ľA 741

Het is mij niet duidelijk of dit IC (op-amp) nou wel of geen symetrische voeing nodig heeft.
Er staat me wel wat van bij dat bijna alle op-amps sym. voeding nodig hebben op de TLxxx serie na.
Maar dat durf ik niet meer met zekertheid te zeggen. En van de data sheet werd ik ook niet wijzer, want in de meeste gevallen weten de mensen die het down-loaden dat al zeker, terwijl ik er juist van ga twijfelen.

Greetzz Stefan

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Nou... met opamps heb je niet perse een symetrische voeding nodig. Het is alleen makkelijker als je er eentje hebt.

Je kan makelijk een opamp op een enkele voeding aansluiten. Maar dan moet je wel rekening houden waar je het middenpunt houd.

Als je bijvoorbeeld 'niets' bij een ingang wilt optellen dan moet je dat met een spanningsdeler (2 weerstanden) doen.

Het is dus niet perse nodig om een symetrische voeding te hebben. Voor de uA 741 dus ook niet.

Er zijn wel opamps speciaal ontworpen voor enkele voedings (LM3900 etc). Maar waar daar de logica van het nulpunt in zit zou ik niet precies weten.

Fuses are your best friends, they even give their life for you...

Nee want ik wou namenlijk de µA741 gebruiken voor een klein gitaar-voorversterkertje. Dus een Actief deel in de gitaar. En dan is het makkelijker om gewoon 9v + en 0v te gebruiken.

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Ja, in dat geval kan je gewoon een 9 volt batterij gebruiken in je gitaar (dat bedoelde je toch?)

Let wel erop dat dan je max amplitude 4.5v en -4.5v is. Maar voor een voorversterker lijkt me dat niet zo'n probleem.

Fuses are your best friends, they even give their life for you...
Hugo Welther

Moderator

Als je een opamp met een enkele voeding voedt kan de amplitude toch nooit onder nul zakken?