Wasmachine voor camping 4A

DE titel zegt al genoeg.
Mij is gevraagd hoe en wasmachine geschikt te maken voor op een camping waar men slechts 4 A ter beschikking heeft.
Ik dacht zelf aan het plaatsen van een kleiner element waarvan ik weet dat ze bestaan.
Lijkt mij toch dat het normale element de oorzaak van het stroomverbruik moet zijn.
Heb die elementen wel eens kleiner gezien.
Lijkt allemaal op elkaar maar hoe reageert de electronica daar op?
Dank u

Dat is wat moeilijk te voorspellen, maar ik zou denken dat de elektronica (voor zover aanwezig, dat ligt aan de leeftijd en uitvoering van het apparaat) gewoon wacht tot het water op temperatuur is.

In plaats van een kleiner element te plaatsen (als je al een passende kunt vinden), zou je er ook gewoon een dimmer tussen kunnen zetten. Een verwarmingselement is gewoon een grote weerstand, en die zou met een standaard dimmer goed te regelen moeten zijn. Je kunt uiteraard niet de hele wasmachine achter een dimmer zetten, die zul je tussen het verwarmingselement en de aansturing moeten plaatsenen eenmalig met de hand moeten instellen op 4A.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Er zijn tegenwoordig aardig wat wasmiddelen die prima schoon wassen op lage temperaturen, dus ik denk dat een eventuele time-out op het verwarmen op lage temperaturen (30 graden) wel mee zal vallen. Ik denk trouwens dat je met 900 Watt het waswater niet eens erg warm zult krijgen, time-out of niet.

Maarrreee, een eigen wasmachine op de camping? Op de campings waar ik kom, en dat zijn er niet veel meer, staat toch vaak een wasmachine waar je voor vijf euro een was kunt draaien. In vergelijking met de kosten en eventuele problemen die je kunt hebben met een eigen wasmachine, en in vergelijking met wat een kampeeruitrusting en standplaats kost, is dat toch een prikkie?

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Het verwarmingselement loskoppelen en het programma op koud draaien en zelf heet water via de zeepbak toevoegen.
Kan de machine niet op koud draaien dan moet je de computer/klok foppen door de juiste weerstand per temperatuur instelling te plaatsen.
(hoeft meestal maar bij een temperatuur instelling)
Wil je helemaal goedkoop en milieuvriendelijk dan neem je zo'n zwarte zak die in de zon (welke zon)water op warmt en met wat verbouwingen aan de sturing van de inlaatventielen laat je die vullen en leeglopen bij vraag van de machine.:)

Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?

Ik zat me ook al af te vragen hoe dat moest gaan werken, zonder waterleiding, en dus zonder waterdruk. De machine zal wel een paar keer in een wasprogramma vers water willen hebben. Misschien een tankje met (warm) water een meter of 2 hoger zetten dan de machine zelf?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Een standaard element is 2000 Watt.
Bijna allemaal eenheidsworst.
Deze elementen daar heb je ook een korte variant van waarvan ik het wattage niet weet.
Wanneer deze rond de 900 watt zit dan zal de stop niet springen, de elektronica zal gewoon zijn werk doen.
De machine zal er langer over doen om warm te worden of hij gaat in protectie.
Mij is gevraagd er naar te kijken daar er veel campings zijn met een eigen wasmachine welke aangepast.
Echter diegene die dit deed is dood vandaar.
Een dimmer gaat hem niet worden, dat ziet de elektronica zelfs in mijn wa 3773 en dan gaat deze op error 4 waarna je gewoon weer op start kan drukken . Ik weet niet hoe dit bij huidge machines gaat

dimmer is ook alleen voor je element.
dus electronica en element gescheiden houden

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Wasbord en wringer?

http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/01195/BS_8616621_8616621_1195932a.JPG

Sorry kon het niet laten.. :)

Maar ik heb hier een heel oud model daar moest je gewoon een emmer sop in gooien.
En als je dacht dat het schoon was liet je hem leeg lopen en gooide je er een emmer schoon water in, desnoods een keer herhalen.

Lijkt mij beter haalbaar.

Met geld moet je creativiteit bekopen.

En deze sluit je gewoon aan op je sigarettenaansteker van de auto ;-).
Probleem opgelost!

PS.
De prijs kan echt geen belemmering zijn ;-).
Slechts € 4.530,33 bij:
http://electrospot.eu/mass-combi-124000-230v-p-1775.html

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 18 juli 2012 19:07:04 (45%)

Op 18 juli 2012 01:07:43 schreef Gadget_inc:
dimmer is ook alleen voor je element.
dus electronica en element gescheiden houden

Ja, ik dacht dus dat ik dat vrij duidelijk gezegd had...

De hele machine achter de dimmer kon wel eens slecht aflopen; goed kans dat de motor dat niet echt leuk vindt, en misschien de voeding van de elektronica ook niet.

De dimmer moet dus echt tussen het verwarmingselement en de rest van de elektronica, dus dat kun je niet doen zonder de wasmachine open te maken.

Weet je hoe je voorganger het gedaan heeft? Heeft die de verwarmingselementen vervangen of niet?

Een 2000W element trekt zo'n 9A bij 230V. Als je een forse diode in serie zet, zal hij nog maar de helft van de stroom trekken, dus ongeveer 4.5A, maar met de motor erbij zal dat alsnog teveel zijn voor de 4A automaat, denk ik. Je kunt wel voor korte tijd iets meer dan 4A trekken, maar het zal dan al snel 6A worden, en aangezien het opwarmen maar op halve snelheid gaat, zal dat wel te lang duren, denk ik.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Hensz

Golden Member

Op 18 juli 2012 00:45:25 schreef Arnold D:
Wanneer deze rond de 900 watt zit dan zal de stop niet springen, de elektronica zal gewoon zijn werk doen.

Misschien wel, maar als de motor (al gauw 200 W) gaat draaien zegt die stop misschien alsnog Plop!
En dan hopen we maar dat de koelkast ondertussen niet aanslaat en je besluit de wachttijd te doden op je PC.

Don't Panic!

Het lijkt me duidelijk dat je geen andere apparaten tegelijk op dezelfde aansluiting kunt gebruiken, maar als je even iets meer dan 4A trekt gaat die automaat echt niet meteen uit hoor. Met zo'n lichte automaat loop je natuurlijk wel het risico dat de automaat magnetisch uit gaat door de inschakel piek van die motor; die kan zomaar iets in de buurt van 10A zijn of zo, met daarbij de stroom door het verwarmingselement zou dat wel genoeg kunnen zijn.

@TS: wat voor karakteristiek heeft die 4A automaat?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 18 juli 2012 23:48:59 schreef SparkyGSX:
TS: wat voor karakteristiek heeft die 4A automaat?

hoe kan je dat weten als je niet op de camping bent :P? camping bellen?

Ik denk dat een dimmer voor het element met de hedendaagse machines echt niet gaat werken. Ook een diode vraag ik me af of die het vermogen doet halveren.
Kijk ik naar mijn oude kast wa3773 dan gaat deze dus in protectie wanneer het element is onderbroken.
De electronica is slim TOEN al.
Waarschijnlijk zal er ergens een feedback zitten middels een NTC oid dat de electronica denkt van HEE warm dus doorgaan.
OF het element wordt zelf gezien in die zin dat wanneer je er ee dimmer voor zet de electronica iets anders ziet en de machine in protectie gaat.
Misschien denk ik te moeilijk, zou kunnen maar ik wil met een goede oplossing komen .
Ik weet dat er kleinere elementen zijn (de helft) met exact dezelfde montage .

Op 17 juli 2012 17:18:37 schreef SparkyGSX:
Ik zat me ook al af te vragen hoe dat moest gaan werken, zonder waterleiding, en dus zonder waterdruk. De machine zal wel een paar keer in een wasprogramma vers water willen hebben. Misschien een tankje met (warm) water een meter of 2 hoger zetten dan de machine zelf?

een caravan heeft toch ook een wasbak? denk dat hij hem daar op de kraan miscchien op aansluit ?

kijk of je daar misschien wat specificaties van kunt vinden anders zit je hier misschien zo lang te zoeken terwijl als je die elementen zou vervangen het misschien opgelost zou zijn

Als de elektronica "slim" genoeg is om de stroom door het element te meten, en in storing valt als die te klein is, ga je er met een ander element natuurlijk ook niet komen; je wilt de stroom immers verkleinen.

Nu heb ik werkelijk geen idee van de "state of the art" van wasmachines, maar ik betwijfel of ze de stroom door het verwarmingselement meten. Ik zou me wel voor kunnen stellen dat er een time-out op de verwarm cyclus zit. Ik denk dat het met een wat oudere of simpele, goedkope wasmachine best zal kunnen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

de machine op koud zetten en een emmer heet water van de wasruimte erin mikken voor het aanzetten ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Verwarming element pulserend aansturen?
Dan heb je steeds korte piek en vliegt de 4A er niet snel uit lijkt mij. Verder als de motor stroom vraagt, krijgt verwarming geen stroom.

Maar de dimmer lijkt mij een goede oplossing of wat anders ook nog kan / kon. Er zijn ook verwarmingselementen die dubbel zijn uitgevoerd cq in serie staan (220v, parallel is dan 110v). Dan is het een kwestie van een element niet gebruiken.

Niveau: Dummy

FF zitten brainstormen.
Zonder element gaat zo,n machine niet werken daar protectie.
De stroom door het element wordt idd niet gemeten klopt ook.
Het is simpel er zit een NTC in , water wordt warm, weerstand wordt laag en de machine ziet dit. DUS NTC doorverbinden en element er uit en de mensen zelf warm water laten toevoegen via gijzer oid.
Lijkt mij de meest logische oplossing. Koud wassen is ook natuurlijk een optie wat een stuk beter gaat met de huidige wasmiddelen denk ik.

Een dimmer gaat hem ook niet worden denk je in 2000 watt dimmen? waar laat je dat ding.
Pulserend aansturen komt ook weer hea bij kijken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 22 juli 2012 15:04:05 (13%)

Een 2000W dimmer voor resistieve lasten is ongeveer zo groot als een luciferdoosje, waar je maar wilt dus.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 22 juli 2012 15:04:40 (53%)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Waarom niet zo'n nova plastic wasmachientje van vroeger?? in de meeste kringloopwinkels zie je ze wel eens voorbij schuiven. Geen gesodemieter met ombouw en zeker minder dan 4 A. Het is moeilijk zo te omzeilen, een moderne wasautomaat is met de electronica erg eigenwijs, voor verwarming staat een tijdslimiet (beveiliging). Dan een ouderwetse met een handtimer en losse thermostaat kan het wel.

Op 22 juli 2012 00:44:52 schreef Arnold D:
FF zitten brainstormen.
Zonder element gaat zo,n machine niet werken daar protectie.
De stroom door het element wordt idd niet gemeten klopt ook.
Het is simpel er zit een NTC in , water wordt warm, weerstand wordt laag en de machine ziet dit. DUS NTC doorverbinden en element er uit en de mensen zelf warm water laten toevoegen via gijzer oid.
Lijkt mij de meest logische oplossing. Koud wassen is ook natuurlijk een optie wat een stuk beter gaat met de huidige wasmiddelen denk ik.

Op 17 juli 2012 13:16:10 schreef Athoom:
Het verwarmingselement loskoppelen en het programma op koud draaien en zelf heet water via de zeepbak toevoegen.
Kan de machine niet op koud draaien dan moet je de computer/klok foppen door de juiste weerstand per temperatuur instelling te plaatsen.
(hoeft meestal maar bij een temperatuur instelling)
Wil je helemaal goedkoop en milieuvriendelijk dan neem je zo'n zwarte zak die in de zon (welke zon)water op warmt en met wat verbouwingen aan de sturing van de inlaatventielen laat je die vullen en leeglopen bij vraag van de machine.:)

Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?
Evarist

Golden Member

De zekering van 4A verhogen!!

Een mogelijkheid is de wasmachine koud te laten wassen en een zwarte zak, die ze daarvoor verkopen in de zon hangen. Eventueel met een hotfill machine.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 23 juli 2012 08:40:42 schreef Athoom:
[...][...]

NEEN is niet hetzelfde!
Een NTC koppeld terug (1 weerstand ) waarna de machine weet welke temp hij heeft. Dit hangt af van de tijdsduur . Wanneer de weerstand gelijk laag is dan zal de machine denken dat de cyclus is volbracht en doordraaien.
Je kan niet div weerstande gebruiken voor de div temp.
Je hebbt immers maar 1 NTC welke temp gevoelig is