebben, ze gaan ervan uit dat na de opleiding heel wat mensen elektricien gaan worden of dat je zelf aan je eigen elektriciteit gaat werken. Ze hebben wel gelijk, dus ik heb al besteld

a)knipex geisoleerde tangen. heb er een hoop gekocht, ook voor zaken waarvan ik denk dat je ze niet voor elektriciteit nodig hebt, maar heb ze toch VDE gekocht omdat je ze dan altijd kan inzetten.

wat zit er in het pak: (striptang, zijsnijtang, rondbuigtang, platbuigtang, waterpomptang, universele tang, dubbelzijdig snijdende kabelschaar tot 20mm)

(ik had een discussie gevonden op dit forum: waarom vde kopen als je spanningsloos werkt, na het lezen van deze topic, heb ik maar wijs besloten om vde all the way te gaan. die paar euro's extra maken het niet).

b)een set vde wera schroevendraaiers. (die PB swiss tools komen er ook aan, blijkbaar een kadootje)

c)jokari (nr 15,16,27)

d)torx en inbus set

daarnaast heb ik zelf een UNI-T multimeter, ratel en dopsleutels, steek en ringsleutels. (geen vde modellen).

ik ga nog kopen, een mes en een ik ben nog op zoek naar een kabelschoentang of een aderhulstang. Dat zijn twee verschillende zaken, ik veronderstel dat ik ze beide nodig heb ?

voor een aderhulstang zou ik de simpele knipex 9772180 nemen (niet de weidmuller) en wat voor de kabelschoentang?

dankjewel

Shiptronic

Overleden

Op 23 maart 2011 16:36:25 schreef GJ_:
Een binnenzeskant die rond gaat is wel vreselijk mishandeld, een torx gaat dan ook rond, zeker als iemand er met een gewone schroevendraaier in heeft zitten roeren. ;-)

in een rond gedraaide binnenzeskant (inbus) krijg je juist grip door er de volgendemaat torx voorzichtig in te tikken, drraid torx rind, dan krijg je wel weer grip doot er een inbus in te tikken.

Torx is goed, maar dan moet de fabrikant
a), ze diep genoeg maken ( en dus niet zoals die van bv. renault)
b), duidelijke hoeken, en niet die afgeronde kantjes hebben

maar ja alles kan stuk ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ook niet te bescheiden beginnen, verpest je ook zo wat mee verkeerde tool voor verkeerd karwij

[Bericht gewijzigd door ganzzz op vrijdag 25 maart 2011 22:52:28 (24%)

maartenbakker

Golden Member

Op 25 maart 2011 20:38:13 schreef Shiptronic:

Torx is goed, maar dan moet de fabrikant
a), ze diep genoeg maken ( en dus niet zoals die van bv. renault)
b), duidelijke hoeken, en niet die afgeronde kantjes hebben

maar ja alles kan stuk ;)

Mijn eerste TORX-schroevendraaier (T10) heeft vele duizenden Philips-TV's en andere apparaten gezien en begint langzamerhand een beetje te slijten. Het is een Bernstein. De pasvorm was zeer goed en is nu ietsjes minder. Een PH of PZ zou verder versleten zijn. Misschien een stukje afslijpen of anders gewoon maar een nieuwe. Weer Bernstein natuurlijk.

En ja, de schroefjes moeten liefst een zo diep mogelijke kop hebben, maar dat geldt eigenlijk voor alle soorten koppen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."