Led achterlicht

add me anders ff bij msn dat gaat wat makkelijker :)kevinpeters88@hotmail.com

Ik ben zelf ook een LED achterlicht aan het bouwen op mijn brommer. Heb een Puch Maxi.

De voeding is 6V ~ 17 Watt, 2.8 ampere. Ik wil een gelijkrichter gebruiken en de LED's paralel aansluiten met een weerstand er voor. Dan heb je toch geen last meer van door branden?

De orginele schakeling staat op puchforum.net. Deze is iets aangepast door mij, de output van 12V = naar naar 6V = en de en de IC1 7812 naar een IC1 7806. Is de schakling nu goed voor 6V? En doet dit ding nog meer dan alleen gelijkrichten?

http://i141.exs.cx/img141/6244/schakeling1bo.th.jpg

http://www.imageshack.us/img/is3.gif

De schakeling is 100% goed alleen die tweede condensator mag eventueel wel weg. en die eerste elco mag wel wat kleiner dan 2200uf is een beetje een overkill.1000 uf is zat.

en jammer genoeg doet deze schakeling niks anders.
mark

[Bericht gewijzigd door mark m op dinsdag 29 maart 2005 17:02:30

Nog een vraagje. Als ik meer dan 6V ~ in de schakeling stop wat gebeurt er dan. Gaat de boel kapot of stijgt dan gewoon de output spanning of...?

Sorry dat ik zo butaal door je topic heen ga. Hoop dat jij ook iets aan deze info hebt. :)

Je moet kijken wat de maximale reverse spanning van de LED is. En dat vergelijken met je wisselspanning.

Op 29 maart 2005 08:13:36 schreef cyclonite:
iemand ooit gehoord van de drempelspanning van een led?
die ligt voor die leds volgens zijn specs op 1.3 volt
tot 2.2 volt dat is in zijn geval maximale belasting
nu als je dus 3 leds in serie zet heb je geen last van een weerstand... met een weerstand stel je enkel de goede drempel spanning in voor 1!!!!

En mijn god, ik zie dit topic nu voor het eerst. Wat een hoop onzin en wazige verzinsels staan hier geschreven.
Nog 1 keer: EEN LED HEEFT EEN WEERSTAND NODIG ANDERS SLUIT JE 'M KORT.
Die weerstand zit daar echt niet om een drempelspanning in te stellen hoor...stroombegrenzing heet het.

[Bericht gewijzigd door DIY op dinsdag 29 maart 2005 17:31:58

Op 29 maart 2005 17:18:05 schreef CyberFly:
Nog een vraagje. Als ik meer dan 6V ~ in de schakeling stop wat gebeurt er dan. Gaat de boel kapot of stijgt dan gewoon de output spanning of...?

Sorry dat ik zo butaal door je topic heen ga. Hoop dat jij ook iets aan deze info hebt. :)

Hey is niet erg hoor.
Maar als je een gewone bosch ontsteking hebt dan kan je een piek van 12V hebben.

M'n buurjongen had 5 6V-8V Ledjes paralel aan gesloten en na een half uur alles doorgebrand.

Op 29 maart 2005 17:29:09 schreef DIY:
Je moet kijken wat de maximale reverse spanning van de LED is. En dat vergelijken met je wisselspanning.

[...]
En mijn god, ik zie dit topic nu voor het eerst. Wat een hoop onzin en wazige verzinsels staan hier geschreven.
Nog 1 keer: EEN LED HEEFT EEN WEERSTAND NODIG ANDERS SLUIT JE 'M KORT.
Die weerstand zit daar echt niet om een drempelspanning in te stellen hoor...stroombegrenzing heet het.

Hey wil jij anders een schakeling tekenen?

Je AC gelijkrichten, afvlakken en vervolgens een jfet als stroombron gebruiken.
Kijk eens bij de allesetende led bij de schakelingen.

AC gelijkrichten en afvlakken zie je op de eerste pagina van dit topic.
Vervolgens neem je paar fets (BF256) en die schakel je zoals hier is voorgedaan:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/104
De weerstand is nu niet meer nodig omdat je een stroombron hebt ipv een spanningsbron.
Elk fet-netwerkje krijgt een LED.

Ik zou als ik jou was LEDs nemen van een paar duizend mcd diffuus. Wat je schrijft over 500mcd is volgens mij wat weinig voor een achterlicht.

EDIT//
Die 1N4148 diode is er volgens mij bijgeplaatst om direct op AC te kunnen werken aangezien de reversevoltage van dit type diode hoger ligt dan bij een LED.

[Bericht gewijzigd door DIY op dinsdag 29 maart 2005 17:57:00

Op 29 maart 2005 17:37:47 schreef BUMPY:
[...]

Hey is niet erg hoor.
Maar als je een gewone bosch ontsteking hebt dan kan je een piek van 12V hebben.

M'n buurjongen had 5 6V-8V Ledjes paralel aan gesloten en na een half uur alles doorgebrand.

Ik heb ook een Bosch onsteking. Nog nooit problemen gehad met door gebranden lampen ofzo. Rij nu al zeker 1.5 jaar met 6V lampjes. De spanning met vol gas heb ik nog nooit gemeten. Rij ook vaak met veel toeren, 9k/9.5k, dus denk niet dat mijn spanning veel omhoog gaat bij vol gas. Of gloeilampjes kunnen gewoon meer dan 6V hebben.

Heeft die buurjonge een puch? Las het zelfde verhaal namelijk op puchforum.net. Vind het maar raar. Op deze site staat hoe je een spannings regelaar kan bouwen voor op je brommer.

Op 29 maart 2005 17:29:09 schreef DIY:
Je moet kijken wat de maximale reverse spanning van de LED is. En dat vergelijken met je wisselspanning.

Reseve spanning? wat bedoel je daar mee? Op de site waar ik ze bestel staat alleen hoeveel volt ze aankunnen en wat de doorlaatstroom is in Ma.

Cursus "hoe bereken ik de voorschakelweerstand voor een of meerdere LED's", les 1:

Wij gaan er van uit, dat de LED's in serie staan. Staan de LED's bij jou parallel, herhaal dan de berekening voor elke parallelle tak.

En wat is een cursus zonder voorbeeld? In ons voorbeeld gaan we uit van 4 LED's in serie, met een drempelspanning van 2,0 Volt en een maximale stroom van 20 mA, aangesloten op een voedingsspanning van 12,0 Volt.

Stap 1: bereken de totale drempelspanning. Hiertoe vermenigvuldig je het aantal LEDjes met hun drempelspanning. Voorbeeld: 4 x 2,0 = 8,0 Volt.

Stap 2: hoeveel spanning is er 'over'? Het verschil tussen de voedingsspanning en de totale drempelspanning moet 'weggestookt' worden door de weerstand. Voorbeeld: 12,0 - 8,0 = 4,0 Volt.

Stap 3: de weerstandswaarde. Aan de hand van de Wet van Ohm (die knakker heeft bedacht, dat de weerstand gelijk is aan spanning gedeeld door stroom), berekenen we de voorschakelweerstand. R = V / I. Voorbeeld: R = 4,0 / 0,020 = 200 Ohm.

Stap 4 (optioneel): het vermogen. Door de weerstand loopt stroom, hij zal dus warm worden. De vraag is of de weerstand deze warmte aan kan (en kwijt kan...). Vermenigvuldig hiervoor de spanning over de weerstand met de stroom door de weerstand. In het voorbeeld: P = 4 * 0,02 = 0,08 Watt. Aangezien de meest gangbare weerstanden 1/4 Watt kunnen verwerken, kan in ons voorbeeld de brandblusser aan de muur blijven...

Jah ik denk dat hij het is
aj_macho ofzo heettie

klein wereldje :)

Op 29 maart 2005 17:56:08 schreef DIY:
Die 1N4148 diode is er volgens mij bijgeplaatst om direct op AC te kunnen werken aangezien de reversevoltage van dit type diode hoger ligt dan bij een LED.

Correct! Is hier dus niet nodig, kun je denk ik wel vervangen door een LED (of niet?!)

Dat met die weerstand die niet nodig is is inderdaad zever. Je hebt alleen geen (stroombeperkende) weerstand nodig als je gebruik maakt van een stroombron als de hierboven voorgestelde schakeling. Als je gewoon een batterij hebt heb je een spanningsbron die je vervolgens met een weerstand en de wet V = I x R "ombouwt" naar een stroombron.

May The Force be with you...

Op 29 maart 2005 18:01:30 schreef CyberFly:
Reseve spanning? wat bedoel je daar mee? Op de site waar ik ze bestel staat alleen hoeveel volt ze aankunnen en wat de doorlaatstroom is in Ma.

Reverse spanning ja.
Een LED geleidt slechts als de spanning goed-gepoold aangesloten is. KNAP -> Kathode Negatief, Anode Positief.

Als je de LED 'verkeerd om' aansluit doet ie niks. Als je deze (omgepoolde) spanning te hoog maakt sloop je de LED.
Deze spanning is de maximale reverse spanning.
Bij AC heb je te maken met een wisselende polariteit.
De topwaarde van de AC moet dus onder die maximale reverse spanning blijven.

EDIT//
Voor dit soort gegevens heb je een datasheet nodig. Jouw leverancier moet die hebben.

De symbooltjes die je voor de fets hebt gemaakt lijken meer op weerstanden, maar soit.
Die 7805 kun je weglaten, gelijkrichten en vlakken is voldoende.

Of te wel, ipv 7805:
Een gelijkrichtbrug (4 diodes bijvoorbeeld 1N4002)
Een vlakelco (2200uF 35V)
En dan die fets met LEDs.

Reden:
Die 7805 heeft minimaal 6.5V nodig. Komt je dynamo daar onder klapt je 7805 dicht en gaan je leds uit,
Door alleen gelijk te richten en af te vlakken heb je hier geen last van.
Die fets blijven wel open staan en voor de spanning van de leds heb je met 3V in ieder geval voldoende.

Mocht de spanning nu heel hoog worden (bijvoorbeeld 35V) heb je weer kans dat die 7805 in thermische beveiliging vliegt: leds uit.

Of te wel, geen 7805 gebruiken in deze.

Kan je niet 1 grote Fet doen want anders wordt het best duur voor iemand die ongeveer blut is.
Ik moet namelijk ron de 20 leds plaatsen

Die fets kosten je 20 cent per stuk.
Twee leds per fet moet lukken volgens mij.
10 fets x 20 cent = 2 euro.

Probleem echter waar je die BF256C vandaan gaat halen. Wordt niet meer gemaakt volgens mij.
Ik zat even te zoeken naar een X-ref maar kon die zo snel niet vinden.
Ik zal hier straks nog eens naar zoeken.

By the way, het geld gaat in de leds zitten, niet in de rest..

Zo dit wordt de schakeling
http://www.geocities.com/kevinpeters88/achterlicht2.JPG
tenzij iemand nog iets anders weet
spullen zijn al besteld
ff op schieten he Mark ;)

Op 30 maart 2005 11:48:09 schreef DIY:
Die fets kosten je 20 cent per stuk.
Twee leds per fet moet lukken volgens mij.
10 fets x 20 cent = 2 euro.

Probleem echter waar je die BF256C vandaan gaat halen. Wordt niet meer gemaakt volgens mij.
Ik zat even te zoeken naar een X-ref maar kon die zo snel niet vinden.
Ik zal hier straks nog eens naar zoeken.

By the way, het geld gaat in de leds zitten, niet in de rest..

led's kosten 0,15 ct en die fets idd 20ct en ik kan nog vollop leveren als je dat wilt

Op 30 maart 2005 14:10:29 schreef BUMPY:
Zo dit wordt de schakeling
[afbeelding]
tenzij iemand nog iets anders weet
spullen zijn al besteld
ff op schieten he Mark ;)

zo, terug bij af.

moet de condensater met de minkant (dus met het min logo) naar de plus of aan de min kant?

wat denk je zelf? tuurlijk de min aan de min. anders kan je dan ding ontploffen en dat wil je echt niet in de ogen krijgen. msn doet weer vaag anders was ik wel online geweest