Lichtvolger...hoe moet dat?

Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een manier om een schakeling te maken die het licht volgt. Dus zoiets als een tweetal (robot)oogjes die zich altijd naar het licht richten. Nu ben ik nogal een newbie op het elektronica gebied maar wat ik wel weet is dat dit met een tweetal fotocellen mogelijk moet zijn.

Zijn er schakelingen direct voorhanden die zoiets realiseren? Dus bijvoorbeeld een negatieve spanning naar een motortje zodat deze linksom draait wanneer de linker fotocel meer licht krijgt dan de rechter en een positieve spanning naar de motor om rechtsom te draaien wanneer er rechts meer licht aanwezig is.

Het motorische gedeelte (de beweging dus) is geen probleem, daar verzin ik wel wat op (servo's misschien ?). De schakeling moet natuurlijk wel die spanning voor de motor kunnen leveren.

Ik weet, het is allemaal een beetje basic wat ik hier opschrijf maar hopelijk is het duidelijk.

Alvast bedankt voor ieders reactie.

Raymond.
Ik heb pas geleerd op school van de Verschil versterker.
Dit kan je maken met een TL081 en een paar weerstanden.
Zorg dat je een ingang op de inverterende ingang aansluit en eetje op de niet inverterende ingang met bij allebei een weerstand ertussen. Bij de inverterende moet je de ingang met nog een weerstand verbinden aan de uitgang en bij de niet inverterende hetzelfde aan de 0.

Als ingangs spanning maakt het niet zoveel uit wat je gebruikt en als uitgang ook niet. Je kan op de ingang bv een spanning aansluiten me een LDR er tussen zodat het op ligt reageert.

Rinus
Ik ben bezig voor mn PWS om een zonnevolger te maken. Het prototype is nu af. Een ldr op een stang die aan een stappenmotor vast zit. LDR is op een AD converter aangesloten. de stappenmotor op een uln2003 en het geheel dan weer op de paralelle port van de computer. Werkt perfect nu
Er zijn wagentjes tekoop die een zwarte lijn kunnen volgen. De basis van het elektrisch schema kun je gebruiken voor jou doel.
Vraag me niet waar je die dingen kunt vinden maar waarschijnlijk kan Velleman je wel een voorbeeld geven (en anders moet je eens op zelfbouw roboten zoeken).
"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
Velleman heeft zo'n kit, de lijnvolger, het werkingsprincipe is met octo-couplers
Ik dacht (en ben vrij zeker) dat de lijnvolgers met infrarood werken.
Volgens mij kan het ook met licht gevoelige weerstanden
Een basisidee:

code:

V+                   V+
    |                    |
    |                    |
   LDR                   R
    |                    |
    |------- motor ------|
    |                    |
   LDR                   R
    |                    |
    |                    |
   gnd                  gnd

Waar "motor" staat zou je dan een bufferschakeling met opamp kunnen maken die de motor aanstuurt.
Neem gelijke LDR's en gelijke R's.
Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Op 21 november 2004 16:53:50 schreef jesus_:
Ik dacht (en ben vrij zeker) dat de lijnvolgers met infrarood werken.

Ik heb het anders gewoon met LDR's gedaan hoor!
Maar je moet het wel afschermen.
hey ik zou ook een lichtvolger maken ik ga 2 LDR's gebruiken en een H-brug om men dc motor van richting te laten veranderen. maar ik beschik niet over de informatie hoe ik een lichtvolger kan maken kan iemand me helpen.
Ik zou ook graag paar schema's willen.

dank u
Dit is een zonnecelgevoede zonnewijzer. De "gnomon" werpt een schaduw die tussen de cellen in valt als hij uitgericht is. Als de schaduw op één van de twee cellen begint te vallen, gaat het motortje draaien op de verschilspanning tot de gnomon weer naar de zon wijst.
Al draaiende neemt het ding ook de wijzers van een klokje mee (rechts vooraan), zodat hij de tijd aanwijst.
Derde persoon enkelvoud eindigT op een T, niet op een D! Hij gooiT, het verschilT, zij soldeerT, hij zendT.
Ok
maar hoe kan je een motor het licht laten volgen. Ik heb niet veel praktijk op school en we hebben tot nu toe opampschakelingen gezien. Kunt u misschien mij paar schema's bezorgen?
Ik begrijp het niet helemaal... Wil je een soort draaiened hoofd maken dat naar de lichtbron wijst of een robot die naar het licht rijdt.

Ik heb veel ervaring opgedaan toen ik vroeger lichtzoekende robots maakte.

Voor een lichtzoekende robot; maak een "herbie"

http://downloads.solarbotics.net/misc/herbie1.gif

Wil je een meedraaiend hoofd, kijk dan hier:

http://www.beam-wiki.org/wiki/index.php?title=Heads
ik maak een kop van een robot die het licht appart volgt. En men vriend maak een robot die niet tegen voorwerpen kan rijden maar als ik men kop daaraan schakel moet het kunnen communiceren met elkaar dus dat kan ik wel doen met een microcontroller.

En bedankt boarderbas en iedereen.
Als ik nog vragen heb zal ik het hier posten.
Velleman heeft inderdaad van die kitjes die het licht kunnen volgen. deze bijvoorbeeld
heb em al eens gemaakt hij rijd naar het licht toe, dus als links een lamp aan gaat dan rijd ie net zolang door dat ergens anders licht komt of er geen licht meer is.
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Als ik het goed heb, 1 comparator, 1 inverter en 2 fets Och ja vergeet niet je 2 LDR's
Dat moet een aardige start zijn denk ik.

[Bericht gewijzigd door Nieko op 2 november 2007 22:32:02 (19%)]

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
ok ik weet al hoe ik het moet maken een comperatorschakeling waarvan ik de uitgang als ingang gebruik bij een microcontroller atmega88def en waardoor ik via de uitgang van de microcontrollen een H-brug ic aanstuur om de draairichting van de DC-motor te bepalen. maar ik heb de volgend probleem als ik de 2 LDR's in een comperator schakeling zet heb ik maar 1 ingangsignaal aan mijn microcontroller waardoor ik het motor 1 richting kan laten draaien. En als ik 1 LDR per comperator doen heb ik wel 2 ingangsignalen maar wat moet ik doen als ze allebei hoog staan? Dan gaat de motor beide kanten willen draaien en dat gaat tuurlijk niet!
H-Lab

Golden Member

In het beroemde juli/augustus nummer van Elektuur vorig jaar staat zo'n schakeling beschreven, voor een zonnepaneel.
met 4 LDR's en twee motoren, voor L en R draaien en voor tillen.

[Bericht gewijzigd door H-Lab op 6 november 2007 20:48:02 (23%)]

Een buizeneindtrap dat is het.
ja maar waar kan ik zo een elekruur nu is het elektor boek kopen? Als u dat hebt kunt u mij het misschien doorsturen op inscannen en hieropzetten?

maar ik vind wel een oplossing want ik zou het zelf willen oplossen zodat ik iets bij leer

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 10 januari 2008 20:00:18 (25%)]

Roland van Leusden

Golden Member

ja maar waar kan ik zo een elekruur nu is het elektor boek kopen? Als u dat hebt kunt u mij het misschien doorsturen op inscannen en hieropzetten?

Gewoon tegen betaling te d/l bij elektor

http://www.elektor.nl/

I understand how the circuits work, because I built them. Not by reading a text book!
ik ga nu 2 comperators gebruiken met elk een ldr. De uitgangen koppel ik aan een microcontroller ATMEL ATMEGA88. Deze microcontroller zal dan een H-brug sturen zal deze lukken.
ja ik heb een probleem ik wil men lichtvolger voeden met een 6V batterij maar de opamps hebben ongeveer 15V hebben aan de klem 4 en 7. Een batterij van 15V vind ik nergens. Ik ben al uren op zoek naar een opamp die kan gevoed worden door 6V en vind het nergens. Weten jullie soms een tip hoe ik het kan vinden.
wat je zou kunnen doen is een 12volts batterij in serie zetten met een 3v batterij
Op 6 november 2007 20:45:39 schreef H-Lab:
In het beroemde juli/augustus nummer van Elektuur vorig jaar staat zo'n schakeling beschreven, voor een zonnepaneel.
met 4 LDR's en twee motoren, voor L en R draaien en voor tillen.

Hallo,

Ik had graag dit nummer besteld via internet, kun je me een link geven ofzo? En me eventueel zeggen wat de titel is van dit artikel over de zonnevolger? De zonnevolger is het onderwerp voor mijn eindwerk dit jaar en alle info is welkom. Deze site en dat nummer van Elektuur/Elektor zouden me erg goed van pas komen! (Je kan me altijd contacteren via ...)

Alvast bedankt,
Anthony

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 23 september 2008 18:36:42 (1%)]