ľA 741

Het is mij niet duidelijk of dit IC (op-amp) nou wel of geen symetrische voeing nodig heeft.
Er staat me wel wat van bij dat bijna alle op-amps sym. voeding nodig hebben op de TLxxx serie na.
Maar dat durf ik niet meer met zekertheid te zeggen. En van de data sheet werd ik ook niet wijzer, want in de meeste gevallen weten de mensen die het down-loaden dat al zeker, terwijl ik er juist van ga twijfelen.

Greetzz Stefan

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Nou... met opamps heb je niet perse een symetrische voeding nodig. Het is alleen makkelijker als je er eentje hebt.

Je kan makelijk een opamp op een enkele voeding aansluiten. Maar dan moet je wel rekening houden waar je het middenpunt houd.

Als je bijvoorbeeld 'niets' bij een ingang wilt optellen dan moet je dat met een spanningsdeler (2 weerstanden) doen.

Het is dus niet perse nodig om een symetrische voeding te hebben. Voor de uA 741 dus ook niet.

Er zijn wel opamps speciaal ontworpen voor enkele voedings (LM3900 etc). Maar waar daar de logica van het nulpunt in zit zou ik niet precies weten.

Fuses are your best friends, they even give their life for you...

Nee want ik wou namenlijk de µA741 gebruiken voor een klein gitaar-voorversterkertje. Dus een Actief deel in de gitaar. En dan is het makkelijker om gewoon 9v + en 0v te gebruiken.

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Ja, in dat geval kan je gewoon een 9 volt batterij gebruiken in je gitaar (dat bedoelde je toch?)

Let wel erop dat dan je max amplitude 4.5v en -4.5v is. Maar voor een voorversterker lijkt me dat niet zo'n probleem.

Fuses are your best friends, they even give their life for you...
Hugo Welther

Moderator

Als je een opamp met een enkele voeding voedt kan de amplitude toch nooit onder nul zakken?
Je krijgt dan toch een amplitude van +4,5V tot 0 volt.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hangt er vanaf waar je de nullijn ziet. In het geval van een 9 volt battery kun je de nul maken met een spanningsdeler. Vanaf dat punt richting de + en - van de 9volt battery krijg je 4.5v en -4.5v.

Fuses are your best friends, they even give their life for you...

Bij gitaren kan je zogeheten Phantoom power gebruiken. ipv een mono sner heb je dan een stereo plug en 3 aders.
signaal -> 9v -> massa
Dus zo wordt mijn gitaar gevoed voor wat licht effekten en hopenlijk over een paar uur met een voorversterker.
Maar ik kan dus de Vcc pin op 9v en Vdd op massa??

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Ja, de Vdd gaat op de massa. Alleen kun je de massa van de Phantoom power daarna dus niet meer gebruiken dan als massa voor de schakeling, dat zul je dus met een spanningsdeler moeten maken.

Fuses are your best friends, they even give their life for you...

Dus ik zou 2 opamps moeten gebruiken?? 1 voor die spannings deler hier op CO? en de ander voor voorversterker? Kan ik hier dan niet beter 2 opamps in een behuizing voor gebruiken?

En de massa van phantoom power is ook de massa van het signaal. Dus klopt alles nog wel??

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Als je niet te veel vermogen uit de spanningsdeler trekt, en hem alleen maar gebruikt achter opamps (hoogomige ingangen), dan heb je in principe de spanningsdeler van CO niet echt nodig.

Maar wat inderdaad wel een probleem gaat opleveren is dat de massa van de phantoompower ook de massa van het signaal is. Dat gaat dus niet werken vrees ik...

Fuses are your best friends, they even give their life for you...

Dus dan moet ik toch maar een Tor voor-versterkertje maken.
Maar dan hou ik bij dat ding 2 problemen. Gaat de tor kapot word het moeilijker de tor te vervangen. En Tor is laag ohmig :( en gitaar is hoog ohmig

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Ik heb in mijn schoolcursus van vorig jaar nog een schema staan om een µA 471 a-symetrisch te voeden. nu heb ik die niet bij mij, maar ik zal eens kijken en het mailen of posten als je dat wilt.
moet het inverterend of niet inverterend zijn?
(speelt bij audio geen rol denk ik)

[Bericht gewijzigd door sille op zondag 8 september 2002 22:13:07

Electronics is a fine hobby ;-) http://www.electro-online.be

Niet inverterend alst u blieft.
Dank u zere

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ