5A gestabiliseerde voeding koelen

Graag wou ik een voeding maken van 12V/5A volgens het schema "5A gestabiliseerde voeding ".Omdat ik gebruik wil maken van de IC 7812 en die maar 1A max kan leveren moet ik T1(2N2955)toevoegen.
Vraag 1 :wordt het koelelement berekend op Idc 5A of op 5A-1A van
die Ic 7812 regulator
Vraag 2 : wat is de max uitgang spanning van de ongereguleerde
uitgangs spanning van die transfo
Vraag 3 : Voor die Brug D1 gebruik ik B80C5000 is dit voldoende
Correctie's en tips zijn welkom
groeten
jack

hallo Jack,

1) het koel-element berekenen op de stroom van de 2N2955
((Vin-Vout) x 5A).
2) de max. ongereguleerde spanning op de C is: 1,41 x Vac (=Vin).
3) de bruggelijkrichter B80C5000 is voldoende, mits
je een snelle zekering gebruikt (F5A).

veel succes !

groeten van ElektroDick

beste Electrodick
Ik ben een beetje aan het dwalen.
Ik dacht dat die transistor moest gekoeld worden maar t'is uiteindelijk die regulator zo denk ik het te verstaan.
groeten
jack

Frederick E. Terman

Honourable Member

T1 is een MJ(E)2955. Deze moet bij hogere uitgangsstromen goed gekoeld worden.

Volgens het artikel moet dus de transistor gekoeld worden.

Het is trouwens geen gek idee de regulator op dezelfde koelplaat aan te brengen. Je profiteert dan nog een beetje van zijn temperatuurbeveiliging: als de transistor te heet zou worden, zou de regulator ook heet worden en daardoor zijn uitgangsstroom terugnemen, waardoor de boel nog wat beschermd wordt.

De koelplaat bereken je in dat geval op de totale stroom.
Maar als je verschil maakt tussen de afmetingen van een koelplaat voor 4A en voor 5A, dan ben je toch al te krap bezig. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Volgens mij werkt die thermische koppeling niet. De transistor wordt binnenin veel warmer dan de koelplaat, en is dus waarschijnlijk al lang stuk voordat de regelaar warm genoeg wordt om terug te regelen. Maar mischien kan het toch als de regelaar zelf ook al een flink deel van de uitgangs-stroom moet regelen. Dan kun je alles mischien zodanig regelen dan de regelaar en de transistor ongeveel even warm worden???

Shiptronic

Overleden

Iets is beter dan niets!
En het is 1 moeite , maar ik ben het met FET eens , pak een ruim voeldoende koel profiel( en zet ze er allebij op)!. dat geneuzel op het randje.

Met een 10W koeler zit het wel goed ;)

Veel suces met je project !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb al veel goeie raad gekregen maar mijn probleem is dat ik die procedure voor berekening in t'geheel niet snap

Shiptronic vermeld me dat een 10W goed is maar hoe kom je aan die waarde,ik begrijp er geen bal van.
groeten
jack

Is tijd voor filmpje. :)

Legt alles duidelijk uit hoe en wat rond het ontwerpen van koeling.
http://www.youtube.com/watch?v=8ruFVmxf0zs&feature=channel_video_t…

een koelbok staat een waarde bij in C/W of K/W (die zijn hetzelfde)
als je een koelbok hebt van 2C/W en je stopt er 1 watt aan hitte in dan wordt het koelblok 2 graden warmer.
stop je er 20 watt in dan wordt het koelblok dus 40 graden warmer dan de omgeving.
zover goed te doen lijkt me.

nu heb je een 5 ampere voeding waar 12V uit komt
als je er 15V instopt komt er 12V uit, die 3V verdwijnt niet magisch.
die 3V wordt hitte, 8V bij 5A is dus 15 watt aan hitte.
ook nog goed te doen zou ik zeggen.
als je het eerder genoemde koelblok neemt van 2C/W wordt ie dus 15 * 2 = 30 graden warmer.
als je kamer 20 graden is zal het koelblok dus 50 graden worden :)

dit is de basis, er zit nog wat meer achter, lees daarvoor het artikel wat M-i-c-h-e-l heeft gelinkt

maartenbakker

Golden Member

Let ook goed op het verschil tussen de 2N2955 (obsolete laagvermogen germaniumtype, volkomen ongeschikt) en MJ2955/MJE2955 (de officiele benaming van de transistor die je nodig hebt).

@ohm pi hieronder: Dat is een verkeerd gelabelde MJ2955, dus die zou je inderdaad kunnen gebruiken. Een echte 2N2955 is toch echt iets heel anders, zit ook in een andere behuizing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
free_electron

Silicon Member

Op 22 augustus 2011 01:53:31 schreef ElectroDick:
hallo Jack,

1) het koel-element berekenen op de stroom van de 2N2955
((Vin-Vout) x 5A).
2) de max. ongereguleerde spanning op de C is: 1,41 x Vac (=Vin).
3) de bruggelijkrichter B80C5000 is voldoende, mits
je een snelle zekering gebruikt (F5A).

veel succes !

groeten van ElektroDick

1) fout : koelelement berekenen op totale power dissipatie. ook die 7812 moet gekoeld worden.
2) de max ja.. van zodra je gaat belasten stort dat in elkaar.
3) nee , die is NIET voldoende. de stroom naar de condensator toe is veel hoger ( je hebt pieken tijdens het bijladen ) die b40c5000 is veel te krap. zorg maar dat je iets hebt wat 7 a 8 ampere aan kan.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik heb een poging gedaan een Koelblok te berekenen en kom aan 0.8°C/W en heb gekozen voor een Fischer blok SK 88/100.Dat lijkt mij nogal een overdreven groot beest.
Om mij gerust te stellen : " Kan iemand dit eens na chekken "
groeten
jack en dank bij voorbaat

Henry S.

Moderator

Je hebt geen ingangsspanning opgegeven, maar 0.8°C/W lijkt me een veel klein getal.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Dan kom ik echt niet op 0.8, ik ben benieuwd naar je berekening.

Je moet 20W wegstoken, zelfs een 2°C/W profiel kan dat op z'n sloffen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

In die schakeling zijn er toch 2 componenten die moeten gekoeld worden : 1 transitor die de stroom levert en 1 regulator die de spanning op peil houdt.De verwarring is voor mijn klein verstand te groot.Mocht ik een voorbeeld van die samengestelde berekening kunnen opvissen dan zou mijn probleem opgelost zijn.

benleentje

Golden Member

Je moet in de berekeningen wel de max temp van de componenten mee nemen. Als beide IC en transistor 100oC mogen worden en de omgevins temp in je voeding stel je op 35oC deze moet je zelf inschatten hoe warm het kan worden. In de zomer kan het ook 35oC worden in nederland. Dan heb je een temp verschil van 65oC.

Dan is het als volgt

65oC / 20W = 3.25oC/W

Als het dus maar 20oC is dan presteerd je koeling dus beter en worden de componenten geen 100oC maar iets koeler. Als de omgevings temp hoger word dan pas komen de componenten boven de 100oC uit.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 28 augustus 2011 17:46:32 (21%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Overigens kan het zomaar ook zo zijn dat de brugcel gekoeld moet worden. De B40C5000 die je eerst wilde gebruiken, kan ongekoeld maar 3,3A aan. Sowieso neem je nu al wat zwaarders, maar het is wel iets om op te letten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 28 augustus 2011 17:34:00 schreef Jack2:
In die schakeling zijn er toch 2 componenten die moeten gekoeld worden : 1 transitor die de stroom levert en 1 regulator die de spanning op peil houdt.De verwarring is voor mijn klein verstand te groot.

Post jouw berekening dan eens.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

een 0,8K/W profiel , dat is genoeg voor 75 watt aan verstookt vermogen :P zouden ze ooit zo aan de pmpo rekenmethode zijn gekomen .....

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je zou ook Schottky-diodes kunnen gebruiken voor de brugcel. Dat geeft minder verliezen en dan heb je dus minder koeling nodig.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.