Aansluiten electrische kookplaat (2fase perilex) en oven 1 fase

Beste,

Ik heb net een huis gekocht waar al een keramische kookplaat inzit op 2 fase perilex en ik wil hier graag nog een oven bij plaatsen, het liefst op de bestaande 2 groepen. (er 1 bij plaatsen is nogal omslachtig daar)

De kookplaat is 2x1200 1x1700 en 1x2100W dus in totaal: 6200 Watt

De Inbouw oven is 3600 watt en heeft dus gewoon een 1 fase aansluiting.

2 16A groepen is iets meer dan 7200 watt dus ik begrijp dat het niet allemaal tegelijk aan kan... echter zal je in praktijk nooit de oven en meer dan 1 of 2 kookplaten aanzetten dus qua wattage moet dit volgens mij best kunnen.

Ik vroeg me alleen af hoe de kookplaat er op reageert al ik dus 1 van (zijn) groepen met 3600 watt belast??? moet de belasting evenredig verdeeld zijn of werkt dat de helft van de platen niet?

graag wat advies hier over? groet,

Joeri

Dan moet men als het met 2Fase en Nul is zo aansluiten.
http://www.uploadarchief.net/files/download/kook%20plaat2.png
http://www.uploadarchief.net/files/download/2phperilex.png
Let wel op waar de Fase L1 en N1 en de Fase L2 en N2 zitten.
En dat er een brug zit van 2-3 en van 4-5. Meten is Weten !
Dus 2X F , 2X N en Aarde.
Dan heeft men meer vermogen en is beter verdeeld en veiliger.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

En als dit dus een kookgroep is die uit één en dezelfde fase bestaat wordt de nul bij een onderbreking daarvan over één enkele nuldraad geleid inclusief nog even de oven daarbij.
Eerst controleren wat voor kookgroep dit is dan pas een eventuele draadbrug gaan aanbrengen over de nul.
Als deze afkomstig is van een 400 volt netwerk is dit geen probleem.
Hoe wil je dan de oven gaan aansluiten?
Een extra draad uit de perilex laten lopen,
Bij eventuele brand door deze aanpassing ben je dus niet verzekerd.
Leg het gewoon aan zoals het moet , slaap je een stuk beter.

als het huis een krachtvoeding heeft is het beter om ipv de 2 b16 automaten een krachtautomaat te gebruiken op de perilex . op die manier heb je 3 aparte fasen en kan de oven op 1 eigen fase . de nul kan enkel blijven gezien de last bij max gebruik op de perilex ( 10Kw ) 0 amp is..

als de ts alleen een 25 of 35amp 230v hoofdaansluiting heeft dan kan dit niet , de nul is dan belast met meer dan 25amp , wat te veel is . dus zal een eigen groep of het fornuis niet gebruiken samen met de oven nodig zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zoals testman het aangeeft kan het wel maar het mag niet. Je hebt dus een probleem bij brand ook al was dit stukje creatieve werk niet de oorzaak.

Gewoon een extra groep er bij trekken.
Of wat ook kan is een EnergyBox van Hager.
http://catalogus.hager.nl/resource?app=CatDownload&name=6UY00200A.…
http://download.hager.com/nl/manual/hdl_hen_energybox_nld_2006.pdf
(extra groep trekken is vaak goedkoper)

bedankt voor alle reacties, maar mijn vraag is nog niet echt beantwoord. de elektrische kookplaat is namelijk al netjes aangesloten op 2 (verder lege) 16A groepen via een perilex stekker.

het gaat mij er om of ik op 1 van de 2 bestaande groepen een oven kan plaatsen als ik er voor zorg dat ik tegelijk met de oven niet meer dan 3600 watt aan kookplaten aanzet? ik doe dit uiteraard niet met een draadje uit de perilex maar gewoon netjes in een doosje op de muur... ik weet namelijke niet zo goed hoe een kookplaat intern van de 2 groepen gebruik maakt.

een extra groep er bij maken is natuurlijk netter, maar nogal lastig aangezien de groepenkast een verdieping hoger zit en alle pijpen in de muur liggen.

Hoe regel je dat een fase niet zwaarder belast wordt dan 3600VA?
Door een bedieningsfout (oven en sommige kookplaten tegelijk aan) kan er zomaar meer dan 16A gaan lopen. Dan verkeer je in een (brand)gevaarlijke situatie.

Daar dienen de zekeringen of automaten toch voor om uit te schakelen bij overbelasting.

Ik zet ook altijd een straalkachel op het randje van het bad , heb namelijk een aardlekschakelaar.
Als men in België alle huizen waar de elektrische installatie niet volgens de regels is zonder stroom zou zetten dan kan men een kerncentrale sluiten.

1 centrale ? ik denk dat de straatlampen dan op 150% moeten gaan branden om de kerncentrales hun energie kwijt te kunnen laten ...

@joeri87 , heb je een krachtaansluiting of 1x 230v wat in je huis binnenkomt ? met een krachtaansluiting is de perilex zo te maken dat er 1 fase extra op komt te staan deze kan alleen voor de oven worden gebruikt , dit kan alleen met een 3 fasen krachtaansluiting omdat anders de nul zwaar overbelast wordt !

als je netjes bij de perilex een wcd monteert voor alleen de oven is dit geen probleem , zo'n zweefkroonsteen achter het aanrecht is niet zoals dit moet... hier in nl moet de krachtgroep wel een nulschakelaar hebben bij opsplitsen , dus een automaat met nulschakelaar is oook goed..

waar rook was, werkt nu iets niet meer