Vacuumpomp voor DIY desoldeerstation

Geachte mede technerds :P

Ik heb werkelijk geen idee, hoeveel vacuum nodig is voor een desoldeerstation, Maar.....

Een paar maanden geleden heb ik een topic gestart i.v.m. het gelijkrichten van een electronische trafo voor halogeen verlichting.
Wat heeft dat te maken met vacuum denk je nu....
Ik was toen bezig met het realiseren van een low-budget waterkoelsysteem voor de lastorch van een TIG lasapparaat met een slangenpakket van 10 meter.
(is uiteraard gewoon in de handel, maar kost maar slechts 1600 euro per unit, daar we er momenteel 5 hebben staan $$$)
Vanwege de dunne koelslangen (binnendiameter 3mm) had ik dus een pompje nodig wat veel druk kon opbouwen en hierbij was mijn eerste gedachtegang een ruitenwisserpompje van een auto !

WERKT SUPER ! echter die dingen zijn niet voor continue gebruik geschikt en de mensen op de werkvloer zijn te lui of zitten niet op snappen om na je lasklus (of pauzes) de machine uit te zetten, gasfles dicht draaien.
Dus dit koste me ca. 1 pompje per week (5 euro van de sloop)

Geinspireerd door een text van LOESJE "Het beste idee, zit in een glas bier"
Heb ik er een pintje aan gewaagd en bedacht me dat de brandstofpomp van een auto wel eens een oplossing zou kunnen zijn, deze zijn immers wel geschikt voor continue gebruik en leveren vlot 6-8bar.
Dit werkte TE goed, de koel slangen, schoten los van de lastorch, dus een kleine bypass gemaakt, waardoor de overdruk weer uitgespuugd word in het reservoir met koelwater.
2 weken geleden, begonnen ook deze pompjes het te laten weten (reservoirs waren gevuld met kraanwater) dus ik twijfelde aan een smering probleem.
Pompje uit elkaar gehaald en tot mijn grote verbazing, zat het water inmiddels vol met alg, waardoor er een isolatielaag tussen de de koolborstels en rotor was ontstaan (serieus dikke groene smurrie)
ff schoongemaakt, weer terug in elkaar gezet en weer gaan.
Water is nu vervanger door koelvloeistof in de hoop dat dit geen afzetting veroorzaakt (KIF, dat weet jij vast wel)

Anyway, om en lang verhaal nog langer te maken....
Ik hield mijn vinger op de inlaat van het pompje en daar zit nu een serieuze bloeduitstorting....
Die dingen creeren een zeer goed vacuum, dus wellicht een goedkoop alternatief voor een DIY desoldeerstation

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
guidob

Overleden

Ik ben nog zoekende om een pace te repareren. Ik heb begrepen dat ik het in koelkast pompjes moet zoeken als de originele niet te repareren is.

Antwoord op de vraag: 20inHg. 1 inHg = 3,386.389 pascals at 0 °C.

[Bericht gewijzigd door guidob op dinsdag 16 oktober 2012 22:36:14 (20%)

Mijn DIY stille compressor met een 200 liter drukvat werkt idd
met 3 koelkast-compressors en dat gaat prima.
Als ik veel lak/lijm moet spuiten kom ik echter knoei, dat kunnen ze ze niet bijwerken.....

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Goede tip Gadget, hier ga ik nog wel eens wat aan hebben.
Alleen: hoe ziet zo'n brandstofpomp eruit, gebruik je die van een benzine? Kom je er makkelijk bij voor demontage op de autoschroot?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Yep,

Klein pompje afmetingen 50mm rond, lengte moet ik even gokken schat 150 tot 170mm.

Ik haal ze hier uit een grabbelton en ben er inmiddels achter dat de bosch-pompjes de beste zijn.

idd gewoon benzine pompjes/injectiepompjes

@ grote knal, je krijgt zo mail van mij

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Op 16 oktober 2012 22:33:13 schreef guidob:
Ik ben nog zoekende om een pace te repareren. Ik heb begrepen dat ik het in koelkast pompjes moet zoeken als de originele niet te repareren is.

Antwoord op de vraag: 20inHg. 1 inHg = 3,386.389 pascals at 0 °C.

Dat is ook weer niet opzienbarend vacuum. Ik meen dat er orgineel wel aquariumpompachtige pompjes inzitten.

Op 16 oktober 2012 22:54:09 schreef big bang:
Goede tip Gadget, hier ga ik nog wel eens wat aan hebben.
Alleen: hoe ziet zo'n brandstofpomp eruit, gebruik je die van een benzine? Kom je er makkelijk bij voor demontage op de autoschroot?

Vaak zitten die in de bovenkant van de benzinetank, en zijn toegankelijk via een onderhoudsopening onder de achterbank of kofferbak. Soms kan je er van onder beter bij, maar op de gemiddelde sloop heb je dan pech. Als je geluk hebt, halen ze de tanks en dus ook de pompjes er standaard onderuit en kan je ze dus als los onderdeel kopen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Al eens gedacht aan een mazoutpomp van een cv brander.
Deze kan tot 15 bar geven en zijn zelfs regelbaar met hun ingebouwde bypas.
Dus hebt ge alles voor hand.
Het debiet is wel niet overdreven groot maar ik weet ook niet of dat in jou geval nodig is.
Let wel op ge hebt 2 soorten he.
Ge hebt linksdraaiende en rechtsdraaiende pompen.
1 nadeel dat ze niet erg goed tegen water kunnen.
Mvg Danny

Op 16 oktober 2012 23:04:53 schreef maartenbakker:
Vaak zitten die in de bovenkant van de benzinetank, en zijn toegankelijk via een onderhoudsopening onder de achterbank of kofferbak. Soms kan je er van onder beter bij, maar op de gemiddelde sloop heb je dan pech. Als je geluk hebt, halen ze de tanks en dus ook de pompjes er standaard onderuit en kan je ze dus als los onderdeel kopen.

Shiptronic ook weer nieuwe handel :p

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
benleentje

Golden Member

Water is nu vervanger door koelvloeistof in de hoop dat dit geen afzetting veroorzaakt (KIF, dat weet jij vast wel)

En dat is weer funest voor heel veel pompen. Het koelvloeistof tast de afdichtingen aan. Maar aangezien benzine ook rotzooi is kan het best zijn dat deze pomp er wel tegen kan.

Ik had op het werk ook een zwaardere pomp op het lasapparaat nodig dacht er 1 gevonden te hebben maar naar een maand ging het ding meer lekken dan pompen en waren de afdichting aangevreten door de koelvloeistof.

@gadget maar op een gegeven moment wordt je hoeveel koelvloeistof toch ook serieus warm. Met 200 liter water kan ik maar een halve dag op volle kracht puntlassen, dat komt gelukkig nooit voor maart een puntlasser is dan ook weer serieus veel zwaarder dan een las apparaat.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Ik loop nu aan een koelwaterpomp uit de auto te denken....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

volgens mij maakt een koelwaterpomp van een auto geen druk.
Enkel circulatie zoals een circulatiepomp van een cv ketel.
Mvg Danny

Circulatiepomp van een CV nog eenvoudiger !
Maar dat werd mij te groot !

@benleentje,
De TIG machientjes worden voornamelijk gebruikt voor reparatie (start-stop punten en scherpe lassen wegwerken)en uiteraard voor het zichtwerk !
Allemaal aluminium (90 tot 160amp)
10 meter lange slangen pakket helpt ook :)

EDIt --> sorry danny1 Ik was te laat

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

Geen idee van de druk, maar er bestaat een omgekeerd verband tussen druk en debiet. Een keolwaterpomp is, dacht ik, toch een membraanpomp en geen centrifugaalpomp, zoals de CV-pomp.
Centrifugaalpompen kunnen overigens ook wel druk opbouwen hoor. Hoe zou u anders een waterkasteel kunnen vullen en hebt u wel eens in een waterstraal van de pompiers gestaan ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Eric, jij krijgt ook mail van mij :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

@Tidak, in watergekoelde lasapparatuur zit heel veel centrifugaal koelwaterpompjes. Slangen worden met oorringen vastgeknepen, niet dat de druk zo geweldig groot is, maar ze stuwen het wel rustig door soms een slangenpakket van 25m, en dunne toortsleidingen, heen en terug.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

De hoeveelheid druk voor een desoldeerstation is minimaal.
Het is zelfs zo weinig dat je het met een slangetje in je mond nog kan doen (gezondheidsaspecten daargelaten). Er zijn modellen waar een blaasbalgje aan zit welke je eerst leeg drukt en wanneer de tin vloeibaar is je het balgje weer los laat en de vloeibare tin naar binnen wordt gezogen.
In professionele stations wordt vaak met druk gewerkt omdat dit in veel werkplaatsen aanwezig is. Met druk kan je namelijk ook onderdruk creëren. Dit werkt door het eenvoudig principe van het haaks blazen over een pijpje (probeer maar eens met een glas water en een rietje van 4 a 5 mm doorsnede).

Veel onderdruk heb je dus niet nodig voor het desolderen, debiet ook niet want het gaatje is maar klein en het zuigen is telkens maar even nodig. Door het blokkeren van het zuigen smelt de tin vele malen sneller.

Ik heb een station met een pompje erin dat voor onderdruk zorgt, en dat ook al lang op de nominatie staat om te vervangen door een medische vacuumpomp. Maarja, zoals met zoveel dingen...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
fred101

Golden Member

Die pace pompen willen wel ens vervuilen door flux resten en het dan niet meer doen. Er is en iscussie op voltnuts geweest over reinigen met ipa. De aanzuigsang in de ipa en het uitblaasventiel in het zelfde potje en dan circuleren. Dat was het advies van een Pace medewerker en een aantal mensen deden het ook al jaren zo.

Die pompjes zuigen niet hard, maar meer dan genoeg. De aanzuigbuis en punten schoonmaken met de speciale staalborsteltjes want er gaat vrijsnel een hele laag flux in zitten, ik had punten waar ik met een ruimer de flux uit moest krabben en daarna met een gitaarsnaar de bocht. Daar kwam niet ens lucht meer door.

Ik gebruikte vroeger een airbrushpomp gemaakt van een koelkastmotor. Gewoon op de aanzuigopening en een goed filter ertussen. Gewoon aan zo'n veer-zuiger gemonteerd ipv de zuiger en drukknop. Werkte ook prima. Maar de Pace is handiger.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 17 oktober 2012 00:36:41 schreef MAH: [....] Met druk kan je namelijk ook onderdruk creëren. Dit werkt door het eenvoudig principe van het haaks blazen over een pijpje (probeer maar eens met een glas water en een rietje van 4 a 5 mm doorsnede)[....]

Venturi...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Thanks Tidak, ik had geen idee dat het zo heet.
Maar het reinigen van het pompje is nog nooit in mij opgekomen. er zit eerst een prop watten in de soldeerbout waar alle lucht doorheen gaat, dan 1,5meter slang, dan een groter filterhuis met een heel grote prop watten en dan nog wat slangwerk binnenin voor bij de pomp uit te komen.
Mijn pompje loopt wel slecht en maakt het geluid van de lekke uitlaat van een v8 maar dacht dat dit door ouderdom en constructie zou komen. T is trouwens een weller, zoals je ze nog steeds zien met een buisje bovenop de bout, maar het precieze model zie je nergens. 701ec geloof ik.

@Henk H.: wanneer er eenmaal een tankje op druk is gebracht kan een dergelijke overdruk heel goed gebruikt worden met een afsluiter. Bij mij zitten er 2 schakelaars in het pedaal, de eerste om de pomp te schakelen en wanneer ik door druk gaat de klep open en wordt de tin weggezogen. Op perslucht aangesloten werkt uiteraard enkel de laatste van de twee.

[Bericht gewijzigd door MAH op woensdag 17 oktober 2012 12:19:37 (22%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Henk H.

Golden Member

Venturi is de aanduiding voor een vernauwing, in de persluchttechniek worden venturi's om vacuum mee op te wekken ejector genoemd. Je laat er perslucht doorheen stromen (naar de buitenlucht) en op de vacuum aansluiting heerst onderdruk zolang de perslucht er door heen stroomt. Als je snel en/of diep vacuum wilt hebben minder geschikt maar dat speelt vooral bij handlingmachines die in korte tijd producten met een zuignap op moeten pakken. Uitstromende lucht maakt wel herrie maar daar zijn wel dempers voor te krijgen (hebben wel weer negatieve invloed op het vacuum).

Denk dat het voor desolderen wel geschikt zou zijn (vacuum hoeft niet diep), eventueel met een voetpedaal om de perslucht aan te zetten. Tis niet energiezuinig maar voor incidenteel desolderen denk ik een prima en goedkope oplossing.

Tidak Ada

Golden Member

Krachtiger is een waterstraal pomp, die ook op het venturieffect berust. [ http://nl.wikipedia.org/wiki/Venturi-effect ]

In de luchtvaart wordt bij kleinere toestellen de venturi gebruikt om het vacuüm vorr de aandrijving van instrumenten gebruikt (gyrokompas en horizon).
De venturibuis zit dan huiten op de romp gmonteerd; de luchtstroom wek dan tjdens het vliegen het vocuüm op.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

We hebben hier een kleine digi weller desoldeerstation, hier moeten we ook perslucht op aansluiten. Zal dan ook een venturi inzitten, maar het werkt perfect.

Zo'n kleine venturi is zelf ook nog wel te maken. En misschien kun je ook wel een oude carburateur van een brommer pakken. Gat is wel wat groot, maar kan natuurlijk altijd proberen. op de benzine toevoer sluit je dan gewoon je bout op aan. Het voordeel is dat eventueel tin gelijk in het bakje valt.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 17 oktober 2012 13:36:24 (49%)

Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat een waterstraalpomp geruislozer en beter werkt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Dat geloof ik ook wel ja, maar denk dat een venturi weer aardig goedkoper is. Aangezien het alleen voor de rookafzuiging is, de benodigde venturi kan je zelf waarschijnlijk al vrij simpel bouwen.
We hebben ook wel van die turbo/turbine vacuumpompen (10^-8 Pa), maar dat is ook wat overdreven voor rookafzuiging..

@Henk.H (hieronder), je hebt volkomen gelijk. Maar aangezien weller het ook doet (sommige modellen) met een venturi lijkt mij dit een eenvoudigere methode dan zo'n pomp. Het is misschien wel mooier, maar vergt ook meer onderhoud.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 17 oktober 2012 14:49:31 (27%)

Henk H.

Golden Member

Doel is volgens mij vooral om gesmolten tin weg te zuigen, en niet zozeer rookafzuiging.