Shock Media

Navigatie

Het gebruik van AN bij het posten

Forum > Lieve moderators > Het gebruik van AN bij het posten 1 | 2 | 3 | Volgende >>
Naam Bericht
Stefaan Van Slycken

In een ander topic maakte ik mij druk over het gebrekkige taalgebruik van de poster; iemand vroeg zich af waarom. Onderstaand vindt u mijn ideeën over het gebruik van een op zijn minst verstaanbare taal bij het posten. Reacties zijn welkom.
Ik hoop dat deze post hier min of meer op zijn plaats is en dat er toch enige reactie mag komen vooraleer er eventueel een slot op komt.

"
wadattadis? azzallemanieremorwabeginttetypn lijkdattemtgepeizdee verstommeromenduur nietniemier van, en asgenentxt 7x mt lzn eerdaddetverstot waddanzewoln zeign is de goestinge rap over om taalpn.
Asgenoriënen telefonneert diendaddeniekent goddetochuknie oppoplatst wa zitte moemelen zekers?

Tenandere, ik vind dat het correct kunnen gebruiken van een taal toch ook een zekere indicatie van intelligentie geeft. Diegenen die bijvoorbeeld nog het onderscheid niet kunnen maken tussen "u" en "uw" zijn volgens mij ook niet bekwaam om bepaalde andere dingen te onderscheiden.
Waarom denk je dat men studierichtingen met Latijn of Grieks "voor bollebozen" vindt? Omdat het kunnen aanleren van dergelijke talen (met de bijhorende zinsontledingen en de nood aan interpretatie van zinsconstructies die zelfs in de hedendaagse Romaanse talen niet meer te vinden zijn) een indicator geeft van wat het brein van diegene die ze leert aankan. (En voor de volledigheid: nee, ik heb geen latijn gestudeerd, en ik ben ook geen universitair -- 2 jaar ASO, 4 jaar TSO, 3 jaar Graduaat - nu weet u alles)
Als men zijn eigen moedertaal niet enigszins volgens de regels van de kunst kan hanteren dan schrik ik ervan dat men van een soldeerbout de voor- en achterkant kan onderscheiden.
Ik vind het ook een vorm van elementaire beleefdheid om zich zo correct mogelijk te proberen uitdrukken tegenover mensen die men niet kent en waar men bovendien hulp van wenst. Ik geloof nooit dat iedereen die hier in een soort SMS-koeterwaals post wel degelijk zo slecht kan schrijven -- of er moet iets serieus schorten aan de opleidingen heden ten dage. Het is gewoon een vorm van luiheid... Als je een tekstje post van vier regels kan je toch even nalezen of je geen foute zinnen staan hebt door slecht knip- en plakwerk? En of er geen flagrante typfouten instaan? Ik ga niet vitten over een enkele spelfout, ik veronderstel dat mijn werk ook niet feilloos is.
Ik doe ook liever mijn uitleg aan iemand waarvan ik geloof dat hij begríjpt wat ik uitleg. Wie zelf verwarde teksten vol fouten typt zal hoogst zelden een antwoord volledig lezen (laat staan gestructureerd opslaan in het geheugen) en weer zomaar wat beginnen prutsen. Dat is mijn ervaring in deze."

In het licht van de vereenvoudiging van de spelling en de afkorting van woorden door bijvoorbeeld alle klinkers weg te laten, bedacht ik mij nog het volgende: waarom beginnen we niet weer gewoon een beetje te grommen naar elkaar zoals de Neanderthalers? Dāt zou de hele taalkwestie een hoop vergemakkelijken!
Terug van weggeweest wegens andere hobby: foto.stefaanvanslycken.be
Marco69
Golden Member

En ik maar denken dat ik de enige ben die regelmatig al niet eens reageert omdat ik niet de moeite wil nemen om uit een woordenbrij (of is het woordenbrei? kom ze beiden in mijn electronische woordenboek tegen...) het probleem te destilleren (en dat laten we de D/T fouten maar even buiten beschouwing...)
Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
free_electron

hehe. ik heb een dyslectisch keyboard. een wordt soms ene en af en toe worden er wel eens wat letters van plaast verwisseld. ik denk nu eenmaal rapper dan ik kan typen. en we hebben toch spell checkers. De inhoud van de boodschap is belangrijker dan de syntaktische leestekens.

ach het houdt de lezer wakker.
ik ben wel akkorrd dat je hie rniet in het osst-zwevezeels nederkoeterwaals moet beginnen tateren. wandaergraknwegeelteganstnieaanuit.

Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
Andy

Nalezen, zoals Stefaan al zei is de boodschap!
klein is fijn
Moderator

Ik lees het ook altijd even na voordat ik post, maar je ziet altijd wel iets over het hoofd. Zoals de topictitel waar toch nog een spelfout in stond...
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
Jochem
AKA Jochem_S - Golden Mem

Het gaat inderdaad niet om een spelfout hier of daar. Het gaat erom dat sommige mensen de moeite niet nemen om hun post eens na te lezen. Je kunt slecht zijn in Nederlands, of de regels niet exact kennen, maar die uiterste precisie gaat het niet om.
Het excuus dyslexie wordt maar al te vaak gebruikt. Geloof mij: ook een dyslecticus kan zijn zin met een hoofdletter beginnen. Ook een dyslecticus kan tenminste proberen om een post van 10 regels op te splitsen in een aantal zinnen. Dat er dan een keer een komma staat waar een punt hoort, of andersom, daar zul je mij niet over horen. Maar ik heb genoeg voorbeelden gezien van (regelmatige) forumgebruikers die, als ze hun best even doen, ineens veel leesbaardere posts weten te produceren. (Dit nadat anderen commentaar leverden op een eerdere, onleesbare, post.)

Verder vind ik het een interessante stelling van Stefaan:
quote:
Wie zelf verwarde teksten vol fouten typt zal hoogst zelden een antwoord volledig lezen (laat staan gestructureerd opslaan in het geheugen) en weer zomaar wat beginnen te prutsen.

Ja, dat gevoel heb ik nou ook. Als je een probleem niet gestructureerd weet neer te zetten, kun je dan wel correct omgaan met de (gestructureerde) oplossing?
quote:
free_electron schreef:
De inhoud van de boodschap is belangrijker dan de syntaktische leestekens.

Jij vergeet dat het juist overkomen van die inhoud in grote mate afhankelijk is van fatsoenlijke zinsvorming.
Als een zin zo onduidelijk is dat iemand hem 3 keer moet lezen, vind ik het onfatsoenlijk dat de vraagsteller dat zelf niet even heeft gedaan. Dit geldt ook voor mensen die geen vraag stellen, maar zich bijvoorbeeld mengen in een discussie. Als je het interessant vindt om mee te doen op een forum, zorg dan dat anderen jouw inbreng kunnen begrijpen zonder 3 keer een post te moeten doorlezen. Als iedereen zich daar nou aan zou houden, dan zouden zelfs de topics van 30 pagina's nog prima door te bladeren zijn!
Martijn v

quote:

Wie zelf verwarde teksten vol fouten typt zal hoogst zelden een antwoord volledig lezen (laat staan gestructureerd opslaan in het geheugen) en weer zomaar wat beginnen te prutsen.

natuurlijk hebben jullie gelijk, zelf vindt ik het ook iri als iemand niet normaal typt, of andere verantwoordlijkheden niet oppakt.
Maar, wat kun je eraan doen?? jezelf druk maken? wat schiet je daar nu mee op? 'k heb er zelf ervaring mee, je gaat er kapot aan, doe lekker rustig aan en denk bij jezelf "kook lekker gaar in je eigen dyslectiesche lettersoep".
begrijp me niet verkeerd, 'k heb een hekel om met voeten omhoog zitten, Enkel ik laat me niet gek maken..
das mijn mening

suc6 martijn v
KIS!!: Keep It Simple
zweetvoetje

Ik ben het er in zoverre mee eens dat posts leesbaar moeten zijn.

Verder:

Waar maak je je druk over?

Wat een gezeur over mensen te dom zijn om goed te spellen. Latijn en andere vakken zijn ontzettend leuk, maar ik snap het nut ervan niet op een electronicaforum. Ja het is moeilijk om ze te spellen. Klingon is ook erg lastig, en niemand spreekt het. Wil dat zeggen dat we allemaal nu erg dom zijn? NEE.
Ik heb 3 jaar latijn gehad, en ik heb het laten vallen, omdat het te lastig was voor mij. Dan zou ik volgens jou dus ook te dom zijn om taalregels te snappen. Nou, dat zal best, maar ik ben in tegenstelling tot jou niet te dom om de posts te begrijpen.

En nu weer over naar de electronica, hooggeachte neerlandici
Free the whales!
klein is fijn
Moderator

quote:
Op 18 april 2005 12:38:53 schreef Jochem_S:
Het excuus dyslexie wordt maar al te vaak gebruikt. Geloof mij: ook een dyslecticus kan zijn zin met een hoofdletter beginnen. Ook een dyslecticus kan tenminste proberen om een post van 10 regels op te splitsen in een aantal zinnen. Dat er dan een keer een komma staat waar een punt hoort, of andersom, daar zul je mij niet over horen. Maar ik heb genoeg voorbeelden gezien van (regelmatige) forumgebruikers die, als ze hun best even doen, ineens veel leesbaardere posts weten te produceren. (Dit nadat anderen commentaar leverden op een eerdere, onleesbare, post.)

Ja, inderdaad, heel irritant, vooral als ze zeuren ook als je er wat van zegt.
Als ze zo beginnen ben ik het volledig met Martijn eens: "kook lekker gaar in je eigen dyslectiesche lettersoep".

quote:
Jij vergeet dat het juist overkomen van die inhoud in grote mate afhankelijk is van fatsoenlijke zinsvorming.
Als een zin zo onduidelijk is dat iemand hem 3 keer moet lezen, vind ik het onfatsoenlijk dat de vraagsteller dat zelf niet even heeft gedaan.

Eerder zei ik dat er met een enkel spelfoutje wel te leven valt, heb daar nog eens overna gedacht, en denk er nu aan dat dat ook niet altijd opgaat. Het verschil tussen mA en MA is best groot...

Maar het komt er op neer dat het gewoon een irritatie is, waar je (bijna) niets tegen kan doen. Nu maakt het natuurlij wel veel uit of deze irritatie moedwillig is veroorzaakt of niet, daar is alleen bijna niet achter te komen. Je zou natuurlijk stug niet kunnen antwoorden op alle onleesbare topics, maar er zijn ook nog steeds mensen die amper Nederlands kunnen schrijven, en die doen veel moeite om hier iets leesbaars neer te zetten. Zouden wij ze even met een trap terug de diepte in moeten schoppen? Niet echt juist lijkt me.

Conclusie; volgens mij gaat het allemaal wel goed zo. Er zijn nog geen rellen uitgebroken vanwege spellings- of taalfouten. Wat vooral het mooiste is: het is een openbaar "geen-drempelig" forum, je hoef niet alles te lezen. Vaak weet je al genoeg als je de topictitel leest...

@zweetvoetje: Dat Klingon is nog best pitttig he?
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
ovr

ehm..nee.
Ik heb Stefaans relaas 3 keer gelezen, en mij bekruipt toch enkel het gevoel van 'zeurpiet'.
Maar aan de reacties op het forum te zien is een groot deel van de forummers het met 'm eens.
En dat mag natuurlijk. Vrije meningsuiting en zo...
Maar ik begrijp niet waar die frustratie vandaan komt.
Ik vind het duidelijk te generaliserend om er van uit te gaan dat een slecht schrijvend mens een minder slim mens is. En als dat wel zo is..wat dan nog ?!
Zijn minder geschoolde of dyslectische mensen gedoemd om in de kerkers van het internet met elkaar te communiceren, omdat de 'maatschappij' er zich aan stoort ? Kortzichtig.
Acceptatie is een groot goed.
Het maakt mensen naar mijn mening meer mens en minder piepkonijn.
Nogmaals,dit is geen persoonlijke aanval naar je Stefaan, maar zo zie je maar dat verschillende mensen verschillende visies hebben.
Je kunt in dit leven, en in deze maatschappij van verschrikkelijk veel dingen een issue maken, en je kapot ergeren aan dingen om je heen..maar wat is het punt ? Denk je nu echt dat iemand zich gaat aanpassen aan de ander omdat het niet aansluit bij de maatschappelijke verwachtingen ?
Niet piepen maar leven.
Dan word je vast het oudst.
Ik vind een slecht schrijvende/sprekende visser met een peukje Brandaris in zijn mondhoek en een blauwe coltrui echt een interessanter mens dan de correct schrijvende man-in-pak die de administratie regelt voor de ABN-AMRO (of zo)

Ik zou er bijna van gaan vissen...
zweetvoetje

Gelukkig zijn er dus toch nog mensen het met me eens. (waarschijnlijk denkt 9 van de 10 mensen bij dit topic: Gaan we weer, komt er weer zo'n discussie over iets wat me nou echt geen bal kan interresseren, en posten ze dus niet).
Free the whales!
free_electron

en nu nog een soepbeen waar de echte zeurpieten kunnen op bijten: leert engels.

alle deftige boeken over electronica zijn daar toch in geschreven. en als je belgie, nederland of zuid afrika niet meetelt is er toch geen kat die het leest,schrijft of spreekt en het nederlands zit toch al vol engelse woorden.

Q'apla !
Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
Joeri de Man

quote:
Op 18 april 2005 14:35:43 schreef zweetvoetje:
Gelukkig zijn er dus toch nog mensen het met me eens. (waarschijnlijk denkt 9 van de 10 mensen bij dit topic: Gaan we weer, komt er weer zo'n discussie over iets wat me nou echt geen bal kan interresseren, en posten ze dus niet).

Goh hoe raad je het zo,

Ik ben het een beetje met beiden eens. Kijk dat verschil tussen MA en mA dat is gewoon iets natuurkundigs, dat heeft niks met taal te maken.

En ik zit er ook niet mee dat mensen taalfouten maken, dat kan me geen bal schelen, maar juist de mensen die fonetisch gaan schrijven of dat irriterende constant terugkomende accent wat mensen in hun tekst gebruiken.

Verder zie ik geen problemen. Trouwens leuk topic, zal ongetwijfeld nog lang door worden gepraat, om over 2 maanden weer zo'n topic te krijgen. (heb er zelf volgens mij ook een keer 1 geopend daar niet van)

Maar je schiet er dus niet mee op

groeten Joeri
LED there be light -- Wie maakt er een printje voor mij?kleuren touchscreen te koop. ACX501AKM-7
KT88
Moderator

Beating a dead horse........

Maar ik snap beide kanten van het verhaal wel.
Ik ben zelf lichtelijk dyslectisch (denk ik tenminste), als ik moe ben dan gaan de fouten komen.
Niettemin is het niet alleen sociaal, maar ook slim om je post een beetje leesbaar te maken.

Ruimte laten tussen de zinnen, alinea-tjes maken, leestekens gebruiken en vooral NIET popie-jopie SMS afko's gebruiken (pun intended! ) zoals ff w88en en dergelijke.

Des te meer kans heb je dat je post gelezen en vooral toch ook *begrepen* wordt door zoveel mogelijk mensen.

Uiteindelijk wil je graag een antwoord, toch?

Nog iets dat me is opgevallen: vaak is er een verband tussen slecht schrijven en niet goed kunnen lezen.
Toch die educatie misschien?
" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
DIY
Special Member

Twee dingen die irritant zijn:
1) Alles in 1 zin stoppen, zonder komma's of hoofdletters.
2) Het zogenaamde hippe SMS/chat-taaltje van tegenwoordig (wat KT88 al zei). Zum kotzen!

Verder zijn spelfouten en stijlfouten overkomelijk zou ik zo zeggen. We zitten hier op een elektronica forum waar ik me voor kan stellen dat hier gewoonweg niet de meeste alfa-studenten/vaklui rondlopen. Of te wel betaknobbels.
schrikdraad / ElectroMagneticMagnificence
Aart

Ik erger me soms ook nogal aan wat er op het forum gebeurd, en vermoed zelfs dat CO door sommigen gezien wordt als een soort vrijplaats voor mensen die op andere technische fora geen enkele kans maken.

Het gaat dan vaak om topics die niet of nauwlijks met electronica te maken hebben, van onbekende topicstarters.

Negatief reageren op zo een topic heeft volgens mij op dit -nu eenmaal erg vrije- forum echter geen enkele zin.
Of het goed of slecht is dat dat soort dingen worden toegestaan weet ik niet, vind het niet gepast daar als user over te oordelen.
Co is op de manier zoals het nu werkt behoorlijk succesvol, en ik kom al met al nog steeds graag terug.

Ik ga, ook vanuit mijn praktijkervaring, wel mee met de bovenstaande redenatie dat een serieuze reactie op een ongestructureerde lastig leesbare vraag vaak zonde van de tijd is.

Misschien dat wat korte vriendelijke vermaningen (dat Co een *forum* is, hoe dat dan werkt en wat de netiqetten zijn) op het registratiescherm op een simpele positieve manier kunnen bijdragen aan een goed gebruik.

De FAQ wordt nu vaak over het hoofd gezien lijkt wel.
AartSite
Evilest Aedolon

quote:
Op 18 april 2005 10:36:55 schreef Stefaan Van Slycken:
(En voor de volledigheid: nee, ik heb geen latijn gestudeerd, en ik ben ook geen universitair -- 2 jaar ASO, 4 jaar TSO, 3 jaar Graduaat - nu weet u alles)

Volledig? Dat is helemaal niet volledig. Welke graduaat?
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Stefaan Van Slycken

haha, jij denkt misschien dat ik Germaanse gedaan heb of zo...
Nee, graduaat elektronica (of voluit: graduaat elektriciteit optie elektronica keuzerichting TV- en videotechniek). En daarvoor 4 jaar IW, en eerst (tadāā) 2 jaar Latijnse.

Ik ben blij dat sommigen zich ook lichtjes ergeren aan een al te slordige omgang met leesbaarheid en taal. Men zou uit mijn eerste post kunnen afleiden dat ik mij immens opwind of bij elke spelfout met een rooie kop mijn scherm zit uit te kafferen, maar niets is minder waar. Ik vraag alleen een beetje aandacht voor duidelijkheid en leesbaarheid.

En wees gerust, ik ga niet bij elke slecht leesbare post opnieuw een boutade afsteken, ik ga er gewoon niet op antwoorden - of misschien, als ik een slechte dag heb en me zeer gemeen voel, zou het kunnen dat ik eens een antwoord geef dat minstens even verward en onontwarbaar is als de originele post. Dat is wellicht de enige "oplossing", ik heb een donkerbruin vermoeden dat bepaalde posters zich dan plots wel van een leesbaar Nederlands zullen kunnen bedienen.

@zweetvoetje: ik wil zeker niet zeggen dat wie geen latijn snapt dom is, of niet met talen overweg kan. Ik wou gewoon een beetje toelichten waarom ik vind dat taalgebruik een belangrijke indicator is voor de intelligentie van iemand. Natuurlijk is het goed mogelijk dat iemand zijn taal goed beheerst maar dat - uit luiheid of weet ik veel - niet tot uiting laat komen. In dat geval is het gewoon onbeleefd.
The Headhunter

Het is weer fijn.Heeft een van jullie misschien ook eens echt iets opgezocht over dyslectie fouten en luiheid?
Of over intellegentie en dyslectie?

ik heb zelf dyslectie maar ben niet achterlijk!Ik heb mezelf aangeleerd om te compenseren.
Dit houd bij mij in dat ik elke taal kan lezen mits ik een beetje inspanning lever het te leren echter ik zal het nooit kunnen schrijven,echter spreken zal wel lukken.
In het nederlands heb ik altijd problemen met D en Tīs en interpunctie.
Ja en als ik moe ben word het erger.het kost gewoon teveel energie.
in mijn dagelijks werk heb ik de taal niet nodig ik schrijf geen brieven en kan alles met de mond wel af .Dit is ook de reden dat een deel van mijn schrijfvaardigheid is ingezakt.

Als je je stoort aan mijn manier van schrijven lees je het toch lekker niet.

mzzl
http://www.ikbeneenschaapendoe.be/
Evilest Aedolon

Ja, dat is wel waar natuurlijk... Je kan taal wel als een maatstaf gebruiken van intelligentie (maar dit is zeker niet het enige...).

Iemand met dyslexie zal op een gewone IQ test wel lager scoren normaal gezien (zitten ook taalstukken in). Maar het geeft geen beeld van de totale intelligentie
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Henry S.
Moderator

Ik ben het helemaal met Stefaan eens en wil daarbij opmerken dat er nogal een verschil is tussen dyslectie (zit in de familie) en SMS 'taal'.
1. G ipv ch of y ipv ij is luiheid en een slechte gewoonte. Als ik als topicstart een letterbrij lees met meer fouten dan woorden dan reageer ik niet eens meer.
2. Elk zich repecterend forum treedt op tegen dit soort starts met een slotje + aanmaning tot gebruik van ABN.
3. Als iemand dyslectisch merk je dat wel: letters die verkeerd om zitten, d's ipv t's, dat stoort niet echt. Wij techneuten hebben idd die taalknobbel niet.
4. Modjes wees alert, en ontmoedig direkt ook het negatief reageren op dergelijke topics.
5. Op huiswerktopics reageer ik ook niet...
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Stefaan Van Slycken

Wat dyslexie betreft: alle respect voor wie er last van heeft, als ik in een goed geschreven post toch ergens een zin lees die ik niet begrijp zal ik vragen naar de betekenis. Maar er is een verschil tussen iemand die dyslectisch is en iemand die niet eens de moeite doet om een tekstje dat toch al met de ellebogen getypt is nog eens te herlezen.
Ik ga ook niet "neuten" over een dt-foutje hier of daar (al stoort het me soms wel) of een kleine typfout, dit is immers geen forum voor filologie... en ik veronderstel dat mijn posts ook verre van foutloos zijn. Maar ik doe mijn best om ze leesbaar te houden voor iedereen, en (voor de laatste maal): ik stoor me enkel aan wie te lui is om tenminste een poging te doen om een vraag op een verstaanbare manier te formuleren.
Jochem
AKA Jochem_S - Golden Mem

quote:
Op 18 april 2005 21:07:15 schreef The Headhunter:
Het is weer fijn.Heeft een van jullie misschien ook eens echt iets opgezocht over dyslectie fouten en luiheid?
Of over intellegentie en dyslectie?

ik heb zelf dyslectie maar ben niet achterlijk!Ik heb mezelf aangeleerd om te compenseren.
Dit houd bij mij in dat ik elke taal kan lezen mits ik een beetje inspanning lever het te leren echter ik zal het nooit kunnen schrijven,echter spreken zal wel lukken.
In het nederlands heb ik altijd problemen met D en Tīs en interpunctie.
Ja en als ik moe ben word het erger.het kost gewoon teveel energie.
in mijn dagelijks werk heb ik de taal niet nodig ik schrijf geen brieven en kan alles met de mond wel af .Dit is ook de reden dat een deel van mijn schrijfvaardigheid is ingezakt.

Als je je stoort aan mijn manier van schrijven lees je het toch lekker niet.

mzzl

Dank je wel! Met deze post bevestig je mijn stelling, dat ook iemand met dyslexie een fatsoenlijke leesbare post kan schrijven. Dit ziet er prima uit.
Lucky luke

ik heb niet echt dyslexie of zo, maar soms wat moeite met ij, ui (gaan doorelkaar) dubbelzetters e.d.

waarom ik toch geen dyslexie denk te hebben:

lees veel, en zonder moeite
mijn homepage.
Bertrix

quote:
Op 18 april 2005 14:43:40 schreef free_electron:
en nu nog een soepbeen waar de echte zeurpieten kunnen op bijten: leert engels.

alle deftige boeken over electronica zijn daar toch in geschreven. en als je belgie, nederland of zuid afrika niet meetelt is er toch geen kat die het leest,schrijft of spreekt en het nederlands zit toch al vol engelse woorden.

Q'apla !

I absolutely agree, unfortunatly we only have two english lessons a week.

And even worse, we have four hours of french each week

GVD, zie ik daar net zelf een fout staan...
Zoeken in topic 1 | 2 | 3 | Volgende >>