Peugeot 206 boordcomputer

Op 17 maart 2012 21:47:57 schreef flipflop:
[...]
Wat zeg je nou eigenlijk? 2003 is toch na 2001 zekers? Mijn auto uit 2001 heeft gewoon obd2 hoor.

Ik heb de ELM5 opvolger van ELM327
Beste heer xxxxx,



Hartelijk dank voor uw e-mail. Waarschijnlijk leest u voertuigen uit welke niet EOBD / OBDII ondersteund zijn. De tester welke u heeft gekocht is voor benzine voertuigen vanaf 2001 en dieselvoertuigen vanaf 2004. In sommige gevallen kan het voorkomen dat auto’s vanaf 1996 al zijn voorzien van de juiste protocollen maar dat is helaas niet te garanderen.

Voor meer informatie over uitlezen met uw tester kunt u onderstaande link bekijken.

http://www.diagnoseapparatuur.nl/manuals/eobdhandleiding.pdf


Met vriendelijke groet,
Smeets Solutions
Mark Smeets
H07RN-F 3G1,5 H07RN-F 4G1 +s+s+s te koop Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Op 17 maart 2012 17:45:34 schreef Paul Welther:
Nee lampje wordt gestuurd door de motor ECU.
Meest voor de handliggend is toch het dubbelrelais.
Zit ook in de box waar de ecu zit of hangt er net achter.
Voorzichtig open maken en controleren op breuken.

Heb nu de auto bij huis staan dus kan er wat meer aan prutsen.

Heb zojuist het dubbelrelais eruit gehaald en doorgemeten. Alle contacten meten precies zoals op het plaatje erop dus hier lijkt het probleem niet te zitten.
Kan iemand mij misschien vertellen wat het dubbelrelais schakelt?
Dan zal ik ook eens kijken of dat dubbelrelais wel 12v krijgt.

Ook heb ik de zekeringen vervangen, en nog een ander relais gecontroleerd uit het zekeringenkastje. Geen fouten daar.

Edit:
Moet ook zeggen dat nu het rode motor lampje brand, volgensmij heeft hij dat hiervoor nog niet gedaan.negeer dit
zit dat relais in een voetje op een printplaat ? meen dat paul zei dat daar de soleringen van los kunnen zitten.
onder spanning werken kan meer betekenen ...
Hier is hij te zien:
http://img18.imageshack.us/img18/1158/peugeot206dubbelrelais0.jpg
http://img813.imageshack.us/img813/1158/peugeot206dubbelrelais0.jpg
http://img526.imageshack.us/img526/1158/peugeot206dubbelrelais0.jpg
Ik denk niet dat hier een probleem zit, kabel is gegoten wat je ziet en het relais klikt en schakelt prima(getest met 12v voeding).

Edit:

Het is ook zo als de gehele auto stroomloos van de accu heeft gezeten en zet alleen de sleutel op contact brand gelijk al het motor storingslampje. Kan ik hieruit concluderen dat het misschien een sensor is? Of kan de ecu ook fouten opslaan?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 18 maart 2012 19:02:21 (11%)]

Paul Welther

Golden Member

Meet eens aan de ecu met contact aan, op pen 35 moet je 12v voeding hebben en op pen 13 een geschakelde
vanuit de sleutel transponder via het dubbel relais.
Als je start moeten de injectoren, bobine en benzine pomp voeding krijgen dat is pen 4,5,13 op het dubbel relais.
Op de ecu bedient pen 7 dit relais deze moet van 12v naar +/-1v zakken tijdens starten.

Meet ook de massa van de ecu eens pen 36 en 54 t.o.v de accu massa.

BTW doet de aanjager van de kachel het nog?
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Aanjager, licht, knipperlichten doen het allemaal. Ik ga nog eens meten alleen wordt het al donker. Heb je misschien ook een schema oid van de ecu connector(of andere connectors)?

Mod-edit: Laat onnodige quotes eens achterwege

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 18 maart 2012 19:03:16 (65%)]

Paul Welther

Golden Member

Maak je email even openbaar dan heb ik een schema.
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Heb het relais losgekoppeld en wat metingen gedaan:
Pin 1: 0volt en pin 9: 3volt. Maar op het relais worden deze verbonden met elkaar.

Pin 7 blijft 0v, ook op contact. Meet ik tijdens het starten dan gaat deze iets naar boven rond de 1v.

Nu zonder relais ging het storingslampje helemaal niet branden. Dit zal ik nogmaals controleren als dat iets kan betekenen is.

Edit: pin 12 blijft ook 0volt, dit lijkt mij niet correct volgens het schema.
Paul Welther

Golden Member

Heb je nu de stekker gemeten zonder relais?
Dat gaat helaas niet het moet met relais.
Enigste die je zonder relais kan meten zijn 2,11,14,8,15
De ingaande spanningen vanaf de zekeringen.
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Ik kan ze alleen niet meten met het relais in de stekker. Ik zal ze morgen meten aan de ecu kant.

Edit: zojuist gemeten, pin 7 gaat naar 12 volt op het moment van sleutelcontact. Vervolgens bij het starten van de motor blijft pin 7 te hoog, ~10 volt.

De vraag is dus of de ecu hem expres niet aan laat gaan of de output van de ecu is dus niet goed. Opvallend was dat toen er geen contact op stond deze pin heel kort naar 12v schommelde en weer terug naar 0.

[Bericht gewijzigd door AgentP op 19 maart 2012 19:07:03 (65%)]

voordat je overal aan gaat prullen, de boordcomputer oftewel het dashboard is bij franse auto's altijd al een probleem gebied geweest.
Ik stuur deze dingen altijd naar ACTronics. Deze mensen zijn hierin gespecialiseerd en kunnen het vaak wel maken.

Gr,
Paul Welther

Golden Member

Dan wordt het lastig zonder diagnose apparaat.
Dat er even 12 v was komt door de BSI dat klopt.
Of de BSI is van slag maar het zou ook de toerental sensor kunnen zijn.
Dat komt ook vaker voor. Deze zit op de rand bij de bak
ter hoogt van de radiateur slang.
Deze kan je door meten moet +/- 500 ohm zijn.
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Ik neem aan dat er gemeten moet worden tussen de massa en +

Tussen contact 28(zie schema ecu) met zowel massa als de +12 van de accu meet ik onneindig.

Klopt het dat de toerental sensor een van Bosch kan zijn? Ik weet hem niet precies te vinden.
Paul Welther

Golden Member

Nee het is B54, B33 is de wagensnelheids sensor.
Ook van Bosch trouwens.
Je kan het via de ecu stekker meten via pin 49 en pin 30 de weerstand meten.
Dus in dit geval wel de stekker los van de ecu en op de pennen van de stekker meten en geen contact aan.
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Zojuist gemeten, 448 ohm.
Paul Welther

Golden Member

Dan kom je alleen verder met een pp2000 originele tester zonder lukraak
dingen te gaan vervangen.
Vermoed dan dat de BSI van slag is.
Weet niet waar je in de buurt woont?

Edit: kijk ook eens naar de ronde connector onder/naast de accu
hier zit de verbinding met de BSI

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op 20 maart 2012 18:19:44 (23%)]

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Heb zojuist iemand erbij gehad en ook door laten meten.

We hebben pin 7 van het relais naar massa getrokken om de relais te poweren. Daarna konden we de bsi ook uitlezen. Daarna nogmaals de krukassensor gemeten en die lijkt raar te doen bij roteren, hier komt dus snel een andere in.

Ik laat jullie horen hoe dit afloopt.
Paul Welther

Golden Member

Dat de weerstand wijzigd tijdens starten klopt.
De sensor geeft dan een spanning af dat is alleen maar goed.
Dat je dan pas de BSI kan uitlezen is erg vreemd, fout meldingen?

Ik denk dat je crash sensor eruit gekomen is zit naast de accu op het binnenscherm rode knop indrukken.
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Volgensmij kregen we geen fouten van de bsi.
Vanochtend heb ik nog even lopen drukken op die rode knop maar er gebeurde niks, ook niet met contact aan.
Je kunt ook ff meten of het indrukken helpt , dus even de voltmeter erover of ohm's
H07RN-F 3G1,5 H07RN-F 4G1 +s+s+s te koop Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Paul Welther

Golden Member

Blijft vreemd als je de ecu niet kunt lezen en de bsi wel moet de bsi een communicatie fout geven.
Als je die pen 7 aan massa legt hoor je dan de brandstof pomp lopen?
Starten doet ie niet met pin 7 aan massa het is een bidirectionele in/uitgang. De processor meet de Vce dan de stuur transistor namelijk.
Die moet +/-1.5v zijn anders geeft de processor de injectie niet vrij.
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Pin 7 op de ecu loopt naar pin 14 (out4) van het UDQ2559 ic.

En nee starten wou hij niet. Maar ik ging er van uit dat als hij niet meet dat de krukassensor rond gaat dat hij dan de injectie e.d. ook niet start.
Paul Welther

Golden Member

Welke diagnose apparatuur heb je gebruikt?
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Precies weet ik het niet was een windows xp apparaatje via bluetooth.

Nieuwe krukassensor zit er in maar start nog niet.

Heeft iemand nog tips wat ik kan meten? Of eventueel kan meten/repareren aan de ecu?

Ik ga sowieso kijken voor een andere.
Paul Welther

Golden Member

Alleen met de Peugeor tester de PP2000 kom je verder.
Je kan een andere ecu halen op de sloop maar dan moet ie wel 'virgin' of code vrij zijn. Dan kan je net zo goed de oude code vrij maken.
Ik kan hem ook testen voor je of de code eruit halen.
Ik denk toch dat de bsi 'dood' is.

Edit: weet nu zeker dat je BSI 'dood' is, had gister een 307 waar men
een accu gewisseld had met de sleutel in contact. Resultaat is verminkte
data. Herprogrammeren is de oplossing.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op 25 maart 2012 09:54:37 (25%)]

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren: om anonieme statistieken bij te houden en om relevante advertenties te tonen.

Mocht je geen cookies willen accepteren, dan kun je op instellingen klikken om deze optie te kiezen. Als je gebruik wilt maken van alle functionaliteiten op deze website, klik dan op Accepteren.

Instellingen