FM frequentieband indeling

In deze wet staat het volgende omschreven: http://wetten.overheid.nl/BWBR0019813/geldigheidsdatum_28-01-2011#

B. Waterscheiding

Onder waterscheiding wordt verstaan: het beschermen van de lokale omroepzenders in de band 104.9 – 107.9 MHz. Om de frequenties binnen de LO-band te beschermen mag de beschermde veldsterkte, op de site en/of rasterpunten, niet overschreden worden.

> Daar staat na 12 km hemelsbreed mag je 300KHz onder of boven de frequentie uitgezonden worden. Betekent dit vanaf de zendmast locatie?

Dus:

Locatie X 107.8MHz
Locatie Y 107.5MHz (12 km verderop locatie X) ?

Na 8 km mag je zelfs 400KHz +/- frequentie gaan uitzenden? Wanneer ze 100KHz of 200KHz is dit het hoogste 19 km. En dezelfde frequentie pas na 40 km.

400KHz frequentie verschil levert nog problemen op volgens Broad Cast partners:

De inzetbaarheid van de frequentie Lingewaal 92,2 MHz (“Reserve LO” bestemming) is getoetst.
Deze blijkt nauwelijks voordeel te bieden en stoort licht op Lopik 92,6 MHz. Om die reden is ge-
keken of er een aanpassing mogelijk was. Die is gevonden in het verschuiven van de frequentie
naar 92,1 MHz, opgesteld in Asperen. Er is dan meer vermogen mogelijk en de storing op Lopik

Bron: http://radio-tv-nederland.nl/zerobase/Hvs%20097673%20HM-gr-BNT%20onder…

Gaarna jullie reacties hierop!

Volgens mij gaat het hier om in hoeverre omroepzenders bij elkaar in de buurt elkaar mogen "storen".
Het gaat er niet om of jij mag uitzenden.
Dat mag een particulier niet.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Gaarna jullie reacties hierop!

"Prima regeling".

Is dit een discussiestuk, of is er een vraag?
Hoe moet de laatste zin eindigen? (en de storing op Lopik...)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Henry S.

Moderator

Op 19 februari 2012 22:43:18 schreef vragen:
> Daar staat na 12 km hemelsbreed mag je 300KHz onder of boven de frequentie uitgezonden worden. Betekent dit vanaf de zendmast locatie?

Ja...

Verder kan ik weinig met dit topic.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Omroepzenders gemoduleerd in FM storen elkaar in principe niet.
Een 3m zender heeft een bereik dat ongeveer overeenkomt met de visuele horizon plus nogwat. De hoogte van de zendmast en de ontvangstantenne speelt hierbij een rol evenals obstakels binnen de zgn Fresnelzone.
De visuele horizon berekent men door met goniometrie de driehoek te berekenen gevormd door de antennehoogtes vermeerderd met de aardstraal en de hoek tussen beide antennes.
Men neemt voor de aardstraal (6400 km)een fictieve aardstraal van 5/4.
dat wordt dan 8000 km + de antennehoogte.
Dit doet men om het effect mee te rekenen dat de radiogolven iets meebuigen met de aarde in tegenstelling tot licht dat een veel kortere golflengte heeft.

FM zenders storen elkaar in principe niet. Door de eigenschappen van frquentiemodulatie kan de discriminator-detector slechts 1 signaal terzelfdertijd demoduleren, het sterkste.
Je kunt voor 1 frequentie de beschikbare geografische zendruimte bekijken als zijnde gevuld met opgeblazen balonnen. Als je een ballon harder opblaast door meer vermogen te zenden , dan wijken de andere balonnen in hun grensgebied terug, maar interfereren niet met elkaar. Verzwak je de druk in een van de ballonnen, dan drukken de anderen haar samen en nemen meer plaats in. Dat is de vergeliijking die best met de werkelijkheid overeenkomt.
Als twee signalen op hetzelfde kanaal aan de onvangeringang aangeboden worden zal er wel enige degradatie optreden van het signaal, meestal wordt de ontvanger er iets minder gevoelig door.

Dan spreekt men van blocking, desentisation, intermod enz.. maar dat zijn geen onderwerpen voor beginners.

joopv

Golden Member

Zenders storen elkaar zowieso nooit. De storing ontstaat pas als er ontvangen moet worden :)

Anoniem

Fijn opgemerkt.:-)
Wat ik bedoel is dat bij een AM ontvanger waar 2 signalen op dezelfde frequentie tegelijk ontvangen worden, beide audiosignalen zullen gedemoduleerd worden wat een kakefonie van klanken oplevert plus vervorming. Bij FM modulatie wordt enkel de sterkste gehoord en onvervormd, al zijn er bij uitzondering enkele neveneffecten.
Maar meeestal heb je 1 dominant signaal en een veel zwakker.
De modulatie van de zwakste komt er dan niet door, in tegenstelling tot andere modulatietechnieken waar ook een veel zwakker signaal de kwaliteit kan bederven.

GR, fijne theorie, maar in de praktijk is het wat anders. Ik woon in Gent en luister graag naar radio1 (die van de VRT), die daar nogal zwak is. Links zit studio Brussel te pompen en rechts nog iets anders. Kortom , er zijn dagen dat ik door Radio1 een gestoord en storend nabuurkanaal hoor.

groeten

Kris

Heden ten dage kan selectiviteit toch niet meer een probleem zijn?

En heeft Gent geen steunzender? Hoewel, toen ik in Leuven woonde, zat ik met een vergelijkbaar probleem, en tenminste toen had Leuven een aantal (waardeloze) steunzenders.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Radio1 komt van St pietersleeuw ofwel van hoe noemt dat dorp nu weer... (grens Oost-West Vlaanderen).
In Gent is het hoedanook vrij zwak. Een paar jaar gelden was het nog erger, toen hing Q music (of iets gelijkaardigs) tegen radio 1 geplakt, met steunzender in Gent.
Ik snap echter niet wat je bedoeld met "selectiviteit kan heden ten dage geen probleem meer zijn". Zijn iets oudere ontvangers niet selectief genoeg?

groeten

Kris

Mja, ik denk wel dat je algemeen kan stellen dat het vroeger moeilijker was om selectieve ontvangers te maken, reden zijnde dat je je middenfrequentiefilters meestal met van die getunede blikjes construeerde. Tegenwoordig knal je een SAW of vergelijkbaar filter in het IF en je krijgt al tientallen dB verzwakking in het aanliggende kanaal.

Dit betekent dan weer niet dat radio's van vandaag allemaal betere filters hebben, en waarschijnlijk was de betere HiFi tuner van 1985 wel selectiever dan een een doorsnee wekkerradio van vandaag, zelfs al zou de wekkerradio modernere filters gebruiken. Een 25-jaar oude dubbelsuperheterodyne ontvanger met twee zorgvuldig afgeregelde middenfrequentfilters, een goed meeloopfilter en een robuuste LNA/eerste mixer zou het nog wel eens heel goed kunnen doen in de omroepbandjungle van vandaag.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 21 februari 2012 22:03:14 schreef joopv:
Zenders storen elkaar zowieso nooit. De storing ontstaat pas als er ontvangen moet worden :)

intermodulatie.
http://www.telecomabc.nl/i/intermodulatie.html

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Anoniem

Op 21 februari 2012 23:08:46 schreef kris van damme:
GR, fijne theorie, maar in de praktijk is het wat anders. Ik woon in Gent en luister graag naar radio1 (die van de VRT), die daar nogal zwak is. Links zit studio Brussel te pompen en rechts nog iets anders. Kortom , er zijn dagen dat ik door Radio1 een gestoord en storend nabuurkanaal hoor.

groeten

Kris

Dat principe gaat idd maar op bij een relatief goede ontvanger.
De dekking van radiostations in het algemeen zo goed geworden,en op de kabel is er zowiezo goed signaal, dat de bouwers van consumptiegoederen de afgelopen 20 jaar niet veel aandacht meer besteed hebben aan het ontvangstgedeelte qua selectiviteit en gevoeligheid.
Daarom snappen niet veel mensen nog dat ook de antenne zeer nauw luistert, want je kunt immmers overal ontvangen met om het even welk stukje draad, zelfs in de lift en de kelder.
maar wie natuurlijk meer wil dan de stations die plaatselijk zeer sterk zijn komt voor grote problemen te staan.

Een probleem die al in de zender kan ontstaan is residuele AM modulatie en onvoldoend onderdukte delen van het gemoduleerde signaal die de toegewezen bandbreedte overschrijden..
Vroeger waren er hoofdzakelijk officiele staatszenders en wat lokale radio's.
De eerste categorie die een groot bereik had,werd zeer streng op de kwaliteit van het signaal getest en regelmatig getest en regelmatig onderhouden.
Met de opkomst van de private commerciele radiostations die meer centen hebben dan de oude lokale stationnetjes, is er meer aandacht voor de kwaliteit in dat segment,
Maar toch blijven het relatief low cost installaties. Onvolkomenheden of foute afregeling zorgen vaak voor te grote bandbreedte, of spurious emissions in de omgeving van het gebruikte kanaal en wat AM modulaie.

maar de meeste shit ontstaat in de ontvanger zelf.
Ik heb mooie surroundinstallaties gezien, waar de ontvanger een printje was wat je eerder in een goedkoop draagbaar radiotje verwacht. En de antenne, een stukje belledraad van 75 cm dat achter de kast bij de andere kabels weggemoffeld wordt.

Wie echt liefhebber is van slecht te ontvangen radiostations, begint met het plaatsen van een degelijke buitenantenne, liefst rondom vrij en zo hoog als praktisch mogelijk is.
Vooral in appartementsgebouwen met betonijzer in de wanden is er belabberde ontvangst. Wist je dat het haast onzichtbare metaallaagje in sommige zonnewerende beglazing en metalen lamellen als vitrage eveneens een sterke demping van radiogolven bewerkstelligen?

En ja, er is een spectrum management. Elke vergunde zender krijgt een gebied waarin hij mag zenden en daarmee verbonden een zendvermogen en antennehoogte opgelegd. Als je nu echt een zender uit een andere regio wil ontvangen op een bepaalde frequentie waarbij je ten volle in het bereik zit cvan deze die op jouw lokatie de frequentie bezit, vergeet het dan maar.

Als de zenders ten opzichte van jou in verschillende richtingen gelokaliseerd zijn, kun je nog wat bereiken met gerichte antennes, al is dat op 3m alweer een flinke constructie.

Op 22 februari 2012 00:58:55 schreef jovak:
[...]

intermodulatie.
http://www.telecomabc.nl/i/intermodulatie.html

Mooi artikel, maar toch... Intermod ontstaat slechts heel zelden in een passief element. Ik heb welgeteld in 38 jaar radioervaring één keer meegemaakt dat een slechtgesoldeerde zinken dakgoot intermodsignalen uitstuurde met als bron een nabijgelegen zendmast.
Dat zijn zo van die bizarre verhalen die graag rondverteld worden en die blijven hangen bij de mensen. Doet zich dan een gelijksoortig probleem voor, dan wordt algauw in die richting gedacht, terwijl de kans verwaarloosbaar is dat dit er iets mee te maken heeft.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 24 februari 2012 17:48:46 (10%)

Vaak hoor je als het FM-station te zwak is, een vervelend knetterende ruis bij dat station. En inteferentiefluitjes hoor je ook wel, niet als een constant gefluit bij AM-ontvangst, maar als een soort gewriemel.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
joopv

Golden Member

Als DAB+ gemeengoed is geworden kunnen we eindelijk afscheid nemen van deze spectrum verspillende manier van omroep.

* joopv verschuilt zich achter zijn vuurmuur :)

Ik woon in Friesland en kan vrijwel elke dag de FM 89.7MHz ontvangen wanneer ik de antenne horizontaal houdt. Ik heb het idee dat Duitse zenders een veel groter bereik hebben dan de Nederlandse. Maar dat valt te verklaren dat sommige zendmasten in Duitsland erg hoog staan!

Een zender vanuit het heelal (satelliet) heeft een superieur groot bereik! Klopt het dat in principe een zender onbeperkt bereik heeft zolang er maar geen objecten in de weg zitten?

Satelliet zit op 35.800 km hoogte?

Een zender vanuit het heelal (satelliet) heeft een superieur groot bereik! Klopt het dat in principe een zender onbeperkt bereik heeft zolang er maar geen objecten in de weg zitten?

Neen. Hoe verder je gaat, hoe minder vermogen er overblijft (bij een constante stralingshoek), en op een bepaald moment is er te weinig signaal over om het betrouwbaar van de ruis te onderscheiden.

Satelliet zit op 35.800 km hoogte?

Een geostationaire wel, ja. Het ISS daarentegen komt dagelijks voorbijzoeven.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Afgelopen weekend zond er een zender uit op de 104.0MHz. Dit merkte ik gelijk aan het signaal van Radio 1 welke uitzendt vanuit Tjerkgaast op de FM 103.8MHz. Ik hoorde deels de zender van de 104.0MHz op de 103.8MHz. Kan het omschrijven als flarten van of gekraak, spetters.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Deze?

Van Dijk op zaterdag 17 maart 2012 om 20:17
Mogelijke storing van Radio 1? Zender Starlight frequentie 104.0MHz met tel. 06 55 55 7051. Radio 1 zendt uit vanuit Tjerkgaast op de 103.8MHz.

(http://www.publiekeomroep.nl/artikelen/stand-van-zaken-radiozenders-pu…)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Gaaf, muziek uit het verleden, radio golven blijven dus toch eeuwig rond gaan. Hoorde je toevallig net ook Rob Stenders ?
http://brabantsradioarchief.jouwweb.nl/starlight ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 20 maart 2012 13:50:59 schreef vragen:
Afgelopen weekend zond er een zender uit op de 104.0MHz. Dit merkte ik gelijk aan het signaal van Radio 1 welke uitzendt vanuit Tjerkgaast op de FM 103.8MHz. Ik hoorde deels de zender van de 104.0MHz op de 103.8MHz. Kan het omschrijven als flarten van of gekraak, spetters.

Een officiele zender en een piraat, wat is nu je punt?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.