Opruiming elektronica'verzameling'

Dit topic is gesloten

Het was idd een gezellige middag met genoeg te eten en te drinken.
Verder over de nodige dingen gekletst en heel wat rondgekeken wat er allemaal te vinden was.
Het leek er zelfs op dat mijn heteluchtkanon het 'kantoortje' achter de muur meer verwarmde dan het gangetje waar hij stond. Dit omdat de opgestegen warmte over het muurtje heen ging.

@ Tidak Ada:
Hier zijn een paar foto's van de scoops die ik je noemde.
De oude Philips GM5654 buizenscoop van mijn vader die hier bij mij op zolder staat. Deze zou nog moeten werken. Mijn vader heeft me hem wel eens laten zien werken toen ik nog klein was

http://www.walagata.com/w/nightwalker/GM5654.jpg

En een Philips PM3370 die ik zelf eens zo'n 17 jaar geleden heb gekocht. Hij is defect en er mist een print. (Een elco unit)

http://www.walagata.com/w/nightwalker/PM3370.jpg

Van deze scoop heb ik de originele handleiding met schema's en printlayouts erbij.
Er zit een unit in om hem te gebruiken als een 4-kanaals scoop. Normaal zit er een 2-kanaals unit in. De 4-kanaals unit staat achterin de manual apart beschreven.

@ Fred101 als je dit toevallig leest:
Ik zag toevallig een draadje van jouw over een probleem met een PM3370 die je toen gekocht had. Je had alleen de manual er niet bij. Als je die nog zoekt kunnen er mss scans van gemaakt worden. Laat maar wat weten.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Henry S.

Moderator

Monstervisje en ik zijn ook weer thuis, 550km en ruim 5 uurtjes totaal onderweg. Dit keer een paar kilo leuk spul uitgezocht, zoveel mogelijk kleine dingen in kleine hoeveelheden plus een paar UKW-berichte voor de verzameling.

Kareltje, Mans, Desiree, en de rest van de 'verzorging' bedankt voor de gelegenheid en de koffie/snert/etc.

Het was wel heel erg druk op sommige momenten, bij het eerste kijkje om de hoek van de achterste lood zakte me de moed even in de schoenen.

Ondanks de afstand kom ik volgend jaar ook nog wel weer eens langs.

Op 28 december 2013 00:11:39 schreef Tidak Ada:
Hier moet je zijn:

[afbeelding]
[...]
Kom je vanaf Deurne, let dan op het onderstaande bord, dat aan de inrit staat (is vanuit Liessel moeilijker zichtbaar).

En dat bord staat nu anders, we reden er zo bij langs richting Liesel, totdat de straat ophield... Terug richting Deurne zagen we het nog net op tijd (anders hadden we nog een rondje gehad).

Op 28 december 2013 20:19:49 schreef Nightwalker:
De oude Philips GM5654 buizenscoop van mijn vader die hier bij mij op zolder staat. Deze zou nog moeten werken. Mijn vader heeft me hem wel eens laten zien werken toen ik nog klein was

Die zit helaas vol met teerknollen, ik heb zelf nog een GM5653 staan met diverse uitgerookte weerstanden.

En een Philips PM3370 die ik zelf eens zo'n 17 jaar geleden heb gekocht. Hij is defect en er mist een print. (Een elco unit)

De elco's daarvan zijn berucht vanwege gescheurde rubberen afdichtingen. Zo'n printje is na te maken, maar ik weet natuurlijk niet wat er nog meer aan mankeert.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Ja dat bord bleek op die plaats vervangen door een 'glasscuptuur'
Google Earth is blijkbaar niet overal bij de tijd. Bij ons thuis zijn de foto's van augustus j.l.

@Nightwalker:
Da's en ouwetje!
Die Philips doet mij aan het lab herinneren waar ik werkte. Volgens mij stond daar precies dezelfde tussen de Teks en de HP's. Een van de technici was een fervente Philips-fan (type zonder motor en snoer ;-) ).
Heeft dat ding van jou ook een geheugenscherm? Of de typenummers gelijk zijn weet ik niet.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wat bedoel je met een geheugenscherm? Dat hij een signaal zichtbaar kon houden op het scherm zodat je eventuele veranderingen kon zien?

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Het was er druk, te druk om er nog bij te kruipen. Dus had ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om even een fotootje te schieten:

https://lh4.googleusercontent.com/-XoikCC80LdM/Ur8dy7STdaI/AAAAAAAACQU/7XudP8Z5164/w1132-h839-no/IMG_20131228_122413.jpg

Henry S.

Moderator

Bedoel je een 'storage tube' TA?

@vdbeke: Hamstere!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 28 december 2013 21:34:05 (26%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ook weer thuis en het spul een beetje uitgezocht.
Toch weer bijna zo een 450 km erop zitten vandaag, lange dag maar het was het wel waard.

Was even zoeken voor de eerste keer maar uiteindelijk allemaal goed gekomen, terug naar huis niet 1 keer fout gereden :-). Ik maak nog gebruik van de oud Hollandse tomtom, papier dus.

De verzorging was prima in orde, koffie, koek, amandelstaaf, choco, erwtensoep en uiteraard de oliebollen (ik ben vast nog wel wat vergeten). Mijn dank hiervoor aan het gehele team.

Maar wat een spullen liggen daar, je kan wel bezig blijven. Ben dan ook zeer tevreden met het resultaat. Gelukkig heb ik ook de nodige onderdelen kunnen verzamelen om me weer meer bezig te gaan houden met mijn oude liefde (RF, in alle soorten en maten).

Zeer zeker voor herhaling vatbaar.

Edit:
Foto erbij gezet.

http://www.katruud.nl/Foto_Temp/KatRuud_Deurne_011.jpg

www.katruud.nl - It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious....

Ik en Ohm pi zijn inmiddels ook al weer een paar uurtjes thuis. Het was een zeer geslaagde dag. Veel onderdelen voor de "grijp" voorraad voor een leuke prijs mee kunnen nemen. 't was wel erg gezellig voor in die ene ruimten waar alle lossen componenten lagen/liggen. Wat voor al opviel was dat als je alle laadjes langs was geweest, en je er nog een keer langs ging je weer gehele nieuwe dingen tegen kwam. Zo op de valreep nog een aantal 7806 tegen gekomen. Ik heb een berg aan 6V relais liggen, die kan ik nou van de juiste spanning voorzien. Op 5V werkt het ook wel maar ach gaat om het idee! :)

Hoewel het voor mij ook eens stuk rijden is graag tot een volgende keer. Heb toch weer dingen laten liggen waarvan ik nu denk, hmm...

Nogmaals dank aan Kareltje, Mans, Desiree, en de rest van de Crew voor het organiseren van zoon dag. Het is toch niet niks, even zoveel man over de vloer die van alles overhoop trekken :)

Edit: de buit: http://www.fotoarchiefje.nl/Upload/iPad/thumbs/groot_2013-12-29%20at%2014.07.27.jpg (KLIK BAAR)

[Bericht gewijzigd door Tinus016 op maandag 30 december 2013 00:22:35 (10%)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Ondanks de erg meevallende kou, die 's middags een heel eind verdreven werd door het 'straalmotortje' van Nightwalker was het een geslaagde Kerstspecial.
De kerst aankleding bestond eigenlijk uit niet meer dan een 2-tal kerstboompjes, behangen met lampjes en weerstandjes (uit eigen voorraad) en het e-kertboompje van Darkpinguin, dat zich hier even 'thuis' voelde >:)
De lekkere hapjes namen erg gretig af o.a. de warme choco, de sausijzenbroodjes van Tidak, een pan met 6 liter stevige erwtensoep, en de overheerlijke oliebollen waar Desiree voor gezorgd had.
Hiervoor kwamen zelfs de meest fanatieke snuffelaars wel even voor uit de onderdelenloods.

Uiteraard wil ik iedereen weer bedanken voor hun komst, het was weer gezellig.
Mijn dank gaat ook weer uit naar mijn trouwe assistent Mans, onze kok Tidak, en Nightwalker voor de klimaatbeheersing.

Op 28 december 2013 21:32:29 schreef vdbeke:
Het was er druk, te druk om er nog bij te kruipen. Dus had ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om even een fotootje te schieten:

[afbeelding]

Tja, het is maar eenmalig zo'n kerstspecial en kon daarom ook geen limiet stellen, maar ik had eigenlijk gehoopt op wat meer spreiding (snuffelen/koffiecorner, maar alleen voor de snert en de oliebollen waren ze uit die loods te krijgen :P

Maar we gaan volgend jaar weer gewoon verder (Maart?)
Hieronder nog een paar foto's uit de 'catacomben'
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/keuken.jpg
Onze kok Tidak bezig met de snert.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/choco.jpg
Lekker allemaal aan de warme choco (met slagroom)
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/oliebollen.jpg
Tijd voor de overheerlijke oliebollen.

Verder rest mij, en namens Desiree nog om iedereen een fijne jaarwisseling toe te wensen, en een gezond en spetterend 2014

Hewlett

Honourable Member

Koud was het gelukkig niet. Inderdaad, een geslaagde Kerstspecial die van mijn kant zeker voor herhaling vatbaar is. Geen zorgen, tegen die tijd is de gigantische voorraad daar in Deurne nog niet uitgeput. Heerlijke snert en lekkere oliebollen gegeten in een mooie kerst ambiance. Prima geregeld!

Mijn aanwinst is al weer in de schuiven verdwenen. Zo even uit het hoofd: een bami bak vol met Wima MKT en MKP c'tjes, die koop ik eigenlijk altijd :-), een nasi bak vol met tantaal en grote styroflex c'tjes, zakje met BSV80 jfets, een paar rollen met Kemet 1uF tantaaltjes, groene LEDs en Philips BAW62 diodes. Nog wat spullen uit het verre verleden gevonden: ASY26, Fairchild FND567 7 segment displays, ua709 (ik dacht dat die opamps allemaal al weg waren...) en wat ua714 metal can opamps. Verder een ruime sortering print boortjes, een kilo, genoeg voor vele jaren "boor plezier".

Dat van die straalmotor heb ik gemist, sterker nog, ik heb dat ding niet eens gezien of gehoord. Het viel me wel op dat het kantoortje tropisch warm was, dat was dus de reden ;-)

Dank aan de organisatie. Voor straks een fijne jaarwisseling en ik wens iedereen een goed en vooral gezond 2014 toe.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Tidak Ada

Golden Member

Momneteel druk bezig met sorteren van mijn vondsten.

@Henry, Hugo en Paul:
Dat bruine draad waarvan we dachten dat het coax was is vermoedlijk draad voor de bedrading van vliegende objecten. Vermoedelijk Kevlar isolatie en de kern bestaat uit getwijnd ijzer en koperdraad. Dat verhoogt de treksterkte, de slijtvastheid en brandveiligheid.

@Henry, hierboven:
Ja, een storage tube ;)

Vaak komt de mooiste buit aan het einde van de dag: Ik vond een mooie 60×120 cm grote ESD-mat. Ik ben daar zeer gelukkig mee, hoewel ik nu eerst mijn werktafel leeg zal moeten halen om hem er op te leggen.
Verder wat voedings IC's, weerstanden, WiFi antennekabeltjes, een zakje net MIL-spec tantaalelco's van 330µF en een paar opbergdozen Tenslotte nog een bewakingscamera op zicht meegenomen.

Vraagje:
Mijn meetapparatuur komt deels op die mat te staan. Is het verstandig de meetapparatuur nu geïsoleerd op te stellen? Ik kan me voorstellen dat de lekstroom van een netfilter in dit geval rare dingen kan veroorzaken.

Het was een erg gezellige dag, ondanks dat ik nogal duf was vanwege slecht slapen.

Iedereen nogmaals een inventief 2014, zonder ongewenste kanallen, rook en lichteffecten, toegewenst.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
klein is fijn

Moderator

Ik moet nog beginnen met sorteren, maar heb wel vast een paar foto's.

http://www.kleinisfijn.nl/co/uploads/dsc_0207_th.jpg

http://www.kleinisfijn.nl/co/uploads/dsc_0209_th.jpg

http://www.kleinisfijn.nl/co/uploads/dsc_0212_th.jpg

Hugo Welther

Moderator

Ook druk bezig met sorteren van spulletjes.

Op 29 december 2013 14:16:21 schreef Tidak Ada:

@Henry, Hugo en Paul:
Dat bruine draad waarvan we dachten dat het coax was is vermoedlijk draad voor de bedrading van vliegende objecten. Vermoedelijk Kevlar isolatie en de kern bestaat uit getwijnd ijzer en koperdraad. Dat verhoogt de treksterkte, de slijtvastheid en brandveiligheid.

...

Ik had een stuk gestript en dacht eerst dat het field wire was. Maar field wire is zwart en is makkelijker te strippen dan dit draad. Volgende gedachte was ontstekingsdraad voor springstoffen. Dat is ook getwist zeer stug, breek en trekvast draad.
De opbouw is het zelfde als field wire, koper met ijzerdraad.

Bedradingsdraad voor vliegtuigen heeft toch gewoon diverse kleuren. Net zoals montagedraad wat wij elektronici gebruiken.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
wtt

Golden Member

Ik had - achteraf gezien - iets teveel ingeplanned die dag.
's ochtends en in de namiddag ook afspraken elders, dan 2x verkeerd rijden, zodat ik een soort 'tijdsdruk' voelde.
Mogelijk speelde ook de hoeveelheid ladekasten een rol. Het schrok gewoon een beetje af, de eerste minuten;-)

Ik had graag wat meer tijd besteed aan het kennismaken en kletsen met de aanwezigen. Dat is er nu nogal bij ingeschoten, al heb ik gelukkig wel een paar mensen gesproken. Het merendeel echter tijdens het snuffelen door de voorraad.

Heb ik meteen een goed voornemen ;-)

Dank aan de organisatie en iedereen voor de leuke dag.

Verder iedereen een heel goed en technisch 2014 toegewenst!

PS. Ik had een zakje met spullen verzameld, waaronder een grote afstemcondensator die door een stappenmotor werd bediend. Ook zaten er in dit zakje een aantal banaan-chassis en wat 4066 smd's.
Ik zal het ergens neergelegd hebben, maar kon het later nergens meer vinden.
Heeft iemand dit nog gevonden?

[Bericht gewijzigd door wtt op zondag 29 december 2013 14:59:05 (18%)

maartenbakker

Golden Member

Ik had op een gegeven moment een Philips V2000 folder en een handleiding op de grond of op een stapel gelegd in de voorste ruimte. De handleiding hoorde bij een van de recorders die daar nog ergens staan, de folder had ik of daar ook bij willen leggen of mee willen nemen. Alleen ze waren allebei opeens weg, of ik had ze ergens gelegd waar ik ze niet meer terugvond.

Ik ga zo even het OM-topic bijwerken met de exemplaren die ik in haden gedrukt heb gekregen (dank voor die oplettendheid).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Na verwarring over de route ( We waren met de voet vanaf het station) kwamen we er uiteindelijk wel.

Ik heb me ook erg vermaakt! De bakjes die ik heb bijgevuld met RCL materiaal puilen inmiddels allemaal uit, dus ik zit wel weer even goed ;) Ook nog allerlei leuke speeltjes en een aantal zeer mooie connectors meegenomen. Die krijgen een goede plek in een van mijn aankomende projecten. Vanochtend en gisteravond heb ik alles uit gezocht, en ik ben onder de indruk van hoe veel ik heb meegekregen voor die prijs.
Geen eeproms, nee dankje.:P

Mijn studiegenoot heeft ook heel erg genoten en zijn ogen uitgekeken :)
een erg leuke dag, met een lekkere oliebol aan het eind.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Tidak Ada

Golden Member

Maarten, heb je misschien de functie van die OM549 kunnen achterhalen?
Ik moet anders alle schema's van mijn PM3264 uitpluizen (en hopen dat hij er in zit)...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Schema's uitpluizen is voor mij ook de enige manier in dit geval, kwam hem nergens nog tegen. Is hij uiterlijk identiek aan jouw OM504?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 29 december 2013 17:57:25 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Nee, de OM504 is veel zwaarder (groter en het koelvlak is van koper).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zaterdag een hele leuke dag gehad bij de CO-Kerst-special in Deurne. Deze keer echt bijzonder verzorgd: warme chocomel, oliebollen, echte zelfgemaakte erwtensoep van Karel, Belse worstenbroodjes en meer. Het was gezellig bij de kachel en de kerstversiering. Ierdereen bedankt voor de goede sfeer en verzorging en de beste wensen voor 2014.

Mijn setje foto't:

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc03895-512.jpg(Order) picking

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc03891-512.jpgKeukentje

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc03901-512.jpgGenoeg te kiezen

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc03898-512_2.jpgKoffietafel

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc03903-512.jpgGevonden...
Nu nog even sorteren.

Plan voor deze keer was schakelaars (rocker/wip) en koolfilm weerstandjes om mijn Saba service kist aan te vullen. Door het bekende aanbod werd het alweer veel meer. Met dank aan voorspraak Tidak: heel veel knoppen. Omdat ik het niet kan laten: ringkern trafo's en connectoren. Verder veel nice to haves: toch weer wat condensatoren, 10t pot's en diodes. Maar ook buzzers, VDR's en elmech fuses. En een xtal in noval glas omdat het mooi is. wat rommel kabeltjes en een exotisch stuk "field wire" dat het niet was, maar toch als draad antenne gaat dienen als de tijd daar is. Bij elkaar toch weer veel meer dan ik op de lijst had. Het blijft leuk...

PS.
Ik vervoer bewust ongesorteerd, zodat ik het 2x gezien heb voor ik het opberg.

Henry S.

Moderator

Op 29 december 2013 14:55:54 schreef wtt:
PS. Ik had een zakje met spullen verzameld, waaronder een grote afstemcondensator die door een stappenmotor werd bediend. Ook zaten er in dit zakje een aantal banaan-chassis en wat 4066 smd's.
Ik zal het ergens neergelegd hebben, maar kon het later nergens meer vinden.
Heeft iemand dit nog gevonden?

Wel een poosje zien liggen, bij de 1e lades rechts op de grond, later was het zakje verdwenen.

Nog wat foto's met de gevonden voorwerpen:

http://www.uploadarchief.net/files/download/deurne2013_1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/deurne2013_2.jpg

Edit: Iemand had nog een print van een functiegenerator met XR2206 gevonden. Hier kan je het artikel daarvan gratis krijgen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 30 december 2013 17:23:00 (14%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hewlett

Honourable Member

Henry, ik zie op je foto's dat je 4 van die 111-V displays (zo even uit het geheugen, ik heb de mijne iets te goed opgeborgen) gevonden hebt. Heb je een datasheet van dit type display?

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Henry S.

Moderator

Ze zijn van Three-Five Semiconductor Inc. (III-V SI) (een afsplitsing van NSC), van het type TSM1416, en die is gelijkwaardig aan de DL1416.

Deze lijken weer op de DL2416: http://www.uploadarchief.net/files/download/hpdl-1414.pdf

Op 29 december 2013 14:16:21 schreef Tidak Ada:
@Henry, Hugo en Paul:
Dat bruine draad waarvan we dachten dat het coax was is vermoedlijk draad voor de bedrading van vliegende objecten. Vermoedelijk Kevlar isolatie en de kern bestaat uit getwijnd ijzer en koperdraad. Dat verhoogt de treksterkte, de slijtvastheid en brandveiligheid.

Kevlar laat zich toch niet met een broodmesje strippen?

@Henry, hierboven:
Ja, een storage tube ;)

Had Philips die ook in de GM56xx serie?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 30 december 2013 20:18:08 (47%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Schimanski

Golden Member

Van die displays zijn er nog zo'n 50 op voorraad (plus wat er volgende keer weer boven water komt)

@KIF: Mooie foto's met zo'n groothoek (mag dat al een fisheye genoemd worden?).

Ik had de 50Ohm Bird 67 Dummyload/Wattmeter meegenomen (500W max. 300W continue met uitlezing op 25, 100 of 500W fullscale afhankelijk in welke plug je de diode stopt). Hij is echter jammer genoeg defect. Hij meet 3,3Mohm :(. Door de plug (Bird QC) los te schroeven en de teflon kern te bewegen kreeg ik hem even op 56,6 Ohm maar nu is het ondeindig. Ik ben wat huiverig om hem open te maken, niet vanwege de techniek maar het ding is oliegevuld en gezien de leeftijd zal dat wel PCB-houdende olie zijn. Komt bij Hollandse Signaal vandaan (groene stickertje)

http://www.uploadarchief.net/files/download/pwr-mtr-1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/pwr-mtr-2.jpg

/edit: Heb ondertussen een manual bij Bird vandaan. Er zit een minerale olie in (GE 10C Transil).

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

@Hugo:

Ik heb dergelijk draad liggen met glasvezel en nog iets omhulling en dat zou van Fokker Woensdrecht zijn gekomen. Het is gewoon wit, maar er komen dan nummer tags aan.
Bovendien is bruin één kleur (toevallig ook No1), maar wie zegt dat er geen andere kleuren bestaan....

@Henry:
Ik heb ook een vlijmscherp scalpelmesje gebruikt en het kostte best wat moeite.

Ik bedoelde ook die PM3370 ;) Maar ik ga op een herinnering van ruim 30 jaar terug...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten