twijfel instelling 220 of 240 volt.

Hallo,

Nu heb ik hier een oude versterker liggen namelijk een pioneer sa-700. Nu heb je vanachter een 'voltage selector'. Moet ik deze nu op 220 zetten of voor de veiligheid op 240?

Ik weet dat ze langzaam het net aan het verhogen zijn, dus twijfel ik.

Alvast bedankt

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'

Heb je een voltmeter die ac kan meten? Zoja meet je eigen stopcotnact en stel dan de versterker in.

Simpel als koekjes bakken.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Henry S.

Moderator

Op 6 augustus 2012 23:47:34 schreef stefbef:
Ik weet dat ze langzaam het net aan het verhogen zijn, dus twijfel ik.

Het gemiddelde wel maar de piekspanning juist weer niet.

Meet je eigen netspanning en kijk of nu echt veel afwijkt tov 220V. Verder is het meestal nog geen ramp als de netspanning wat hoger is, of het moet een op het randje gebruikte STK module zijn.

5% extra op de primaire kant is ook 5% secundair, maar aangezien secundair de spanningen meestal lager zijn wordt het absoluut gezien minder van belang.

220V+11V=231V, maar 2*55V wordt maar 2*57.75V

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hensz

Golden Member

Ik zou 'm lekker op 240 zetten. Dan weet je zeker dat er niks kapot gaat. Enig nadeel zou zijn dat je een procent of 4 van je vermogen inlevert. 120 W in 4 Ω wordt dan 115 W in 4 Ω. Zou ik heel goed mee kunnen leven. :-)

Don't Panic!
Anoniem

Stef, de netspanning is al zo'n 40 jaar 230 V. De problemen met apparatuur die stuk ging en gloeilampen die minder lang zouden branden zijn pas begonnen toen het openbaar werd gemaakt dat de netspanning zou worden verhoogd naar 230 V. Wat bijna niemand wist was dat de spanning al zo'n 10 jaar 230 V. was. De enigen die het merkten waren de techneuten die de netspanning wel eens gingen meten met een multimeter, maar die waren toen nog voornamelijk analoog. Het verschil van 10 Volt was op zo'n meter maar heel klein :-).

In jou geval zou ik als het geen buizenversterker is de netspanning op 220 V. laten staan. Alleen als het een buizenversterker is kun je de netspanning beter terug brengen naar 220 V. Hiervoor bestaan hele mooie regeltrafo's.

@henk R wist ik niet. Mijn leerkracht vertelde mij dit :')

netspanning eens gemeten: 231 Volt. Ik ga hem voor de veiligheid toch maar op 240 instellen denk ik. Ik heb toch niet het volle vermogen nodig.

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'

Wil hier ook wel ff op reageren. Heb enige jaren een Denon PMA 1060 gehad. Deze was voor de Britse markt gemaakt en kon alleen op 240 volt ingesteld worden. Deze versterker klonk altijd "net niet goed". Kon gewoon hard enzo, maar liet op het gebied van zuiverheid "net iets liggen". Beetje het effect zoals je vroeger hoorde bij transistorradio's als de batterijen verzwakte. Vorig jaar heb ik de opvolger gekocht, de PMA 1080r, met name omdat die ook afstandbediening had. Deze versterker draait op 220 volt instelling en klinkt wel goed zuiver. Ik weet niet of het aan de spanninginstelling ligt (misschien had de PMA 1060 wel een ander probleem) maar het viel me wel direkt op.

Ik merk wel dat de diepere klanken idd minder zuiver klinken. Geen idee of dit hiervan een gevolg is. Maar dit zal ik morgen eens testen. Huisgenoten vinden het niet altijd zo leuk dat ik om halfeen snachts mijn muziek openzet :)

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'
Henry S.

Moderator

Lijkt me stug gezien de minimale verschillen in voedingsspanning.

@HenkR: 40 jaar is wat overdreven, idd sowieso meer dan 10 jaar voordat het algemeen bekend werd, Maar tegelijkertijd heeft men de toleranties kleiner gemaakt zodat netto de spanning op veel plaatsen slechts licht is gestegen, of zelfs is gedaald.

Het is Europees compromis tussen 240V in Ierland en het VK (plus stukje Frankrijk :P), en 220V op het vaste land, zonder dat er eigenlijk echte aanpassingen geweest zijn. Beetje schuiven met toleranties, het mocht natuurlijk niet teveel geld kosten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

klank is wel zuiver als ik het test met mijn koptelefoon. Morgen eens uittesten met betere boxen en dan nog eens controleren.

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ja, maar als ik er tevreden mee ben is het goed, of niet?

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'

Wat ik me dan wel afvraag, waarom er dan ooit een 220 en 240 instelling op versterkers zat, als het toch allemaal niet uitmaakte....

Henry S.

Moderator

Op 7 augustus 2012 00:30:57 schreef stefbef:
Ja, maar als ik er tevreden mee ben is het goed, of niet?

Maar je hebt er weinig aan, laat je niet gekmaken! Het zal net zo klinken als voorheen, zeker met ons brakke gehoor en een brein dat er zelf dingen bij verzint.

Op 7 augustus 2012 00:31:23 schreef mebora:
Wat ik me dan wel afvraag, waarom er dan ooit een 220 en 240 instelling op versterkers zat, als het toch allemaal niet uitmaakte....

Op 7 augustus 2012 00:22:26 schreef Henry S.:
Het is Europees compromis tussen 240V in Ierland en het VK (plus stukje Frankrijk :P), en 220V op het vaste land, zonder dat er eigenlijk echte aanpassingen geweest zijn.

Vanwege de oude situatie dus.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

40 jaar valt mee. Heb in de jaren 70 mijn eerste (Philips) universeelmeter gekocht en was toen teleurgesteld dat hij bij het meten van de spanning uit het stopcontact 10 Volt teveel aan gaf. Begin jaren 80 werd openbaar gemaakt dat de netspanning zou worden verhoogd. Onderandere de Consumentenbond was daar toen fel op tegen. Er is toen als antwoord gegeven dat de verhoging van de spanning al enige jaren aan de gang was, wat mijn eigen "meting" bevestigde. Ik woonde in die tijd in Flevoland, mogelijk dat de in verhouding met de rest van Nederland jonge elektrische installaties al een hogere spanning hadden.

Henry S.

Moderator

Je meting viel binnen de oude tolerantie van ±10% en hoger vanwege de lagere dan uiteindelijke netbelasting, in de 70'er jaren was er van harmonisatie nog geen sprake. Dat was begin jaren 80 toen oa de Consumenten-nono's begonnen te schreeuwen. Toen was er net een verdrag opgesteld, de uitvoer is pas veel later heel geleidelijk gebeurd door de toleranties in stappen te veranderen naar +6/-10%. Het grote publiek weet er nog geen 10 jaar wat van (en velen zullen het nooit weten).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik bedoelde dus op versterkers. Het landen verhaal is mij bekend. Dan hadden ze dus op versterkers gewoon voor Europa 240 kunnen voeren inplaats van een extra schakeling voor 220 en 240.

Henry S.

Moderator

Tja, ik heb versterkers met een carousel vanaf 115V... besparing was toen nog niet zo in.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Tolerantie van mijn meter was < 5 %. Is normaal voor een analoge multimeter uit die tijd.

Voor de rest ben ik het met je eens. :-)

Henry S.

Moderator

Ik doel niet op je metertolerantie (al moet je die ook meerekenen), maar de tolerantie van de netspanning.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

de mijne kan vanaf 110 v...

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'

Probeer het eens uit....klinkt ie misschien wel megastrak....

[Bericht gewijzigd door mebora op dinsdag 7 augustus 2012 00:54:14 (44%)

Anoniem

Henry, Dan heb je volledig gelijk.

(au dat doet zeer, een oud groninger die een fries gelijk moet geven :-))

Henry S.

Moderator

Op 7 augustus 2012 00:47:26 schreef stefbef:
de mijne kan vanaf 110 v...

En ook nog 127V? In de VS/Canada was 110V, 115V en 127V mogelijk. Ze hebben het nog steeds over 110V maar in werkelijkheid ligt het gemiddelde rond de 120V.

BTW, in Ierland en het VK zal je sneller richting de 240V meten, dat ligt nog steeds binnen de toleranties ;). Het vaste land 230V +6/-10%, zij juist 230V +10/-6%. En uiteindelijk gaan we in beide gevallen naar ±6% (had al een paar jaar gemoeten).

Dus het staat allemaal leuk op papier... maar veel is er opzich niet veranderd.

Op 7 augustus 2012 00:54:09 schreef HenkR:
(au dat doet zeer, een oud groninger die een fries gelijk moet geven :-))

Dat doet zeker au :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Voordat er 220 V in het land werd ingevoeerd was er hier ook 110 V èn 127V.
Ik weet nog dat er in Den Haag 110 V uit de stopcontacten kwam en in Voorburg 127 V
Als je in Den Haag lampen kocht werd er altijd gevraagd of je daar woonde of in Voorburg. Een verschil van 17 V is ruim 15% en niet meer te verwaarlozen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;