Het grote interessante aanbiedingen topic deel4

Dit topic is gesloten

Hoeben, zoals gezegd, voor ieder elektron wat er aan de ene kant uitkomt, gaat er een andere voor terug.

Maar volgens E= mC2, geldt dat voor een 1Ah 1.5V accu er 3600*1.5 = 5.4kJ in zit. even omschrijven en je hebt: m = E/C2 = 60 pg. (60 pico gram). Kennelijk is dit effect VELE malen groter dan het gewicht van de electronen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Om precies te zijn gaat het zo:
Er vinden chemische reacties plaats waardoor er andere energietoestanden ontstaan. E= mC2 klopt helemaal. Het aantal protonen en elektronen is in evenwicht anders zou de accu statisch geladen zijn. Idem bij een condensator trouwens.

Het gewicht van het elektron klopt wel, maar het is het gewicht in rusttoestand. In een aangeslagen toestand of hogere energieniveau (potentiële energie, kan bijvoorbeeld als foton uitstralen) doordat het in een atoomverbinding zit, wordt het zwaarder.

De stroom waarmee je de accu laadt maakt elektronen die in de chemische verbinding gevangen zijn zwaarder. Je hebt dus een soort vat gemaakt waarin hoog-energetische elektronen zitten. Die heb je erin gestopt door het laden. Maar het aantal elektronen is inderdaad hetzelfde. De accu werkt als pomp voor elektronen, niet als opslagbak. Maar in je energieopslagbak zitten wel elektronen met meer massa.

Verder heb ik voor gemak maar even de protonen genegeerd, terwijl die eigenlijk best veel doen in een accu.

Als ik er zo eens over nadenk zou je best wel kunnen zeggen dat je fotonen of iets wat daar op lijkt opslaat.

bprosman

Golden Member

Dit vond ik in mijn mailbox. Vereist wel een "MyTI" account :

http://links.mkt102.com/servlet/MailView?ms=NTEyNDk1NjYS1&r=MTgzNTY3Mj…

50 years of analog design experience in a handy e-book, Analog Engineer’s Pocket Reference.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 2 april 2016 13:11:30 schreef rew:
Maar volgens E= mC2, geldt dat voor een 1Ah 1.5V accu er 3600*1.5 = 5.4kJ in zit. even omschrijven en je hebt: m = E/C2 = 60 pg. (60 pico gram). Kennelijk is dit effect VELE malen groter dan het gewicht van de electronen.

5.4E3/9E16 = 0.6E-13 = 60E-15 = 60 fg (femtogram). Scheelt maar een factor 1000 :-)

Ondertussen, uit een 1Ah accu komt 3600 Coulomb aan elektronen. Die wegen tesamen (rustmassa, zo snel bewegen ze niet in een metalen draadje) (3600/1.6E-19)*9.1E-31 = 20.5ng (nanogram), pak-em-beet een miljoen keer meer dan het massaequivalent van hun energie.

PS. Ik vind dat accucapaciteit voortaan in kg uitgedrukt moet worden :-)

Shiptronic

Overleden

Op 2 april 2016 15:59:48 schreef Hoeben:

Het gewicht van het elektron klopt wel, maar het is het gewicht in rusttoestand. In een aangeslagen toestand of hogere energieniveau (potentiële energie, kan bijvoorbeeld als foton uitstralen) doordat het in een atoomverbinding zit, wordt het zwaarder.

De stroom waarmee je de accu laadt maakt elektronen die in de chemische verbinding gevangen zijn zwaarder.

Aha gelijk een verklaring voor dit fenomeen : https://youtu.be/Ciuc0UBDkIk

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 4 mei 2016 16:51:05 schreef blurp:

PS. Ik vind dat accucapaciteit voortaan in kg uitgedrukt moet worden :-)

yep, en verbruik van autos in mm²...
afstanden zijn vanaf nu dan ook in lichtjaren, is het een stuk makkelijker voor de mensen die met de ruimte bezig zijn.

trouwens meet ik mijn 18650 li-ion cellen ook door ze te wegen. 46gram zijn goeie, alles onder de 40gram zijn chinese namaak
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/li-ion/640/DSCN4420.JPG
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/li-ion/640/DSCN4419.JPG

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 4 mei 2016 17:49:40 (14%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
  • B0505S geïsoleerde dc-dc converter voor minder dan €1,50 op ebay. Niet getest door mij.
  • Fluke TL10 probes. Deze heb ik in bezit en ze lijken echt - ze voelen op het eerste gezicht kwalitatief goed aan Ebay. Dealextreme 1, Dealextreme 2 (met review)
  • Tip voor degelijke meetsnoeren (e.d.)ik heb gemerkt dat je goedkoop uit bent als je zelf assembleert. Bij Conrad los de draad en de connector kopen. De draad kun je vinden onder home > kabels > draden > aansluitdraad. Dan selecteer je bij categorie de optie 'meetader' en bij bijzonderheden 'flexibel'. Merk: 'Lappkabel'. Kabeltype: Sil-Siff.

    Althans ik dacht dat ik die genomen had, is al weer een tijdje geleden en het is nogal diep weggestopt bij Conrad. Ik dacht dat ik 1 mm2 genomen had, ik denk dat je nog wel een maatje dikker kunt gaan zonder dat het ten koste van de flexibiliteit gaat. Wie weet welke kabeldikte Fluke gebruikt (bijv. voor de TL10, TL175 snoeren)? Voor de stekkers neem je natuurlijk Hirschmann.
  • Je kan op ebay nog wel het een en ander aan Hirschmann spul en Fluke accesoires vinden. Zelf even kijken of het wat is!

Op 30 mei 2016 23:15:16 schreef necessaryevil:

  • B0505S geïsoleerde dc-dc converter voor minder dan €1,50 op ebay. Niet getest door mij.

Hmmmm. Weinig isolatie afstand en maar 2x goedkoper dan Farnell.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Goeie tip rew, bedankt! Voor de luie mensen een link. Is wat zekerder dan een ebay ding, maar als je geen andere producten van Farnell nodig hebt kan ebay goed uitkomen. Isolatie-afstand lijkt me alleen belangrijk als je transients (o.i.d.) verwacht, 5v is niet zoveel :-).

//edit: nog een link.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op dinsdag 31 mei 2016 10:14:28 (18%)

Meestal is er een goede reden om een geïsoleerde DC-DC te gebruiken; De ene kant met aanraakbare delen, en de andere kant met de netspanning verbonden bijvoorbeeld. Dan wil je écht wel een goede isolatieafstand (en niet afhankelijk zijn van een onbekend eBay prul).

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ik heb de recom, die staat gek genoeg niet in je eerste search, wel in je tweede.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@Tommyboy: ik had iets in gedachte zoals een paneelmeter voor een labvoeding. Dingen die op netstroom moeten werken koop ik sowieso niet van een anonieme verkoper in een ver land voor een verdacht lage prijs. Overigens hebben de converters die rew aandraagt natuurlijk de voorkeur.

@Rew: De eerste lijst zijn converters met meerdere uitgangen en de tweede lijst zijn converters met een enkele uitgang. Vandaar dat de Recom in het tweede lijstje staat.

PE9SMS

Special Member

Bij het Kruidvat (in Nootdorp) afgelopen weekend een powerbankje van 2000 mAh gescoord voor 2,99 euro.

@hieronder: geen idee. Alhoewel ik niet zo thuis ben in de LiIon cellen (of wat er dan ook in zit) lijkt me 2000 mAh niet onrealistisch veel?

Gaat om dit dingetje:

http://www.quintezz.com/en/shop/14227-chargers/product/39785-power-cha…

Zit nog een rood/blauw ledje in ook voor opladen/vol/ontladen/leeg.

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op dinsdag 7 juni 2016 06:54:31 (62%)

This signature is intentionally left blank.

En hoeveel mAh zit er werkelijk in?

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

voor degene die op zoek is naar betaalbare krimpkous:
zojuist binnen gekregen 6 x 1meter 2.5 mm krimkous voor 1,68 euro

http://www.ebay.nl/itm/2-5mm-Six-Colors-Heat-Shrinkable-Tube-Shrink-Tu…

En hoeveel mA zit er werkelijk in?

Weeral zulke opmerking. Hetzelfde met de zogenaamde China “troep”.
Ze werken me soms serieus op de zenuwen. Als ik naar een tweedehands zaak ga en koop een 2000€ wagen verwacht ik niet dat hij de eigenschappen van een "Rolls" heeft. Als je zulke zaken in een winkel van poetsartikelen koopt moet je de verwachtingen bijstellen. Indien je niet vals gierig bent (Niet persoonlijk opnemen!!) en tevreden met wat je koopt kan het alleen maar meevallen. Ik heb al een jaar een paar van die dingen. Ze worden regelmatig gebruikt. Even een schakeling voeden voor een testje, (is immers steeds 5V); geen voeding afstellen en verkeerd aflezen enz. Iemands GSM is leeg: “Hier neem maar mee dan kun je even verder maar bezorg het me terug." Dat laatste is soms meer een probleem dan de capaciteit. Ik weet trouwens zelfs nu nog steeds welke capaciteit ze hebben. Na een testje doen ze wat ik ervan verwachte, dus prima, een koopje!! Eentje reserve bijkopen.
Hetzelfde voor de nano, mini, meetinstrumenten, voedingen enz. uit China. Die dingen doen het normaal, maar ook je verwachtingen bijstellen. Waarschijnlijk niet zo nauwkeurig of op de uitersten van de karakteristiek. Maar als je ze daar gebruikt ben je zelf verkeerd bezig. Dan moet je een "Echte" gebruiken en zelfs nog?? Je rijd ook niet 192km/u omdat het kan.
Professioneel gebeurt dit ook niet, of misschien in geval van uiterste nood en dan enkel om je “even” te behelpen en met goede opvolging.
Je lijdt er ook geen honger van. Als het niet werkt neem je een ander, bestel je ergens een ander, hergebruik je de onderdelen, en ben je nog veel goedkoper uit.
Als je trouwens bij action of kruidvat enz. eentje koopt die het niet doet krijg je een zelfs een nieuwe. Misschien werkt hij ook maar 2 maand. Dat wist je, dat risico heb je zelf gekozen..

Erger wordt het voor zware investeringen. De kans klein maar stel je koopt een Tektronix, Hameg of dergelijke troep. Als je knopje x indrukt en dan Y dan gaat lampje Z branden maar hij meet A in plaats van B. En dat heb je nu net niet nodig. Die dingen slaan en deuk in je budget. Zeker privé. Dat we elkaar daar voor eventuele foutjes waarschuwen prima, zelfs perfect. Zij lezen immers ook mee en bij revisie huppeldepup is de fout eruit.
Ook voor echte nep. Een leverancier levert je een lege doos. Daar moeten we elkaar voor waarschuwen.

Arco

Special Member

Vaak is die 2000mAh opgave dan ook nog aan de batterij zelf, en niet op de 5v output. (dus nog een stuk minder als 2000mAh)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Nurky: Ik verwacht niet een topmodel voor die prijs, maar ik verwacht wel dat de specificaties kloppen. Om jouw vergelijking met een tweedehands auto door te trekken; Jij wordt er ook niet blij van als er maar 30L in de "60L" tank past. Of als de motor maar 50pk is in plaats van 90pk.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ik vind het vergelijk van nurky met een tweedehands auto scheef gaan. Als ze bij aankoop van dat tweedehandsje zeggen: je krijgt 30 liter* brandstof mee, dan hoort dat evenveel brandstof te zijn als dat ze bij de Rolls Royce zouden zeggen je krijgt 30 liter brandstof mee.

De vraag van Tommyboy is reëel en gewoon meetbaar.

*edit: Tommyboy poste even tussendoor, en komt toevallig met dezelfde insteek van het aantal liters

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 28 juni 2016 16:46:44 (14%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik blijf bij mijn standpunt. Als het goed moet zijn koop ik goed.
Enkel voor niets gaat de zon op en volgens sommigen zelfs dat niet eens meer.
Waar staan de specs? Hoe gemeten? Bewijs dat ze het niet halen! Je weet niet eens hoe ze meten. Je verwachtingen zijn te hoog.
Als een tweedehands perfect was werd hij niet verkocht.
De prijs geeft een indicatie van de kwaliteit. Positieve reacties maken het merk groot.
Waarom zijn Rolls, Fluke, Hameg, ... gekend?
Dat is volgens mij het doel van dit topic. De enkeling die zich wat beter profileert laten opvallen zodat collega "prutsers?" er van kunnen genieten waar nodig. Maar laat de anderen ook de kans zich te bewijzen. Zij sturen wel bij of verdrinken in hun rotzooi. Niet direct negatief. De eerste Fluke was ook niet perfect. De eerste Japanse wagens die hier gekocht werden stonden meer stil dan ze reden. Dat wist je. Als je goedkoop wou rijden kocht je er toch een nieuw model en hoopte dat hij wat beter was dan die oude van je collega.

Arco

Special Member

Als een tweedehands perfect was werd hij niet verkocht.

Da's natuurlijk niet waar. Iemand kan iets ook 2e hands verkopen omdat hij er andere verwachtingen van had of dat het gewoon niet meer nodig is.
De stelling 'alles wat 2e hands verkocht wordt mankeert wat aan' is onzin.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, Heb je gelijk in. Maar enkel dan. Ik ga niet meer reageren. Heb andere zaken te doen. En we dwalen af heeft nog weinig met elektronica te maken. Wordt meer een onderonsje.

Op 28 juni 2016 18:32:09 schreef nurky:
Ik blijf bij mijn standpunt. Als het goed moet zijn koop ik goed.
Enkel voor niets gaat de zon op en volgens sommigen zelfs dat niet eens meer.
Waar staan de specs? Hoe gemeten? Bewijs dat ze het niet halen! Je weet niet eens hoe ze meten. Je verwachtingen zijn te hoog.
Als een tweedehands perfect was werd hij niet verkocht.
De prijs geeft een indicatie van de kwaliteit. Positieve reacties maken het merk groot.
Waarom zijn Rolls, Fluke, Hameg, ... gekend?
Dat is volgens mij het doel van dit topic. De enkeling die zich wat beter profileert laten opvallen zodat collega "prutsers?" er van kunnen genieten waar nodig. Maar laat de anderen ook de kans zich te bewijzen. Zij sturen wel bij of verdrinken in hun rotzooi. Niet direct negatief. De eerste Fluke was ook niet perfect. De eerste Japanse wagens die hier gekocht werden stonden meer stil dan ze reden. Dat wist je. Als je goedkoop wou rijden kocht je er toch een nieuw model en hoopte dat hij wat beter was dan die oude van je collega.

Wat ben jij een ongelofelijke berg onsamenhangende onzin aan het spuien. Ik vroeg alleen maar wat de werkelijke capaciteit was, aangezien het ding mijns inziens onmogelijk kan voldoen aan deze specs voor deze prijs. Ik sta er ook voor open dat het tegendeel bewezen wordt, maar momenteel is er nog niks bewezen.
Dat iets geen flikker kost, wil nog niet zeggen dat het niet aan de opgegeven specificaties moet voldoen. Als ik voor €0,30 een zak bloem van "1kg" koop, zit dat er daadwerkelijk in. Niet 500gr, "want voor 30ct moet je niet klagen".

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Henry S.

Moderator

Het is dat het topic kwa lengte overstroomt, anders hadden bijna alle posts van vandaag verwijderd kunnen worden...

Verder in deel 5.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten