Coax aansluiten op audio set met micro antenne aansluiting

Beste mensen,

Omdat mijn JVC audioset het langzaam aan het begeven is ben ik aan het rondkijken naar een nieuwe.

Gisteren heb ik een mooie SONY set gezien die ik overweeg te gaan aanschaffen.

De kwestie is echter dat op de achterkant van dit apparaat veel aansluitopties zijn , maar geen "normale" aansluiting waarin ik de coax stekker kan steken.

Er is alleen een kleine witte aansluiting voor een micro stekkertje aanwezig waarop de los bijgeleverde antenne kan worden aangesloten.

Ik luister vaak radio (veelal buitenlandse zenders)en wil dat ook graag via de kabel blijven doen.

Kan ik wellicht het stekkertje van de bijgeleverde losse antenne afknippen en er mijn coax kabel aan verbinden? Naar wat ik me herinner zitten er twee pinnetjes in dat stekkertje.

Een losse antenne zie ik echt niet zitten , net zoals ik was ook de verkoper van mening dat radio via de kabel van veelal (veel) betere kwaliteit is.

Tips en advies zijn als altijd welkom!

Net een Sony aangesloten op de kabel.
De antenne die erbij zit is een dipool. Ik heb de kabel op de draden van de dipool aangesloten via een oude (VHF) coax naar 300 Ohm convertor (tranformator)
Werkt prima.

Sonytech

Overleden

Een dipool voor FM kom je weinig tegen op dat soort apparaten.

Typenummer of foto brengt de oplossing een stuk dichterbij zonder te hoeven gissen.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Mijn dank voor de reacties.

Ik dacht dat mijn omschrijving genoeg zou zijn , geen coax aansluiting maar losse kleine antenne en wat nu.

Helaas is dat blijkbaar niet het geval.

Type is :

Sony CMTSBT100

http://www.sony.nl/product/microsystemen/cmt-sbt100

Mijn dank alvast voor het meedenken!

evdweele

Overleden

Volgens de gebruiksaanwijzing (te downloaden bij Sony) heeft het apparaat alleen een aansluiting voor een draadantenne. Nogal knullig.

Je kan de middenader van de coax van de CAI in die aansluiting steken, maar geweldig is het allemaal niet.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Het verbaasde mij ook , alleen zo'n draadaansluiting.

Verbaasde me ook dat veel toestellen tegenwoordig ook geen optie meer hebben voor aparte laag en hoog regeling. Alleen vaste equalizer instellingen.

Op zich leek me dit een mooi toestel , maar als de radio ontvangst slecht gaat worden / niet gaat lukken , tja dan twijfel ik wel.

Sonytech

Overleden

Zoals ik al eerder aangaf; de bedoelde antenne is geen dipool, maar een loop-antenne, bedoeld voor MW en dus niet voor FM.

Als FM-antenne wordt er een simpel draadje gebruikt.

Die twee antennes zitten samen aan een driepolige connector.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/antenneaansluiting-cmt1_jal.jpg
Full size

Een kabelsignaal toevoeren kan op twee manieren: een male IEC-chassisdeel in het apparaat monteren, de pen aansluiten op het bovenste pootje van de bestaande antenne-aansluiting en zorgen dat de afscherming van de plug verbonden is met het chassis van de set.
Andere mogelijkheid:
http://www.uploadarchief.net/files/download/antenneaansluiting-cmt2_jal.jpg
- De enkele draad van de bijgeleverde antenne afknippen in de buurt van het connectortje.

- Van een IEC-kabel de female connector erafknippen. Stukje krimpkous erover schuiven.

- Kabel afstrippen en een stukje mantel terugslaan.

- Ader van de coaxkabel een stukje afstrippen.

- Stukje krimpkous over de de kabel van de bijgeleverde antenne schuiven.

- Stukje van die kabel afstrippen en aan de ader van ader van de coaxkabel solderen.

- Het laatst aangebrachte stukje krimpkous over de soldeerverbinding schuiven en laten krimpen.

- Het stukje afgeknipte antennedraad aan de teruggeslagen mantel van de coaxkabel solderen.

- Dat stukje draad door het eerste aangebrachte stukje krimpkous voeren.

- Het stukje krimpkous over de blootliggende afscherming en de als eerst gemaakte soldering leggen en laten krimpen.

- Aan het andere uiteinde van het extra draadje een soldeeroogje solderen.

- Soldeeroogje ergens onder een met massa verbonden schroefje van de stereoset vastschroeven.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Mijn hartelijke dank voor dit zeer duidelijke , degelijke en uitvoerige antwoord!

Ik neem je verhaal zeker mee in mijn uiteindelijke beslissing en keuze voor het / een apparaat.

Is gebruik van krimpkous essentieel? Of kan ik ook isolatie tape gebruiken?

Ik blijf het verbazend vinden dat een toch niet al te goedkoop apparaat (ruim 200 Euro) niet een simpele aansluiting heeft waarop de coax past.

Bijna alle andere apparaten (duurder en goedkoper) hadden die mogelijkheid wel.

Ik vraag me af wat de motivatie is van de producent om dit zo uit te voeren.

En ik neem aan dat die draad geen behoorlijk / goed FM signaal zal (kunnen) leveren?

Voor het beste signaal kun je de tip van K C ter harte nemen: een impedantie-aanpassing van 75 naar 300 ohm maken.

If you want to succeed, double your failure rate.

Het gebruik van krimpkous lijkt mij niet essentieel maar het heeft wel voordelen. Naast dat het er gewoon een stuk mooier uit ziet is het ook steviger. Het word geen plakkere smots na een aantal jaar.

Verbazend vind ik het op zich niet, Er zijn tegenwoordig ook andere ''betere'' manieren om radio te luisteren. Zo zullen ze vast hun redenen hebben gehad om het niet meer toe te passen. Dit apparaat word mogelijk wereldwijd verkocht. En er zal dan maar een handje vol mensen zijn die de coax aansluiting zal gebruiken.

De beste optie lijkt mij gewoon te kijken naar een apparaat dat wel aan de wensen voldoet. De optie van Sonytech zal waarschijnlijk wel werken. Maar waarom al die moeite doen voor een apparaat dat je nog niet eens gekocht heb en er legio van mogelijkheden zijn om uit te wijken naar andere apparaten?

Sonytech

Overleden

Blij dat en paar zelfbenoemde vakmensen ook weer de moeite hebben genomen om me even terecht te wijzen.

@K C weet kennelijk heel goed wat een dipool is en @Jochem beheerst de kunst om met een balun een asymmetrisch signaal in de FM-band aan te bieden op een ingang die bedoeld is voor de MW-band.

Ik kan maar beter weer verder gaan bladeren in m'n cursus "Elektronica voor beginners" en problemen als een externe antenne-aansluiting aan de echte elektronici overlaten. De cursus begint net uit te leggen hoe je twee weerstanden in serie moet uitrekenen, dus dat is best pittige stof voor iemand als ik.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Henry S.

Moderator

Op 24 september 2013 17:02:41 schreef Jochem:
Voor het beste signaal kun je de tip van K C ter harte nemen: een impedantie-aanpassing van 75 naar 300 ohm maken.

Helaas kan je niets met de post van K C, misschien bij een ander model... maar bij dit model totaal niets.

Je kan een ingang bedoeld de middengolf (loopantenne) niet omzetten naar een FM-ingang. De FM-ingang is idd niet meer dan een armtierig draadje, de impedantie daarvan zal ook geen 75Ω zijn. Maar als je het aansluit volgens de afbeeldingen van Sonytech dan is de ontvangst via kabel prima.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 24 september 2013 17:59:21 schreef Sonytech:
Blij dat en paar zelfbenoemde vakmensen ook weer de moeite hebben genomen om me even terecht te wijzen.

@K C weet kennelijk heel goed wat een dipool is en @Jochem beheerst de kunst om met een balun een asymmetrisch signaal in de FM-band aan te bieden op een ingang die bedoeld is voor de MW-band.

Ik had het niet over de MW loop-antenne, maar ging er zomaar vanuit dat het om een een symmetrische 300 ohm ingang ging, waar je zo'n lintkabel antenne aan kunt hangen. Dan is een impedantieaanpassing waar K C over begon een goed idee.

Ik heb dus niet goed gelezen, zeker nu ik je tekening van het bewuste stekkertje zie.

Mijn fout dus. En ik twijfel niet aan je kennis en kunde, maar je hoeft niet op zo'n sarcastische manier uit de hoogte te doen.

If you want to succeed, double your failure rate.