Lagerprobleem AEG Lavamat 88740

Weet iemand hier hoe je de Lagers van de wastrommel kan vervangen van een AEG Lavamat 88740 kan vervangen ?

Of weet iemand hoe ik de service handleiding kan vinden.

Ik lees wisselde vervangen over het zelf vervangen van deze lagers.
Wat adviseren jullie?

Zelf doen of naar een service Center.

Ik had al op google gezocht, maar veel kan ik niet vinden hierover.

Aan modje's : Kan een van jullie een title edit doen naar :
Lager probleem AEG Lavamat 88740. Bedankt.

[Bericht gewijzigd door Xtremer op zaterdag 24 september 2011 21:54:53 (13%)

Als je een beetje technische kennis hebt dan zou ik zeggen begin er aan, indien niet kan je beter laten uitvoeren door een ervaren.

Ik krijg deze klus geklaard in een dik uur. Iemand zonder ervaring kan er wel een middag aan om krijgen.

Om te beginnen,

-Deksel en achterkant van het toestel halen,
zeepbak werwijderen en de twee schroefjes er achter ook.
-Twee schroeven bovenaan aan bedienpaneel ook los draaien.
-Rechts onder de keuze schakelaar zit een lipje, deze opzij duwen met een vinger, dan kan je het bedienpaneel verwijderen, stekkers losmaken en opzij leggen.
-Plaatje voor pomp verwijderen en de drie schroejes erachter ook. Plaat wegenemen.
-Deurslot los schroeven
-Buitenste veer van manchet in deur los maken. Aan kuip vast laten.
-Frontpaneel los schroeven en opzij leggen (4 schroeven)
-Slang van pomp naar kuip losdraaien aan de kuip, los laten hangen.
-Stekkers aan de motor en verwarmin loskoppelen, motor los draaien en verwijderen.
-De linkse en rechste schokbereker losmaken door pennen te verwijdderen, aan kuip zijde is voldoende. (niet makkelijk kan vast zitten)
-pressotaat darm los maken aan lucht kamer, en van kuip los maken.
-Zien als alles nu los is van de kuip.
-Met twee personen de kuip uit de kast heffen. Let goed op de stand van de veren, moeten juis hetzelfde terug geplaatst worden.
-De centrale bout uit as draaien en polie afnemen.
-De schroeven waar de kuip mee in elkaar zitten er uit schroeven, zitten vast, doe ik met boormachine.
-De kuip helfden scheiden.
-As uit kuiphelft slaan dmv er een drijfpen in te steken, pas op voor de schroefdraad.
-als de as er uit is deze goed schoon maken een beetje schuren mag maar niet te veel, anders speling....
-Koperen ring ook nazien en schoon maken.
-Als beide te erg beschdigd zijn ook as met trommel vervangen, hopelijk is deze nog in orde.
-Lagers uitkloppen met een metalen buisje.
-Ook deze goed schoon en droog maken.
-Nieuwe lagers inkloppen.
-Nieuwe dichting ook in klopen, beide doe ik met een passende buis.
-Dichting goed invetten met bijgeleverd vet.
-As ook invetten en voorzichtig in de kuip schuiven.
-Polie plaatsen een schroef, deze goed aandraaien.
-De dichting in andere kuiphelft schoonmaken, niet uit halen anders past hij niet meer, vervangen heb ik nog nooit gedaan.
-De kuiphelften terug samen schroeven let op voor de verwarmingsweerstand deze moet terug in zijn beugeltje schuiven.
-De rest terug in mekaar zetten zoals je ook los gehaald hebt.
-De wasachine leeg testen op kookwas met zeep.
-Tijdens draaien controleren op lekken.

Normaal heb jij volgende dingen nodig.
lager 6206
lager 6207
dichting AEG 124 96 52 00 7
Lagers kan je overal vinden, beste 2rs lagers nemen.
Dichting kan enkel origineel.

Voor de zekerheid bij bestelling van je onderderdelen det pnc nummer doorgeven (PNC 914 .......)

MVG

Volgens mij is dit niet mogelijk met een plastic kuip. ;)

Signature¿ ¡Que¿¿¡

Dit toestel heeft normaal gezien nog een plastic kuip uit twee helften die geschroeft is, versie's van 2 jaar en jonger hebben een gelaste kuip dus niet meer demonteerbaar, maar dus wel nog onder garantie.

En vergeet voor de simmerring geen speciaal vet te gebruiken, anders geen lang plezier van je nieuwe spulletje!

Controleer loopbaan waarop simmerring loopt, deze wil wel eens ingesleten zijn, anders met polijst schuurlinnen glad maken, mogen geen banen ingedraaid sijn

Bij een originele simmering zit dat potje speciaal vet bij.

https://ishop.aswo.com/products/4710179.jpg

Op 29 september 2011 23:34:59 schreef smd:
En vergeet voor de simmerring geen speciaal vet te gebruiken, anders geen lang plezier van je nieuwe spulletje!

Controleer loopbaan waarop simmerring loopt, deze wil wel eens ingesleten zijn, anders met polijst schuurlinnen glad maken, mogen geen banen ingedraaid sijn

Gewoon kogellager vet voldoet voor zover ik weet.

Ik heb al 100den wasmachine`s van nieuwe lagers voorzien en nog nooit anders gedaan dan kogellager vet.

Nog nooit een machine terug gehad.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Mijn vader, waarvan deze wasmachine is belde me net.

Hij is bij diversen onderdelen winkels geweest, en ze raden hem af om de wasmachine te repareren.

De kuip schijnt onmogelijk om weer waterdicht terug in elkaar te zetten.
Ook zijn de onderdelen behoorlijk duur, dus ze vervangen de wasmachine.

Heren, Toch bedankt voor de reacties en moeite.

Winkels verkopen graag nieuw. 2 lagers en simmering kosten niet meer dan 50€, Ik heb nog nooit geen lekkende kuip gehad na reparatie

Die verkopen inderdaad gewoon nieuw!

Kuipen krijg je inderdaad gewoon weer netjes waterdicht nog nooit problemen mee gehad!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 17 oktober 2011 17:56:00 (49%)

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Dit is voor mijn ook nieuws voor mijn! heb ook nog nooit meer dan 50 Eu uitgegeven, en nog nooit een lekkende kuip gehad.... Maar ja, elke leverancier adviseert een nieuwe machine. Zonde weer een op de schroot....

Tip om de volgende lager vervanging uit te stellen:
Gebruik nooit te veel vloeibaar wasmiddel! Daarvan gaan de lagers namelijk naar de knoppen. Waspoeder is nog altijd het beste.

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Daar ga je voor een groot gedeelte de mist in. Het grootste probleem is koudwassen. En vooral geen Calgon gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 17 oktober 2011 17:56:11 (53%)

Signature¿ ¡Que¿¿¡

Bedankt voor alle reactie's

Binnenkort ga ik naar me vader, en dan gaan we de lager vervangen.

We leggen er een foto camera bij om alles vast te leggen op de foto tijdens demontage.

Zodat we niet voor verrassingen staan bij de montage hiervan.

Waarom is koudwassen zo'n probleem voor lagers ?

Om koud te wassen heb je sterkere wasproducten nodig. Die worden ook verkocht met reden energie te sparen. Maar de asafdichting word er hard van en gaat water door laten. ook bij warm wassen houd de dichting zachter. mijn gedacht toch.

bij aeg was het lagerprobleem ook seriegebonden heb ik gemerkt. in het verleden kwam ik vooral de lavamat610 en een type ( weet het nummer niet meer ) uit 1999 tegen die altijd rotte lagers hadden . andere aeg typen hadden hier minder last van , van elk middenrange type sinds 1985 stonden er wel machines dus de probleem gevallen waren bekend...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nou,

Afgelopen dinsdag zijn we begonnen om de wasmachine uit elkaar te halen.
Dit hebben we gedaan volgens het stappenplan van Chrisbou.

Hartelijk dank hiervoor.

Afgelopen dinsdag is het goed gegaan, alleen was helaas de wasmachine motor op de water lekkage sensor gevallen.
Nadat alles los was hebben we ook nog de beton blokken los gemaakt in verband met het gewicht.
Kuip mee naar beneden genomen en in de garage uit elkaar gehaald.
Nadat de trommel er uit was kwamen we de ravage tegen...
Helaas was dit al een langer probleem en is wel het een en andere geroest.

Ik had samen met mijn vader spullen besteld. (2 lagers & Simmring ) a 56 euro.

Woensdag en donderdag heeft mijn vader alles schoon gemaakt en roest verwijderd.
De pressotaat slangen doorgeblazen.

Vandaag terug gegaan naar mijn vader.

De roest in lagerbuis was ver verwijderd, maar deze hebben we ingesmeerd met vet. Lagerhuis ingesmeerd met een soort kopervet.
lagers er in geslagen met behulp van een buis op de buitenringen.

Voor de rest geen problemen gehad met inbouwen.

En... Daar komt het moment...

Even de laatste snoer aan sluiten.. De voeding....

Krijg ik nog even lekker een opdonder in verband met de Filter..
(Condensators naar aarde)
Eerst de fase en nul op de ontstoor filter aangesloten... en toen de aarde aan raken van de wasmachine...
Werkt beter dan Red Bull....
Bedankt pa dat je de schakelaar aan had laten staan.. :-)

En dan komt het moment...
Doet hij het..
Er komt licht van af.
Wasmiddel er in... 95 graden...
En ja hoor hij gaat lekker aan de gang.
Nu anderhalf uur later nog geen druppel water gevonden en nog steeds een draaiende wasmachine.

Heren van Circuits online : Bedankt.
http://www.duimomhoog.nu/template/img/logo.png

edit :

Tijdens het laatste gedeelte heeft hij een klein beetje water gelekt op de helft van de kuip. Dit kan tijdens het centrifugeren gebeurt zijn. Maar het is heel weinig. Mijn vermoede is dat deze zeer kleine lekkage wel dicht gaat zitten.